REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfryzacja dwóch prędkości. Jak się digitalizują polskie firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Cyfryzacja dwóch prędkości
Cyfryzacja dwóch prędkości
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Analizy rynkowe wskazują na istnienie wśród polskich przedsiębiorstw zjawiska „cyfryzacji dwóch prędkości”. Implementacja elementarnych cyfrowych narzędzi, jak podpis elektroniczny czy cyfrowa pieczęć, może stać się pierwszym krokiem w kierunku zniwelowania różnic względem liderów.

Z ubiegłorocznego badania PFR oceniającego poziom dojrzałości cyfrowej 300 polskich firm (w 70 proc. to mikro i małe przedsiębiorstwa, a 12 proc. firmy duże) wynika, że jedynie 27 proc. ma status rozwiniętych cyfrowo. Ponad 70 proc. badanych przedsiębiorstw określiło się mianem firmy tradycyjnej, gdzie skala wykorzystania narzędzi cyfrowych jest najniższa. Warto zauważyć, że niedopasowanie poziomu digitalizacji w firmie do obecnych standardów rynkowych może skutkować obniżeniem konkurencyjności, a w konsekwencji prowadzić do utraty klientów. 

REKLAMA

Różne typy firm 

Z przytaczanych badań wynika, że możemy rozróżnić dwa typy przedsiębiorstw: te, które już oswoiły się z cyfryzacją, oraz te, które wprowadzanie cyfrowych rozwiązań wciąż mają przed sobą. Do pierwszej kategorii należą te organizacje, które z sukcesem korzystają z technologii, cyfryzując i automatyzując swoje działania. Są to z reguły firmy wykazujące się rynkową zwinnością, szybkością reakcji i zdolnością do szybkiego dostosowywania się do zmian w otoczeniu biznesowym. Druga kategoria to przedsiębiorstwa, które działają według tradycyjnych schematów, opierając się na papierowej dokumentacji i manualnych operacjach. Ze względu na brak zdolności adaptacyjnych często przegrywają w wyścigu o udział w rynku. Dla tych przedsiębiorstw cyfryzacja jest wyzwaniem, ale jednocześnie daje szansę na zwiększenie wydajności i osiągnięcie lepszych rezultatów biznesowych po wprowadzeniu nawet niewielkich zmian. „Moja rola jako dyrektora finansowego daje mi możliwość porównania stopnia zaawansowania ekosystemu transformacji cyfrowej (digital transformation ) w Polsce w odniesieniu do innych gospodarek europejskich” – mówi Michał Szurek , Finance Director Continental Europe w BSI Group. Dla wielu osób może to nie być oczywiste, ale w Polsce zdecydowanie nie mamy się czego wstydzić. Wręcz przeciwnie, wiele wdrożonych rozwiązań można ocenić jako solidny standard europejski. Przykładem takich rozwiązań jest standard podpisu kwalifikowanego, który spełnia wymogi polskie, ale także zapewnia zgodność z regulacjami unijnymi.

Małymi krokami do wielkich zmian 

REKLAMA

Firmy, które chcą wprowadzić zmiany, ale trudno im podjąć decyzję o inwestycji w cyfryzację, nie muszą rozpoczynać od wielkich kroków i rewolucyjnych zmian. Są narzędzia, które można wdrożyć łatwo i szybko, aby natychmiastowo poprawić jakość codziennej pracy. Podstawą cyfrowych standardów jest podpis elektroniczny, który w Polsce funkcjonuje już od ponad 20 lat. Korzystanie z kwalifikowanego podpisu elektronicznego gwarantuje podpisywanym dokumentom taką samą moc prawną, jaką daje podpis od - ręczny. Oferuje przy tym znacznie większą elastyczność w załatwianiu spraw urzędowych i firmowych. Wraz z postępem technologicznym rośnie liczba zastosowań podpisu elektronicznego. E-podpis doskonale sprawdza się przy zawieraniu umów z klientami oraz dostawcami, przyspiesza także obieg dokumentów w procesach kadrowych. Szczególnie wygodną formą e-podpisu jest mSzafir – kwalifikowany, mobilny podpis elektroniczny oferowany przez KIR. Korzystanie z mSzafir nie wymaga instalowania lub konfigurowania przez użytkownika dodatkowego oprogramowania, a do każdego podpisu dołączony jest znacznik czasu, zapewniający długotrwałą wartość dowodową. mSzafir jest oferowany w  dwóch wariantach: unikalnym na rynku, jednorazowym, służącym do podpisania pojedynczego dokumentu, a także w wersji z długim terminem ważności – do podpisywania wielu dokumentów.

Wprowadzenie podpisu elektronicznego przyspiesza wiele procesów biznesowych. Dzięki niemu możliwe jest zatwierdzanie dokumentów w trybie online, co eliminuje konieczność ich fizycznej wymiany między różnymi działami czy lokalizacjami. W praktyce oznacza to, że czas potrzebny na podpisanie umów czy zatwierdzenie raportów może się znacząco skrócić, podobnie jak czas ich obiegu w organizacji i poza nią. Podpis elektroniczny ułatwia komunikację i współpracę między zespołami, zwłaszcza w firmach o rozproszonych strukturach. Możliwość szybkiego podpisywania dokumentów z dowolnego miejsca na świecie sprzyja elastyczności pracy i pozwala na sprawniejsze zarządzanie projektami. Dzięki temu zespoły mogą działać bardziej efektywnie i osiągać lepsze wyniki. Cyfryzacja usuwa potrzebę kopiowania i archiwizowania papierowych wersji dokumentów, co uwalnia czas i pozwala pracownikom skupić się na zadaniach strategicznych.

Wiarygodność i zaufanie

Dla organizacji świadomych odpowiedzialności, która wiąże się z rozwiązaniami cyfrowymi, kluczowym aspektem jest budowanie bezpiecznych procesów. Michał Szurek zwraca uwagę, że podpis elektroniczny pomaga firmie podnosić standardy bezpieczeństwa, bo zapewnia integralność danych, gwarantuje ich niezaprzeczalność i ochronę przed fałszerstwem. „Korzystam z mSzafir głównie w zakresie raportowania do organów skarbowych, podpisywania umów z krajowymi kontrahentami oraz pracownikami. Incydentalnie podpisuję dokumenty dla spółek umiejscowionych poza Polską. Podpis kwalifikowany mSzafir w istotnym stopniu umożliwił osiągnięcie optymalizacji w zakresie obiegu i archiwizacji dokumentów” – dodaje Michał Szurek. Elektroniczne dokumenty są trudniejsze do podrobienia, bo każda zmiana wprowadzana w ich treści jest wykrywana w trakcie weryfikacji podpisu czy pieczęci. Dzięki temu menedżerowie mogą być pewni, że dokumenty, które podpisują, są chronione przed nieuprawnionym dostępem i modyfikacją. Narzędziem podnoszącym wiarygodność danych może być także pieczęć elektroniczna. E-pieczęć pełni taką samą funkcję jak podpis elektroniczny, ale wydawana jest dla konkretnego podmiotu. Nie zawiera danych osobowych, a wyłącznie nazwę podmiotu, zgodną z nazwą rejestrową, identyfikator – taki jak NIP czy KRS oraz adres. Pieczęć elektroniczna może służyć do autoryzowania regulaminów, e-faktur, dokumentów księgowych, zaświadczeń, sprawozdań oraz oficjalnej korespondencji. Korzystając z e-pieczęci można jednocześnie stemplować wiele dokumentów. Dokumenty opatrzone firmową pieczęcią pozwalają na to. by każdy odbiorca w łatwy sposób zweryfikował, czy ma do czynienia z prawdziwym dokumentem pochodzącym z pewnego źródła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zgodzie z regulacjami 

Kwalifikowany, mobilny podpis elektroniczny mSzafir, jak i kwalifikowana pieczęć elektroniczna są w pełni zgodne z przepisami prawa – polskiego oraz europejskiego. Oznacza to, że dokumenty podpisane elektronicznie mają taką samą moc prawną jak ich papierowe odpowiedniki i są honorowane w całej Unii Europejskiej. Dla menedżerów to pewność i bezpieczeństwo, co jest szczególnie ważne w kontekście zawierania umów i prowadzenia spraw biznesowych, w tym również międzynarodowych. Stosowanie zaawansowanych, nowoczesnych technologii jest kluczowym wskaźnikiem cyfrowej transformacji przedsiębiorstwa. Implementacja takich rozwiązań skutkuje nie tylko przyspieszeniem operacji biznesowych, ale również zwiększeniem bezpieczeństwa danych i zapewnieniem zgodności z obowiązującymi regulacjami. Dla organizacji na początku drogi w kierunku cyfryzacji wprowadzenie elektronicznego podpisu oraz elektronicznej pieczęci może okazać się prostym i skutecznym sposobem na usprawnienie procesów biznesowych.

Elżbieta Włodarczyk Dyrektor Linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA