REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Technika pomaga firmom ograniczyć kradzieże

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Drzazgowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już za kilka tysięcy złotych właściciel małego przedsiębiorstwa może zamontować dobry system kontroli dostępu do obiektu. Do poszczególnych pomieszczeń firmy będą mogli wejść tylko wybrani pracownicy.

REKLAMA

System kontroli dostępu do obiektu to elektroniczny system sterujący dostępem do pomieszczeń zajmowanych przez firmę. W połączeniu z odpowiednimi środkami technicznymi (drzwi, zamki, rygle, alarmy) w znacznym stopniu ograniczy kradzież towaru lub informacji. SKD umożliwia także kontrolę przepływu ludzi w obiekcie (rozbudowane systemy pozwalają ustalić, kto i w którym pomieszczeniu przebywa) oraz określenie stref w budynku, do których poszczególne osoby mają dostęp. Najczęściej zastosowanie SKD wymusza zamknięcie wszystkich drzwi. To jednak żadne utrudnienie w użytkowaniu i codziennej pracy - proces identyfikacji osoby i otwarcie drzwi trwa zwykle około 1 sekundy (nie dość, że otwieranie drzwi w sposób tradycyjny za pomocą kluczą trwa dłużej i jest bardziej uciążliwe, to jeszcze niektórzy pracownicy musieliby nosić pęk kluczy).

REKLAMA

SKD w połączeniu z RCP (rejestracją czasu pracy) dodatkowo wymusza na pracownikach dyscyplinę. Niektóre systemy rejestrują czas, w którym pracownicy przebywają w określonej strefie budynku, podają dokładną godzinę wejścia i wyjścia (zaleta: minimalizacja spóźnień i przedwczesnego opuszczania stanowiska pracy).

Jakie rozwiązanie jest najlepsze?

Podstawowe kryteria wyboru systemu kontroli dostępu do obiektu to:

• wielkość obiektu, w jakim chcemy zastosować SKD,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• liczba pracowników i klientów przebywająca w obiekcie,

• poziom bezpieczeństwa, jaki przedsiębiorca wymaga od instalowanego systemu,

• charakter prowadzonej działalności i rodzaj obiektu,

• możliwość rozbudowy i zwiększenia funkcjonalności systemu,

• cena instalacji, eksploatacji i serwisowania.

Podstawowe elementy wchodzące w skład SKD:

• sterownik systemu,

• czytnik nośnika identyfikacyjnego wraz z nośnikiem,

• zabezpieczenie mechaniczne (zamki, rygle, elektromagnesy),

• oprogramowanie systemu.

ZASTOSOWANIE SKD - PRZYKŁAD 1

Mała firma. Siedziba firmy składa się z pokoju prezesa, sekretariatu oraz 5 pomieszczeń dla pozostałych pracowników. W przedsiębiorstwie pracuje 25 osób plus prezes i jego sekretarka. Dostęp do pokoju prezesa ma on sam oraz sekretarka. W pięciu pokojach pracuje 25 pracowników (po 5 osób w każdym). Pracownicy mają dostęp tylko do swojego pokoju. Pokój sekretarki nie jest chroniony przez SKD. System nie posiada rejestracji czasu pracy, nie jest też zapisywana historia zdarzeń. Sterownik systemu jest zintegrowany z czytnikiem. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala na dalszą nieograniczoną rozbudowę systemu (poszczególne czytniki nie są ze sobą połączone).

Zalety:

• prosta instalacja

• niskie koszty instalacji

• możliwość dalszej rozbudowy

Wady:

• brak rejestracji zdarzeń

• brak rejestracji czasu pracy

• stosunkowo niski poziom bezpieczeństwa

ZASTOSOWANIE SKD - PRZYKŁAD 2

Duża firma (zatrudniająca 120 osób). Siedziba przedsiębiorstwa składa się z 35 pomieszczeń (w tym trzech pomieszczeń szczególnie chronionych: pokoju prezesa, serwerowni oraz pokoju głównego księgowego). Wszystkie pokoje są chronione. W wejściach do 32 pomieszczeń zamontowano czytniki kart zbliżeniowych. W wejściach do pokoju prezesa i serwerowni zamontowano czytnik tęczówki oka, a w wejściu do pokoju głównego księgowego - czytnik linii papilarnych. Istnieją również zróżnicowane poziomy dostępu do poszczególnych pomieszczeń dla określonych pracowników. System wyposażono w rejestrację czasu pracy (RCP), czytnik zamontowany przy wejściu do budynku oraz w system rejestracji wszystkich zdarzeń w systemie. Wszystkie drzwi wyposażono w mechanizmy samoczynnego domykania. Do budowy systemu wykorzystano istniejącą sieć komputerową.

Zalety:

• bardzo duży poziom bezpieczeństwa (serwerownia i pokój prezesa)

• rejestracja zdarzeń czasowych w systemie

• rejestracja czasu pracy

• scentralizowane sterowanie systemem (wykorzystanie sieci komputerowej)

Wady:

• wysoka cena czytników tęczówki oka

ROBERT DRZAZGOWSKI

robert.drzazgowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA