REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Długa kolejka do windykatorów. Wszyscy chcą odzyskać choć część wierzytelności z przeterminowanych faktur

Grudzień i styczeń to miesiące gdy firmy windykacyjne dostają najwięcej zleceń, dlaczego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Remanenty na koniec roku wymagane przez przepisy z zakresu podatków dochodowych mobilizują firmy także do robienia bilansu z zaległymi fakturami. Firmy windykacyjne pozyskują w grudniu i styczniu często więcej zleceń niż przez pozostałe miesiące roku.

A windykować jest co – według szacunków co czwarta faktura jest płacona po terminie, z czego wiele czeka na uregulowanie miesiącami.

REKLAMA

Chcemy odzyskać pieniądze przed końcem roku

REKLAMA

Grudzień i styczeń to czas szturmu na agencje windykacyjne. Przedsiębiorcy szykując podsumowania roku, chcą zrobić wszystko, by uzyskać jak najwięcej pieniędzy przed prawidłowym rozliczeniem lub przygotować kompletny raport zaległości na otwarcie kolejnego roku kalendarzowego.

- Grudzień to dla nas najbardziej pracowity czas w roku. Klienci przychodzą czasem ze stertą faktur i zaległych rachunków, które nie zostały uregulowane od wielu miesięcy i proszą o szubką windykację. Czasem to są drobne kwoty, a czasem potężne środki, które powinny trafić na konto klienta już wiele miesięcy wcześniej – mówi detektyw i windykator Małgorzata Marczulewska. 

Jak tłumaczy ekspertka, niektórzy w  ostatnim tygodniu roku dochodzą do wniosku, że „faktury im się nie zgadzają” i robią wszystko, by odzyskać jak najwięcej pieniędzy. W grudniu do windykatorów trafiają więc niezapłacone faktury i rachunki z lutego czy marca.

– Odzyskanie takich pieniędzy nie jest prostą sprawą, szczególnie, gdy podmiot mający zaległości jest np. w stanie upadłości albo jeszcze głębszych problemów finansowych – przyznaje Małgorzata Marczulewska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Długi trzymane… na czarną godzinę?!

Niezapłacone faktury to poważny problem w krajowej gospodarce. Szacuje się, że nawet 25% wszystkich wystawianych faktur jest płaconych nie w terminie. Wiele z nich regulowanych jest z opóźnieniem, a wiele czeka na realizację długimi miesiącami.

Dla windykatorów kłopotliwe jest, że wiele rachunków, które do nich docierają to zaległości sprzed wielu miesięcy.

Ekspertka mówi, że jeżeli w lutym widnykuje się niezapłacone faktury z lutego albo z marca poprzedniego roku, to jest to trudna praca i nie zawsze skuteczna.

– Klienci często mówią, że nie zauważyli zaległości, nie byli ich świadomi albo chcieli porozumieć się z dłużnikiem dobrowolnie – opowiada Małgorzata Marczulewska.

Inni windykatorzy dodają, że niektóre niezapłacone faktury trzymane są… „na czarną godzinę”. Przedsiębiorcy chcą mieć dłużników, by w razie swoich problemów finansowych móc pozyskać od nich pieniądze.

Firmy budowlane i gastronomia pod presją windykacji

REKLAMA

Jakie branże mają największy problem z regularnym płaceniem na czas?
Jak mówi detektyw i windykator Małgorzata Marczulewska, to bardzo indywidualna sprawa. W czasie pandemii dominowało hotelarstwo i gastronomia, w czasie wojny z Ukrainą w turbulencje finansowe wpadł transport i sektor logistyczny. Obecnie lider jest zupełnie inny.

– Niestety najwięcej zgłoszeń mamy z branży budowlanej. To jest obecnie około 30 procent wszystkich naszych zgłoszeń. Trudna sytuacja dotyczy wciąż także gastronomii. Tutaj najwięcej zaległości mają restauracje względem dostawców i hurtowników. Sporo zaległości ma również handel– mówi Małgorzata Marczulewska.

Windykacje dotyczą braku zapłaty za wykonane usługi lub dostarczone towary, ale coraz częściej także za niezapłacone na czas czynsze lub rachunki za media.

Jak podkreśla ekspertka, największym problemem przy windykacji zaległych rachunków pozostaje fakt, że w wielu przypadkach przedsiębiorcy, którzy nie uregulowali wpłat zamknęli firmy, są w stanie upadłości lub restrukturyzacji.

– Dlatego najważniejsze jest, by nie czekać z decyzją o windykacji miesiącami. Najskuteczniejsza jest ona wtedy gdy rachunek dopiero co się przeterminował – sugeruje Małgorzata Marczulewska.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA