REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystne zmiany dla przedsiębiorców 2018 r.

Korzystne zmiany dla przedsiębiorców 2018 r. /shutterstock.com
Korzystne zmiany dla przedsiębiorców 2018 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki pakietom ustaw 100 zmian dla firm oraz Konstytucja Biznesu w 2017 oraz 2018 roku wchodzi w życie wiele korzystnych zmian dla przedsiębiorców. Jakie to zmiany?

Prowadzisz firmę i uważasz, że masz za dużo obowiązków urzędowych? Masz problem z rozwiązaniem sporu w urzędzie? A może zastanawiasz się nad założeniem własnego biznesu, ale obawiasz się skomplikowanych formalności i wysokich składek ZUS? Nowe przepisy dla przedsiębiorców pomogą rozwiązać Twoje problemy. Pozwolą Ci np. łatwiej załatwić sprawy urzędowe, szybciej odzyskać dług, czy też postawić budynek firmowy bez zbędnych formalności. Ułatwią również zakładanie firmy młodym przedsiębiorcom.

REKLAMA

Ułatwienia dla przedsiębiorców wprowadzane się w ramach pakietu 100 Zmian dla Firm oraz planowanej Konstytucji Biznesu – zbioru ustaw, których celem jest gruntowna zmiana przepisów dotyczących działalności gospodarczej.

#100 Zmian dla Firm

Pakiet 100 Zmian dla Firm Ministerstwa Rozwoju ogłoszony został w czerwcu 2016 roku. Jego celem jest zniesienie najbardziej uciążliwych przepisów utrudniających prowadzenie biznesu. Do jesieni 2017 roku ponad 100 zmian weszło już w życie.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2017/2018

Co już działa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Od stycznia 2017 obowiązuje tzw. ustawa deregulacyjna. Rozszerzyła m.in. ochronę wynikającą z dominującej praktyki interpretacyjnej w zakresie indywidualnych interpretacji prawa na ogół przedsiębiorców (także tych, którzy nie wystąpili o wydanie interpretacji indywidualnej). Podniesiono też – z 1,2 mln euro do 2 mln euro – próg przychodów netto, po którym firma musi prowadzić pełną księgowość. Roczne oszczędności dla jednego przedsiębiorcy to kilkanaście tysięcy złotych.
  • W kwietniu 2017 wprowadzono ułatwienia dla branży budowlanej. Do obsługi wielu maszyn budowlanych nie potrzeba już państwowego egzaminu. To 600 tysięcy godzin oszczędności dla pracowników budowlanki.
  • W czerwcu 2017 wszedł w życie tzw. pakiet wierzycielski, który ułatwia odzyskiwanie długów i, jako że lepiej jest zapobiegać niż leczyć, będzie przeciwdziałał powstawaniu zatorów płatniczych. W tym samym czasie weszła w życie nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego. Dzięki niej urzędnicy nie mogą grać naszymi sprawami w ping ponga. Załatwią je szybciej i po partnersku, np. z pomocą mediatora.

Co jest w planach?

  • Zmiany zasad dotyczących terminów przechowywania dokumentacji pracowniczej. Będzie taniej i prościej. Zamiast 50 – 10 lat przechowywania. Zamiast stosu papierów – forma elektroniczna.
  • Wprowadzenie nowych przepisów ułatwiających zmianę pokoleniową w firmach rodzinnych.
  • Wprowadzenie nowego rodzaju podmiotu - prostej spółki akcyjnej, która będzie idealnym rozwiązaniem dla młodych, innowacyjnych firm. 

Konstytucja Biznesu

Jest to największa zmiana prawa gospodarczego przeprowadzona w ostatnich latach. Na Konstytucję Biznesu składa się pakiet ustaw, których celem jest przede wszystkim zmiana relacji przedsiębiorców z administracją na bardziej partnerskie. W nowych przepisach planowane jest również wprowadzanie ułatwień przy zakładaniu firmy i prowadzeniu biznesu. Najważniejszym dokumentem w ramach Konstytucji Biznesu jest nowe Prawo przedsiębiorców. Wprowadza ono następujące zasady:

  • co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone (przedsiębiorca może prowadzić biznes w sposób wolny, jeśli nie łamie wyraźnych zakazów lub ograniczeń);
  • domniemanie uczciwości przedsiębiorcy (przedsiębiorca nie musi udowadniać swojej uczciwości, wątpliwości co do okoliczności konkretnej sprawy będą rozstrzygane na korzyść przedsiębiorcy);
  • przyjazna interpretacja przepisów (niejasne przepisy będą rozstrzygane na korzyść przedsiębiorców);
  • zasada proporcjonalności (urząd nie może nakładać na przedsiębiorcę nieuzasadnionych obciążeń, np. nie będzie mógł żądać dokumentów, którymi już dysponuje).

Zobacz: Prawo dla firm

Wśród uproszczeń wprowadzanych w ramach Konstytucji Biznesu znajdą się m.in.:

  • możliwość prowadzenia drobnej działalności (przychody miesięczne do 50 proc. minimalnego wynagrodzenia) bez obowiązku rejestracji,
  • zwolnienie nowych firm z obowiązku opłacania składek ZUS przez pierwsze 6 miesięcy,
  • likwidacja numeru REGON,
  • powołanie Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców,
  • publikacja objaśnień prawnych dla skomplikowanych przepisów,
  • możliwość bezterminowego zawieszenia firmy,
  • uporządkowanie katalogu działalności reglamentowanych (wymagających koncesji, zezwoleń) i zmniejszenie obowiązków dla przedsiębiorców,
  • możliwość załatwiania prostych spraw urzędowych przez telefon lub e-mail.

Inne ułatwienia

Ustawa o robotyzacji

W sierpniu 2017 roku weszły w życie ułatwienia dotyczace amortyzacji maszyn i urządzeń.Dzięki nim już przedsiębiorcy mogą dokonać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w wysokości do 100 tys. zł rocznie. Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych fabrycznie nowych środków trwałych zaliczanych do grup 3–6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, czyli maszyn i urządzeń (poza możliwością takiego odliczenia pozostają nieruchomości i środki transportu). 

Druga ustawa o innowacyjności

Od 2018 roku obowiązywać będą ułatwienia w ramach tzw. drugiej ustawy o innowacyjności. Dzięki nim, przedsiębiorcy będą mogli odliczać od podstawy opodatkowania 100 proc. wydatków przeznaczonych na badania i rozwój.

Nowa ustawa m.in.:

  • zwiększa wysokości ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową do 100 proc. (i 150 proc. dla Centrów Badawczo-Rozwojowych – CBR),
  • doprecyzowuje i rozszerza katalog kosztów kwalifikowanych do ulgi B+R (o środki inne niż trwałe, o inne niż umowa o pracę, formy zatrudnienia. CBR otrzymają szerszy katalog kosztów, związanych m.in. z nieruchomościami),
  • umożliwia korzystanie z ulgi B+R dla części przedsiębiorstw działających poza Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi,
  • wydłuża do 2023 r. wyłączenia tzw. podwójnego opodatkowania spółek kapitałowych i spółek komandytowo-akcyjnych zaangażowanych w działalność B+R,
  • ułatwia finansowanie start-upów: doprecyzowuje sposób opodatkowania pożyczki konwertowanej na akcje lub udziały,

Źródło: biznes.gov.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA