REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od mleczarni do kawiarni. Komu faktor przychylniejszy?

Dagmara Kałdunek

REKLAMA

Factoring jest coraz popularniejszą w kraju formą finansowania przedsiębiorstw skierowaną do wszystkich firm. Z oferty może skorzystać większość przedsiębiorstw, spełniających określone warunki. Czy branża w której działa firma ma dla faktora znaczenie?

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy jego firma może skorzystać z usług faktora. Wbrew ogólnemu przekonaniu, branża w której działa firma nie ma tak wielkiego znaczenia jak by się wydawało. Według definicji Ottawskiej (1988), do zadań firmy factoringowej należy przede wszystkim:

REKLAMA

- wykup i finansowanie należności,

- prowadzenie sprawozdań i kont dłużników,

- egzekwowanie należności oraz

- przejmowanie ryzyka wypłacalności dłużników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Natomiast typowa firma korzystająca z factoringu to przedsiębiorstwo, które prowadzi sprzedaż z odroczoną płatnością, potrzebuje elastycznego finansowania, stale współpracuje z odbiorcami, ma problemy z uzyskaniem kredytu, którego sprzedaż charakteryzuje się sezonowością. Z definicji absolutnie nie wynika, czy i jaki wpływ na umowę faktoringową ma branża w której firma prosperuje.


Dowodem na to jest ogólny przekrój firm, którzy są ich klientami. Głównym warunkiem charakteryzującym firmy obsługiwane przez faktorów są przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą z odroczonymi płatnościami, które nie chcą brać kredytu lub/i potrzebują alternatywnego źródła finansowania.

REKLAMA


Decyzję o podpisaniu umowy factoringowej podejmuje się ze względu na powyższe warunki. Oczywiście są branże którym ten sposób finansowania jest po prostu nie potrzebny. Jak wynika z przeglądu klientów największych firm factoringowych w Polsce, z formalnego punktu widzenia nie obsługuje się firm z branż zajmujących się sprzedażą detaliczną, komisową i gotówkową. Nie znajdzie się również wśród klientów firm z branży jubilerskiej oraz zabawkarskiej. Wszystko jednak zależy od negocjacji umowy z faktorem.


Są również branże, które zdecydowanie chętniej korzystają z usług factoringowych niż inne. Tu najczęściej wymienia się przedsiębiorstwa działające w branży chemicznej, meblowej czy energetycznej, ale jak już wspominano nie ma tu reguły. To od indywidualnego charakteru firmy, jej oczekiwań i możliwości a przede wszystkim potrzeb, uzależniona jest możliwość tego rodzaju finansowania. Faktor ocenia jaka jest sytuacja finansowo-ekonomiczna dłużnika, w szczególności sprawdzając bezpieczeństwo takich transakcji. To od tych czynników będzie zależała zgoda na nawiązanie współpracy.


Jak widać specyfika rynku faktorów nie uściśla jakie branże powinny korzystać z tego typu usług, jakie natomiast absolutnie nie. Większość firm factoringowych bardzo indywidualnie rozpatruje wszystkie wnioski. Firmy potrzebujące tego typu finansowania, muszą przede wszystkim przeanalizować swoje zamierzenia oraz aktualną sytuacje dłużników i kontrahentów. W tym przypadku będzie to czynnik determinujący.


Dagmara Kałdunek

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA