REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy utworzenie firmowej strony na Facebooku opłaca się każdej firmie?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W ostatnim czasie, wraz ze wzrostem popularności Facebooka w Polsce, nasila się presja ekspertów od promocji, by firmy tworzyły swoje strony firmowe na tym portalu.

Ukuto już maksymę: „Nie ma Cię na Facebooku, nie ma Cię w Internecie”. Czy jednak każdej firmie opłaca się taka forma reklamy? Czy inwestowanie w stronę na portalu, który w niedługim czasie może się internautom znudzić, ma sens?

REKLAMA


Facebook w Polsce na fali wznoszącej

REKLAMA

W ostatnim roku liczba Polaków korzystających z FB zwiększyła się aż czterokrotnie. Według wszelkich danych, obecnie konto na FB ma ponad 3.8 mln Polaków. Daje nam to 24 miejsce wśród największych społeczności na świecie. Specjaliści jednak wskazują, że w ciągu dwóch lat liczba użytkowników FB może wzrosnąć do 8-9 milionów, a wtedy trafimy do pierwszej piętnastki (Dziennik Gazeta Prawna 27 października 2010).

Coraz więcej przedsiębiorstw reklamuje się na FB. Rośnie liczba oficjalnych stron firm, usług czy produktów. Dziś jest ich 11 tys. i codziennie przybywa kilkadziesiąt nowych. FB jest „trendy”. Wydatki na reklamę na FB z roku na rok wzrastają, także w Polsce. Według „ekspertów” z agencji reklamowych, promocja na FB to obecnie konieczność. Według nich miesięczne utrzymanie prostej strony to tysiąc złotych. Te bardziej złożone mogą kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie. Warto się jednak zastanowić, czy presja reklamodawców, by promować się na FB to chęć pomocy firmom, czy raczej sposób na wyciągniecie od nich większych pieniędzy. Komu opłaca się reklama na FB, a komu nie - to jest pytanie podstawowe.

Każda firma, podejmując działania promocyjne, stara się, aby były one jak najbardziej optymalne. To znaczy, aby efekty były wprost proporcjonalne do wydatkowanych środków pieniężnych. Takie też kryterium powinno przyświecać firmom przy reklamowaniu się na FB. Wydaje się jednak, że wiele firm zachęcanych opiniami ekspertów, zapomniało o tej zasadzie. Idąc za modą i chcąc zaistnieć na FB, przeznacza na to duże środki tylko dlatego, żeby być na czasie z obecnymi trendami reklamowymi. Często kosztem reklamy w innych mediach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Budżet reklamowy każdej firmy powinien być starannie zaplanowany. Przeznaczenie całego budżetu reklamowego na obecność na FB w przypadku małej firmy może być prostą drogą do bankructwa. Szczególnie, kiedy jej przychody tylko w niewielkim stopniu związane są z Internetem.

Branża FMCG i IT z sukcesem okupuje Facebooka

REKLAMA

Utworzenie strony firmowej na FB jest opłacalne szczególnie dla dużych koncernów z obszaru FMCG. Firmy te traktują FB jako kolejny kanał komunikacji marketingowej, na którym mogą prowadzić, oprócz działań wizerunkowych, także reklamowe, związane z promocją nowych produktów. W przypadku większych firm z tego obszaru duże nakłady szybko się zwrócą. Największe zyski z reklamy na FB będą miały te firmy, których grupa docelowa jest najbardziej zbliżona do charakterystyki użytkowników portalu społecznościowego.

Opłacalne będą działania promocyjne dla firm związanych z branżą IT. Dla nich to bardzo efektywne miejsce do prowadzenia kampanii reklamowych i wizerunkowych. Obecność na portalu społecznościowym, zwłaszcza dla firm internetowych, to właściwie sine qua non istnienia.

Wyjątkowo korzystne będą działania reklamowe na FB dla średnich firm, których przychód jest w zdecydowanej przewadze lub nawet w całości związany z Internetem.

Mała firma na FC - moda czy rozsądek?

Jednakże czy opłacalne jest utworzenie strony firmowej na FB dla małych firm? Ich budżet reklamowy nierzadko jest daleki od minimum koniecznego do utworzenia firmowej strony oraz do jej stałego aktualizowania i promowania. Poza tym Internet to tylko jeden z kanałów poszerzenia grupy klientów. Wydaje się, że w przypadku tych mniejszych firm, których zysk nie jest w całości związany z obecnością w Internecie, zlecenie takiej formy reklamy na FB agencji reklamowej nie ma sensu (ma sens oczywiście samodzielne stworzenie takiej strony i jej aktualizowanie). Dla niewielkich firm z niskim budżetem reklamowym, dla których Internet jest tylko kolejnym miejscem do pozyskania klientów bardziej zasadne wydaje się zainwestowanie w stworzenie klasycznej strony www, a następnie w działania związane z jej pozycjonowaniem. Jeśli niewielkie przedsiębiorstwa (często jednoosobowe, świadczące różne usługi) zainwestują w profesjonalne pozycjonowanie, przyniesie im to zapewne większy zysk, niż pójście za modą i stworzenie strony na FB (szczególnie że, jak podkreślają eksperci, stron na FB nie da się pozycjonować). Więcej internautów szuka różnego rodzaju usługodawców ciągle za pomocą wyszukiwarki, niż przez portale społecznościowe. Profesjonalne pozycjonowanie to najskuteczniejszy sposób na zainteresowanie ich swoją ofertą i zdobycie nowych klientów.

Trzeba także pamiętać, że utworzenie strony firmowej to tylko początek działań promocyjnych na FB. Strona, aby przyciągała nowych zwolenników, musi być stale aktualizowana. A to już wiąże się przeważnie ze stałymi miesięcznymi kosztami lub zatrudnieniem nowego specjalisty od promocji w Internecie. Bez aktualizowania, nasza strona stanie się wręcz antyreklamą. Jeśli więc nie mamy w budżecie reklamowym środków na stałe aktualizowanie strony, to powinniśmy zlecenie jej stworzenia poważnie przemyśleć.

Przyszłość Facebooka

Należy się również zastanowić, czy długofalowe inwestowanie w stworzenie ciekawej strony na FB mającej w głównej mierze kreować wizerunek firmy, ma sens? Może się przecież okazać, że za kilka lat FB, jak wiele innych portali, znudzi się internautom. Takiego scenariusza nie można wykluczyć. Obecnie wygląda na to, że entuzjazm Polaków w obszarze portali społecznościowych jest nieco większy, niż mieszkańców Europy Zachodniej. Według Eurobarometru ok. 43% Polaków korzysta z FB i NK, natomiast w Europie Zachodniej ta liczba oscyluje wokół 35%. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można zaryzykować stwierdzenie, że po pierwszym okresie zauroczenia zainteresowanie portalami społecznościowymi szybko zmaleje również w naszym kraju. Wiąże się to z faktem, że Polacy wykazują znaczną tendencję do zmian, szczególnie w dziedzinie stylu życia i sposobów spędzania wolnego czasu. Spadek zainteresowania jest realny pomimo działań ze strony FB, poszerzających swe funkcje i możliwości.

Może też się okazać za kilka lat, że portale społecznościowe to była chwilowa fanaberia i moda. A pieniądze zainwestowane w mozolne budowanie swojej strony okażą się czystym marnotrawstwem. Obecnie ogromne zainteresowanie mediów tradycyjnych portalami społecznościowymi wynika bardziej z mody czy braku innych tematów, niż ich realnego potencjału oddziaływania i możliwości w obszarze komunikacji marketingowej.

Podsumowując, w przypadku małej firmy usługowej lub handlowej z niewielkim budżetem reklamowym przeznaczonym na promocję firmy w Internecie, stworzenie strony na FB nie będzie optymalnym wyjściem. Lepszym rozwiązaniem będzie zainwestowanie w stronę www i jej pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Warto także pamiętać, że najczęściej to małym firmom zależy w pierwszej kolejności na zdobyciu nowych klientów, co wiąże się ze sprzedażą jakiegoś produktu lub usługi. Charakter FB bardziej sprzyja działaniom budującym wizerunek firmy (PR), niż akcjom sprzedażowym (marketing).

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tense.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA