REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie firmy nie lubią innowacji

REKLAMA

REKLAMA

Jedynie około 20% polskich przedsiębiorstw sięga po rozwiązania innowacyjne. Jest to zdecydowanie niższy poziom niż ten, który wyznacza średnia 39,5%. w Unii Europejskiej. Poziom innowacyjność wśród firm w Niemczech przekracza 70%.

REKLAMA

Jeszcze w 2006 roku prawie 60 proc. małych i średnich przedsiębiorstw uważało, że innowacje są im potrzebne, w 2007 roku było ich ok. 40 proc., a w 2008 roku odsetek spadł do 34 proc. „Dobra koniunktura rozleniwia. Gdy rośnie popyt, aby poprawić wyniki finansowe nie trzeba podejmować dodatkowego ryzyka jakim jest przygotowanie i wprowadzenie innowacji do praktyki. Nie ma silnych, rynkowych motywacji do zmian technologicznych, organizacyjnych, marketingowych i produktowych”- komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

REKLAMA

Takie zachowania firm wskazują, że większość nie myśli o przyszłości, budowaniu przewagi konkurencyjnej w oparciu o nowatorskie rozwiązania. Niska innowacyjność przedsiębiorstw, a zatem także gospodarki, stanowi zagrożenie dla długofalowego rozwoju gospodarczego kraju. Wraz z wyrównywaniem się kosztów pracy w państwach UE konkurencyjność naszych towarów, bez wzrostu innowacyjności, będzie malała.

Polecamy: Jaki jest czas trwania kontroli przedsiębiorcy?

REKLAMA

Nieco optymizmu przyniosły jednak badania przeprowadzone przez PKPP Lewiatan i firmę Deloitte Sp. z o.o. w okresie od kwietnia do czerwca tego roku na reprezentatywnej grupie dużych przedsiębiorstw, zatrudniających od 250 pracowników. Okazało się, że nieznaczna poprawa koniunktury gospodarczej, która nastąpiła w pierwszej połowie 2010 roku, wpłynęła na zmianę w podejściu do innowacji. Firmy deklarowały, że zamierzają postawić na jakość, a ta wymaga zmian, czyli innowacji. Zmieniło się także postrzeganie czynników budujących pozycje konkurencyjną firm na rynku światowym i UE. O ponad 50 proc. wzrosło znaczenie jakości oraz innowacyjnego charakteru dóbr i usług. Przedsiębiorstwa coraz częściej też oceniają inwestycje w innowacje jako strategiczne.

„Cieszy, że polskie firmy zaczynają traktować innowacje jako szansę na realizację własnych ambitnych marzeń i pomysłów, skuteczne konkurowanie na rynku oraz wzrost wartości przedsiębiorstwa w długim okresie” – dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA