REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Technika pomaga firmom ograniczyć kradzieże

Robert Drzazgowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już za kilka tysięcy złotych właściciel małego przedsiębiorstwa może zamontować dobry system kontroli dostępu do obiektu. Do poszczególnych pomieszczeń firmy będą mogli wejść tylko wybrani pracownicy.

System kontroli dostępu do obiektu to elektroniczny system sterujący dostępem do pomieszczeń zajmowanych przez firmę. W połączeniu z odpowiednimi środkami technicznymi (drzwi, zamki, rygle, alarmy) w znacznym stopniu ograniczy kradzież towaru lub informacji. SKD umożliwia także kontrolę przepływu ludzi w obiekcie (rozbudowane systemy pozwalają ustalić, kto i w którym pomieszczeniu przebywa) oraz określenie stref w budynku, do których poszczególne osoby mają dostęp. Najczęściej zastosowanie SKD wymusza zamknięcie wszystkich drzwi. To jednak żadne utrudnienie w użytkowaniu i codziennej pracy - proces identyfikacji osoby i otwarcie drzwi trwa zwykle około 1 sekundy (nie dość, że otwieranie drzwi w sposób tradycyjny za pomocą kluczą trwa dłużej i jest bardziej uciążliwe, to jeszcze niektórzy pracownicy musieliby nosić pęk kluczy).

REKLAMA

REKLAMA

SKD w połączeniu z RCP (rejestracją czasu pracy) dodatkowo wymusza na pracownikach dyscyplinę. Niektóre systemy rejestrują czas, w którym pracownicy przebywają w określonej strefie budynku, podają dokładną godzinę wejścia i wyjścia (zaleta: minimalizacja spóźnień i przedwczesnego opuszczania stanowiska pracy).

Jakie rozwiązanie jest najlepsze?

Podstawowe kryteria wyboru systemu kontroli dostępu do obiektu to:

REKLAMA

• wielkość obiektu, w jakim chcemy zastosować SKD,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• liczba pracowników i klientów przebywająca w obiekcie,

• poziom bezpieczeństwa, jaki przedsiębiorca wymaga od instalowanego systemu,

• charakter prowadzonej działalności i rodzaj obiektu,

• możliwość rozbudowy i zwiększenia funkcjonalności systemu,

• cena instalacji, eksploatacji i serwisowania.

Podstawowe elementy wchodzące w skład SKD:

• sterownik systemu,

• czytnik nośnika identyfikacyjnego wraz z nośnikiem,

• zabezpieczenie mechaniczne (zamki, rygle, elektromagnesy),

• oprogramowanie systemu.

ZASTOSOWANIE SKD - PRZYKŁAD 1

Mała firma. Siedziba firmy składa się z pokoju prezesa, sekretariatu oraz 5 pomieszczeń dla pozostałych pracowników. W przedsiębiorstwie pracuje 25 osób plus prezes i jego sekretarka. Dostęp do pokoju prezesa ma on sam oraz sekretarka. W pięciu pokojach pracuje 25 pracowników (po 5 osób w każdym). Pracownicy mają dostęp tylko do swojego pokoju. Pokój sekretarki nie jest chroniony przez SKD. System nie posiada rejestracji czasu pracy, nie jest też zapisywana historia zdarzeń. Sterownik systemu jest zintegrowany z czytnikiem. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala na dalszą nieograniczoną rozbudowę systemu (poszczególne czytniki nie są ze sobą połączone).

Zalety:

• prosta instalacja

• niskie koszty instalacji

• możliwość dalszej rozbudowy

Wady:

• brak rejestracji zdarzeń

• brak rejestracji czasu pracy

• stosunkowo niski poziom bezpieczeństwa

ZASTOSOWANIE SKD - PRZYKŁAD 2

Duża firma (zatrudniająca 120 osób). Siedziba przedsiębiorstwa składa się z 35 pomieszczeń (w tym trzech pomieszczeń szczególnie chronionych: pokoju prezesa, serwerowni oraz pokoju głównego księgowego). Wszystkie pokoje są chronione. W wejściach do 32 pomieszczeń zamontowano czytniki kart zbliżeniowych. W wejściach do pokoju prezesa i serwerowni zamontowano czytnik tęczówki oka, a w wejściu do pokoju głównego księgowego - czytnik linii papilarnych. Istnieją również zróżnicowane poziomy dostępu do poszczególnych pomieszczeń dla określonych pracowników. System wyposażono w rejestrację czasu pracy (RCP), czytnik zamontowany przy wejściu do budynku oraz w system rejestracji wszystkich zdarzeń w systemie. Wszystkie drzwi wyposażono w mechanizmy samoczynnego domykania. Do budowy systemu wykorzystano istniejącą sieć komputerową.

Zalety:

• bardzo duży poziom bezpieczeństwa (serwerownia i pokój prezesa)

• rejestracja zdarzeń czasowych w systemie

• rejestracja czasu pracy

• scentralizowane sterowanie systemem (wykorzystanie sieci komputerowej)

Wady:

• wysoka cena czytników tęczówki oka

ROBERT DRZAZGOWSKI

robert.drzazgowski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA