REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Każde przedsiębiorstwo w pewnym momencie swojego istnienia dochodzi do etapu, kiedy chce się dalej rozwijać, ale potrzebuje do tego celu dodatkowych środków. Rodzą się wtedy pytania w jaki sposób pozyskać kapitał? Czy wejście na giełdę jest dobrym rozwiązaniem? Jak już debiut, to co dalej?

Warszawska Giełda Papierów Wartościowych stwarza coraz większe szanse dla przedsiębiorstw chcących zaistnieć na parkiecie. Obecnie na GPW funkcjonują trzy podstawowe rynki: regulowany rynek główny, rynek alternatywny Newconnect oraz rynek instrumentów dłużnych Catalyst. Rosnąca liczba udanych emisji, a także coraz liczniejsze debiuty giełdowe na wszystkich wymienionych rynkach, są dowodem na zwiększającą się popularność i atrakcyjność pozyskiwania środków na rozwój z wykorzystaniem rynku giełdowego. Pomimo tego, że rynki Newconnect oraz Catalyst są stosunkowo młodymi rynkami, to i tak cieszą się sporym zainteresowaniem wśród emitentów.

REKLAMA

REKLAMA

 


Zaistnienie spółki na giełdzie stwarza szanse pozyskania relatywnie taniego kapitału, rośnie jej prestiż, a wraz z tym wiarygodność i rozpoznawalność marki. Z coraz większej ilości debiutów, można wywnioskować, że polskie przedsiębiorstwa są w stanie ponieść stosunkowo wysokie koszty oraz obowiązki związane z upublicznieniem w celu odniesienia późniejszych korzyści z tytułu posiadania statusu spółki giełdowej. Między innymi te czynniki powinny zdopingować przedsiębiorców do przemyśleń nad decyzją wejścia na giełdę. Niemniej każda taka decyzja powinna być szczegółowo przeanalizowana, zarówno ze stron korzyści jakie można osiągnąć, jak i zagrożeń, które mogą z tego powodu wystąpić.


Korzyści z wprowadzenia spółki na giełdę

REKLAMA


1. Atrakcyjne warunki pozyskania kapitału na rozwój

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założeniem każdego przedsiębiorstwa funkcjonującego w warunkach silnej konkurencji rynkowej, jest szybki rozwoju oraz skuteczne ekspansja na rynek w celu uzyskania jak najlepszej pozycji rynkowej. Zrealizowanie wspomnianych założeń stwarza na ogół konieczność poniesienia nakładów inwestycyjnych, co wiąże się z potrzebą pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania. W takiej sytuacji, to właśnie giełda jest korzystnym rozwiązaniem. Poprzez publiczną emisję papierów wartościowych, spółka posiada możliwość pozyskania kapitału zewnętrznego, a dodatkowo giełda stwarza korzystne warunki transakcji poprzez m.in. łatwy dostęp do inwestorów, wyższą cenę emisji niż np. w przypadku niepublicznej emisji. Sprawne i umiejętne wykorzystanie giełdy daje możliwość zapewnienia spółce środków na rozwój, a co za tym idzie poprawę pozycji na rynku, która umożliwia osiągnięcie trwałej przewagi konkurencyjnej.


2. Większa wiarygodność i prestiż

Spółki chcące zadebiutować na parkiecie, zmuszone są do spełnienia szeregu wymogów stawianych przez giełdę. Dostosowanie się do tych warunków zdecydowanie polepsza wizerunek przedsiębiorstwa w oczach kontrahentów. Dzięki wejściu firmy na giełdę, zmniejsza się jej ryzyko handlowe czy też kredytowe, a w praktyce skutkuje to wzrostem zaufania do takiego przedsiębiorstwa. W konsekwencji, współpraca ze spółkami giełdowymi odbywa się na korzystniejszych warunkach i sprzyja lepszemu traktowaniu np. przez instytucje finansowe czy też inne przedsiębiorstwa. W przypadku zawierania transakcji z instytucjami finansowymi spółka giełdowa może się spodziewać uzyskania lepszych warunków dostępu do produktów finansowych (np. niższe prowizje lub oprocentowanie), a niekiedy same banki, w nadziei na pozyskanie atrakcyjnego partnera, występują do emitentów giełdowych z ofertą kredytową.


3. Obiektywna wycena majątku przedsiębiorstwa

Każdy akcjonariusz jest zainteresowany wyceną pakietu akcji, których jest posiadaczem. Niemniej wycena majątku jest bardzo istotnym czynnikiem w sytuacji, kiedy spółka poszukuje inwestora strategicznego. Patrząc na wycenę z praktycznego punktu widzenia, jej brak uniemożliwia zastosowania w przedsiębiorstwie nowoczesnych metod zarządzania, których jednym z podstawowych założeń efektywności jest powiększanie wartości spółki. Wraz z notowaniem spółki na giełdzie, problemy te znikają, ponieważ w dniu, w którym odbywa się sesja giełdowa, podawana jest do wiadomości dokładna wycena, która uwzględnia nie tylko bieżącą sytuację przedsiębiorstwa, ale również przekazuje informacje związane z przyszłym rozwojem spółki.

4. Promocja spółki oraz jej produktów

Wraz z debiutem się przedsiębiorstwa na giełdzie, wzrasta także jego rozpoznawalność na rynku. Znalezienie się w tym specyficznym gronie wiąże się z darmowym pakietem promocyjnym, który obejmuje regularne pojawianie się nazwy spółki w różnego rodzaju mediach, a także wszelkich informacji o jej działalności oraz jej produktach. Codzienne informacje w prasie wraz z aktualnym kursem akcji spółki, pojawiają się nie tylko w mediach lokalnych, ale również za pośrednictwem mediów elektronicznych (Internet, TV) osiągają one zasięg międzynarodowy. Także sam przedsiębiorca poprzez dobrze zredagowany raport bieżący spółki jest w stanie wpływać na ilość oraz jakość udostępnianych informacji. Jeżeli firma chciałaby uzyskać zbliżony efekt poprzez intensywne działania promocyjne, musiałaby się liczyć ze stosunkowo wysokimi kosztami, które niejednokrotnie przewyższają koszty wejścia spółki na GPW.


5. Zwiększenie atrakcyjności akcji

Wraz z wprowadzeniem akcji na parkiet, emitent posiada większe prawdopodobieństwo zawarcia transakcji. W przypadku rynku pozagiełdowego, poszukiwanie drugiej strony transakcji zdecydowanie wpływa na wydłużenie czasu jej zawarcia, co rodzi ze sobą powstanie takich niedogodności jak np. przymus tymczasowego finansowania z obcych źródeł. W takich sytuacjach inwestor oczekuje większego dyskonta, a to z kolei wiąże się z niższą ceną, którą jest w stanie zaoferować. W sytuacji, kiedy porówna się dwie spółki z tej samej branży o odpowiadających sobie parametrach finansowo-ekonomicznych, z tą różnicą, że akcje jednej spółki są notowane na giełdzie, natomiast drugiej nie, okazuje się, że wycena tej pierwszej spółki jest o co najmniej 10-15% lepsza.


6. Czynnik motywujący pracowników i menadżerów

Będąc posiadaczem płynnego, notowanego na giełdzie instrumentu finansowego, przedsiębiorstwo stwarza nowe formy wynagrodzeń dla swoich pracowników, w tym także kadry zarządzającej. Tworząc odpowiednio skonstruowane programy motywacyjne, które są dostosowane zarówno pod pracowników, jak i osiągane przez nich wyniki, istnieje możliwość oferowania im pakietów akcji spółki jako gratyfikacji. Taka polityka przedsiębiorstwa pozwoliłaby na realizowanie długofalowych programów lojalnościowych, które dodatkowo pozwalałyby na zatrzymanie w firmie najwartościowszych pracowników, co zapewniłoby osiągnięcie zaplanowanych rezultatów.

 


Niestety wejście przedsiębiorstwa na giełdę wiąże się również z negatywnymi aspektami oraz koniecznymi kosztami do poniesienia. Dlatego spółka musi sumiennie ocenić wszystkie za i przeciw, zanim się zdecyduje na debiut. Z jakimi obawami może się wiązać zaistnienie na parkiecie?


Negatywne czynniki wejścia na giełdę


1. Koszty

Struktura i wysokość kosztów jakie musi ponieść potencjalny emitent stanowią największe obawy przed wejściem na giełdę. Jest to jeden z głównych czynników, który odstrasza przedsiębiorców przed podjęciem decyzji o debiucie. Niemniej, należy przeprowadzić szczegółową ekonomiczną kalkulację i rozpatrzeć bilans pomiędzy potencjalnymi zyskami, jakie można z tego tytułu osiągnąć a koniecznymi do poniesienia nakładami.

Koszty jakie należy ponieść w związku z działalnością na rynku giełdowym dzielą się na trzy podstawowe grupy:

- koszty opłat administracyjnych i sądowych, dotyczących procedur dopuszczeniowych;

- środki przeznaczone na promocję oferty;

- wynagrodzenia doradców.

Chcąc określić łączną względną wysokość nakładów przygotowania oraz przeprowadzenia emisji średniej wielkości, można powiedzieć, że znajduje się ona w przedziale 5-7% jej wartości oraz zależy od wielkości pozyskanych środków. Należy jednak pamiętać, że największe koszty występują podczas pierwszego pozyskania kapitału na rynku publicznym, a każda następna emisja jest znacznie tańsza.


2. Obowiązek upublicznienia informacji

Decydując się na wejście na rynek giełdowy, każdy emitent publicznych papierów wartościowych jest zobowiązany do ujawnienia niezbędnych informacji. Stanowi to kolejną barierę dla potencjalnych emitentów, gdyż obawiają się oni, że cała konkurencja posiada wgląd do istotnych dla spółki informacji, w szczególności tych finansowych.


3. Ryzyko utraty kontroli nad spółką

W rozumieniu potencjalnych emitentów, wypuszczenie akcji spółki do obrotu, występowanie swobodnej i nieograniczonej opcji zawierania transakcji oraz większe zainteresowanie firmą, prowadzi do pojawienia się w spółce inwestorów, którzy są uznawani za niepożądanych i mających w zamiarze uzyskanie pozycji dominującej. Oczywiście jest to w pewnym sensie prawda, aczkolwiek istnieje bardzo wiele sposobów, dzięki którym spółka jest w stanie zapobiegać takim sytuacjom i może zapobiec wrogim przejęciom (np. poprzez odpowiednie ukształtowanie transzy lub określenie dodatkowych warunków objęcia akcji).


4. Rozmiary spółki

Bardzo często można się spotkać z błędnym przekonaniem, iż giełda jest miejscem, gdzie mogą zaistnieć tylko duże spółki. Nic bardziej mylnego! Rynek giełdowy jest skierowany przede wszystkim do małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności segment Catalyst, z myślą o tym, aby miały one szanse na jak najszybszy rozwój.


W sytuacji kiedy korzyści będą znacznie większe niż obawy i potencjalny emitent zdecyduje się na swój debiut na rynku giełdowym, powstaje pytanie co dalej?

Mianowicie, od chwili zaistnienia na parkiecie zaczynają się codzienne działania w celu utrzymania pozytywnego wizerunku giełdowego spółki, a to na ile praca ta jest efektywna i skuteczna łatwo można ocenić po wynikach notowań giełdowych spółki i tym, czy dojdzie do kolejnej emisji. Na jakie czynniki powinien zwracać uwagę emitent, aby jego spółka była dobrze postrzegana przez inwestorów?


Objawem dużej wiarygodności spółki wśród inwestorów jest spełnianie przez emitenta obowiązków informacyjnych. Wypełnianie tego obowiązku stwarza bardzo dobrą szansę do kreowania właściwego, pożądanego przez potencjalnych inwestorów wizerunku emitenta. Spółka jest tym bardziej wiarygodna, im przekazywane przez nią informacje są bardziej rzetelne, aktualne i bogate w treść oraz pozwalają inwestorowi określić wpływ tych informacji na sytuację spółki. Oczywiste jest, że na rynek dostają się również informacje, które stawiają spółkę w negatywnym świetle. W takiej sytuacji spółka powinna opatrzyć taką informację odpowiednim komentarzem, z którego jasno wynika, że zostały podjęte przez spółkę odpowiednie środki zaradcze lub działania naprawcze w celu zlikwidowania problemu.


Nie mniej ważne dla spółki jest utrzymywanie dobrych relacji z inwestorami, co jest podstawowym przejawem odpowiednio wykonywanych obowiązków informacyjnych.  Innymi czynnikami do jakich przykładają wagę inwestorzy są m.in. łatwa dostępność informacyjna spółki, objawiająca się stałym kontaktem firmy z inwestorami i analitykami. Istotnym czynnikiem oddziałującym pozytywnie na wizerunek spółki oraz kształtowanie się relacji inwestorskich jest również przejrzysta oraz obszerna w informacje strona internetowa, a w szczególności zakładka poświęcona rynkowi kapitałowemu. Istnieje bardzo wiele elementów, poprzez które emitent jest w stanie utrzymywać pozytywne relacje z inwestorami i wraz z rozwojem technologii ich liczba systematycznie rośnie.


Elementem dobrze postrzeganym przez inwestorów jest również objaw przestrzegania przez spółkę zasad ładu korporacyjnego. Są to zasady, które określają pożądany przez rynek giełdowy porządek regulacji wewnętrznych firmy, mowa tu o walnych zgromadzeniach, radach nadzorczych, zarządach, a także relacji z osobami i instytucjami zewnętrznymi. Każda spółka w odpowiednim raporcie określa, które zasady będą stosowane, a które z kolei nie. Jeżeli spółka chce być lepiej postrzegana przez rynek, to oczywiste jest, że powinna w takim przypadku określić jak najwięcej zasad ładu korporacyjnego, które ma zamiar wdrożyć.


Podsumowując, dlaczego giełda? W dobie wzrostu gospodarczego, każda spółka chcąca zaistnieć na rynku i rozwijać się, wymaga łatwego do pozyskania kapitału, co po dokładnych analizach wskazuje, że właśnie giełda jest w takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem. Za kapitał, który spółka jest w stanie zebrać w wyniku publicznej emisji, można zrealizować plany rozwojowe firmy, a dzięki temu podwyższyć wartość spółki dla akcjonariuszy. Wraz z uzyskaniem statusu spółki giełdowej, przedsiębiorstwo posiada stałą i prowadzoną codziennie wycenę działalności, co zwiększa jej wiarygodność i atrakcyjność wśród inwestorów. Nie trzeba już mówić o tym, że wraz z wejściem spółki na giełdę zwiększa się zainteresowanie jej produktami, a ciągła obecność w mediach stwarza tanią i o szerokim spektrum promocję spółki. To jak, warto?    


Serdecznie zapraszamy do udziału w Kongresie Zarządów Spółek „Kapitał z Giełdy 2010”, który odbędzie się już 16 września w Sali Notowań w budynku GPW.  Kongres ma za zadanie przybliżyć dostępne polskim przedsiębiorcom możliwości pozyskania kapitału z rynku giełdowego, obejmującego rynek główny GPW, rynek alternatywny NewConnect oraz rynek dłużnych papierów wartościowych Catalyst. Wszelkie informacje dostępne na stronie internetowej: http://kongresgieldowy.ipo.pl/


Agnieszka Solecka

 

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA