REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekop Mierzei Wiślanej bez sukcesu, Elbląg bez połączenia

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Przekop Mierzei Wiślanej. Elbląg
Przekop Mierzei Wiślanej. Elbląg
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Otwarcie przekopu Mierzei Wiślanej już w sobotę jednak Elbląg nie uzyska nowych możliwości. Kolejny etap inwestycji w planach. Jednak szanse Elbląga na znaczne handlowe obroty są niewielkie.

Rząd otwiera przekop, chociaż nie wszystkie prace jeszcze się skończyły. Urząd Morski w Gdyni zarzeka się jednak, że roboty zarówno w zbudowanym od strony Zatoki Gdańskiej porcie osłonowym, jak i w przecinającym mierzeję kanale są już wykonane w tak zaawansowanym stopniu, że może być prowadzony ruch statków.

REKLAMA

REKLAMA

Konstrukcja nowej Mierzei Wiślanej

Budowany od jesieni 2019 r. przez polsko-belgijskie konsorcjum NDI-Besix przekop składa się m.in. ze śluzy i dwóch mostów obrotowych, które umożliwią przejazd samochodom poruszającym się po Mierzei Wiślanej.

Ominięcie rosyjskich wód terytorialnych

Rząd podkreśla, że po otwarciu przekopu w drodze z Zalewu Wiślanego i z portu w Elblągu na Bałtyk nie trzeba będzie wypływać przez rosyjską Cieśninę Piławską. To ma zaś szczególne znaczenie teraz, w czasie wojny na terenie Ukrainy i objęcia sankcjami Rosji.

Przekop miał jednak przede wszystkim ożywić port w Elblągu i umożliwić wpływanie tam znacznie większych statków. A do tego jeszcze długa droga. Do połowy 2023 r. potrwają prace przy pogłębianiu toru wodnego przez Zalew Wiślany. Chodzi o osiągnięcie tych samych parametrów, do których przystosowany jest sam przekop. Pozwoliłoby to na przepływanie statków o długości 100 m, szerokości do 20 m i zanurzeniu 4,5 m. Także do połowy 2023 r. ma się zakończyć obudowa brzegów rzeki Elbląg i realizacja przecinającego ją obrotowego mostu w miejscowości Nowakowo.

REKLAMA

Rząd nie porozumiał się z miastem Elbląg

Od dłuższego czasu trwa jednak spór między miastem i rządem, kto ma pogłębić ostatnie 900 m drogi wodnej tuż przy samym porcie w Elblągu. Bez tej inwestycji będzie można tam rozładowywać takie same statki jak obecnie, czyli nieduże barki o ładowności do 1 tys. t i zanurzeniu do 2 m. Plan był zaś taki, by po zbudowaniu przekopu do Elbląga mogły wpływać znacznie większe jednostki – o zanurzeniu do 4,5 m i ładowności 5 tys. t.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według miasta pogłębienie tego 900-metrowego odcinka to nie jest zadanie samorządu, tylko administracji centralnej, bo tory wodne należą do Skarbu Państwa. Urząd Morski w Gdyni długo obstawał przy tym, że inwestycję musi przeprowadzić miasto, bo znajduje się ona na terenie Elbląga.

Rząd z nową koncepcją Mierzei Wiślanej

Teraz pojawia się jednak szansa na przełom. Wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka zaproponował, że rząd dofinansuje port kwotą 100 mln zł. Skarb Państwa miałby jednak objąć pakiet kontrolny w spółce zarządzającej obiektem. Według pochodzącego z Elbląga senatora Platformy Obywatelskiej działania ministerstwa to szantaż i nie można dopuścić do przejęcia elbląskiego portu przez rząd.

Prezydent Elbląga Witold Wróblewski (startował na ten urząd jako niezależny, ale z poparciem PSL i SLD) liczy jednak na porozumienie. Miasto najpewniej wpuści Skarb Państwa do spółki zarządzającej portem. – Trwają negocjacje na temat ewentualnego wejścia rządu do spółki poprzez dokapitalizowanie firmy. Rozmowy dopiero się zaczęły, ale jesteśmy na nie otwarci. W końcu trudno o lepszego inwestora niż rząd – mówi DGP prezydent Wróblewski.

Dyrektor portu Arkadiusz Zgliński dodaje, że na podstawie wytycznych ministerstwa robione są biznesplany. Trzeba też porozumieć się w kwestii niezbędnych inwestycji. Oprócz pogłębienia toru wodnego w kolejnym etapie potrzebna jest m.in. budowa obrotnicy dla statków, przebudowa nabrzeża i wzniesienie nowego terminala przeładunkowego. Miasto liczy, że środki na te przedsięwzięcia da też UE. Na razie wychodzi na to, że z przekopu w najbliższych miesiącach będą zatem korzystały głównie jachty turystyczne.

Czy Elbląg ma szansę zostać wielkim portem?

Wciąż też nie maleją kontrowersje w sprawie sensowności wydawania 2 mld zł na przekop, pogłębianie toru wodnego przez Zalew Wiślany oraz kolejnych setek milionów złotych na port w Elblągu.

W czasie wczorajszej sejmowej komisji gospodarki morskiej krytycznie o inwestycji mówił Rafał Zahorski, doradca marszałka województwa zachodniopomorskiego. Stwierdził, że nawet po niezbędnych inwestycjach port w Elblągu będzie odnotowywał niewielkie przeładunki, bo nie będą mogły tam wpływać naprawdę duże statki. Szacuje, że rocznie będzie przeładowywanych najwyżej kilkaset tysięcy ton ładunków (władze portu liczą na kilka milionów ton). – Dla porównania do portu w Kołobrzegu mogą wpływać statki o zanurzeniu 5,5 m, a roczne przeładunki to tylko 200 tys. t – mówił Zahorski. Dodaje, że wadą portu w Elblągu jest brak dostępu do kolei. Zaznacza też, że na razie nikt nie policzył, ile będzie kosztować konieczność ciągłego pogłębiania toru wodnego przez Zalew Wiślany.

Na ten ostatni aspekt zwraca uwagę kapitan żeglugi wielkiej Marek Błuś, publicysta morski i redaktor magazynu „Baltic Transport Journal”. Według niego eksploatacja śluzy i kanału będzie niezwykle droga, bo Urząd Morski przyznał, iż na stałe musi tam pracować pogłębiarka. – Oznacza to przyznanie, że „zalewowe błotko” z dna będzie stale spływało do rynny kanału – mówi Błuś. Zaznacza, że w wielu krajach zasadą jest, że do dróg wodnych nie dopłaca się z budżetu publicznego. Urząd Morski zadeklarował w odpowiedzi na pytania DGP, że na razie nie będzie opłat za przepływanie przekopem.

Marek Błuś dodaje też, że dla Elbląga zagrożeniem będzie zjawisko „jumboizacji” statków, czyli stawianie przez armatorów na coraz większe jednostki, które mogą zawijać tylko do największych portów. Dodaje, że wciąż będą rosły przewagi konkurencyjne pobliskiego portu w Gdańsku i w rezultacie inwestycja w Elblągu będzie wymagać stałego wsparcia finansowego.

Zobacz także: Droga wodna 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

REKLAMA

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

REKLAMA

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA