REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 głównych błędów polskich przedsiębiorców, które prowadzą do niewypłacalności

Małgorzata Anisimowicz
Małgorzata Anisimowicz
prezes PMR Restrukturyzacje
5 głównych błędów polskich przedsiębiorców, które prowadzą do niewypłacalności
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce przybywa firm dotkniętych niewypłacalnością. W samym 2022 roku było ich rekordowe 2,7 tysiąca. Większość z nich na skraj bankructwa zepchnął kryzys i trudne okoliczności gospodarcze w postaci inflacji, presji płacowej i wzrostu kosztów działalności. Wciąż nie brakuje jednak przypadków, w których główną przyczyną problemów są złe nawyki i podstawowe niedopatrzenia w codziennym funkcjonowaniu biznesu. Eksperci Kancelarii PMR Restrukturyzacje wytypowali 5 błędów najczęściej popełnianych przez polskich przedsiębiorców, które przyczyniają się do narastającego zadłużenia firmy. Oto one.

 1) Brak transparentności w finansach firmy

Do problemów w tym kontekście najczęściej prowadzą dwa główne czynniki:

REKLAMA

REKLAMA

  1. Powielanie zaniedbań i błędów w księgowości, które przekładają się na zafałszowanie obrazu kondycji finansowej przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji zarząd ma trudności nie tylko w określeniu przyczyny, ale także w przeciwdziałaniu nadchodzącym problemom płynnościowym firmy. Właściwie prowadzenie audytu przedrestrukturyzacyjnego w momencie zauważenia pierwszych objawów kryzysu lub pogorszenia płynności jest zatem niezwykle ważne. Pozwala to na zdiagnozowanie problemów, usuniecie „awarii” lub przeprowadzenie głębszych zmian w firmie. Szybka reakcja pozwala niemal w 100% ochronić przedsiębiorstwo przed piętrzeniem się problemów finansowych.
  2. Przerzucanie całej odpowiedzialności za finanse na księgowość – przedsiębiorcy zapominają, że zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości to oni są odpowiedzialni za zarządzanie finansami. – Niejednokrotnie w praktyce spotykamy się z błędnym przekonaniem zarządzających, iż zlecenie księgowości podmiotom zewnętrznym zwalnia ich z odpowiedzialności i konieczności nadzoru w tym zakresie. Warto samemu trzymać rękę na pulsie i nie zawierzać w 100 proc. innym podmiotom. Podobnie jak w ruchu drogowym obowiązuje tu zasada ograniczonego zaufania – komentuje M. Anisimowicz.

2) Brak wiedzy o możliwości rozłożenia płatności na raty

Zobowiązania podatkowe oraz te z tytułu składek są jednymi z najczęstszych i najszybciej pojawiających się zaległości. Przedsiębiorcy w pierwszej kolejności regulują zobowiązania wobec kluczowych kontrahentów, czy mediów, warunkujących prowadzenie działalności. Często nie zdają sobie jednak sprawy z uprzywilejowania egzekucyjnego ZUS i US. Organy te mogą w okresie kilku dni zablokować wszystkie rachunki firmy, a tym samym istotnie lub całkowicie ograniczyć prowadzenie działalności. Wniosek o odroczenie płatności lub rozłożenie jej na raty w dużym stopniu zmniejsza te zagrożenia. Praktyka pokazuje jednak, że przedsiębiorcy często nie zdają sobie sprawy z takiej możliwości.

3) Chęć kontrolowania wszystkiego samodzielnie, mimo braku czasu lub kompetencji

O ile ma ono sens w małych, kilkuosobowych przedsiębiorstwach, o tyle nadzorowanie wszystkich obszarów działalności w dużej organizacji przez jedną osobę jest bardzo trudne i często prowadzi do ogromnej ilości niedopatrzeń. Najczęściej przyczyną są braki kompetencyjne w umiejętności delegowania zadań i brak zaufania do pracowników. To z kolei może skutkować nieakceptowalnym  w obecnych czasach micromanagementem, który choć tworzy wrażenie iluzorycznej siły, w rzeczywistości osłabia przedsiębiorstwo. Doba ma ograniczoną liczbę godzin, dlatego zamiast skupiać się na każdym obszarze powierzchownie, lepiej poświęcić całą swoją uwagę kluczowym obszarom. Kwestie podrzędne warto zaś przekazać wykwalifikowanym pracownikom, specjalistom w swoich dziedzinach.

4) Brak zabezpieczenia w polityce kadrowej

W erze rynku pracownika, przedsiębiorcy walczą o każdą jednostkę, prześcigając się w systemach motywacyjnych, czy lojalnościowych. Niemniej, pracodawca musi pamiętać przede wszystkim o dobru swojej firmy. Złe praktyki mogą doprowadzić na skraj bankructwa nawet tych, którzy na pierwszy rzut oka radzą sobie bardzo dobrze. Na start warto zadbać o podstawy, czyli zabezpieczenie zasobów ludzkich na wypadek nieoczekiwanych sytuacji. – W naszej kancelarii mieliśmy do czynienia z przypadkiem firmy budowlanej świadczącej usługi na terenie Niemiec, której niemal wszyscy pracownicy tuż po podpisaniu dużego kontraktu zostali na skutek nieuczciwych praktyk przejęci przez kontrahenta. Uniemożliwiło to realizację kontraktu i przyczyniło się do nałożenia na spółkę wysokich kar. Sprawa została zgłoszona, jednak firma zmuszona była do zabezpieczenia działalności na okoliczność niekorzystnego rozstrzygnięcia poprzez otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego. Całej sytuacji można było uniknąć, gdyby kontrakty zawczasu zostały lepiej zabezpieczone – wskazuje Małgorzata Anisimowicz, główny ekspert w kancelarii PMR Restrukturyzacje.

REKLAMA

5) Brak otwartej komunikacji z kontrahentami

Większość osób prowadzących biznes nie lubi przyznawać się do błędów i mówić o niepowodzeniach. W konsekwencji, w przypadku pojawienia się trudności z płynnością finansową przedsiębiorcy ograniczają lub ucinają kontakt z wierzycielami, szukając przy tym ciągłych wymówek. Takie działania nie tylko pozostawiają niesmak, ale przede wszystkim psują relacje i doprowadzają do wzajemnej utraty zaufania. W tej sytuacji ciężko jest wypracować porozumienie z kontrahentem i konieczne staje się zaangażowanie zewnętrznego podmiotu, np. w postaci doradcy restrukturyzacyjnego. – Transparentne mówienie o problemach w polskich firmach wciąż jest problemem, ale sama świadomość wychodzenia z problemów finansowych systematycznie rośnie. U coraz większej części przedsiębiorców słowo „restrukturyzacja” nie budzi już strachu przed czasowym zamrożeniem wierzytelności. Rynek zaczyna dostrzegać, że w ostatecznym rozrachunku, wartość dodana jest wyższa, niż w przypadku skierowania dłużnika na drogę postępowania upadłościowego. Choć część firm wciąż utożsamia ten proces z biznesową porażką, zazwyczaj jest to jedyne wyjście, by utrzymać firmę na rynku. Liczby, które prezentują KRD czy Coface pokazują jasno, że polskie firmy wybierają właśnie takie rozwiązanie – podsumowuje główny ekspert PMR Restrukturyzacje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

***

PMR Restrukturyzacje S.A. jest jedną z wiodących firm w zakresie restrukturyzacji przedsiębiorstw oraz profesjonalnego doradztwa biznesowego w Polsce. Posiadając wieloletnie doświadczenie w dostarczaniu skutecznych rozwiązań naprawczych wobec sytuacji kryzysowych firm, PMR Restrukturyzacje wypracowało pozycję czołowego uczestnika rynku w obszarze prawa i praktyki postępowań restrukturyzacyjnych. Firma oferuje m.in. prowadzenie audytów finansowych i operacyjnych, pozyskiwanie finansowania, przygotowywanie strategii i architektury postępowania naprawczego oraz wszechstronne doradztwo prawne, podatkowe i biznesowe. Celem tych działań jest ochrona przedsiębiorstw przed skutkami utraty płynności finansowej, które w przypadku braku podjętej interwencji mogłyby zakończyć się upadłością. 

Doradcy PMR Restrukturyzacje wspierają podmioty z wielu sektorów gospodarki, w tym m.in: produkcji, energetyki, handlu, budownictwa, telekomunikacji, transportu i logistyki, a także sektora medycznego, lotniczego i finansowego. Fundament firmy stanowi zespół ekspertów z dużym doświadczeniem w różnych obszarach zarządzania przedsiębiorstwem, zapewniający kompleksową obsługę procesu restrukturyzacji i dalszej efektywności rozwoju przedsiębiorstwa w ramach jednej firmy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA