REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Technika pomaga firmom ograniczyć kradzieże

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Drzazgowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już za kilka tysięcy złotych właściciel małego przedsiębiorstwa może zamontować dobry system kontroli dostępu do obiektu. Do poszczególnych pomieszczeń firmy będą mogli wejść tylko wybrani pracownicy.

REKLAMA

System kontroli dostępu do obiektu to elektroniczny system sterujący dostępem do pomieszczeń zajmowanych przez firmę. W połączeniu z odpowiednimi środkami technicznymi (drzwi, zamki, rygle, alarmy) w znacznym stopniu ograniczy kradzież towaru lub informacji. SKD umożliwia także kontrolę przepływu ludzi w obiekcie (rozbudowane systemy pozwalają ustalić, kto i w którym pomieszczeniu przebywa) oraz określenie stref w budynku, do których poszczególne osoby mają dostęp. Najczęściej zastosowanie SKD wymusza zamknięcie wszystkich drzwi. To jednak żadne utrudnienie w użytkowaniu i codziennej pracy - proces identyfikacji osoby i otwarcie drzwi trwa zwykle około 1 sekundy (nie dość, że otwieranie drzwi w sposób tradycyjny za pomocą kluczą trwa dłużej i jest bardziej uciążliwe, to jeszcze niektórzy pracownicy musieliby nosić pęk kluczy).

REKLAMA

SKD w połączeniu z RCP (rejestracją czasu pracy) dodatkowo wymusza na pracownikach dyscyplinę. Niektóre systemy rejestrują czas, w którym pracownicy przebywają w określonej strefie budynku, podają dokładną godzinę wejścia i wyjścia (zaleta: minimalizacja spóźnień i przedwczesnego opuszczania stanowiska pracy).

Jakie rozwiązanie jest najlepsze?

Podstawowe kryteria wyboru systemu kontroli dostępu do obiektu to:

• wielkość obiektu, w jakim chcemy zastosować SKD,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• liczba pracowników i klientów przebywająca w obiekcie,

• poziom bezpieczeństwa, jaki przedsiębiorca wymaga od instalowanego systemu,

• charakter prowadzonej działalności i rodzaj obiektu,

• możliwość rozbudowy i zwiększenia funkcjonalności systemu,

• cena instalacji, eksploatacji i serwisowania.

Podstawowe elementy wchodzące w skład SKD:

• sterownik systemu,

• czytnik nośnika identyfikacyjnego wraz z nośnikiem,

• zabezpieczenie mechaniczne (zamki, rygle, elektromagnesy),

• oprogramowanie systemu.

ZASTOSOWANIE SKD - PRZYKŁAD 1

Mała firma. Siedziba firmy składa się z pokoju prezesa, sekretariatu oraz 5 pomieszczeń dla pozostałych pracowników. W przedsiębiorstwie pracuje 25 osób plus prezes i jego sekretarka. Dostęp do pokoju prezesa ma on sam oraz sekretarka. W pięciu pokojach pracuje 25 pracowników (po 5 osób w każdym). Pracownicy mają dostęp tylko do swojego pokoju. Pokój sekretarki nie jest chroniony przez SKD. System nie posiada rejestracji czasu pracy, nie jest też zapisywana historia zdarzeń. Sterownik systemu jest zintegrowany z czytnikiem. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala na dalszą nieograniczoną rozbudowę systemu (poszczególne czytniki nie są ze sobą połączone).

Zalety:

• prosta instalacja

• niskie koszty instalacji

• możliwość dalszej rozbudowy

Wady:

• brak rejestracji zdarzeń

• brak rejestracji czasu pracy

• stosunkowo niski poziom bezpieczeństwa

ZASTOSOWANIE SKD - PRZYKŁAD 2

Duża firma (zatrudniająca 120 osób). Siedziba przedsiębiorstwa składa się z 35 pomieszczeń (w tym trzech pomieszczeń szczególnie chronionych: pokoju prezesa, serwerowni oraz pokoju głównego księgowego). Wszystkie pokoje są chronione. W wejściach do 32 pomieszczeń zamontowano czytniki kart zbliżeniowych. W wejściach do pokoju prezesa i serwerowni zamontowano czytnik tęczówki oka, a w wejściu do pokoju głównego księgowego - czytnik linii papilarnych. Istnieją również zróżnicowane poziomy dostępu do poszczególnych pomieszczeń dla określonych pracowników. System wyposażono w rejestrację czasu pracy (RCP), czytnik zamontowany przy wejściu do budynku oraz w system rejestracji wszystkich zdarzeń w systemie. Wszystkie drzwi wyposażono w mechanizmy samoczynnego domykania. Do budowy systemu wykorzystano istniejącą sieć komputerową.

Zalety:

• bardzo duży poziom bezpieczeństwa (serwerownia i pokój prezesa)

• rejestracja zdarzeń czasowych w systemie

• rejestracja czasu pracy

• scentralizowane sterowanie systemem (wykorzystanie sieci komputerowej)

Wady:

• wysoka cena czytników tęczówki oka

ROBERT DRZAZGOWSKI

robert.drzazgowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA