REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branża winiarska walczy o uregulowanie sprzedaży przez internet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wino
wino
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

- Handel alkoholem przez Internet przypomina dziś prawdziwy Dziki Zachód, zależy nam na zapanowaniu nad tym chaosem i jasnych zasadach dla wszystkich - mówią przedsiębiorcy z branży winiarskiej i apelują o uregulowanie kwestii sprzedaży ich produktów przez internet. Pismo w tej sprawie trafiło właśnie do Ministerstwa Rolnictwa. Na ewentualnych zmianach najbardziej zyskaliby mali, krajowi producenci wina, miodu pitnego czy cydru, którzy bez możliwości sprzedawania swoich produktów za pomocą internetu – są praktycznie skazani na niebyt. Najdobitniej pokazał to czas pandemii. 

Winiarstwo w Polsce 

„Polskie winiarstwo rośnie w siłę”, „Polska winnica to przyszłość”, „Boom na polskie wino” – to nagłówki tylko niektórych tytułów prasowych. Od kilku lat trwa zachwyt nad rozwojem polskich winnic, a temat z uwielbieniem podejmują rozmaite media. Polskie wino zaczęło być synonimem luksusu i wyrafinowanego gustu. Także temat enoturystyki cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Ci, którzy obserwują tę dziedzinę gospodarki wiedzą, że winiarstwo rozwija się u nas znakomicie. 

REKLAMA

REKLAMA

Dynamicznie rośnie liczba małych, lokalnych producentów. Większość z tych miejsc bazuje na bezpośrednich kontaktach z klientami indywidualnymi. Latem, kiedy ludzie podróżują, winnice odwiedza wielu turystów – sprzedaż funkcjonuje dobrze. Gorzej jest poza sezonem. 

- Trudno spodziewać się, że konsumenci będą przyjeżdżać po wino do winnicy, często położonej kilkadziesiąt lub więcej kilometrów od miejsca ich zamieszkania - tłumaczy dr Katarzyna Korzeń, Przewodnicząca Zarządu Polskiego Klastra Enoturystycznego. - Najczęstsze pytanie, które słyszę od konsumentów na prowadzonych przeze mnie degustacjach to: czy można to wino zamówić przez internet? Podobnie jest, gdy enoturyści wracają w domu do butelek, które przywieźli ze sobą z wakacji - nabyli w winnicach lub na winiarskich festiwalach. Po ich wypiciu chętnie zamówiliby kolejne z dostawą do domu. Gdy nie mają takiej możliwości sięgają po inne wina, łatwiej dostępne – możliwe do nabycia przez internet – mówi Katarzyna Korzeń. 

Walka o e-handel

Polski Klaster Enoturystyczny i Wielkopolskie Stowarzyszenie Winiarzy, czyli organizacje reprezentujące łącznie blisko 60 polskich winnic, postanowiły połączyć siły ze Związkiem Pracodawców Polska Rada Winiarstwa i wspólnie zawalczyć o e-handel dla swoich produktów. Pismo w tej sprawie trafiło właśnie do Ministerstwa Rolnictwa. 

REKLAMA

- E-handel alkoholem rozwija się z roku na rok, przybierając coraz szerszą skalę. W Unii Europejskiej poprzez sklepy internetowe sprzedawane jest około 6% napojów alkoholowych. W Polsce działalność taka prowadzona jest na szeroką skalę, jednak ciągle w sposób nieuporządkowany odpowiednimi regulacjami – czytamy w dokumencie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(…) Uregulowanie zasad funkcjonowania sklepów internetowych z alkoholem, poprzez jasne wskazanie warunków w ustawie, pozwoliłoby uzyskać nad e-commerce kontrolę i zagwarantowałoby działanie sklepów zgodnie ze spójnymi i odgórnie ustalonymi standardami. Jest to w naszej opinii rozwiązanie absolutnie niezbędne w aspekcie interesu zdrowia publicznego. 

Apelujemy zatem o określenie w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi reguł, na podstawie których podmioty dysponujące zezwoleniem na sprzedaż detaliczną lub hurtową napojów do 4,5% zawartości alkoholu i piwa oraz napojów powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) przyjmowałyby i realizowałyby zamówienia składane na odległość. 

Przypomnijmy, że aktem regulującym kwestie sprzedaży alkoholu jest „Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi”, czyli dokument, który powstał ponad 40 lat temu. 

- Nietrudno wyobrazić sobie, że ustawa jest, delikatnie rzecz ujmując, niedostosowana do tego, jak aktualnie funkcjonuje rynek. Nie wspominając o Internecie i rozwoju nowoczesnych metod sprzedaży, o których twórcom wspomnianej ustawy nawet się nie śniło. Sytuację należy koniecznie jednoznacznie uregulować i wprowadzić jasne, jednakowe dla wszystkich zasady – uważa dr Katarzyna Korzeń, Przewodnicząca Zarządu Polskiego Klastra Enoturystycznego

Mali producenci mają najtrudniej

Zmian, o które walczy branża winiarska, najpilniej potrzebują mali, krajowi producenci wina, miodu pitnego czy cydru. E-commerce ułatwiły dostęp do produktów niszowych, lokalnych, koneserskich. Takie są np. jakościowe wina owocowe z Manufaktury DiWine, wytwarzane z porzeczek, agrestu czy dzikiej róży. 

- Sprzedaż bezpośrednia, na której w tej chwili opieramy swoją działalność, ogranicza skalę i zwiększa koszty dotarcia do klienta – tłumaczy Marcin Bańcerowski, współwłaściciel firmy DiWine. - Przekłada się to bezpośrednio na cenę produktu dla konsumenta. Jest on droższy, co skutkuje tym, że rzadziej znajduje się w koszyku zakupowym. W ostatecznym rozrachunku konsument wybiera produkt zagraniczny, który poza tym, że dzięki dużej skali jest tańszy w produkcji, to dodatkowo mając tę skalę, ma lepszą dystrybucję i niższy koszt dotarcia do klienta. Jeżeli ograniczymy koszt dotarcia do klienta, a w tym może pomóc sprzedaż przez internet, to damy szansę na obniżenie cen polskich produktów manufakturowych - uważa Marcin Bańcerowski.

Orzecznictwo sądów 

Jak wyjaśnia Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, orzecznictwo sądów administracyjnych w kwestii sprzedaży napojów alkoholowych za pośrednictwem internetu było niejednolite. Niemniej jednak, od kilku lat dopuszcza jednak taką działalność. 

- Analizując wyroki, jakie zapadały od 2018 roku, widzimy, że w ocenie NSA, z treści ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, nie jest możliwe wywiedzenie zakazu prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych przy użyciu środków komunikacji elektronicznej – zauważa Magdalena Zielińska. 

- Zapisy ustawy dotyczą bowiem warunków prowadzenia działalności gospodarczej, regulując w szczególności wymogi odnośnie punktów sprzedaży napojów alkoholowych, ale nie formułują wymogów co do formy zawarcia umowy sprzedaży. Zdaniem NSA, „nieuprawnione jest stanowisko (…), że skoro ustawodawca wprost i wyraźnie nie dopuszcza prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych na odległość przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, to znaczy, że taka sprzedaż jest niedozwolona. Prawidłowe rozumowanie prawnicze zmierzające do dokonania wykładni spornych przepisów powinno bowiem opierać się na założeniu odwrotnym, tzn. na przyjęciu, że skoro ustawodawca wprost i wyraźnie nie uregulował 2 takiej formy sprzedaży, to znaczy że nie wprowadził w tym zakresie ograniczeń konstytucyjnej wolności i taka forma jest dopuszczalna” – tłumaczy Prezes ZP PR.

Kupienie wina przez internet nie takie łatwe

Co do tego, że sprzedaż produktów winiarskich przez internet można prowadzić bezpiecznie, branża nie ma żadnych wątpliwości. - Na dostawę alkoholu zakupionego przez internet trzeba czekać co najmniej dobę – tłumaczy Paweł Gąsiorek, Prezes Domu Wina. – Poza tym kupienie alkoholu online przez osobę niepełnoletnią nie jest takie proste. Trzeba mieć konto w banku lub kartę kredytową, podać adres, numer komórki itp. Na samym końcu jest kurier, który paczkę komuś wręcza. I to po stronie firm kurierskich spoczywa obowiązek wylegitymowania odbiorcy, podobnie jak to robi sprzedawca w sklepie. Ci, którzy są przeciwni sprzedaży w Internecie, tracą sedno sprawy. To nie jest kanał, w którym alkoholik kupuje tanie wino. Takie dostanie od ręki w sklepie spożywczym czy na stacji benzynowej – uważa Prezes Domu Wina. . 

Dziś, w sytuacji, gdy w ustawie nie ma stosownych zapisów dotyczących e-handlu, administracja rządowa traktuje to jako zakaz. Z orzecznictwa sądów wynika jednak co innego, dlatego nie jest tajemnicą, że działalność taka jest prowadzona na szeroką skalę. Jak to możliwe?

- Obecnie duzi producenci oraz podmioty wyspecjalizowane w sprzedaży wina wynajdują sposoby na sprzedaż produktów alkoholowych przez internet. Niezależnie od interpretacji legalności i nielegalności niektórych działań, można tak skonstruować formalną stronę działalności sprzedażowej, żeby ewentualne niekorzystne interpretacje niejasnych przepisów nie wpłynęły znacząco na działalność podmiotu sprzedającego. Niektórzy wręcz „wliczają sobie w koszty” ewentualne kary, które mogą zostać na nich nałożone. Mali producenci są w dużo gorszej sytuacji. Nie mają ani możliwości, ani potencjału ekonomicznego na „kombinowanie”. Zazwyczaj nie decydują się na prowadzenie sprzedaży zdalnej, bo obawiają się ewentualnych konsekwencji finansowych oraz przede wszystkim utraty możliwości sprzedaży w ogóle. Dla małych winnic może to oznaczać koniec ich działalności – tłumaczy dr Katarzyna Korzeń, Przewodnicząca Zarządu Polskiego Klastra Enoturystycznego.

Magdalena Zielińska, Prezes ZP PRW dodaje natomiast: - Sprzedaż napojów alkoholowych za pośrednictwem internetu jest legalna w krajach Unii Europejskiej i jak wskazują analizy, nie przynosi wzrostu konsumpcji. Sklepy internetowe stają się po prostu z roku na rok coraz bardziej popularne i zastępują zakupy w sklepach stacjonarnych. W Polsce natomiast handel alkoholem przez internet przypomina dziś prawdziwy Dziki Zachód, zależy nam więc na zapanowaniu nad tym chaosem i wprowadzeniu jasnych zasad dla wszystkich – konkluduje Magdalena Zielińska. 

Apel branży winiarskiej nie jest jedynym postulatem, jaki w ostatnim czasie pojawił się w sprawie e-handlu winem przez internet. W lipcu sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła dezyderat, w którym poruszono konieczność pilnego uregulowania tej kwestii.

***

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa –  największa organizacja w kraju, zrzeszająca podmioty branży winiarskiej. Wśród jej Członków znajdują się czołowi producenci, importerzy oraz dystrybutorzy win, miodów pitnych oraz napojów winiarskich, jak i inne przedsiębiorstwa związane z rynkiem wina w Polsce. Misją  PRW jest działanie na rzecz sukcesu gospodarczego i wzrostu znaczenia branży winiarskiej w Polsce oraz troska o konsumentów.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższa akcyza na e-papierosy nie ograniczy spożycia wyrobów nikotynowych. Palacze wrócą do tradycyjnych papierosów, a z rynku znikną polskie firmy

Trwają prace nad przepisami, które mają ograniczyć spożycie wyrobów nikotynowych. Nowe regulacje wprowadzą wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze. Zdaniem ekspertów wyższe ceny zniechęcą do nich konsumentów, którzy pozostaną przy paleniu zwykłych, bardziej szkodliwych papierosów. Nowe przepisy mogą spowodować, że wiele rodzimych przedsiębiorstw z branży nikotynowej zamknie działalność i zniknie z rynku.

Szansa na ponad milion złotych dotacji w ciągu 5 lat. Złożono tylko... 5 wniosków

30 stycznia zakończył się nabór wniosków o przyznanie dotacji na „Tworzenie i rozwój organizacji producentów i grup producentów rolnych”. Chętnych nie było zbyt wielu. Dlaczego?

„Odporność Psychiczna” – Międzynarodowa Konferencja w Warszawie

Poznaj czym tak naprawdę jest odporność psychiczna i wzbogać siebie oraz swoją organizację o narzędzia, które umożliwią jej rozwój w XXI wieku!

Gen Z i Millennialsi napędzają rynek kosmetyczny. Czy starsze pokolenia nadążają za ich pielęgnacyjnymi nawykami?

W 2024 roku wartość rynku kosmetycznego w Polsce przekroczyła 35 miliardów złotych, rosnąc o ponad 6% rok do roku. To głównie Gen Z i Millennialsi napędzają ten wzrost, stawiając na wieloetapową pielęgnację, innowacyjne formuły i kosmetyczne trendy. Tymczasem starsze pokolenia pozostają wierne klasycznym produktom i sprawdzonym markom. Jakie decyzje zakupowe podejmują różne grupy wiekowe? Co będzie kształtować branżę kosmetyczną w nadchodzących latach? Eksperci z PMR Market Experts przeanalizowali rynek i wskazują kluczowe kierunki rozwoju.

REKLAMA

O czym influencer powinien pamiętać, oznaczając reklamy? Przepisy, rekomendacje

Nałożenie kary na trójkę znanych celebrytów stanowi dalsze działania prezesa UOKiK w zakresie ukrócenia tzw. kryptoreklamy - tłumaczą Mikołaj Chałas i Sylwia Werpachowska z kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy w Warszawie. Jak prawidłowo oznaczać treści reklamowe i dlaczego jest to ważne?

Wzmożone kontrole u rolników? Chodzi o warunkowość społeczną i dopłaty dla rolników. Stanowisko Głównego Inspektora Pracy

Wzmożone kontrole u rolników? 1 stycznia 2025 r. zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące warunkowości społecznej i przyznawania dopłat dla rolników. Znamy stanowisko Głównego Inspektora Pracy Marcina Staneckiego w tej sprawie.

Równowaga IT: On-Premise, Cloud czy Hybrid? Który model najlepiej zoptymalizuje Twoje koszty i infrastrukturę?

Chmura kusi elastycznością, on-premise zapewnia kontrolę, a model hybrydowy łączy to, co najlepsze z obu światów. W dobie rosnących kosztów subskrypcji i regulacji prawnych firmy coraz częściej wybierają strategię Hybrid IT. Czy to przyszłość infrastruktury IT? Sprawdź, jak znaleźć idealną równowagę i zoptymalizować wydatki na technologie.

Maksymalne ceny energii 2025 - oświadczenie do końca marca?

Przedsiębiorcy muszą do dziś (28 lutego 2025 r.) złożyć oświadczenie wynikające z korzystania z mechanizmu maksymalnych cen energii w drugim półroczu 2024 r. Północna Izba Gospodarcza apeluje do ministerstwa o wydłużenie terminu o miesiąc.

REKLAMA

Jak freelancer może zbudować poduszkę finansową? [PORADNIK]

Freelancer to wolność, niezależność, ale i konieczność samodzielnego zarządzania finansami. Jak można zbudować poduszkę finansową i nie martwić się o pieniądze na przyszłość? Poradnik zawiera wskazówki dla freelancerów i wymienia 4 sposoby budowania zaplecza finansowego.

Ekspert o ESG: Brak ujednoliconych standardów raportowania i uproszczonych wymogów dla sektora MŚP

Ekspert o ESG: Brak ujednoliconych standardów raportowania i uproszczonych wymogów dla sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Co należy zmienić? Ekspert podpowiada jak przygotować się do raportowania.

REKLAMA