REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy utworzenie firmowej strony na Facebooku opłaca się każdej firmie?

REKLAMA

W ostatnim czasie, wraz ze wzrostem popularności Facebooka w Polsce, nasila się presja ekspertów od promocji, by firmy tworzyły swoje strony firmowe na tym portalu.

Ukuto już maksymę: „Nie ma Cię na Facebooku, nie ma Cię w Internecie”. Czy jednak każdej firmie opłaca się taka forma reklamy? Czy inwestowanie w stronę na portalu, który w niedługim czasie może się internautom znudzić, ma sens?

REKLAMA


Facebook w Polsce na fali wznoszącej

REKLAMA

W ostatnim roku liczba Polaków korzystających z FB zwiększyła się aż czterokrotnie. Według wszelkich danych, obecnie konto na FB ma ponad 3.8 mln Polaków. Daje nam to 24 miejsce wśród największych społeczności na świecie. Specjaliści jednak wskazują, że w ciągu dwóch lat liczba użytkowników FB może wzrosnąć do 8-9 milionów, a wtedy trafimy do pierwszej piętnastki (Dziennik Gazeta Prawna 27 października 2010).

Coraz więcej przedsiębiorstw reklamuje się na FB. Rośnie liczba oficjalnych stron firm, usług czy produktów. Dziś jest ich 11 tys. i codziennie przybywa kilkadziesiąt nowych. FB jest „trendy”. Wydatki na reklamę na FB z roku na rok wzrastają, także w Polsce. Według „ekspertów” z agencji reklamowych, promocja na FB to obecnie konieczność. Według nich miesięczne utrzymanie prostej strony to tysiąc złotych. Te bardziej złożone mogą kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie. Warto się jednak zastanowić, czy presja reklamodawców, by promować się na FB to chęć pomocy firmom, czy raczej sposób na wyciągniecie od nich większych pieniędzy. Komu opłaca się reklama na FB, a komu nie - to jest pytanie podstawowe.

Każda firma, podejmując działania promocyjne, stara się, aby były one jak najbardziej optymalne. To znaczy, aby efekty były wprost proporcjonalne do wydatkowanych środków pieniężnych. Takie też kryterium powinno przyświecać firmom przy reklamowaniu się na FB. Wydaje się jednak, że wiele firm zachęcanych opiniami ekspertów, zapomniało o tej zasadzie. Idąc za modą i chcąc zaistnieć na FB, przeznacza na to duże środki tylko dlatego, żeby być na czasie z obecnymi trendami reklamowymi. Często kosztem reklamy w innych mediach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Budżet reklamowy każdej firmy powinien być starannie zaplanowany. Przeznaczenie całego budżetu reklamowego na obecność na FB w przypadku małej firmy może być prostą drogą do bankructwa. Szczególnie, kiedy jej przychody tylko w niewielkim stopniu związane są z Internetem.

Branża FMCG i IT z sukcesem okupuje Facebooka

REKLAMA

Utworzenie strony firmowej na FB jest opłacalne szczególnie dla dużych koncernów z obszaru FMCG. Firmy te traktują FB jako kolejny kanał komunikacji marketingowej, na którym mogą prowadzić, oprócz działań wizerunkowych, także reklamowe, związane z promocją nowych produktów. W przypadku większych firm z tego obszaru duże nakłady szybko się zwrócą. Największe zyski z reklamy na FB będą miały te firmy, których grupa docelowa jest najbardziej zbliżona do charakterystyki użytkowników portalu społecznościowego.

Opłacalne będą działania promocyjne dla firm związanych z branżą IT. Dla nich to bardzo efektywne miejsce do prowadzenia kampanii reklamowych i wizerunkowych. Obecność na portalu społecznościowym, zwłaszcza dla firm internetowych, to właściwie sine qua non istnienia.

Wyjątkowo korzystne będą działania reklamowe na FB dla średnich firm, których przychód jest w zdecydowanej przewadze lub nawet w całości związany z Internetem.

Mała firma na FC - moda czy rozsądek?

Jednakże czy opłacalne jest utworzenie strony firmowej na FB dla małych firm? Ich budżet reklamowy nierzadko jest daleki od minimum koniecznego do utworzenia firmowej strony oraz do jej stałego aktualizowania i promowania. Poza tym Internet to tylko jeden z kanałów poszerzenia grupy klientów. Wydaje się, że w przypadku tych mniejszych firm, których zysk nie jest w całości związany z obecnością w Internecie, zlecenie takiej formy reklamy na FB agencji reklamowej nie ma sensu (ma sens oczywiście samodzielne stworzenie takiej strony i jej aktualizowanie). Dla niewielkich firm z niskim budżetem reklamowym, dla których Internet jest tylko kolejnym miejscem do pozyskania klientów bardziej zasadne wydaje się zainwestowanie w stworzenie klasycznej strony www, a następnie w działania związane z jej pozycjonowaniem. Jeśli niewielkie przedsiębiorstwa (często jednoosobowe, świadczące różne usługi) zainwestują w profesjonalne pozycjonowanie, przyniesie im to zapewne większy zysk, niż pójście za modą i stworzenie strony na FB (szczególnie że, jak podkreślają eksperci, stron na FB nie da się pozycjonować). Więcej internautów szuka różnego rodzaju usługodawców ciągle za pomocą wyszukiwarki, niż przez portale społecznościowe. Profesjonalne pozycjonowanie to najskuteczniejszy sposób na zainteresowanie ich swoją ofertą i zdobycie nowych klientów.

Trzeba także pamiętać, że utworzenie strony firmowej to tylko początek działań promocyjnych na FB. Strona, aby przyciągała nowych zwolenników, musi być stale aktualizowana. A to już wiąże się przeważnie ze stałymi miesięcznymi kosztami lub zatrudnieniem nowego specjalisty od promocji w Internecie. Bez aktualizowania, nasza strona stanie się wręcz antyreklamą. Jeśli więc nie mamy w budżecie reklamowym środków na stałe aktualizowanie strony, to powinniśmy zlecenie jej stworzenia poważnie przemyśleć.

Przyszłość Facebooka

Należy się również zastanowić, czy długofalowe inwestowanie w stworzenie ciekawej strony na FB mającej w głównej mierze kreować wizerunek firmy, ma sens? Może się przecież okazać, że za kilka lat FB, jak wiele innych portali, znudzi się internautom. Takiego scenariusza nie można wykluczyć. Obecnie wygląda na to, że entuzjazm Polaków w obszarze portali społecznościowych jest nieco większy, niż mieszkańców Europy Zachodniej. Według Eurobarometru ok. 43% Polaków korzysta z FB i NK, natomiast w Europie Zachodniej ta liczba oscyluje wokół 35%. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można zaryzykować stwierdzenie, że po pierwszym okresie zauroczenia zainteresowanie portalami społecznościowymi szybko zmaleje również w naszym kraju. Wiąże się to z faktem, że Polacy wykazują znaczną tendencję do zmian, szczególnie w dziedzinie stylu życia i sposobów spędzania wolnego czasu. Spadek zainteresowania jest realny pomimo działań ze strony FB, poszerzających swe funkcje i możliwości.

Może też się okazać za kilka lat, że portale społecznościowe to była chwilowa fanaberia i moda. A pieniądze zainwestowane w mozolne budowanie swojej strony okażą się czystym marnotrawstwem. Obecnie ogromne zainteresowanie mediów tradycyjnych portalami społecznościowymi wynika bardziej z mody czy braku innych tematów, niż ich realnego potencjału oddziaływania i możliwości w obszarze komunikacji marketingowej.

Podsumowując, w przypadku małej firmy usługowej lub handlowej z niewielkim budżetem reklamowym przeznaczonym na promocję firmy w Internecie, stworzenie strony na FB nie będzie optymalnym wyjściem. Lepszym rozwiązaniem będzie zainwestowanie w stronę www i jej pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Warto także pamiętać, że najczęściej to małym firmom zależy w pierwszej kolejności na zdobyciu nowych klientów, co wiąże się ze sprzedażą jakiegoś produktu lub usługi. Charakter FB bardziej sprzyja działaniom budującym wizerunek firmy (PR), niż akcjom sprzedażowym (marketing).

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tense.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA