REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lewiatan: indeks biznesu odnotował korektę

REKLAMA

REKLAMA

Indeks Biznesu PKPP Lewiatan w maju odnotował jednopunktową korektę w dół do w notowaniu kwartalnym i w notowaniu rocznym.

Ostatnie spadki sprzedaży detalicznej nie wróżą łatwego utrzymania stabilnego popytu globalnego, tym bardziej, że przedsiębiorstwa wyraźnie wstrzymują się z inwestycjami. Na szczęście obserwujemy odwrócenie spadkowej tendencji w dynamice popytu konsumpcyjnego, co jest związane z powrotem dodatniej dynamiki funduszu płac.

REKLAMA

Nadzieję budzi też wzrost napływu zagranicznych inwestycji bezpośrednich. Utrzymanie dynamiki wzrostu z I. kwartału w kolejnych kwartałach tego roku wydaje się bardzo trudne, chociaż nie niemożliwe.

Indeks kwartalny, półroczny i roczny

REKLAMA

Indeks Biznesu PKPP Lewiatan, po wyraźnej poprawie w ub. miesiącu, odnotował teraz jednopunktową korektę w dół do 41 pkt. w notowaniu kwartalnym i do 43 pkt. w notowaniu rocznym. Indeks roczny niewiele wyprzedza bieżący indeks kwartalny, co skłania raczej do ostrożnej prognozy dalszej poprawy koniunktury w tym roku. Osiągnięte w I. kwartale tempo wzrostu trudno będzie poprawić, gdyż w bieżącym kwartale czeka nas raczej spowolnienie, czego zapowiedzią mogą być obniżenie tempa sprzedaży detalicznej i nagłe załamanie inwestycji.

Ożywienie produkcji przemysłu i sprzedaży detalicznej, obserwowane zwłaszcza w końcówce pierwszego kwartału, może się nie utrzymać z powodu niekorzystnych zjawisk pogodowych w kraju i nowych ognisk kryzysowych w finansach międzynarodowych związanych z nadmiernym zadłużeniem niektórych krajów Eurolandu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprawdzie dynamika produkcji sprzedanej przemysłu rośnie już od pół roku, jednak ostatnie spadki sprzedaży detalicznej nie wróżą łatwego utrzymania stabilnego popytu globalnego, tym bardziej że przedsiębiorstwa wyraźnie wstrzymują się z inwestycjami, a koniunktura u naszych partnerów handlowych zagranicą nie bardzo się poprawia.

Produkcja przemysłowa w dużej mierze była dotąd napędzana eksportem i odtwarzaniem zapasów. To drugie ma swoje granice, a dalsze wzmocnienie eksportu zależy od poprawy koniunktury na świecie. Możemy bardziej liczyć na poprawę popytu konsumpcyjnego, ale to raczej w drugiej połowie roku, gdy utrwali się notowane od dwóch miesięcy dodatnie tempo wzrostu funduszu płac

Polecamy: Mała firma Wieszjak.pl 

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA