Czy utworzenie firmowej strony na Facebooku opłaca się każdej firmie?
REKLAMA
Ukuto już maksymę: „Nie ma Cię na Facebooku, nie ma Cię w Internecie”. Czy jednak każdej firmie opłaca się taka forma reklamy? Czy inwestowanie w stronę na portalu, który w niedługim czasie może się internautom znudzić, ma sens?
REKLAMA
Facebook w Polsce na fali wznoszącej
REKLAMA
W ostatnim roku liczba Polaków korzystających z FB zwiększyła się aż czterokrotnie. Według wszelkich danych, obecnie konto na FB ma ponad 3.8 mln Polaków. Daje nam to 24 miejsce wśród największych społeczności na świecie. Specjaliści jednak wskazują, że w ciągu dwóch lat liczba użytkowników FB może wzrosnąć do 8-9 milionów, a wtedy trafimy do pierwszej piętnastki (Dziennik Gazeta Prawna 27 października 2010).
Coraz więcej przedsiębiorstw reklamuje się na FB. Rośnie liczba oficjalnych stron firm, usług czy produktów. Dziś jest ich 11 tys. i codziennie przybywa kilkadziesiąt nowych. FB jest „trendy”. Wydatki na reklamę na FB z roku na rok wzrastają, także w Polsce. Według „ekspertów” z agencji reklamowych, promocja na FB to obecnie konieczność. Według nich miesięczne utrzymanie prostej strony to tysiąc złotych. Te bardziej złożone mogą kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie. Warto się jednak zastanowić, czy presja reklamodawców, by promować się na FB to chęć pomocy firmom, czy raczej sposób na wyciągniecie od nich większych pieniędzy. Komu opłaca się reklama na FB, a komu nie - to jest pytanie podstawowe.
Każda firma, podejmując działania promocyjne, stara się, aby były one jak najbardziej optymalne. To znaczy, aby efekty były wprost proporcjonalne do wydatkowanych środków pieniężnych. Takie też kryterium powinno przyświecać firmom przy reklamowaniu się na FB. Wydaje się jednak, że wiele firm zachęcanych opiniami ekspertów, zapomniało o tej zasadzie. Idąc za modą i chcąc zaistnieć na FB, przeznacza na to duże środki tylko dlatego, żeby być na czasie z obecnymi trendami reklamowymi. Często kosztem reklamy w innych mediach.
Budżet reklamowy każdej firmy powinien być starannie zaplanowany. Przeznaczenie całego budżetu reklamowego na obecność na FB w przypadku małej firmy może być prostą drogą do bankructwa. Szczególnie, kiedy jej przychody tylko w niewielkim stopniu związane są z Internetem.
Branża FMCG i IT z sukcesem okupuje Facebooka
REKLAMA
Utworzenie strony firmowej na FB jest opłacalne szczególnie dla dużych koncernów z obszaru FMCG. Firmy te traktują FB jako kolejny kanał komunikacji marketingowej, na którym mogą prowadzić, oprócz działań wizerunkowych, także reklamowe, związane z promocją nowych produktów. W przypadku większych firm z tego obszaru duże nakłady szybko się zwrócą. Największe zyski z reklamy na FB będą miały te firmy, których grupa docelowa jest najbardziej zbliżona do charakterystyki użytkowników portalu społecznościowego.
Opłacalne będą działania promocyjne dla firm związanych z branżą IT. Dla nich to bardzo efektywne miejsce do prowadzenia kampanii reklamowych i wizerunkowych. Obecność na portalu społecznościowym, zwłaszcza dla firm internetowych, to właściwie sine qua non istnienia.
Wyjątkowo korzystne będą działania reklamowe na FB dla średnich firm, których przychód jest w zdecydowanej przewadze lub nawet w całości związany z Internetem.
Mała firma na FC - moda czy rozsądek?
Jednakże czy opłacalne jest utworzenie strony firmowej na FB dla małych firm? Ich budżet reklamowy nierzadko jest daleki od minimum koniecznego do utworzenia firmowej strony oraz do jej stałego aktualizowania i promowania. Poza tym Internet to tylko jeden z kanałów poszerzenia grupy klientów. Wydaje się, że w przypadku tych mniejszych firm, których zysk nie jest w całości związany z obecnością w Internecie, zlecenie takiej formy reklamy na FB agencji reklamowej nie ma sensu (ma sens oczywiście samodzielne stworzenie takiej strony i jej aktualizowanie). Dla niewielkich firm z niskim budżetem reklamowym, dla których Internet jest tylko kolejnym miejscem do pozyskania klientów bardziej zasadne wydaje się zainwestowanie w stworzenie klasycznej strony www, a następnie w działania związane z jej pozycjonowaniem. Jeśli niewielkie przedsiębiorstwa (często jednoosobowe, świadczące różne usługi) zainwestują w profesjonalne pozycjonowanie, przyniesie im to zapewne większy zysk, niż pójście za modą i stworzenie strony na FB (szczególnie że, jak podkreślają eksperci, stron na FB nie da się pozycjonować). Więcej internautów szuka różnego rodzaju usługodawców ciągle za pomocą wyszukiwarki, niż przez portale społecznościowe. Profesjonalne pozycjonowanie to najskuteczniejszy sposób na zainteresowanie ich swoją ofertą i zdobycie nowych klientów.
Trzeba także pamiętać, że utworzenie strony firmowej to tylko początek działań promocyjnych na FB. Strona, aby przyciągała nowych zwolenników, musi być stale aktualizowana. A to już wiąże się przeważnie ze stałymi miesięcznymi kosztami lub zatrudnieniem nowego specjalisty od promocji w Internecie. Bez aktualizowania, nasza strona stanie się wręcz antyreklamą. Jeśli więc nie mamy w budżecie reklamowym środków na stałe aktualizowanie strony, to powinniśmy zlecenie jej stworzenia poważnie przemyśleć.
Przyszłość Facebooka
Należy się również zastanowić, czy długofalowe inwestowanie w stworzenie ciekawej strony na FB mającej w głównej mierze kreować wizerunek firmy, ma sens? Może się przecież okazać, że za kilka lat FB, jak wiele innych portali, znudzi się internautom. Takiego scenariusza nie można wykluczyć. Obecnie wygląda na to, że entuzjazm Polaków w obszarze portali społecznościowych jest nieco większy, niż mieszkańców Europy Zachodniej. Według Eurobarometru ok. 43% Polaków korzysta z FB i NK, natomiast w Europie Zachodniej ta liczba oscyluje wokół 35%. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można zaryzykować stwierdzenie, że po pierwszym okresie zauroczenia zainteresowanie portalami społecznościowymi szybko zmaleje również w naszym kraju. Wiąże się to z faktem, że Polacy wykazują znaczną tendencję do zmian, szczególnie w dziedzinie stylu życia i sposobów spędzania wolnego czasu. Spadek zainteresowania jest realny pomimo działań ze strony FB, poszerzających swe funkcje i możliwości.
Może też się okazać za kilka lat, że portale społecznościowe to była chwilowa fanaberia i moda. A pieniądze zainwestowane w mozolne budowanie swojej strony okażą się czystym marnotrawstwem. Obecnie ogromne zainteresowanie mediów tradycyjnych portalami społecznościowymi wynika bardziej z mody czy braku innych tematów, niż ich realnego potencjału oddziaływania i możliwości w obszarze komunikacji marketingowej.
Podsumowując, w przypadku małej firmy usługowej lub handlowej z niewielkim budżetem reklamowym przeznaczonym na promocję firmy w Internecie, stworzenie strony na FB nie będzie optymalnym wyjściem. Lepszym rozwiązaniem będzie zainwestowanie w stronę www i jej pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Warto także pamiętać, że najczęściej to małym firmom zależy w pierwszej kolejności na zdobyciu nowych klientów, co wiąże się ze sprzedażą jakiegoś produktu lub usługi. Charakter FB bardziej sprzyja działaniom budującym wizerunek firmy (PR), niż akcjom sprzedażowym (marketing).
REKLAMA
REKLAMA