Koniunktura coraz bardziej się poprawia
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W marcu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w polskim przemyśle wyniósł 7 punktów, osiągając poziom najwyższy od września 2008 r. Jego wartość poprawiała się bardzo powoli od września ubiegłego roku. W lutym wynosiła zaledwie 3 punkty, a więc marcowy wzrost jest bardzo wyraźny. Poprawę sygnalizowała prawie co czwarta ankietowana przez GUS firma. W poprzednim miesiącu optymistą był co piąty przedsiębiorca. Dobre nastroje to zasługa coraz wolniej malejącego portfela zamówień i dobrych perspektyw na przyszłość, lepszych niż w lutym. Mniejsze niż poprzednio są trudności w regulowaniu przez firmy bieżących zobowiązań finansowych. Wciąż jednak zbyt duże są zapasy wyrobów, zalegających w magazynach. Firmy sygnalizują, że skala redukcji zatrudnienia będzie mniejsza, niż przewidywano w lutym.
REKLAMA
Największy optymizm wykazują przedstawiciele firm farmaceutycznych, producenci wyrobów chemicznych, spożywczych i papierniczych. Wciąż najbardziej niezadowoleni z koniunktury są producenci odzieży i wyrobów tekstylnych.
Wskaźnik koniunktury w budownictwie zwiększył się z minus 15 punktów w lutym do minus 6 punktów w marcu. To także bardzo pokaźny skok, choć do wartości dodatnich jeszcze daleko. Ostatni raz na plusie wskaźnik był listopadzie 2008 r. Od tego czasu nie może wydostać się nad kreskę, ale jeśli tempo poprawy utrzyma się na podobnym poziomie jak w marcu, być może uda się to w następnym miesiącu. Tym bardziej, że zbliża się sezon znacznie bardziej korzystny dla branży budowlanej. Co piąta firma sygnalizuje poprawę sytuacji, a co czwarta jej pogorszenie.
Na plus wyszedł natomiast wskaźnik koniunktury w handlu, osiągając poziom 3 punktów. W lutym miał wartość minus 3 punkty. Mniej pesymistyczne są oceny bieżącej sytuacji, zaś w przyszłości oczekiwana jest bardziej wyraźna poprawa.
Zobacz też serwis: Inwestycje
Jak zwykle dość zróżnicowane są oceny koniunktury w usługach. Największy optymizm panuje nieodmiennie w firmach zajmujących się działalności finansową i ubezpieczeniową. W tym sektorze usług wskaźnik koniunktury zwiększył się z 27 do 30 punktów, a poprawę sygnalizuje aż 36 proc. podmiotów. Nieznacznie, z 21 do 19 punktów obniżył się wskaźnik w grupie firm związanych z informacją i komunikacją. Z minus 10 do minus jednego punktu zwiększył się wskaźnik koniunktury w gastronomii.
REKLAMA
REKLAMA