REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Biznes kontra nauka
Współpraca biznesu z nauką - przedsiębiorca i uczelnia.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

 

dr Tomasz Zawadzki – marketer i przedsiębiorcą z ponad 18-letnim doświadczeniem. Doktor nauk o zarządzaniu i jakości (doktorat z zakresu innowacji marketingowych) oraz absolwent studiów Executive MBA. Moderator i prelegent spotkań branżowych sektora stacji paliw. Osoba z doświadczeniem jako wykładowca akademicki.

Źródło zewnętrzne

Doktorat i biznes

REKLAMA

W moim przypadku pierwszą myślą, która przychodzi do głowy po usłyszeniu hasła „biznes kontra uczelnie” są studia doktoranckie, na które decydują się przedstawiciele biznesu, zarówno Ci młodzi (jak było w moim przypadku), jak i Ci z kilkudziesięcioletnim stażem. Jednymi z głównych korzyści w biznesie jaką niesie posiadanie „dr” przed nazwiskiem są zwiększenie wiarygodności (szczególnie przydatne podczas wystąpień publicznych na konferencjach branżowych) oraz polepszenie szeroko rozumianego wizerunku, szczególnie gdy dbamy o markę osobistą. Z własnego doświadczenia, bazując na wieloletniej historii wystąpień na komercyjnych konferencjach branżowych, mogę zdradzić, że posiadanie stopnia naukowego określonej dziedziny nauki w zakresie danej dyscypliny naukowej zdecydowanie zmienia postrzeganie prezentowanych materiałów. Można wręcz rzec, że działa swoisty efekt „aureoli” a wygłaszane wyniki badań są wówczas „prawdziwsze”, rzetelniejsze i bardziej wiarygodne. 

REKLAMA

Z drugiej strony, wielką korzyścią dla studentów, są doktoranci, którzy przychodzą ze „świata biznesu”. W studenckich ankietach semestralnych dotyczących oceny zajęć dydaktycznych studenci przyznają wysokie oceny praktykom biznesu – czyż nie lepiej uczyć się zarządzania na case study rzeczywiście działającego przedsiębiorstwa niż na wyimaginowanym bycie podręcznikowym? Niemalże zawsze moi studenci wybierali na prowadzonych przeze mnie ćwiczeniach taką oto formę przyswajania wiedzy i umiejętności a zajęcia pod tytułem „biznesowe q&a” cieszyły się powodzeniem.

Studia Executive MBA dla kadry kierowniczej przedsiębiorstw

Warto także wspomnieć o studiach Executive MBA, które wybierane są przez kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa jako formę zaawansowanych studiów podyplomowych, często ocenianych lepiej niż „substytucyjne” studia doktoranckie. Niewątpliwą zaletą podjęcia studiów Executive MBA są ich uczestnicy a dokładniej to kontakty biznesowe, które można i należy wynieść z takich studiów. Zarówno w relacji student – student, jak i student – uczelnia. 

Z mojego przypadku mogę powiedzieć, że z „kolegą z ławki” (pozdrowienia dla Krzysztofa Kaczmarka) ze studiów Executive MBA (pomimo upływu 10 lat) wciąż mam bardzo dobry kontakt a z posiadanej wiedzy „branżowej” powstało kilka artykułów naukowych, które przyczyniły się do opublikowania monografii. 

Współpraca uczelnia - biznes

REKLAMA

Współpraca pomiędzy uczelniami a biznesem może przynosić benefity także w postaci tworzenia przez uczelnie spółek celowych czy laboratoriów, których oferta skierowana jest wprost do biznesu. Szczególnie teraz w dobie nacisku na działania B+R czy programy dofinansowań typu „Ścieżka Smart”. Przykładowo Spółka Celowa Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu w okresie od października 2014 do grudnia 2022 roku zrealizowała ponad 350 projektów rozwojowych dla 200 przedsiębiorstw i instytucji publicznych a w ramach UE Poznań działają między innymi laboratoria takie jak CustomerLab. Laboratorium to zajmuje się zaawansowanymi badaniami marketingowymi, których to wyniki mogą ulepszyć kształt oferty handlowej przedsiębiorstwa. To właśnie na uczelni możemy zbadać jak Klient porusza się po naszym sklepie online czy też jak forma narracji w mediach społecznościowych może wpłynąć na ostateczną zdolność Klienta do zakupu towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można także zapomnieć o konkursach organizowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, gdzie wspólne wnioski konkursowe tworzą właśnie przedsiębiorcy połączeni z kadrą naukową uczelni. Wspólna praca naukowców i przedstawicieli biznesu nad projektami badawczymi może prowadzić do innowacyjnych rozwiązań i nowych produktów. Ścisła współpraca pomiędzy biznesem a uczelniami wpisuje się w koncepcję tzw. otwartych innowacji, które są stosunkowo nowym paradygmatem, bardzo często w publikacjach wskazywane są jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.

Podsumowując, uczelnie są kuźnią kadr dla biznesu i innowacji a efekt synergii pomiędzy światem biznesu a uczelni jest widoczny na wielu płaszczyznach.

oprac. Emilia Panufnik
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

REKLAMA

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

REKLAMA