REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Biznes kontra nauka
Współpraca biznesu z nauką - przedsiębiorca i uczelnia.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

 

dr Tomasz Zawadzki – marketer i przedsiębiorcą z ponad 18-letnim doświadczeniem. Doktor nauk o zarządzaniu i jakości (doktorat z zakresu innowacji marketingowych) oraz absolwent studiów Executive MBA. Moderator i prelegent spotkań branżowych sektora stacji paliw. Osoba z doświadczeniem jako wykładowca akademicki.

Źródło zewnętrzne

Doktorat i biznes

REKLAMA

W moim przypadku pierwszą myślą, która przychodzi do głowy po usłyszeniu hasła „biznes kontra uczelnie” są studia doktoranckie, na które decydują się przedstawiciele biznesu, zarówno Ci młodzi (jak było w moim przypadku), jak i Ci z kilkudziesięcioletnim stażem. Jednymi z głównych korzyści w biznesie jaką niesie posiadanie „dr” przed nazwiskiem są zwiększenie wiarygodności (szczególnie przydatne podczas wystąpień publicznych na konferencjach branżowych) oraz polepszenie szeroko rozumianego wizerunku, szczególnie gdy dbamy o markę osobistą. Z własnego doświadczenia, bazując na wieloletniej historii wystąpień na komercyjnych konferencjach branżowych, mogę zdradzić, że posiadanie stopnia naukowego określonej dziedziny nauki w zakresie danej dyscypliny naukowej zdecydowanie zmienia postrzeganie prezentowanych materiałów. Można wręcz rzec, że działa swoisty efekt „aureoli” a wygłaszane wyniki badań są wówczas „prawdziwsze”, rzetelniejsze i bardziej wiarygodne. 

REKLAMA

Z drugiej strony, wielką korzyścią dla studentów, są doktoranci, którzy przychodzą ze „świata biznesu”. W studenckich ankietach semestralnych dotyczących oceny zajęć dydaktycznych studenci przyznają wysokie oceny praktykom biznesu – czyż nie lepiej uczyć się zarządzania na case study rzeczywiście działającego przedsiębiorstwa niż na wyimaginowanym bycie podręcznikowym? Niemalże zawsze moi studenci wybierali na prowadzonych przeze mnie ćwiczeniach taką oto formę przyswajania wiedzy i umiejętności a zajęcia pod tytułem „biznesowe q&a” cieszyły się powodzeniem.

Studia Executive MBA dla kadry kierowniczej przedsiębiorstw

Warto także wspomnieć o studiach Executive MBA, które wybierane są przez kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa jako formę zaawansowanych studiów podyplomowych, często ocenianych lepiej niż „substytucyjne” studia doktoranckie. Niewątpliwą zaletą podjęcia studiów Executive MBA są ich uczestnicy a dokładniej to kontakty biznesowe, które można i należy wynieść z takich studiów. Zarówno w relacji student – student, jak i student – uczelnia. 

Z mojego przypadku mogę powiedzieć, że z „kolegą z ławki” (pozdrowienia dla Krzysztofa Kaczmarka) ze studiów Executive MBA (pomimo upływu 10 lat) wciąż mam bardzo dobry kontakt a z posiadanej wiedzy „branżowej” powstało kilka artykułów naukowych, które przyczyniły się do opublikowania monografii. 

Współpraca uczelnia - biznes

REKLAMA

Współpraca pomiędzy uczelniami a biznesem może przynosić benefity także w postaci tworzenia przez uczelnie spółek celowych czy laboratoriów, których oferta skierowana jest wprost do biznesu. Szczególnie teraz w dobie nacisku na działania B+R czy programy dofinansowań typu „Ścieżka Smart”. Przykładowo Spółka Celowa Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu w okresie od października 2014 do grudnia 2022 roku zrealizowała ponad 350 projektów rozwojowych dla 200 przedsiębiorstw i instytucji publicznych a w ramach UE Poznań działają między innymi laboratoria takie jak CustomerLab. Laboratorium to zajmuje się zaawansowanymi badaniami marketingowymi, których to wyniki mogą ulepszyć kształt oferty handlowej przedsiębiorstwa. To właśnie na uczelni możemy zbadać jak Klient porusza się po naszym sklepie online czy też jak forma narracji w mediach społecznościowych może wpłynąć na ostateczną zdolność Klienta do zakupu towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można także zapomnieć o konkursach organizowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, gdzie wspólne wnioski konkursowe tworzą właśnie przedsiębiorcy połączeni z kadrą naukową uczelni. Wspólna praca naukowców i przedstawicieli biznesu nad projektami badawczymi może prowadzić do innowacyjnych rozwiązań i nowych produktów. Ścisła współpraca pomiędzy biznesem a uczelniami wpisuje się w koncepcję tzw. otwartych innowacji, które są stosunkowo nowym paradygmatem, bardzo często w publikacjach wskazywane są jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.

Podsumowując, uczelnie są kuźnią kadr dla biznesu i innowacji a efekt synergii pomiędzy światem biznesu a uczelni jest widoczny na wielu płaszczyznach.

oprac. Emilia Panufnik
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA