REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opóźnienia w płatnościach, zatory finansowe i bankructwa – dlaczego powinniśmy weryfikować partnerów biznesowych?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zatory płatnicze to utrapienie trzech na cztery firmy z sektora MŚP. Między innymi ten problem doprowadził do upadłości 408 podmiotów w 2023 r. Weryfikacji kontrahentów dokonuje ok. 61% firm. 

W 2023 roku było prawie 13% więcej upadłości firm niż rok wcześniej. Przyczyn takiej sytuacji jest wiele – w tym m.in. wzrost kosztów pracowniczych, inflacja, czy też opóźnienia w płatnościach, z którymi mierzy się obecnie nawet 57% przedsiębiorstw – jak wynika z najnowszego badania ERIF BIG i Apfino. 

REKLAMA

REKLAMA

Akceptowanie opóźnienia w płatnościach

Zaskakujące jest to, że nawet 44% polskich firm akceptuje opóźnienia w płatnościach – według badania „Etyka płatnicza przedsiębiorców”. Aż 52% przedstawicieli tych firm uważa, że istnieje cały szereg powodów, które usprawiedliwiają braki płatności w terminie – w tym m.in. brak skutecznego dostarczenia faktury, błędy na niej (40%), kiepska kondycja firmy spowodowana zewnętrznymi czynnikami (29%), niezadowolenie z jakości otrzymanych produktów/usług (29%).

I to powoduje, że nawet 3 na 4 najmniejsze przedsiębiorstwa mierzą się z problemem zatorów płatniczych, a ogólnie może to być 57% polskich firm. Badanie ERIF BIG i Apfino pokazało także, że biznes podczas współpracy z kontrahentami mierzy się z zatorami finansowymi spowodowanymi brakiem płatności w terminie (45%), brakiem płynnej komunikacji (34%) czy presją ze strony klienta na wystawienie faktury z odroczonym terminem płatności (34%). 

- Godząc się na naginanie terminów płatności, oczekiwanie na płatność i niewindykowanie należności nawet już po terminie, firmy mogą popadać w finansowe problemy – zwłaszcza te mniejsze podmioty, które są mniej odporne. Niestety na zatorach finansowych może się nie skończyć – przestrzega Paweł Kunat, dyrektor sprzedaży w ERIF BIG. 

REKLAMA

Sprawdzić kontrahenta

Mniejsze firmy mają najtrudniej. Ich odporność na opóźnienia i nieuregulowane faktury jest znacznie słabsza, bo często nie mają po prostu odpowiedniego zabezpieczenia na takie sytuacje. Często to właśnie na małych firmach – duże przedsiębiorstwa wymuszają długie terminy płatności, co zdecydowanie nie ułatwia sytuacji. Duża przeszkodą jest również niewypracowanie odpowiednich rozwiązań zarówno względem weryfikacji kontrahentów, jak również później – na etapie ewentualnej windykacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W badaniu, które przeprowadziliśmy z naszym partnerem – Apfino – wyraźnie wyklarował się obraz małych przedsiębiorstw, którym zależy na informacji, czy ich kontrahent istnieje (56%) oraz czy jest zadłużony, czy zalega innym podmiotom (42%). Niestety już stosunkowo nieczęsto takie małe firmy do 9 osób weryfikują, czy wobec kontrahenta jest prowadzone postępowanie upadłościowe (27%). Bardzo niewiele małych biznesów ma nałożony obowiązek weryfikacji kontrahentów (11%), gdy jednocześnie niemalże 50% dużych firm ma z góry narzucony taką procedurę. Niestety taki obraz wskazuje nam, że większe podmioty lepiej zabezpieczają się przed podjęciem ryzykownej współpracy, natomiast mniejsi gracze na rynku, choć mają pewną świadomość wartości weryfikacji, nie zawsze się na nią decydują. To niestety może być w niejednym przypadku bolesny błąd – podsumowuje ekspert ERIF BIG. 

Logicznym rozwiązaniem – zapobiegającym ryzykownym współpracom jest weryfikacja kontrahenta. Jednak nie wszystkie firmy decydują się na taki krok. Dlaczego tak jest, w swoim badaniu sprawdziły ERIF BIG i Apfino. Blisko połowa respondentów (46%) wskazała, że w ich branży taka weryfikacja nie jest konieczna, natomiast prawie 20% twierdzi, że brakuje im wiedzy w zakresie oceny pozyskanych informacji. 1 na 10 firm nie sprawdza swoich kontrahentów bo brakuje czasu albo pracowników, którzy mogliby wykonać taką weryfikację. 7% osób biorących udział w badaniu wskazało, że w ich firmie brakuje środków na korzystanie z płatnych narzędzi, a nieco mniej dostrzega problem w konieczności weryfikacji kontrahenta w kilku różnych rejestrach. 

Weryfikacja powinna być istotna

Jak sprawdzać kontrahenta? Najczęściej w celu takiej weryfikacji wykorzystuje się rejestry publiczne (56%), biura informacji gospodarczej (54%) czy wywiadownie gospodarcze (38%). 

- Podejmowanie weryfikacji kontrahenta powinno być istotnym elementem każdej współpracy. To właśnie proces, który może uchronić nasz biznes przed podjęciem niekorzystnej – ryzykownej umowy. To na tym etapie sprawdzamy, czy podmiot, z którym wchodzimy we współpracę, jest rzetelny, czy dotychczas wywiązywał się z podjętych zobowiązań, czy też sami nie narazimy się na ewentualne opóźnienia w płatności. Wszystkie informacje w tym zakresie pozwolą na oszacowanie oceny ryzyka i świadome podjęcie decyzji nt. współpracy – wyjaśnia Michał Szastak, Product Manager Apfino. 

- Takie działania stają się coraz istotniejsze w dobie zarządzania kryzysami, z którymi obecnie mierzą się przedsiębiorstwa w Polsce. Wysokie koszty pracownicze i stale rosnące koszty utrzymania kadry, inflacja, wyzwania technologiczne, cyberbezpieczeństwo, niekorzystna sytuacja geopolityczna wpływają na trudną koniunkturę dla wielu branż. Dbałość o zabezpieczenie biznesu, w postaci odpowiednich działań prewencyjnych może okazać się strzałem w 10 – szczególnie dla mniejszych graczy, którym trudniej może być sprostać obecnym wyzwaniom – dodaje Paweł Kunat z ERIF BIG. 

Zobacz także: Jak Polacy oceniają stan swoich finansów? Śpimy gorzej przez inflację i sytuację geopolityczną
Zakaz płacenia gotówką? UE chce jednego limitu we wszystkich krajach

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA