reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Cross-promocja

Cross-promocja

Cross-promocja, czy inaczej: cross-marketing, to komplementarne i spójne działania prowadzone najczęściej przez dwie firmy/marki polegające na wzajemnym promowaniu produktów.


Crossowa promocja pozwala łączyć wartości dwóch różnych marek w inne, silne cechy. Takie rozwiązanie rozszerza dotarcie do nowych, potencjalnych klientów korzystających z produktów komplementarnych. Jednocześnie jest, poza wszystkim, niedrogim rozwiązaniem marketingowym, które może pozytywnie wpłynąć na zmianę pozycjonowania marki, wzbogacić ją o nowe wartości, często odświeżyć jej wizerunek.

W czasach, kiedy budżety marketingowe bywają ograniczane, a nadrzędnym celem jest utrzymanie odpowiedniego poziomu sprzedaży, korzysta się z najbardziej efektywnych, ale i niedrogich rozwiązań. Przykładem jest połączenie prezentacji nowej kolekcji odzieżowej znanego projektanta z nową marką samochodu. Zorganizowanie pokazu mody, na którym jednym z elementów scenograficznych będzie wspomniany nowy model auta, nie tylko zbuduje jego markę, ale także wzmocni pozycję projektanta. Postrzeganie obu marek przez pryzmat miejsca pokazu, jego atrakcyjności, z uwagi choćby na obecność znanych celebrites i tym samym skojarzenia z prestiżem i luksusem, wzmocni ich wizerunek oraz dodatkowo pozwoli precyzyjnie dotrzeć do potencjalnego klienta. Wspólne akcje marketingowe i promocyjne w obszarach cross-promocji przynoszą firmom większy zwrot z zainwestowanych w marketing pieniędzy, wykorzystując potencjał łączonych ze sobą marek. W miejscach sprzedaży komplementarne produkty mogą wspomagać siebie nawzajem i tworzyć nową, nieistniejącą jeszcze wartość. Cross-promocja marek Reporter i Kinder Bueno na polskim rynku (za 5 opakowań Kinder Bueno klient otrzymywał 30% zniżki na ubrania Reportera) przyniosła znakomite efekty sprzedażowe, a przenikające się wartości obu marek wzmocniły ich wizerunki.

Najważniejszym elementem każdej cross-promocji jest właściwy dobór partnera. Dzięki temu oba podmioty mogą czerpać wzajemnie korzyści z wizerunków, wzmacniając własne, słabsze elementy. Oferty uczestników takiej promocji muszą równoważyć oczekiwania stron, tak aby promocja jednej marki nie odbywała się kosztem drugiej. Ważne jest również, aby „łączenie marek” nie było naciągane i „na siłę”, ponieważ rezultaty mogą być opłakane - pogorszenie wizerunku obu marek, utrata wiarygodności u stałych i potencjalnych klientów. W efekcie mogą pogorszyć się wyniki sprzedażowe, co nieuchronnie pociągnie za sobą kolejne, tym razem już ogromne budżety, które muszą „uzdrowić” postrzeganie marki.

Dobrym przykładem jest współpraca producenta sprzętu AGD (np. pralek) z producentem chemii gospodarczej, albo ekskluzywnej biżuterii z drogą marką samochodową, czy też marki spożywczej z odzieżową. Każda branża ma swoje produkty komplementarne, więc cross-marketing jest uniwersalnym narzędziem praktycznie dla wszystkich podmiotów. Dołącza do tego przekazu także tzw. efekt polecenia, czego przykładem może być promocja marki Bosch (BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego) i Calgonit (Reckitt Benckiser). Do każdej zakupionej zmywarki Bosch dołączany będzie zestaw produktów Calgonit (tabletki oraz odświeżacz do zmywarki i środek czyszczący). Idący za akcją, precyzyjnie opracowany i skierowany komunikat reklamowy, a być może i PR-owa kampania informacyjna, mają połączyć wartości obu marek. Uznany producent sprzętu, firma Bosch, rekomenduje konkretny produkt do stosowania w swoich urządzeniach. Jego wiarygodność przenosi się w ten sposób na producenta detergentów, który uzyskuje dostęp do nowych klientów.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Twój Biznes

Zdjęcia


Dokumentacja kadrowa. Zasady prowadzenia i przechowywania79.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Dotacje dla firm

reklama

Eksperci portalu infor.pl

GACH MIZIŃSKA Kancelaria prawna

Kancelaria GACH MIZIŃSKA spółka jawna to kancelaria specjalizująca się w doradztwie podatkowym oraz w doradztwie prawnym na rzecz przedsiębiorców.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama