REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie prowadzić negocjacje z obcokrajowcami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak skutecznie prowadzić negocjacje z obcokrajowcami?
Jak skutecznie prowadzić negocjacje z obcokrajowcami?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Negocjacje biznesowe bywają trudne i stresujące, tym bardziej jeśli mamy do czynienia z obcokrajowcami. Ale naukowcy znaleźli i na to sposoby. Jak wykorzystać wiedzę naukową podczas negocjacji z przedstawicielami innych kultur? 

Trzy rodzaje kultur

Skuteczne negocjacje międzykulturowe? Naukowcy i na to mają swoje sposoby. System dzieli wszystkie kultury świata na trzy rodzaje: kulturę godności, kulturę reputacji oraz kulturę honoru. Każda z nich występuje na innym obszarze geograficznym i opiera się na innych wartościach. Jak podkreślają eksperci z Preply, ich znajomość może znacznie ułatwić komunikację biznesową z mieszkańcami nawet najodleglejszych zakątków globu.

REKLAMA

- W negocjacjach biznesowych duże znaczenie ma sposób, w jaki uczestniczące strony myślą, komunikują się i zachowują. Przy próbie nawiązania porozumienia z zagraniczną firmą musimy założyć, że istnieją pewne znaczące różnice między nami a jej przedstawicielami. Określone przez badaczy z Harvardu rodzaje kultur są cenną wskazówką na temat tego, jakie są normy zachowania osób pochodzących z różnych obszarów geograficznych – wyjaśnia Sylvia Johnson, ekspert ds. umiejętności językowych i międzykulturowych w Preply.

Kto ceni niezależność, a kto łatwo nie zaufa?

REKLAMA

No dobrze, więc jaki jest ten podział? Według naukowców w Europie Północnej, Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie obowiązuje kultura godności silnie ceniąca sobie niezależność. Podczas negocjacji z mieszkańcami tych części świata należy dążyć do osiągnięcia obopólnych korzyści. Negocjacje powinny polegać na współpracy, podczas której każdy jasno określa swoje oczekiwania. Niezbyt często zdarzy się sytuacja, że druga strona będzie chciała za wszelką cenę postawić na swoim, lekceważąc nasze zdanie.

Mniej bezpośrednie nastawienie cechuje przedstawicieli kultury reputacji, występującej w społeczeństwach wschodnioazjatyckich (głównie w Chinach i Japonii). To, co ją wyróżnia, to brak zaufania i unikanie konfrontacji. Członkowie tej kultury często nie wybierają komunikacji bezpośredniej, są mało asertywni i tłumią negatywne emocje. Podczas negocjacji musimy baczniej zwracać uwagę na gesty niewerbalne oraz mieć świadomość, że nasze komunikaty pozajęzykowe również będą analizowane.

Kultury honoru – występujące głównie w krajach Bliskiego Wschodu, Ameryki Łacińskiej, Afryki Północnej i Europy Południowej – są dosyć nieufne, ale jednocześnie – w przeciwieństwie do kultur reputacji – mocno konfrontacyjne. Wszelkie konflikty i nieporozumienia podczas negocjacji traktują jak obrazę ich statusu. Gdy dążymy do osiągnięcia swoich negocjacyjnych celów, powinniśmy zatem koncentrować się na zbudowaniu środowiska pełnego zaufania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kłopotliwa komunikacja niewerbalna 

REKLAMA

Ale to nie wszystko. Jak jednak podkreślają specjaliści z Preply, do większości społeczeństw należą obecnie unikalne mieszanki różnych kultur, które zaczęły się wzajemnie przenikać w wyniku zmian technologicznych. Ważne jest zatem, aby być świadomym różnic kulturowych, ale jednocześnie pozbyć się uprzedzeń.

Kolejną wskazówką, którą dzielą się eksperci, jest to, aby nie brać niczego do siebie – a zwłaszcza komunikatów niewerbalnych. Jak dowiadujemy się z raportu opublikowanego przez University of Liverpool, niektóre gesty neutralne dla mieszkańców Zachodu mogą zostać uznane za obraźliwe przez osoby pochodzące z innych części świata. Przykładem jest tu choćby podniesienie kciuka w górę, które w Bangladeszu postrzega się za wulgarne.

Znajomość lokalnego języka 

Oczywiście nie można zapomnieć o jeszcze jednej istotnej kwestii. To, na co jeszcze zwracają uwagę eksperci, to język. Okazuje się, że znajomość języka angielskiego to może być dziś za mało, aby skutecznie komunikować się i negocjować z reprezentantami różnych kultur. 

- Rzeczywiście, angielski od lat utrzymuje swoją pozycję korporacyjnego języka świata, ale postępujące zmiany na rynkach i umacnianie się wschodzących gospodarek sprawiają, że inne języki zaczynają nabierać na znaczeniu. Do najważniejszych języków dla biznesu zalicza się obecnie również chiński mandaryński, hiszpański, arabski oraz portugalski. Jeśli działamy zawodowo na zagranicznych rynkach, warto znać choćby podstawy lokalnego języka. To bardzo pomaga w negocjacjach – dodaje Sylvia Johnson z Preply. 

Źródło: Preply

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA