REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego warto weryfikować kontrahenta?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opóźnienia w płatnościach, zatory finansowe i bankructwa – dlaczego powinniśmy weryfikować partnerów biznesowych?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zatory płatnicze to utrapienie trzech na cztery firmy z sektora MŚP. Między innymi ten problem doprowadził do upadłości 408 podmiotów w 2023 r. Weryfikacji kontrahentów dokonuje ok. 61% firm. 

W 2023 roku było prawie 13% więcej upadłości firm niż rok wcześniej. Przyczyn takiej sytuacji jest wiele – w tym m.in. wzrost kosztów pracowniczych, inflacja, czy też opóźnienia w płatnościach, z którymi mierzy się obecnie nawet 57% przedsiębiorstw – jak wynika z najnowszego badania ERIF BIG i Apfino. 

REKLAMA

Akceptowanie opóźnienia w płatnościach

REKLAMA

Zaskakujące jest to, że nawet 44% polskich firm akceptuje opóźnienia w płatnościach – według badania „Etyka płatnicza przedsiębiorców”. Aż 52% przedstawicieli tych firm uważa, że istnieje cały szereg powodów, które usprawiedliwiają braki płatności w terminie – w tym m.in. brak skutecznego dostarczenia faktury, błędy na niej (40%), kiepska kondycja firmy spowodowana zewnętrznymi czynnikami (29%), niezadowolenie z jakości otrzymanych produktów/usług (29%).

I to powoduje, że nawet 3 na 4 najmniejsze przedsiębiorstwa mierzą się z problemem zatorów płatniczych, a ogólnie może to być 57% polskich firm. Badanie ERIF BIG i Apfino pokazało także, że biznes podczas współpracy z kontrahentami mierzy się z zatorami finansowymi spowodowanymi brakiem płatności w terminie (45%), brakiem płynnej komunikacji (34%) czy presją ze strony klienta na wystawienie faktury z odroczonym terminem płatności (34%). 

- Godząc się na naginanie terminów płatności, oczekiwanie na płatność i niewindykowanie należności nawet już po terminie, firmy mogą popadać w finansowe problemy – zwłaszcza te mniejsze podmioty, które są mniej odporne. Niestety na zatorach finansowych może się nie skończyć – przestrzega Paweł Kunat, dyrektor sprzedaży w ERIF BIG. 

Sprawdzić kontrahenta

REKLAMA

Mniejsze firmy mają najtrudniej. Ich odporność na opóźnienia i nieuregulowane faktury jest znacznie słabsza, bo często nie mają po prostu odpowiedniego zabezpieczenia na takie sytuacje. Często to właśnie na małych firmach – duże przedsiębiorstwa wymuszają długie terminy płatności, co zdecydowanie nie ułatwia sytuacji. Duża przeszkodą jest również niewypracowanie odpowiednich rozwiązań zarówno względem weryfikacji kontrahentów, jak również później – na etapie ewentualnej windykacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W badaniu, które przeprowadziliśmy z naszym partnerem – Apfino – wyraźnie wyklarował się obraz małych przedsiębiorstw, którym zależy na informacji, czy ich kontrahent istnieje (56%) oraz czy jest zadłużony, czy zalega innym podmiotom (42%). Niestety już stosunkowo nieczęsto takie małe firmy do 9 osób weryfikują, czy wobec kontrahenta jest prowadzone postępowanie upadłościowe (27%). Bardzo niewiele małych biznesów ma nałożony obowiązek weryfikacji kontrahentów (11%), gdy jednocześnie niemalże 50% dużych firm ma z góry narzucony taką procedurę. Niestety taki obraz wskazuje nam, że większe podmioty lepiej zabezpieczają się przed podjęciem ryzykownej współpracy, natomiast mniejsi gracze na rynku, choć mają pewną świadomość wartości weryfikacji, nie zawsze się na nią decydują. To niestety może być w niejednym przypadku bolesny błąd – podsumowuje ekspert ERIF BIG. 

Logicznym rozwiązaniem – zapobiegającym ryzykownym współpracom jest weryfikacja kontrahenta. Jednak nie wszystkie firmy decydują się na taki krok. Dlaczego tak jest, w swoim badaniu sprawdziły ERIF BIG i Apfino. Blisko połowa respondentów (46%) wskazała, że w ich branży taka weryfikacja nie jest konieczna, natomiast prawie 20% twierdzi, że brakuje im wiedzy w zakresie oceny pozyskanych informacji. 1 na 10 firm nie sprawdza swoich kontrahentów bo brakuje czasu albo pracowników, którzy mogliby wykonać taką weryfikację. 7% osób biorących udział w badaniu wskazało, że w ich firmie brakuje środków na korzystanie z płatnych narzędzi, a nieco mniej dostrzega problem w konieczności weryfikacji kontrahenta w kilku różnych rejestrach. 

Weryfikacja powinna być istotna

Jak sprawdzać kontrahenta? Najczęściej w celu takiej weryfikacji wykorzystuje się rejestry publiczne (56%), biura informacji gospodarczej (54%) czy wywiadownie gospodarcze (38%). 

- Podejmowanie weryfikacji kontrahenta powinno być istotnym elementem każdej współpracy. To właśnie proces, który może uchronić nasz biznes przed podjęciem niekorzystnej – ryzykownej umowy. To na tym etapie sprawdzamy, czy podmiot, z którym wchodzimy we współpracę, jest rzetelny, czy dotychczas wywiązywał się z podjętych zobowiązań, czy też sami nie narazimy się na ewentualne opóźnienia w płatności. Wszystkie informacje w tym zakresie pozwolą na oszacowanie oceny ryzyka i świadome podjęcie decyzji nt. współpracy – wyjaśnia Michał Szastak, Product Manager Apfino. 

- Takie działania stają się coraz istotniejsze w dobie zarządzania kryzysami, z którymi obecnie mierzą się przedsiębiorstwa w Polsce. Wysokie koszty pracownicze i stale rosnące koszty utrzymania kadry, inflacja, wyzwania technologiczne, cyberbezpieczeństwo, niekorzystna sytuacja geopolityczna wpływają na trudną koniunkturę dla wielu branż. Dbałość o zabezpieczenie biznesu, w postaci odpowiednich działań prewencyjnych może okazać się strzałem w 10 – szczególnie dla mniejszych graczy, którym trudniej może być sprostać obecnym wyzwaniom – dodaje Paweł Kunat z ERIF BIG. 

Zobacz także: Jak Polacy oceniają stan swoich finansów? Śpimy gorzej przez inflację i sytuację geopolityczną
Zakaz płacenia gotówką? UE chce jednego limitu we wszystkich krajach

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA