REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawcy muszą szukać nowych sposobów na dotarcie do potencjalnych pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy są mniej skłonni do zmiany pracy, w związku z tym pracodawcy muszą szukać nowych sposobów na dotarcie do kandydatów m.in. poprzez media społecznościowe - wynika z „Monitora Rynku Pracy” Instytutu Badawczego Randstad. Pomóc w pozyskaniu pracowników może też praca zdalna.

Nastroje lepsze niż te notowane po wybuchu pandemii

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy 19 proc. pracowników zmieniło pracodawcę - to spadek o 1 pkt proc. w porównaniu do badania z II kw. br. i o 4 pkt proc. w stosunku do I kw. br. Średni czas poszukiwania pracy skrócił się z ponad trzech miesięcy w II kw. do ponad 2,5 miesiąca w III kw.

REKLAMA

REKLAMA

Jednocześnie w badaniu zaobserwowano nieznacznie mniejszy optymizm pracowników co do możliwości znalezienia pracy – lepszej lub takiej samej (z 67 proc. w II kw. br. do 66 proc. w III kw.) i jakiejkolwiek (z 87 proc. do 85 proc.). Mimo to nastroje są lepsze niż te notowane po wybuchu pandemii (w II kw. 2020 r. 53 proc. respondentów oceniało, że w ciągu najbliższego półrocza może znaleźć pracę tak samo dobrą lub lepszą).

Mniej pracowników szuka nowej pracy

Ponadto w III kw. spadł odsetek osób aktywnie szukających nowej pracy (z 10 do 9 proc.) i rozglądających się za ofertami (z 48 do 45 proc.). 46 proc. w ogóle nie szuka nowej pracy (w poprzednim kwartale 42 proc.).

Wyniki badania sugerują, że przedsiębiorcy będą musieli wykazać się inwencją, aby dotrzeć do potencjalnych kandydatów i wypełnić wolne stanowiska - zauważa Randstad. Wśród sposobów na dotarcie do osób, które nie szukają obecnie pracy, wskazuje media społecznościowe. Korzysta z nich - według sondażu Randstad - prawie dziewięciu na 10 pracowników.

REKLAMA

Najpopularniejszy jest Facebook – korzysta z niego 85 proc. ankietowanych. O połowę mniej korzysta z Instagrama, 17 proc. z TikToka, a z typowo biznesowego LinkedIna 16 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponad połowa respondentów spotkała się z kampaniami rekrutacyjnymi w mediach społecznościowych, 44 proc. sprawdza profile pracodawców, a 26 proc. złożyło aplikację poprzez social media.

Praca zdalna magnesem dla nowych pracowników

Przyciągnąć potencjalnych pracowników - zdaniem Randstad - może też możliwość pracowania zdalnie. W ten sposób pracuje przeważnie lub całkowicie 12 proc. pracowników. 41 proc. respondentów zadeklarowało, że szukając pracy zwraca uwagę na możliwość wykonywania obowiązków zawodowych wyłącznie zdalnie. Ma to znaczenie dla ponad połowy osób z wyższym wykształceniem. 48 proc. ankietowanych, którzy nie pracują obecnie zdalnie, zdecydowałoby się na pracę zdalną w innym regionie Polski.

Wśród czynników, które mogłyby zachęcić do podjęcia pracy zdalnej w innym regionie kraju, respondenci wymienili przede wszystkim brak konieczności dojazdów, a co za tym idzie oszczędność czasu i pieniędzy (odpowiedziało tak 54 proc. ankietowanych), możliwość swobodnego zarządzania czasem pracy (50 proc.) oraz szanse na wyższe zarobki niż w regionie obecnego zamieszkania (32 proc.). 26 proc. stwierdziło, że pracując zdalnie łatwiej uzyskać równowagę między domem i pracą.

Podobny odsetek badanych (28 proc.) stwierdził, że do podjęcia pracy zdalnej w innym regionie zniechęciłby go brak równowagi między życiem osobistym a zawodowym. Dla 23 proc. barierą byłby brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami i szefem. 29 proc. respondentów wskazało, że w ich branży praca zdalna nie jest możliwa.

"Wygoda i efektywność wykonywania pracy w domu zależą w pewnym stopniu od rodzaju pracy, kultury organizacyjnej firmy i warunków domowych pracownika, ale przede wszystkim – od cech tego ostatniego. Jego potrzeby kontaktu z kolegami i koleżankami, umiejętności zarządzania czasem i zdolności komunikacyjnych. Dla niektórych praca zdalna jest zagrożeniem dla work-life balance, dla innych – szansą na wzmocnienie swojej obecności np. w podziale obowiązków domowych, już choćby przez fakt oszczędzania czasu na dojazdach. Pandemiczny eksperyment z pracą zdalną ma swoich wygranych i przegranych – zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców" – skomentował ekspert Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych i redaktor naczelny portalu Rynekpracy.org Łukasz Komuda.

Badanie przeprowadzono 16-27 sierpnia br. na grupie 1000 osób pracujących, metodą CAWI (wspomagany komputerowo wywiad realizowany za pośrednictwem strony www, na panelu internetowym).(PAP)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA