REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyberbezpieczeństwo sektora edukacji – obszary ryzyka

Subskrybuj nas na Youtube
Cyberbezpieczeństwo edukacja
Cyberbezpieczeństwo edukacja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie dwa lata odmieniły oblicze sektora edukacji. W związku z koniecznością szybkiego wdrażania nowych narzędzi i rozwiązań, zespoły IT zaczęły sięgać do chmury, aby wspierać potrzebę łączenia się i współpracy pomiędzy naukowcami, nauczycielami i studentami. Tempo zmian negatywnie wpłynęło na kwestie bezpieczeństwa. Temat bezpieczeństwa aplikacji wykorzystywanych przez sektor edukacji wciąż pozostaje niezbyt jasny.

Poniżej przedstawiamy wyniki raportu omawiającego obszary ryzyka wykrywane wśród swoich klientów firmy z branży edukacyjnej. Wiele wykryć omówionych w raporcie reprezentuje nietypowe zachowanie i nie wszystkie z nich są spowodowane złośliwą aktywnością.

REKLAMA

REKLAMA

Przemieszczające się pliki

Wysoka względna częstotliwość podejrzanych operacji w ramach Office 365 odnosi się do poczty e-mail, zautomatyzowanego przepływu pracy i udostępniania plików: podejrzanych przekierowań e-maili, ryzykownych operacji wymiany, podejrzanych operacji Power Automate Flow Creation i podejrzanej wymiany plików.

Nie jest niespodzianką, że wymiana poczty elektronicznej i udostępnianie danych generują notyfikacje o zagrożeniu, zwłaszcza w instytucjach szkolnictwa wyższego z wysoce mobilną i zróżnicowaną populacją użytkowników. Wykrycia te podkreślają również wyzwania, przed którymi stoją instytucje chroniące informacje umożliwiające identyfikację lub zastrzeżone informacje badawcze. Chociaż wszechobecne udostępnianie danych umożliwia uczenie się i współpracę, zwiększa ryzyko wykrycia wycieku danych.

Podejrzane logowania

Sektor edukacyjny miał wysoką częstotliwość wykrywania podejrzanych logowań w Azure AD w porównaniu z innymi sektorami. Może to wynikać z połączenia stacjonarnego i zdalnego nauczania, co poskutkowało pojawieniem się szerokiej gamy niezarządzanych urządzeń i użytkowników mobilnych - uwydatniając powierzchnię ataku, którą inne sektory są w stanie lepiej kontrolować. Poza sektorem edukacji, często praktyką jest ścisła kontrola jakie urządzenia mają dostęp do środowiska chmury, w tym do poszczególnych aplikacji.

REKLAMA

Warto również zwrócić uwagę na zgłoszenia związane z O365 Suspicious Power Automate Flow Creation. Usługa Power Automate pomaga zautomatyzować przyziemne zadania, takie jak zapisywanie załączników wiadomości e-mail w usłudze OneDrive, rejestrowanie odpowiedzi na formularze w programie SharePoint i wszelkiego rodzaju innych wygodnych zastosowań, jednak jest ona domyślnie włączona w usłudze Office 365 i jest standardowo wyposażona w setki łączników. Power Automate to potężne narzędzie, które jest atrakcyjne dla atakujących, nawet przy podstawowym, nieuprzywilejowanym dostępie do usługi Office 365. Instytucje korzystające z usługi Power Automate powinny zracjonalizować dostęp tylko dla użytkowników, którzy tego wymagają, i ściśle monitorować manipulacje kontami, które mogą prowadzić do zwiększenia uprawnień i kradzieży informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znajomość zachowań "Twojego" konta

Obecnie, najważniejszą kwestią jest ustalenie, jakich narzędzi bezpieczeństwa użyć by zamknąć wszelkie luki otwarte na atak. Różnica między zachowaniem atakującego a uprzywilejowanym użyciem konta może być bardzo rozmyta, szczególnie gdy kluczowe dane pozwalające je odróżnić nie są poprawnie zbierane. Ważne jest by stworzyć definicje zachowań i działań oraz zapewnić dobrą widoczność w ramach systemów – tak by znając wzorce normalnego działania użytkowników wiedzieć jakie operacje mogą wykorzystywać hakerzy. Odpowiednio wyposażona SI może pomóc zamknąć luki bezpieczeństwa w Office 365 i Azure AD, udostępniając dane i sygnalizując, gdy dzieje się coś niestandardowego.

Źródło: raport vectra.ai

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA