Technika pomaga firmom ograniczyć kradzieże
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
System kontroli dostępu do obiektu to elektroniczny system sterujący dostępem do pomieszczeń zajmowanych przez firmę. W połączeniu z odpowiednimi środkami technicznymi (drzwi, zamki, rygle, alarmy) w znacznym stopniu ograniczy kradzież towaru lub informacji. SKD umożliwia także kontrolę przepływu ludzi w obiekcie (rozbudowane systemy pozwalają ustalić, kto i w którym pomieszczeniu przebywa) oraz określenie stref w budynku, do których poszczególne osoby mają dostęp. Najczęściej zastosowanie SKD wymusza zamknięcie wszystkich drzwi. To jednak żadne utrudnienie w użytkowaniu i codziennej pracy - proces identyfikacji osoby i otwarcie drzwi trwa zwykle około 1 sekundy (nie dość, że otwieranie drzwi w sposób tradycyjny za pomocą kluczą trwa dłużej i jest bardziej uciążliwe, to jeszcze niektórzy pracownicy musieliby nosić pęk kluczy).
REKLAMA
SKD w połączeniu z RCP (rejestracją czasu pracy) dodatkowo wymusza na pracownikach dyscyplinę. Niektóre systemy rejestrują czas, w którym pracownicy przebywają w określonej strefie budynku, podają dokładną godzinę wejścia i wyjścia (zaleta: minimalizacja spóźnień i przedwczesnego opuszczania stanowiska pracy).
Jakie rozwiązanie jest najlepsze?
Podstawowe kryteria wyboru systemu kontroli dostępu do obiektu to:
• wielkość obiektu, w jakim chcemy zastosować SKD,
• liczba pracowników i klientów przebywająca w obiekcie,
• poziom bezpieczeństwa, jaki przedsiębiorca wymaga od instalowanego systemu,
• charakter prowadzonej działalności i rodzaj obiektu,
• możliwość rozbudowy i zwiększenia funkcjonalności systemu,
• cena instalacji, eksploatacji i serwisowania.
Podstawowe elementy wchodzące w skład SKD:
• sterownik systemu,
• czytnik nośnika identyfikacyjnego wraz z nośnikiem,
• zabezpieczenie mechaniczne (zamki, rygle, elektromagnesy),
• oprogramowanie systemu.
ZASTOSOWANIE SKD - PRZYKŁAD 1
Mała firma. Siedziba firmy składa się z pokoju prezesa, sekretariatu oraz 5 pomieszczeń dla pozostałych pracowników. W przedsiębiorstwie pracuje 25 osób plus prezes i jego sekretarka. Dostęp do pokoju prezesa ma on sam oraz sekretarka. W pięciu pokojach pracuje 25 pracowników (po 5 osób w każdym). Pracownicy mają dostęp tylko do swojego pokoju. Pokój sekretarki nie jest chroniony przez SKD. System nie posiada rejestracji czasu pracy, nie jest też zapisywana historia zdarzeń. Sterownik systemu jest zintegrowany z czytnikiem. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala na dalszą nieograniczoną rozbudowę systemu (poszczególne czytniki nie są ze sobą połączone).
Zalety:
• prosta instalacja
• niskie koszty instalacji
• możliwość dalszej rozbudowy
Wady:
• brak rejestracji zdarzeń
• brak rejestracji czasu pracy
• stosunkowo niski poziom bezpieczeństwa
ZASTOSOWANIE SKD - PRZYKŁAD 2
Duża firma (zatrudniająca 120 osób). Siedziba przedsiębiorstwa składa się z 35 pomieszczeń (w tym trzech pomieszczeń szczególnie chronionych: pokoju prezesa, serwerowni oraz pokoju głównego księgowego). Wszystkie pokoje są chronione. W wejściach do 32 pomieszczeń zamontowano czytniki kart zbliżeniowych. W wejściach do pokoju prezesa i serwerowni zamontowano czytnik tęczówki oka, a w wejściu do pokoju głównego księgowego - czytnik linii papilarnych. Istnieją również zróżnicowane poziomy dostępu do poszczególnych pomieszczeń dla określonych pracowników. System wyposażono w rejestrację czasu pracy (RCP), czytnik zamontowany przy wejściu do budynku oraz w system rejestracji wszystkich zdarzeń w systemie. Wszystkie drzwi wyposażono w mechanizmy samoczynnego domykania. Do budowy systemu wykorzystano istniejącą sieć komputerową.
Zalety:
• bardzo duży poziom bezpieczeństwa (serwerownia i pokój prezesa)
• rejestracja zdarzeń czasowych w systemie
• rejestracja czasu pracy
• scentralizowane sterowanie systemem (wykorzystanie sieci komputerowej)
Wady:
• wysoka cena czytników tęczówki oka
ROBERT DRZAZGOWSKI
robert.drzazgowski@infor.pl
REKLAMA
REKLAMA