REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie przewozów autobusowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dofinansowanie przewozów autobusowych
Dofinansowanie przewozów autobusowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dofinansowanie przewozów autobusowych. Notujemy dalszy wzrost zainteresowania dofinansowaniem przewozów autobusowych z państwowego funduszu, do połowy stycznia br. prawie 5 tys. linii uzyskało wsparcie - podał we wtorek w Sejmie wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Zapowiedział zmiany w sposobie rozliczania niewykorzystanego limitu.

Dofinansowanie przewozów autobusowych

Podczas posiedzenia sejmowych komisji infrastruktury oraz samorządu terytorialnego Weber przypomniał, że ustawa z 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej powstała w celu zachęcenia samorządów do organizacji połączeń autobusowych. "Sam fundusz jest pierwszym na tak dużą skalę narzędziem wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w organizacji publicznego transportu zbiorowego. Ustawa przewiduje wsparcie ze środków budżetowych organizatorów publicznego transportu zbiorowego w uruchamianiu nowych połączeń komunikacyjnych i odtworzeniu połączeń zlikwidowanych" - wskazał wiceszef MI.

REKLAMA

REKLAMA

3 zł za wozokilometr

Jak mówił, w pierwszych miesiącach działania funduszu dopłata wynosiła maksymalnie 1 zł do wozokilometra, natomiast od 1 kwietnia 2020 r., m.in. ze względu na spowodowane pandemią mniejsze zainteresowanie korzystaniem z komunikacji zbiorowej i spadek wpływów z biletów, dopłatę zwiększono do maksymalnie 3 zł za wozokilometr.

Weber przekazał, że od 1 września 2019 r. do końca 2019 ze środków funduszu dofinansowano 1228 linii komunikacyjnych na kwotę ponad 10 mln zł; w 2020 dofinasowaniem objęto 2834 linie komunikacyjne na kwotę 140 mln zł.

"W 2021 r., mimo że był to też rok covidowy, dofinansowaniem objęto 4 081 linii komunikacyjnych, a kwota zaangażowana na ten cel to 435 mln zł, także między 2020 a 2021 widać dynamiczny skok jeśli chodzi o tworzenie nowych linii użyteczności publicznych i wykorzystanie funduszu" - zaznaczył wiceminister.

REKLAMA

Jak poinformował, w tym roku notowany jest dalszy wzrost zainteresowania dofinansowaniem i tworzeniem linii komunikacyjnych. "Do połowy stycznia br. 4 922 linie komunikacyjne wsparto z funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Jest to wzrost o ponad 20 proc. wobec 2021 r. Szacujemy, że wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty z funduszu wyniesie ok. 550 mln zł, także będzie to 70-proc. wykorzystanie całej puli, która jest przygotowana w kwocie 800 mln zł" - wskazał Weber.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pandemia zmieniła rynek przewozów autobusowych

Dodał, że pandemia zmieniła rynek przewozów autobusowych: część firm prywatnych musiała się wycofać, aktywność samorządowców i chęć utrzymania oferty przewozowej pozwoliła na zastąpienie tych linii liniami użyteczności publicznej wspieranymi z funduszu.

Weber podkreślił, że wojewodowie mogą w tym roku nadal ogłaszać nabory, jeśli dysponują limitem. Jednocześnie oświadczył, że w czterech województwach przewidziany limit okazał się za niski. "Będziemy reagować na tę sytuację w sposób ustawowy. Będziemy chcieli skorygować sposób naliczania środków finansowych na dane województwa i sposób rozliczenia niewykorzystanego limitu. Obecnie niewykorzystany limit w ramach danego województwa można ściągnąć z powrotem do funduszu dopiero w drugiej połowie roku i później przekazać go do tych województw, które oczekują na te środki. Chcemy, by to było wcześniej. Do tego potrzebne są zmiany ustawowe" - zaznaczył.

Na pytanie, czy w dobie rosnącej ceny paliw dopłata w wysokości 3 zł do wozokilometra nie jest za niska, Weber odparł, że jeśli kwota byłaby zwiększona do 6 zł, też pojawiałaby się głosy, że jest niewystarczająca. "Będziemy reagować na bieżąco. Na ten moment widzimy wzrost zainteresowania wykorzystaniem środków z funduszu" - powiedział.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA