REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie przewozów autobusowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dofinansowanie przewozów autobusowych
Dofinansowanie przewozów autobusowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dofinansowanie przewozów autobusowych. Notujemy dalszy wzrost zainteresowania dofinansowaniem przewozów autobusowych z państwowego funduszu, do połowy stycznia br. prawie 5 tys. linii uzyskało wsparcie - podał we wtorek w Sejmie wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Zapowiedział zmiany w sposobie rozliczania niewykorzystanego limitu.

Dofinansowanie przewozów autobusowych

Podczas posiedzenia sejmowych komisji infrastruktury oraz samorządu terytorialnego Weber przypomniał, że ustawa z 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej powstała w celu zachęcenia samorządów do organizacji połączeń autobusowych. "Sam fundusz jest pierwszym na tak dużą skalę narzędziem wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w organizacji publicznego transportu zbiorowego. Ustawa przewiduje wsparcie ze środków budżetowych organizatorów publicznego transportu zbiorowego w uruchamianiu nowych połączeń komunikacyjnych i odtworzeniu połączeń zlikwidowanych" - wskazał wiceszef MI.

REKLAMA

3 zł za wozokilometr

REKLAMA

Jak mówił, w pierwszych miesiącach działania funduszu dopłata wynosiła maksymalnie 1 zł do wozokilometra, natomiast od 1 kwietnia 2020 r., m.in. ze względu na spowodowane pandemią mniejsze zainteresowanie korzystaniem z komunikacji zbiorowej i spadek wpływów z biletów, dopłatę zwiększono do maksymalnie 3 zł za wozokilometr.

Weber przekazał, że od 1 września 2019 r. do końca 2019 ze środków funduszu dofinansowano 1228 linii komunikacyjnych na kwotę ponad 10 mln zł; w 2020 dofinasowaniem objęto 2834 linie komunikacyjne na kwotę 140 mln zł.

"W 2021 r., mimo że był to też rok covidowy, dofinansowaniem objęto 4 081 linii komunikacyjnych, a kwota zaangażowana na ten cel to 435 mln zł, także między 2020 a 2021 widać dynamiczny skok jeśli chodzi o tworzenie nowych linii użyteczności publicznych i wykorzystanie funduszu" - zaznaczył wiceminister.

Jak poinformował, w tym roku notowany jest dalszy wzrost zainteresowania dofinansowaniem i tworzeniem linii komunikacyjnych. "Do połowy stycznia br. 4 922 linie komunikacyjne wsparto z funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Jest to wzrost o ponad 20 proc. wobec 2021 r. Szacujemy, że wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty z funduszu wyniesie ok. 550 mln zł, także będzie to 70-proc. wykorzystanie całej puli, która jest przygotowana w kwocie 800 mln zł" - wskazał Weber.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pandemia zmieniła rynek przewozów autobusowych

REKLAMA

Dodał, że pandemia zmieniła rynek przewozów autobusowych: część firm prywatnych musiała się wycofać, aktywność samorządowców i chęć utrzymania oferty przewozowej pozwoliła na zastąpienie tych linii liniami użyteczności publicznej wspieranymi z funduszu.

Weber podkreślił, że wojewodowie mogą w tym roku nadal ogłaszać nabory, jeśli dysponują limitem. Jednocześnie oświadczył, że w czterech województwach przewidziany limit okazał się za niski. "Będziemy reagować na tę sytuację w sposób ustawowy. Będziemy chcieli skorygować sposób naliczania środków finansowych na dane województwa i sposób rozliczenia niewykorzystanego limitu. Obecnie niewykorzystany limit w ramach danego województwa można ściągnąć z powrotem do funduszu dopiero w drugiej połowie roku i później przekazać go do tych województw, które oczekują na te środki. Chcemy, by to było wcześniej. Do tego potrzebne są zmiany ustawowe" - zaznaczył.

Na pytanie, czy w dobie rosnącej ceny paliw dopłata w wysokości 3 zł do wozokilometra nie jest za niska, Weber odparł, że jeśli kwota byłaby zwiększona do 6 zł, też pojawiałaby się głosy, że jest niewystarczająca. "Będziemy reagować na bieżąco. Na ten moment widzimy wzrost zainteresowania wykorzystaniem środków z funduszu" - powiedział.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA