REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfryzacja dwóch prędkości. Jak się digitalizują polskie firmy?

Cyfryzacja dwóch prędkości
Cyfryzacja dwóch prędkości
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Analizy rynkowe wskazują na istnienie wśród polskich przedsiębiorstw zjawiska „cyfryzacji dwóch prędkości”. Implementacja elementarnych cyfrowych narzędzi, jak podpis elektroniczny czy cyfrowa pieczęć, może stać się pierwszym krokiem w kierunku zniwelowania różnic względem liderów.

Z ubiegłorocznego badania PFR oceniającego poziom dojrzałości cyfrowej 300 polskich firm (w 70 proc. to mikro i małe przedsiębiorstwa, a 12 proc. firmy duże) wynika, że jedynie 27 proc. ma status rozwiniętych cyfrowo. Ponad 70 proc. badanych przedsiębiorstw określiło się mianem firmy tradycyjnej, gdzie skala wykorzystania narzędzi cyfrowych jest najniższa. Warto zauważyć, że niedopasowanie poziomu digitalizacji w firmie do obecnych standardów rynkowych może skutkować obniżeniem konkurencyjności, a w konsekwencji prowadzić do utraty klientów. 

REKLAMA

REKLAMA

Różne typy firm 

Z przytaczanych badań wynika, że możemy rozróżnić dwa typy przedsiębiorstw: te, które już oswoiły się z cyfryzacją, oraz te, które wprowadzanie cyfrowych rozwiązań wciąż mają przed sobą. Do pierwszej kategorii należą te organizacje, które z sukcesem korzystają z technologii, cyfryzując i automatyzując swoje działania. Są to z reguły firmy wykazujące się rynkową zwinnością, szybkością reakcji i zdolnością do szybkiego dostosowywania się do zmian w otoczeniu biznesowym. Druga kategoria to przedsiębiorstwa, które działają według tradycyjnych schematów, opierając się na papierowej dokumentacji i manualnych operacjach. Ze względu na brak zdolności adaptacyjnych często przegrywają w wyścigu o udział w rynku. Dla tych przedsiębiorstw cyfryzacja jest wyzwaniem, ale jednocześnie daje szansę na zwiększenie wydajności i osiągnięcie lepszych rezultatów biznesowych po wprowadzeniu nawet niewielkich zmian. „Moja rola jako dyrektora finansowego daje mi możliwość porównania stopnia zaawansowania ekosystemu transformacji cyfrowej (digital transformation ) w Polsce w odniesieniu do innych gospodarek europejskich” – mówi Michał Szurek , Finance Director Continental Europe w BSI Group. Dla wielu osób może to nie być oczywiste, ale w Polsce zdecydowanie nie mamy się czego wstydzić. Wręcz przeciwnie, wiele wdrożonych rozwiązań można ocenić jako solidny standard europejski. Przykładem takich rozwiązań jest standard podpisu kwalifikowanego, który spełnia wymogi polskie, ale także zapewnia zgodność z regulacjami unijnymi.

Małymi krokami do wielkich zmian 

Firmy, które chcą wprowadzić zmiany, ale trudno im podjąć decyzję o inwestycji w cyfryzację, nie muszą rozpoczynać od wielkich kroków i rewolucyjnych zmian. Są narzędzia, które można wdrożyć łatwo i szybko, aby natychmiastowo poprawić jakość codziennej pracy. Podstawą cyfrowych standardów jest podpis elektroniczny, który w Polsce funkcjonuje już od ponad 20 lat. Korzystanie z kwalifikowanego podpisu elektronicznego gwarantuje podpisywanym dokumentom taką samą moc prawną, jaką daje podpis od - ręczny. Oferuje przy tym znacznie większą elastyczność w załatwianiu spraw urzędowych i firmowych. Wraz z postępem technologicznym rośnie liczba zastosowań podpisu elektronicznego. E-podpis doskonale sprawdza się przy zawieraniu umów z klientami oraz dostawcami, przyspiesza także obieg dokumentów w procesach kadrowych. Szczególnie wygodną formą e-podpisu jest mSzafir – kwalifikowany, mobilny podpis elektroniczny oferowany przez KIR. Korzystanie z mSzafir nie wymaga instalowania lub konfigurowania przez użytkownika dodatkowego oprogramowania, a do każdego podpisu dołączony jest znacznik czasu, zapewniający długotrwałą wartość dowodową. mSzafir jest oferowany w  dwóch wariantach: unikalnym na rynku, jednorazowym, służącym do podpisania pojedynczego dokumentu, a także w wersji z długim terminem ważności – do podpisywania wielu dokumentów.

Wprowadzenie podpisu elektronicznego przyspiesza wiele procesów biznesowych. Dzięki niemu możliwe jest zatwierdzanie dokumentów w trybie online, co eliminuje konieczność ich fizycznej wymiany między różnymi działami czy lokalizacjami. W praktyce oznacza to, że czas potrzebny na podpisanie umów czy zatwierdzenie raportów może się znacząco skrócić, podobnie jak czas ich obiegu w organizacji i poza nią. Podpis elektroniczny ułatwia komunikację i współpracę między zespołami, zwłaszcza w firmach o rozproszonych strukturach. Możliwość szybkiego podpisywania dokumentów z dowolnego miejsca na świecie sprzyja elastyczności pracy i pozwala na sprawniejsze zarządzanie projektami. Dzięki temu zespoły mogą działać bardziej efektywnie i osiągać lepsze wyniki. Cyfryzacja usuwa potrzebę kopiowania i archiwizowania papierowych wersji dokumentów, co uwalnia czas i pozwala pracownikom skupić się na zadaniach strategicznych.

REKLAMA

Wiarygodność i zaufanie

Dla organizacji świadomych odpowiedzialności, która wiąże się z rozwiązaniami cyfrowymi, kluczowym aspektem jest budowanie bezpiecznych procesów. Michał Szurek zwraca uwagę, że podpis elektroniczny pomaga firmie podnosić standardy bezpieczeństwa, bo zapewnia integralność danych, gwarantuje ich niezaprzeczalność i ochronę przed fałszerstwem. „Korzystam z mSzafir głównie w zakresie raportowania do organów skarbowych, podpisywania umów z krajowymi kontrahentami oraz pracownikami. Incydentalnie podpisuję dokumenty dla spółek umiejscowionych poza Polską. Podpis kwalifikowany mSzafir w istotnym stopniu umożliwił osiągnięcie optymalizacji w zakresie obiegu i archiwizacji dokumentów” – dodaje Michał Szurek. Elektroniczne dokumenty są trudniejsze do podrobienia, bo każda zmiana wprowadzana w ich treści jest wykrywana w trakcie weryfikacji podpisu czy pieczęci. Dzięki temu menedżerowie mogą być pewni, że dokumenty, które podpisują, są chronione przed nieuprawnionym dostępem i modyfikacją. Narzędziem podnoszącym wiarygodność danych może być także pieczęć elektroniczna. E-pieczęć pełni taką samą funkcję jak podpis elektroniczny, ale wydawana jest dla konkretnego podmiotu. Nie zawiera danych osobowych, a wyłącznie nazwę podmiotu, zgodną z nazwą rejestrową, identyfikator – taki jak NIP czy KRS oraz adres. Pieczęć elektroniczna może służyć do autoryzowania regulaminów, e-faktur, dokumentów księgowych, zaświadczeń, sprawozdań oraz oficjalnej korespondencji. Korzystając z e-pieczęci można jednocześnie stemplować wiele dokumentów. Dokumenty opatrzone firmową pieczęcią pozwalają na to. by każdy odbiorca w łatwy sposób zweryfikował, czy ma do czynienia z prawdziwym dokumentem pochodzącym z pewnego źródła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zgodzie z regulacjami 

Kwalifikowany, mobilny podpis elektroniczny mSzafir, jak i kwalifikowana pieczęć elektroniczna są w pełni zgodne z przepisami prawa – polskiego oraz europejskiego. Oznacza to, że dokumenty podpisane elektronicznie mają taką samą moc prawną jak ich papierowe odpowiedniki i są honorowane w całej Unii Europejskiej. Dla menedżerów to pewność i bezpieczeństwo, co jest szczególnie ważne w kontekście zawierania umów i prowadzenia spraw biznesowych, w tym również międzynarodowych. Stosowanie zaawansowanych, nowoczesnych technologii jest kluczowym wskaźnikiem cyfrowej transformacji przedsiębiorstwa. Implementacja takich rozwiązań skutkuje nie tylko przyspieszeniem operacji biznesowych, ale również zwiększeniem bezpieczeństwa danych i zapewnieniem zgodności z obowiązującymi regulacjami. Dla organizacji na początku drogi w kierunku cyfryzacji wprowadzenie elektronicznego podpisu oraz elektronicznej pieczęci może okazać się prostym i skutecznym sposobem na usprawnienie procesów biznesowych.

Elżbieta Włodarczyk Dyrektor Linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA