REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniunktura coraz bardziej się poprawia

Roman Przasnyski
Główny analityk Gold Finance.

REKLAMA

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy coraz bardziej optymistycznie oceniają sytuację w gospodarce i perspektywy rozwoju. Wyliczany przez Główny Urząd Statystyczny wskaźnik koniunktury w przemyśle wzrósł w marcu do poziomu najwyższego od półtora roku. Poprawę odnotowują także przedstawiciele firm budowlanych, handlu i usług.

REKLAMA

W marcu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w polskim przemyśle wyniósł 7 punktów, osiągając poziom najwyższy od września 2008 r. Jego wartość poprawiała się bardzo powoli od września ubiegłego roku. W lutym wynosiła zaledwie 3 punkty, a więc marcowy wzrost jest bardzo wyraźny. Poprawę sygnalizowała prawie co czwarta ankietowana przez GUS firma. W poprzednim miesiącu optymistą był co piąty przedsiębiorca. Dobre nastroje to zasługa coraz wolniej malejącego portfela zamówień i dobrych perspektyw na przyszłość, lepszych niż w lutym. Mniejsze niż poprzednio są trudności w regulowaniu przez firmy bieżących zobowiązań finansowych. Wciąż jednak zbyt duże są zapasy wyrobów, zalegających w magazynach. Firmy sygnalizują, że skala redukcji zatrudnienia będzie mniejsza, niż przewidywano w lutym.

REKLAMA

Największy optymizm wykazują przedstawiciele firm farmaceutycznych, producenci wyrobów chemicznych, spożywczych i papierniczych. Wciąż najbardziej niezadowoleni z koniunktury są producenci odzieży i wyrobów tekstylnych.

Wskaźniki makroekonomiczne

Wskaźnik koniunktury w budownictwie zwiększył się z minus 15 punktów w lutym do minus 6 punktów w marcu. To także bardzo pokaźny skok, choć do wartości dodatnich jeszcze daleko. Ostatni raz na plusie wskaźnik był listopadzie 2008 r. Od tego czasu nie może wydostać się nad kreskę, ale jeśli tempo poprawy utrzyma się na podobnym poziomie jak w marcu, być może uda się to w następnym miesiącu. Tym bardziej, że zbliża się sezon znacznie bardziej korzystny dla branży budowlanej. Co piąta firma sygnalizuje poprawę sytuacji, a co czwarta jej pogorszenie.

Na plus wyszedł natomiast wskaźnik koniunktury w handlu, osiągając poziom 3 punktów. W lutym miał wartość minus 3 punkty. Mniej pesymistyczne są oceny bieżącej sytuacji, zaś w przyszłości oczekiwana jest bardziej wyraźna poprawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też serwis: Inwestycje

Jak zwykle dość zróżnicowane są oceny koniunktury w usługach. Największy optymizm panuje nieodmiennie w firmach zajmujących się działalności finansową i ubezpieczeniową. W tym sektorze usług wskaźnik koniunktury zwiększył się z 27 do 30 punktów, a poprawę sygnalizuje aż 36 proc. podmiotów. Nieznacznie, z 21 do 19 punktów obniżył się wskaźnik w grupie firm związanych z informacją i komunikacją. Z minus 10 do minus jednego punktu zwiększył się wskaźnik koniunktury w gastronomii.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA