REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy trend w IT: Firmy coraz chętniej zatrudniają pracowników zza granicy

branża it
branża it
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rośnie znaczenie pracowników zagranicznych w IT. Już blisko 60 proc. firm IT zatrudnia specjalistów zza granicy, którzy pracują wyłącznie zdalnie. Liczba ta w ciągu ostatnich trzech latach podwoiła się.

Zatrudnienie międzynarodowe

REKLAMA

Kim jest pracownik transgraniczny? To osoba, która świadczy pracę wykonując swoje obowiązki zdalnie z innego kraju. Moda na zatrudnianie ludzi z niemal całego świata ciągle rośnie. Zgodnie z wynikami badania, 27 proc. ankietowanych liderów z firm, które jeszcze tego nie robią, rozważa zatrudnianie pracowników IT zza granicy. A warto dodać, że Gartner, na potrzeby badania, uwzględnił tylko osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Pracownicy IT często, przynajmniej w Polsce, mają własną działalność gospodarczą i współpracują dla zagranicznych korporacji na zasadach B2B, w związku z czym takich specjalistów może być sporo więcej.

REKLAMA

Fakt, że wskaźnik zatrudnienia personelu IT zza granicy w ciągu ostatnich trzech lat podwoił się, nie zaskakuje Gabrieli Vogel z Gartnera: – Retencja, czyli zdolność organizacji do zatrzymania pracowników oraz pozyskiwania nowych talentów jest dziś jednym z priorytetów dyrektorów generalnych. Tę zmianę przyspieszyła jeszcze pandemia. To, co jeszcze niedawno było wyjątkiem, dziś staje się powszechne.

Głównym powodem tej sytuacji jest zapotrzebowanie na specjalistów oraz nowe podejście do organizacji. Potwierdza to badanie Gartnera, przeprowadzone wśród dyrektorów generalnych i kadry kierowniczej wyższego szczebla. Okazuje się, że myślenie zarządzających o ludziach, celach i produktywności przechodzi właśnie sporą zmianę. Kładą oni coraz większy nacisk na zatrudnienie i zatrzymanie pracowników w organizacji. W związku z tym, aby pozyskiwać największe talenty, muszą decydować się na nowe formy zatrudniania specjalistów oraz przedefiniować stare podejście do tworzenia i rozwijania organizacji.

Branża IT o zasięgu międzynarodowym

REKLAMA

Choć nie ma jeszcze oficjalnych badań dotyczących liczby polskich firm zatrudniających specjalistów IT świadczących pracę spoza kraju, to ten trend widać również na naszym podwórku: – Współpracujemy ze specjalistami z różnych miejsc świata – zarówno z osobami na stałe przebywającymi poza Polską, jak i tymi, które podjęły decyzję o przeprowadzce i czasowo mieszkają za granicą. W naszej branży praca zdalna nie jest novum. Wielu pracowników na stanowiskach technicznych oraz pokrewnych funkcjonowało u nas w ten sposób jeszcze na długo przed pandemią. Zwiększanie obszaru poszukiwań specjalistów o nowe, zagraniczne rynki jest dla nas więc całkowicie naturalne – tłumaczy Katarzyna Szałajko-Paszkiewicz, Head of Talent Acquisition z Boldare, firmy specjalizującej się w tworzeniu i budowaniu produktów cyfrowych. – Pozyskiwanie talentów z innych krajów to dla organizacji przede wszystkim szansa na poszerzenie kompetencji technologicznych, ale także na zwiększenie skali działania firmy. Współpraca z ambasadorami, którzy na stałe mieszkają poza krajem, pozwala lepiej zrozumieć lokalny rynek i prowadzić tam dopasowane działania biznesowe – dodaje.           

Jak z kolei zauważa ekspertka Gartnera, dziś od geografii ważniejsza jest po prostu technologia: – Lokalizacja miejsca pracy nie ma takiego znaczenia, rynek jest globalny i konkurencja na rynku pracy nie dotyczy miejsca, a technologii. W konsekwencji jedne kraje tracą swoje talenty na rzecz innych, sektor publiczny traci pracowników na rzecz prywatnego, a sytuacja dotyczy właściwie każdej branży. Liderzy biznesowi i IT zatrudniają pracowników z tych rynków, na których mają największą przewagę konkurencyjną – tłumaczy Gabriela Vogel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badanie wykazało jeszcze, że wśród ankietowanych organizacji, które zatrudniają pracowników spoza kraju, zagraniczni pracownicy stanowią już 19 proc. załogi IT.

Jak zorganizować sprawną współpracę?

Zatrudnianie pracowników zza granicy może wymagać od liderów biznesowych i IT nowego podejścia do organizacji związanego z zarządzaniem, infrastrukturą lub technologią. Niektóre firmy, które mają już spore doświadczenie w organizacji pracy zdalnej, wypracowały skuteczne metody organizujące i systematyzujące zadania. Jeśli firma ma odpowiednią kulturę organizacyjną i wdrożone odpowiednie narzędzia, współpraca z osobami mieszkającymi w innych krajach nie musi wcale oznaczać rewolucji. Kluczowe, tak samo jak przy pracy zdalnej, jest stworzenie właściwych warunków do budowania zespołów.

– Specjaliści z którymi współpracujemy najczęściej znajdują się w tej samej strefie czasowej. Nie dostrzegamy problemów z komunikacją czy wyzwań wynikających z różnic kulturowych. W Boldare panuje atmosfera otwartości i dialogu, dlatego jest nam po prostu łatwo się ze sobą porozumieć, nawet jeśli na co dzień pracujemy i żyjemy w innych krajach. W codziennej pracy dbamy o transparentną komunikację oraz regularne spotkania face-to-face. Dzięki temu nasze międzynarodowe zespoły dobrze się znają i dbają o teamwork. Jedną z form zacieśniania więzi mogą być również lokalne spotkania, które planujemy w najbliższym czasie zorganizować w naszych biurach w Amsterdamie i Hamburgu – mówi Katarzyna Szałajko-Paszkiewicz.

Fala informatyków z Indii

W których krajach firmy szukają nowych pracowników? Jak wynika z raportu Gartnera, dużym zainteresowaniem, zarówno wśród firm europejskich i jak amerykańskich, cieszą się specjaliści IT z Indii. Pracuje stamtąd 59 proc. ogółu pracowników zagranicznych firm z Ameryki Północnej i 34 proc. pracowników spoza kraju organizacji ze Starego Kontynentu. Po Indiach, firmy europejskie najczęściej wybierają specjalistów z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Hiszpanii, natomiast firmy amerykańskie preferują współpracę z pracownikami z Kanady, USA, UK i Chin. Europę generalnie charakteryzuje spora koncentracja zatrudniania wewnątrz granic UE, co związane jest z przepisami sprzyjającymi zatrudnianiu obywateli wspólnoty. Jeśli chodzi o polski akcent, udział specjalistów IT z Polski w ogólnej liczbie pracowników zza granicy zatrudnianych przez firmy europejskie i amerykańskie to odpowiednio 14 i 7 proc.

Najważniejsze obszary specjalizacji, w których CIO i liderzy IT poszukują pracowników zza granicy, to inżynieria oprogramowania i tworzenie aplikacji (62 proc. ankietowanych) oraz wsparcie aplikacji (55 proc.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA