REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabezpieczenia dla przedsiębiorców startujących w przetargu na realizację inwestycji finansowanych z UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy przed przystąpieniem do przetargu na realizację inwestycji finansowanych ze środków UE powinni zastanowić się, czy są w stanie wykonać powierzone zadanie. Powinni pamiętać, że nawet jeśli dostaną gwarancję ubezpieczeniową czy bankową, to w przypadku jej realizacji przez beneficjenta będą musieli zwrócić wypłacone przez gwaranta pieniądze.

Rodzimi przedsiębiorcy coraz częściej stają do przetargów na inwestycje współfinansowane ze środków Unii Europejskiej na kwoty, które do tej pory były dla nich nieosiągalne. Zarobek jest większy, ale z drugiej strony rośnie też ryzyko niepowodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

- Gdy trafia do nas firma, która stara się o gwarancję ubezpieczeniową, bo wygrała duży przetarg, nie ograniczamy się do analizy jej finansów, ale też staramy się zidentyfikować jej słabe punkty, które mogą przeszkodzić w realizacji całego przedsięwzięcia - mówi Elwira Ostrowska-Graczyk, dyrektor biura ubezpieczeń finansowych w PZU.

Szanse zrealizowania zadania

Dodaje, że w swojej praktyce miała już przypadki, gdy stosunkowo mała firma wygrała duży przetarg. Gdy jej właściciel zgłosił się po gwarancję dobrego wykonania kontraktu, PZU dokonało analizy ryzyka. Niestety często okazywało się, że są bardzo małe szanse na realizację kontraktu przez daną firmę i dopiero ubezpieczyciel próbował uświadomić przedsiębiorcy, że może sobie nie poradzić z zadaniem. To istotne ryzyko, bo nawet jeśli ubezpieczyciel wypłaci inwestorowi kwotę wynikającą z gwarancji, to i tak zażąda jej zwrotu od wykonawcy, który nie sprostał powierzonemu zadaniu. Jakie elementy ryzyka są dla ubezpieczyciela najistotniejsze?

REKLAMA

- Zdecydowanie brak odpowiedniego doświadczenia w realizacji dużych zamówień i nieposiadanie odpowiedniej do tego kadry - mówi Elwira Ostrowska-Graczyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zagwarantowanie wykonania

Wyjaśnia, że generalne wykonanie hotelu na 50 miejsc i takiego na 500 wymaga stosowania zupełnie innych procedur i większego doświadczenia zarówno ze strony właściciela firmy, jak i jego pracowników. Ponieważ o dobrych fachowców coraz trudniej, przystępowanie do przetargu bez choćby perspektyw na zatrudnienie odpowiednich specjalistów jest zbyt dużym ryzykiem dla wykonawcy. Powinien on mieć też już wytypowanych podwykonawców, bo obecnie znalezienie takich z odpowiednim doświadczeniem jest trudne.

- Z tego powodu inwestorzy coraz częściej wymagają od wykonawców gwarancji zapłaty za roboty budowlane dla podwykonawców - mówi Elwira Ostrowska-Graczyk.

Uwalnianie limitu kredytowego

Chodzi o uniknięcie sytuacji, w której podwykonawcy zejdą z placu budowy, bo wykonawca nie zapłacił im za wykonaną pracę, gdyż zaangażował swoje środki np. w realizację kolejnego wygranego przetargu. To dosyć drogie ubezpieczenie, w zależności od firmy kosztuje 2-4 proc. kwoty gwarancji.

Dla wykonawców oznacza to, że mają coraz bardziej ograniczone możliwości kredytowania się u podwykonawców. Stąd pojawia się kolejny istotny element ryzyka, czyli problemy z pozyskaniem finansowania wykonania kontraktu.

- Kwoty kontraktów są coraz wyższe, co za tym idzie coraz wyższe są limity kredytowe, o które starają się przedsiębiorcy w bankach - mówi Elwira Ostrowska-Graczyk.

Dlatego towarzystwa widzą coraz większe zainteresowanie gwarancjami ubezpieczeniowymi. W ten sposób przedsiębiorcy uwalniają sobie limity kredytowe w bankach, które nie mogą przekraczać pewnego poziomu zaangażowania w kredytowanie jednej firmy i jednocześnie wystawiania jej gwarancji bankowej. Jest to o tyle uzasadnione, że gwarancja ubezpieczeniowa jest w pełni akceptowalnym zabezpieczeniem realizacji kontraktów finansowanych z unijnych kontraktów.

LEPIEJ NIE ŁĄCZYĆ GWARANCJI

Inwestorzy publiczni coraz częściej domagają się zabezpieczenia należytego wykonania kontraktu, usunięcia wad lub usterek oraz płatności na rzecz podwykonawców w ramach jednej gwarancji. To błąd, bo ewentualna realizacja gwarancji w zakresie płatności może spowodować znaczne obniżenie limitu odpowiedzialności towarzystwa z tytułu należytego wykonania prac objętych umową. Efekt może być taki, że gdy przyjdzie do realizacji z tytułu niewłaściwie wykonanych prac, limit może okazać się niewystarczający. Dlatego lepiej korzystać z odrębnych gwarancji, które będą zabezpieczały zarówno należyte wykonanie umowy, jak i zapłatę podwykonawcom.

CZYNNIKI RYZYKA

Najważniejsze czynniki ryzyka związane z wykonaniem kontraktu to:

• brak doświadczenia w realizacji dużo większych kontraktów

• brak fachowców z odpowiednim doświadczeniem, w tym kłopoty ze znalezieniem podwykonawców

• problemy z uzyskaniem finansowania wykonania kontraktu.

GWARANCJE REALIZACJI INWESTYCJI

Do ważniejszych gwarancji przy realizacji inwestycji zalicza się:

• gwarancję należytego wykonania kontraktu - jej istotą jest zabezpieczenie właściwego wykonania zobowiązań przez dłużnika. Wysokość gwarancji zwykle nie przewyższa 20 proc. wartości kontraktu zabezpieczanego gwarancją;

• gwarancję właściwego usunięcia wad lub usterek - zobowiązanie do zapłacenia określonej w gwarancji kwoty, w przypadku gdy po wykonaniu zobowiązania wynikającego z umowy okaże się, że wykonane dzieło lub prace budowlane mają wady, których wykonawca nie usunął na żądanie inwestora;

• gwarancję ubezpieczeniową zapłaty za roboty budowlane - zabezpiecza interesy wykonawcy w przypadku braku terminowej zapłaty za wykonanie robót budowlanych (w rozumieniu przepisów prawa budowlanego);

• gwarancję zapłaty za roboty budowlane podwykonawcom przez generalnego wykonawcę wystawianą na rzecz inwestora, który solidarnie z generalnym wykonawcą odpowiada za płatności podwykonawcom;

• gwarancję zwrotu zaliczki - zabezpiecza zwrot nierozliczonej w formie wykonania prac zaliczki. Cechą charakterystyczną jest to, że suma gwarancyjna opiewa zazwyczaj na 100 proc. wartości udzielonej zaliczki.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA