Kategorie

Możliwości ukryte w aktywach

Gacek Piotr
inforCMS
Płynność finansowa umożliwia przedsiębiorstwu realizowanie postawionych przed nim celów. Zapewnia przeprowadzanie codziennych operacji. Problem pojawia się, gdy firma ją traci.

Kiedy firma traci płynność, zarząd nerwowo szuka łatwo dostępnych źródeł kapitału. Jednak szukanie nie sprzyja kosztowi pozyskania płynności. Dlatego zanim wystąpi taka sytuacja, warto na bieżąco śledzić płynność i analizować przepływy oraz podejmować inicjatywy, które ją ustabilizują, nawet zwiększą. Na przykład warto poszukać jej w aktywach.

Gotówka zamrożona w należnościach

Pierwszym z obszarów, w którego ramach można zwiększyć płynność finansową przedsiębiorstwa, są należności. Powstają one na skutek udzielania kredytu kupieckiego. W ramach inicjatyw zarządzania należnościami nie chodzi o zrezygnowanie z kredytu kupieckiego i wykonywanie sprzedaży tylko za gotówkę. Udzielanie kredytu kupieckiego daje przecież firmie sporo plusów, z których najbardziej znany jest wzrost sprzedaży. Jednak główną wadą wielu przedsiębiorstw jest tolerowanie zbyt dużych opóźnień w płatnościach. Zawsze pojawia się bowiem argument: jak będę się upominał o pieniądze, to nic już temu klientowi nie sprzedam. Trudno z tym poglądem polemizować, ale warto wiedzieć, czy koszty związane z opóźnieniami płatności nie konsumują ostatecznie uzyskiwanej marży. Dlatego też przedsiębiorstwo powinno zweryfikować portfel klientów, z którymi współpracuje. Coraz więcej firm rezygnuje ze współpracy z odbiorcami posiadającymi poważne problemy z regulowaniem zobowiązań. Trzeba bowiem pamiętać, że obok kosztów finansowych, spirala zadłużenia może doprowadzić do większych problemów, na przykład poniesienia kosztów windykacji oraz kosztów strat w wyniku całkowitej niewypłacalności dłużnika.

W związku z tym, w ramach zarządzania płynnością finansową, firma musi opracować również system sterowania należnościami. Powinien on obejmować:

Reklama

Organizację działu odpowiedzialnego za windykację - wielkość działu odpowiedzialnego za windykację determinuje skala działalności firmy. To, co jest wspólne dla wszystkich organizacji, to rozdzielenie windykacji miękkiej i twardej. Windykacja miękka jest przeprowadzana przez pracowników firmy. Windykacja twarda angażuje w odzyskiwanie długów zewnętrzne wyspecjalizowane firmy. Warto wprowadzić takie rozróżnienie. Windykacja miękka pozwala odzyskać zamrożone środki pieniężne, nie wpływając negatywnie na relacje z klientami. Windykacja twarda powinna być stosowana wobec dłużników, z którymi nie wiąże się już szans na dalszą współpracę.

Rozwiązania proceduralne - to pisemne procedury, które często mogą wydawać się biurokratyzowaniem działalności, jednak opracowanie ich z jednej strony wyznacza ramy, w których obrębie powinien działać departament windykacji, a z drugiej nadaje temu działowi uprawnienia, które muszą być respektowane również przez inne działy.

Wymogi w zakresie zabezpieczeń kredytu kupieckiego - warto opracować katalog wymaganych zabezpieczeń prawnych, które muszą przedstawić klienci w zależności od obrotów, jakie generują. Są odbiorcy, którzy nie kupują dużo i wobec nich zabezpieczenia nie są wymagane, ponieważ odzyskanie długu nie będzie problemem. Jednak są również odbiorcy, którzy generują na tyle duże obroty, że rezygnacja z zabezpieczeń długu jest zbyt ryzykowna. Upadłość takiego dłużnika może negatywnie wpłynąć na działalność wierzyciela. Posiadanie zabezpieczenia znacznie przyspiesza i ułatwia odzyskanie chociaż części długu.

System monitoringu należności - to zbiór narzędzi, które szybko będą ostrzegać o opóźnieniach w płatnościach i ryzyku współpracy z danym odbiorcą.

Reklama

Akceptacja ryzyka kredytowego ma ogromny wpływ na płynność finansową. Po pierwsze zwiększa się skala przepływów pieniężnych (na skutek wzrostu sprzedaży), po drugie płynność może się zmniejszyć na skutek przeterminowanych należności i strat. W związku z tym, aby im zapobiec, konieczna jest współpraca działu odpowiedzialnego za windykację, z działem sprzedaży. Trzeba obu działom wyznaczyć cele w zakresie spływu należności. Ponadto dział sprzedaży, który z definicji jest najbliżej klienta, powinien na bieżąco informować o niepokojących sygnałach dotyczących odbiorców, a które mogą ograniczyć płynność finansową firmy. Na przykład zwykła informacja na temat braków ważnego dotychczas sprzedawanego produktu może świadczyć, że odbiorca przestał regulować płatności innym wierzycielom.

Jeśli pojawią się problemy z odzyskiwaniem należności, należy dokładnie opracować strategię ich odzyskiwania. Nie zawsze nerwowe ruchy są najlepszym rozwiązaniem. Czasami warto z pozostałymi wierzycielami ustalić plan oddłużenia odbiorcy. W takim przypadku często można odzyskać znacznie większe sumy niż kierując sprawę do sądu. Nikt przecież specjalnie (chyba że jest świadomym oszustem) nie zalega z płatnościami i czasem niewielka pomoc kontrahentów pomaga stanąć dłużnikowi na nogi.

Alternatywnym działaniem umożliwiającym odzyskanie zamrożonych pieniędzy w należnościach jest sprzedaż długów. Szybkie działanie przy pomocy pracowników działu sprzedaży może doprowadzić do odszukania na rynku odbiorców, którzy są dłużnikami naszego dłużnika. Można im sprzedać należności, odzyskując dużą część pieniędzy. Tacy dłużnicy zostają w takim przypadku wierzycielem ich dotychczasowego wierzyciela i dzięki temu mogą skompensować wzajemne zobowiązania i również odnieść dodatkową korzyść, będącą wynikiem różnicy w cenie, jaką zapłacili, a wartością należności.

Jeśli gotówka nie spływa zgodnie z oczekiwaniami firmy, warto rozważyć ofertę faktoringu. Dotyczy to przede wszystkim transakcji z dużymi sieciami handlowymi, które są wypłacalne, ale oczekują długich terminów płatności. Innym rozwiązaniem jest również wprowadzenie rabatu za wcześniejszą płatność, o czym pisaliśmy wcześniej. To kosztowne rozwiązanie, ale w przypadku ograniczonego dostępu do zewnętrznych źródeł kapitału często konieczne do zastosowania.

Rabaty to doskonały instrument do poprawy płynności finansowej. W wielu przypadkach są narzędziem stymulującym sprzedaż, ale nie tylko. Po pierwsze warto dokonać klasyfikacji klientów i do nich dopasować strukturę rabatów. W przypadku odbiorców z dużymi opóźnieniami w płatnościach dobrym rozwiązaniem jest zwiększenie rabatu za płatność gotówkową, a zmniejszenie upustów z innych tytułów. Innym rozwiązaniem jest uwarunkowanie wypłaty części rabatów od uregulowania płatności w terminie.

Czy zapasy muszą być zawsze wysokie?

Kolejnym obszarem, w którym gotówka jest zamrożona, są zapasy. Konieczne jest przeprowadzenie dokładnej inwentaryzacji zapasów. Proces inwentaryzacji warto rozpocząć od zapasów pozostałych. Ma ona na celu wyeliminowanie często starych, niepotrzebnych zapasów zalegających w magazynach, które zajmując powierzchnię magazynową, powodują niepotrzebne koszty. Przykładem mogą być zapasy marketingowe. W tym celu należy wprowadzić odpowiedzialność za gromadzone zapasy marketingowe. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie zasady zamawiania materiałów marketingowych przez pracowników działu sprzedaży. Zbyt często słyszy się krytyczne głosy osób odpowiedzialnych za sprzedaż, że znowu otrzymali za dużo plakatów reklamowych, aby zbagatelizować kontrolę zapasów marketingowych. Ciągła kontrola stanu tych zapasów powinna zaprocentować większą aktywnością w zakresie ich zagospodarowania i oszczędnością zamawiania. Obok zapasów marketingowych trzeba zrobić przegląd zapasów remontowych. W celu usprawnienia należy odpowiednio zorganizować regały w magazynach części remontowych, żeby z łatwością można znaleźć odpowiednie komponenty. Ludzie często zamawiają więcej niż potrzeba, a to powoduje dodatkowe koszty. Jeśli pracownicy będą wiedzieli, jakich części naprawdę brakuje, to przypadki niepotrzebnych zakupów zostaną wyeliminowane.

Inwentaryzacja może doprowadzić do zidentyfikowania pewnych zapasów nieużywanych już w bieżącej działalności. W takim przypadku warto rozważyć ich sprzedaż, nawet poniżej wartości księgowej (chociaż ich wartość powinna być aktualizowana). Taka sprzedaż uchroni firmę często przed większymi stratami (na przykład utylizacja), ale umożliwi odmrożenie chociaż części środków pieniężnych.

Nie bez znaczenia pozostaje również kontrola zapasów produktów gotowych. W tym celu można rozważyć wprowadzenie technik optymalizacji zamawiania zapasów. Dobrym rozwiązaniem jest również odpowiednie rozmieszczenie zapasów produktów gotowych w magazynie. Może się zdarzyć, że produkt nowo zamówiony zakrywa warstwę produktów z poprzedniej dostawy. W konsekwencji produkty są wydawane w myśl zasady LIFO, a nie FIFO. A to może prowadzić do przeterminowania produktów zamówionych wcześniej. W przypadku zapasów produktów gotowych konieczny jest przegląd rotacji. Rotacja powinna być podstawą do ustalenia limitów produkcji czy zakupów w przypadku towarów.

Majątek nie świadczy o wartości firmy

Obok aktywów obrotowych ogromny potencjał w zakresie wsparcia płynności tkwi w sprzedaży majątku trwałego. Po pierwsze odbywać się to może w drodze leasingu zwrotnego. Po drugie jako sprzedaż zbędnego, nieużywanego majątku trwałego. Trzeba jednak mieć świadomość, że w tym przypadku proces uzyskania środków pieniężnych zajmuje dłuższy czas.

Pozyskanie płynności finansowej najłatwiej odbywa się poprzez zaciąganie długu. Warto jednak pomyśleć, czy w przedsiębiorstwie nie istnieją obszary do poprawy płynności bez kolejnej transzy zadłużenia. Często mogą to być małe inicjatywy, które jednostkowo wydają się nieistotne. Jednak sumarycznie mogą uwolnić istotny strumień gotówki. Z tego powodu wskazane jest, by okresowo przeprowadzać skrupulatną kontrolę, która może ograniczyć koszty pozyskania płynności z zewnątrz.

Piotr Gacek

 

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Tylko teraz
89,00 zł
99,00
Przejdź do sklepu
Źródło: Twój Biznes
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    3 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Polski Ład. Zmiany w uldze mieszkaniowej

    Ulga mieszkaniowa. Polski Ład zakłada modyfikację przepisów w zakresie ulgi mieszkaniowej. Zmiany dotyczą wydatków na spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego na zbywaną nieruchomość. Co ulegnie zmianie?

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Ile kosztuje metr kwadratowy mieszkania w Warszawie?

    Ceny mieszkań w Warszawie. Na koniec połowy 2021 roku po raz pierwszy w historii cena metra kwadratowego mieszkania pozostającego w ofercie w Warszawie przekroczyła 12 tys. zł i była o 7,8 proc. wyższa niż w końcówce 2020 roku.

    Ostatnie 4 dni na wycofanie się z oferty przedłużenia umowy najmu lokalu w centrum handlowym

    Najemcom lokali w centrach handlowych pozostały ostatnie 4 dni na wycofanie się z oferty przedłużenia umów najmu – termin mija 6 sierpnia 2021 roku.

    Bezpieczeństwo danych w chmurze - certyfikaty bezpieczeństwa

    Pro dostawca usług w chmurze powinien posiadać niezbędne certyfikaty, które są potwierdzeniem, że nasze dane będą całkowicie bezpieczne. Na praktyki bezpieczeństwa składają się również inne czynności, prowadzone przez dostawcę, na przykład kontrole ryzyka czy audyty wewnętrzne oraz zewnętrzne. W jaki sposób zapewnić bezpieczeństwo danych w chmurze? Którzy z usługodawców działających na polskim rynku są godni zaufania? I czy w ogóle chmura może być bezpieczna?

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Zaległości branży fitness rosną [BADANIE]

    Wraz ze zniesieniem części ograniczeń, przyrost długów branży sportowej przyhamował. Nie dotyczy to klubów fitness i siłowni, które mają niemal 23 mln zł zaległości.

    Tańsza energia elektryczna. Umowy z cenami dynamicznymi

    Energia elektryczna - ceny. Możliwość uzyskania niższych cen za energię, jako efekt dostosowywania swojego zużycia energii w odpowiedzi na sygnały rynkowe, to najważniejszy dla odbiorców skutek zmian proponowanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w projekcie nowelizacji ustawy – Prawo energetyczne oraz ustawy o odnawialnych źródłach energii, wprowadzającym umowy z tzw. cenami dynamicznymi.

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Content marketing w biznesie – jak to robić dobrze

    Content marketing w biznesie. Gdy na marketingowym horyzoncie pojawia się hasło “content”, naturalnym skojarzeniem jest produkcja, dystrybucja i zarządzanie treścią, która z jednej strony dawałaby wymierną wartość dla odbiorcy, a z drugiej – kreowała pożądany wizerunek danej marki. Tyle i aż tyle? W praktyce działania contentowe to o wiele bardziej złożone przedsięwzięcia, a potencjalni twórcy pożądanych materiałów powinni dwa razy się zastanowić przed postawieniem pierwszego przecinka lub kropki.

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Wydatki na mieszkanie w budżecie domowym

    Wydatki na mieszkanie. Wydatki na utrzymanie i wyposażenie mieszkania lub domu w Polsce stanowią prawie 25% wydawanych przez nas pieniędzy – wynika z danych Eurostatu. To jeden z najgorszych wyników w Europie. Co ciekawe, jeszcze gorzej jest w Niemczech.

    Rolniczy handel detaliczny - co się zmieni

    Rolniczy handel detaliczny. 30 lipca Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia prowadzenia przez rolników rolniczego handlu detalicznego, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Wejście w życie nowych rozwiązań uzależnione jest od przebiegu procesu notyfikacji projektu ustawy w Komisji Europejskiej i w państwach członkowskich UE.

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Rynek nieruchomości biurowych w Polsce

    Rynek nieruchomości biurowych. Sytuacja związana z pandemią istotnie wpłynęła na rynek biurowy. Inwestorzy w sektorze biurowym jeszcze mocniej stawiają obecnie, zarówno na rozwiązania energooszczędne, jak również ekologię i udogodnienia z zakresu wellbeingu.

    Trudniej o kredyt hipoteczny - nowa Rekomendacja S

    Kredyty hipoteczne - Rekomendacja S. Od lipca bieżącego roku obowiązują nowe zasady udzielania kredytów mieszkaniowych. Co o „nowej” Rekomendacji S przyszły kredytobiorca wiedzieć powinien?

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Firma w mediach. Na czym polegają skuteczne media relations?

    Firma w mediach. Ogromna konkurencja rynkowa oraz wysokie wymagania ze strony samych konsumentów niejako wymuszają na biznesach cykliczną obecność w mediach. Aby regularnie pojawiać się na łamach prasy, tytułów online czy platformach influencerów należy wyjątkowo poważnie potraktować kwestię kontaktu z poszczególnymi redakcjami. W jaki sposób? Odpowiedzią są skuteczne działania media relations.

    Prawo, a zakłady bukmacherskie!

    2017 rok to przełomowa data w historii polskiej branży zakładów bukmacherskich. Właśnie wtedy weszła w życie nowelizacja ustawy o grach hazardowych, którą wprowadziło Prawo i Sprawiedliwość. Co zmieniło się po tej dacie pod kątem prawnym i jak było wcześniej?

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.