REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obniżyć koszty działalności gospodarczej?

Ewelina Krzysztofik
Dyrektor zarządzający 2Sisters PR
Jak obniżyć koszty działalności gospodarczej?/Fot. Fotolia
Jak obniżyć koszty działalności gospodarczej?/Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybór tańszych lub darmowych narzędzi pracy lub reklama w internecie to tylko niektóre z rozwiązań pozwalających obniżyć koszty działalności gospodarczej.

Małe i średnie firmy to podstawa naszej gospodarki i popularny sposób prowadzenia działalności - rokrocznie powstaje ich blisko trzysta tysięcy. Niestety, jak wynika z raportu Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zaledwie 41% z nich ma szansę utrzymać się na rynku dłużej niż pięć lat. Niewspółmierne względem zysków koszta zmuszają wielu przedsiębiorców do zawieszenia aktywności lub wręcz całkowitej likwidacji firmy. 

REKLAMA

REKLAMA

W ubiegłym roku liczba zarejestrowanych przedsiębiorstw wynosiła 1.84 miliona, z czego 1,76 miliona, czyli blisko 96% stanowiły firmy mikro. Własnej działalności sprzyjają coraz szybsze procedury, w tym nowo powstała możliwość telefonicznej rejestracji firmy, oraz korzystna koniunktura. Wzrost gospodarczy jest szybszy niż prognozowano: w pierwszym kwartale tego roku odnotowano ponad czteroprocentowy wzrost względem tego samego okresu w roku poprzednim. Dodatkową zachętę stanowi wsparcie z funduszy unijnych, które to na rozwój przedsiębiorstw w latach 2014-2020 przeznaczyły łącznie 20 miliardów euro.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Jednocześnie właściciele małych firm narzekają na niewystarczające środki. Z danych fundacji Startup Poland wynika, że 63% startupów jako główną bieżącą potrzebę wymienia pieniądze. Szczególnie trudne są pierwsze lata działalności: 13.39% biznesów nie przeżywa pierwszego roku, a kolejne 45.69% upada po pięciu latach. Dlatego w tym okresie szczególnie ważne jest nie tylko pomnażanie zysków, ale i jak najdalej idące cięcie kosztów. Nie musi to jednak oznaczać redukcji etatów lub obniżenia jakości towarów czy świadczonych usług. Zamiast tego warto poszukać okazji do oszczędzania w pomniejszych aspektach działalności: zsumowane mogą znacznie odciążyć budżet bez uszczerbku dla funkcjonowania firmy.

REKLAMA

Zobacz: Finanse

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszej kolejności wskazane jest, by przyjrzeć się rachunkom. Możliwym jest, że przepłacamy za prąd. W takiej sytuacji można zmienić dostawcę, zainwestować w energooszczędne urządzenia, czy też dostosować warunki umowy do rzeczywistego zużycia energii. Jarosław Mazur, wiceprezes zarządu spółki Elektromont, zapewnia, że renegocjacja umowy na dopasowaną do naszych faktycznych potrzeb może obniżyć rachunki do nawet 20-30%.

Alternatywnym rozwiązaniem jest coworking, czyli wynajem przestrzeni biurowej do podziału z innymi firmami. Wszystkie opłaty są zazwyczaj wliczone w czynsz, który sam w sobie wynosi średnio kilkaset złotych miesięcznie. Ta metoda dzierżawy cieszy się coraz większą popularnością w Polsce i może okazać się rozwiązaniem idealnym dla małych biznesów, które nie potrzebują dedykowanego biura do prowadzenia działalności.

Wybór tańszych lub darmowych narzędzi pracy

Tańszych zamienników można szukać również względem narzędzi, jakimi posługujemy się w pracy. Warto przyjrzeć się programom udostępnianym na licencji Open Software License, takich jak chociażby Apache OpenOffice - pakiet oprogramowania biurowego będący nieodpłatnym odpowiednikiem popularnego Microsoft Office, kosztującego 1199 złotych za pojedynczy komputer. Podobnie rzecz się ma z programami graficznymi: miesięczny abonament Creative Cloud dla firm to wydatek minimum 29.99 dolarów, czyli ponad 113 złotych, podczas gdy na rynku dostępnych jest wiele bezpłatnych alternatyw, takich jak Gimp czy Pixlr.

Tanio stworzymy także stronę internetową, i to nawet bez znajomości języków HTML i CSS. Intuicyjne edytory wizualne pozwalają na budowanie stron metodą „przeciągnij i upuść”. Wiele z nich pobiera drobne opłaty, inne, jak na przykład Mobirise Builder, jest kompletnie darmowa. Nawet bardzo zaawansowane witryny, takie jak sklep internetowy, można uruchomić w oparciu o otwarte oprogramowanie - tu prym wiedzie PrestaShop, używany przez 250 tysięcy biznesów.

Płatne oprogramowanie

Darmowe odpowiedniki

Programy biurowe

MS Office, iWork

Apache Open Office, LibreOffice, Kingsoft Office Suite Free, Google Drive

Programy graficzne

Photoshop, Paint Shop Pro

GIMP, Paint.NET, Pixlr, Seashore

Narzędzia do tworzenia stron internetowych

Squarespace

Wix, PrestaShop, WordPress, Mobirise Builder

Zobacz: Prawo

Kolejnym sposobem na zmniejszenie wydatków firmy jest ograniczenie kosztów transakcji, szczególnie dotkliwie odczuwanych przez drobne przedsiębiorstwa zajmujące się handlem zagranicznym. Większość banków zastrzega sobie minimalną kwotę prowizji, która wynosi średnio 20-30 złotych od jednorazowej transakcji. Niejednokrotnie czyni to mniejsze operacje finansowe nieopłacalnymi, a do tego dochodzi jeszcze opłata za przewalutowanie i zawyżony kurs. Alternatywą dla tradycyjnej bankowości są serwisy z branży FinTech, które oferują tę samą usługę po znacznie niższych cenach, często niezależnych od przesyłanej kwoty. Przykładem może być TransferGo. Cytując Magdalenę Gołębiewską z serwisu TransferGo, różnica w kosztach transakcji walutowych pomiędzy bankiem, a rozwiązaniami pozabankowymi wynosi nawet 90%. Kolejną okazję do oszczędzania dają programy lojalnościowe: wspomniane TransferGo oferuje 20 funtów, czyli niemal sto złotych, za każdorazowe polecenie usługi. Otrzymamy je, gdy tylko wskazana przez nas osoba założy konto i wykona transakcję za pośrednictwem platformy.

Reklama online

Wreszcie warto rozważyć reklamę online. W porównaniu do tradycyjnych środków masowego przekazu, portale społecznościowe takie jak Facebook są nie tylko wyraźnie tańsze - dotarcie do dziesięciu tysięcy odbiorców jest możliwe już za około 50 złotych - ale i bardziej miarodajne, a przy odpowiedniej strategii - również skuteczniejsze. Narzędzia oferowane przez serwis pozwalają na precyzyjne targetowanie, obejmujące takie aspekty, jak wiek, miejsce zamieszkania, płeć oraz zainteresowania, dzięki któremu przygotowana przez nas oferta trafia wyłącznie do osób, które są jej potencjalnymi klientami.

Zobacz: Inwestycje

Statystyki aktualizowane są w czasie rzeczywistym, co pozwala błyskawicznie ocenić, czy reklama spełnia swoje zadanie i zatrzymać nieudaną promocję, nie tracąc budżetu. Menadżer reklam na Facebooku posiada także opcję śledzenia konwersji, co pozwoli nam dowiedzieć się, czy dane działanie skłoniło odbiorców do skorzystania z oferty. Oczywistym kierunkiem jest również korzystanie z darmowego Google Analytics, który pozwala na dokładne śledzenie ruchu na stronie i jego źródeł. Tak dokładne statystyki, jakie oferuje narzędzie, łatwo pokażą kanały, w które warto inwestować.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA