REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie przewozów autobusowych

Dofinansowanie przewozów autobusowych
Dofinansowanie przewozów autobusowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dofinansowanie przewozów autobusowych. Notujemy dalszy wzrost zainteresowania dofinansowaniem przewozów autobusowych z państwowego funduszu, do połowy stycznia br. prawie 5 tys. linii uzyskało wsparcie - podał we wtorek w Sejmie wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Zapowiedział zmiany w sposobie rozliczania niewykorzystanego limitu.

Dofinansowanie przewozów autobusowych

Podczas posiedzenia sejmowych komisji infrastruktury oraz samorządu terytorialnego Weber przypomniał, że ustawa z 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej powstała w celu zachęcenia samorządów do organizacji połączeń autobusowych. "Sam fundusz jest pierwszym na tak dużą skalę narzędziem wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w organizacji publicznego transportu zbiorowego. Ustawa przewiduje wsparcie ze środków budżetowych organizatorów publicznego transportu zbiorowego w uruchamianiu nowych połączeń komunikacyjnych i odtworzeniu połączeń zlikwidowanych" - wskazał wiceszef MI.

REKLAMA

REKLAMA

3 zł za wozokilometr

Jak mówił, w pierwszych miesiącach działania funduszu dopłata wynosiła maksymalnie 1 zł do wozokilometra, natomiast od 1 kwietnia 2020 r., m.in. ze względu na spowodowane pandemią mniejsze zainteresowanie korzystaniem z komunikacji zbiorowej i spadek wpływów z biletów, dopłatę zwiększono do maksymalnie 3 zł za wozokilometr.

Weber przekazał, że od 1 września 2019 r. do końca 2019 ze środków funduszu dofinansowano 1228 linii komunikacyjnych na kwotę ponad 10 mln zł; w 2020 dofinasowaniem objęto 2834 linie komunikacyjne na kwotę 140 mln zł.

"W 2021 r., mimo że był to też rok covidowy, dofinansowaniem objęto 4 081 linii komunikacyjnych, a kwota zaangażowana na ten cel to 435 mln zł, także między 2020 a 2021 widać dynamiczny skok jeśli chodzi o tworzenie nowych linii użyteczności publicznych i wykorzystanie funduszu" - zaznaczył wiceminister.

REKLAMA

Jak poinformował, w tym roku notowany jest dalszy wzrost zainteresowania dofinansowaniem i tworzeniem linii komunikacyjnych. "Do połowy stycznia br. 4 922 linie komunikacyjne wsparto z funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Jest to wzrost o ponad 20 proc. wobec 2021 r. Szacujemy, że wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty z funduszu wyniesie ok. 550 mln zł, także będzie to 70-proc. wykorzystanie całej puli, która jest przygotowana w kwocie 800 mln zł" - wskazał Weber.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pandemia zmieniła rynek przewozów autobusowych

Dodał, że pandemia zmieniła rynek przewozów autobusowych: część firm prywatnych musiała się wycofać, aktywność samorządowców i chęć utrzymania oferty przewozowej pozwoliła na zastąpienie tych linii liniami użyteczności publicznej wspieranymi z funduszu.

Weber podkreślił, że wojewodowie mogą w tym roku nadal ogłaszać nabory, jeśli dysponują limitem. Jednocześnie oświadczył, że w czterech województwach przewidziany limit okazał się za niski. "Będziemy reagować na tę sytuację w sposób ustawowy. Będziemy chcieli skorygować sposób naliczania środków finansowych na dane województwa i sposób rozliczenia niewykorzystanego limitu. Obecnie niewykorzystany limit w ramach danego województwa można ściągnąć z powrotem do funduszu dopiero w drugiej połowie roku i później przekazać go do tych województw, które oczekują na te środki. Chcemy, by to było wcześniej. Do tego potrzebne są zmiany ustawowe" - zaznaczył.

Na pytanie, czy w dobie rosnącej ceny paliw dopłata w wysokości 3 zł do wozokilometra nie jest za niska, Weber odparł, że jeśli kwota byłaby zwiększona do 6 zł, też pojawiałaby się głosy, że jest niewystarczająca. "Będziemy reagować na bieżąco. Na ten moment widzimy wzrost zainteresowania wykorzystaniem środków z funduszu" - powiedział.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA