REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

Biznes kontra nauka
Współpraca biznesu z nauką - przedsiębiorca i uczelnia.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?
dr Tomasz Zawadzki

 

dr Tomasz Zawadzki – marketer i przedsiębiorcą z ponad 18-letnim doświadczeniem. Doktor nauk o zarządzaniu i jakości (doktorat z zakresu innowacji marketingowych) oraz absolwent studiów Executive MBA. Moderator i prelegent spotkań branżowych sektora stacji paliw. Osoba z doświadczeniem jako wykładowca akademicki.

Źródło zewnętrzne

Doktorat i biznes

REKLAMA

W moim przypadku pierwszą myślą, która przychodzi do głowy po usłyszeniu hasła „biznes kontra uczelnie” są studia doktoranckie, na które decydują się przedstawiciele biznesu, zarówno Ci młodzi (jak było w moim przypadku), jak i Ci z kilkudziesięcioletnim stażem. Jednymi z głównych korzyści w biznesie jaką niesie posiadanie „dr” przed nazwiskiem są zwiększenie wiarygodności (szczególnie przydatne podczas wystąpień publicznych na konferencjach branżowych) oraz polepszenie szeroko rozumianego wizerunku, szczególnie gdy dbamy o markę osobistą. Z własnego doświadczenia, bazując na wieloletniej historii wystąpień na komercyjnych konferencjach branżowych, mogę zdradzić, że posiadanie stopnia naukowego określonej dziedziny nauki w zakresie danej dyscypliny naukowej zdecydowanie zmienia postrzeganie prezentowanych materiałów. Można wręcz rzec, że działa swoisty efekt „aureoli” a wygłaszane wyniki badań są wówczas „prawdziwsze”, rzetelniejsze i bardziej wiarygodne. 

REKLAMA

Z drugiej strony, wielką korzyścią dla studentów, są doktoranci, którzy przychodzą ze „świata biznesu”. W studenckich ankietach semestralnych dotyczących oceny zajęć dydaktycznych studenci przyznają wysokie oceny praktykom biznesu – czyż nie lepiej uczyć się zarządzania na case study rzeczywiście działającego przedsiębiorstwa niż na wyimaginowanym bycie podręcznikowym? Niemalże zawsze moi studenci wybierali na prowadzonych przeze mnie ćwiczeniach taką oto formę przyswajania wiedzy i umiejętności a zajęcia pod tytułem „biznesowe q&a” cieszyły się powodzeniem.

Studia Executive MBA dla kadry kierowniczej przedsiębiorstw

Warto także wspomnieć o studiach Executive MBA, które wybierane są przez kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa jako formę zaawansowanych studiów podyplomowych, często ocenianych lepiej niż „substytucyjne” studia doktoranckie. Niewątpliwą zaletą podjęcia studiów Executive MBA są ich uczestnicy a dokładniej to kontakty biznesowe, które można i należy wynieść z takich studiów. Zarówno w relacji student – student, jak i student – uczelnia. 

Z mojego przypadku mogę powiedzieć, że z „kolegą z ławki” (pozdrowienia dla Krzysztofa Kaczmarka) ze studiów Executive MBA (pomimo upływu 10 lat) wciąż mam bardzo dobry kontakt a z posiadanej wiedzy „branżowej” powstało kilka artykułów naukowych, które przyczyniły się do opublikowania monografii. 

Współpraca uczelnia - biznes

REKLAMA

Współpraca pomiędzy uczelniami a biznesem może przynosić benefity także w postaci tworzenia przez uczelnie spółek celowych czy laboratoriów, których oferta skierowana jest wprost do biznesu. Szczególnie teraz w dobie nacisku na działania B+R czy programy dofinansowań typu „Ścieżka Smart”. Przykładowo Spółka Celowa Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu w okresie od października 2014 do grudnia 2022 roku zrealizowała ponad 350 projektów rozwojowych dla 200 przedsiębiorstw i instytucji publicznych a w ramach UE Poznań działają między innymi laboratoria takie jak CustomerLab. Laboratorium to zajmuje się zaawansowanymi badaniami marketingowymi, których to wyniki mogą ulepszyć kształt oferty handlowej przedsiębiorstwa. To właśnie na uczelni możemy zbadać jak Klient porusza się po naszym sklepie online czy też jak forma narracji w mediach społecznościowych może wpłynąć na ostateczną zdolność Klienta do zakupu towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można także zapomnieć o konkursach organizowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, gdzie wspólne wnioski konkursowe tworzą właśnie przedsiębiorcy połączeni z kadrą naukową uczelni. Wspólna praca naukowców i przedstawicieli biznesu nad projektami badawczymi może prowadzić do innowacyjnych rozwiązań i nowych produktów. Ścisła współpraca pomiędzy biznesem a uczelniami wpisuje się w koncepcję tzw. otwartych innowacji, które są stosunkowo nowym paradygmatem, bardzo często w publikacjach wskazywane są jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.

Podsumowując, uczelnie są kuźnią kadr dla biznesu i innowacji a efekt synergii pomiędzy światem biznesu a uczelni jest widoczny na wielu płaszczyznach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA