REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis elektroniczny chroni przed fałszerzami

Izabela Adamska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczny podpis elektroniczny jest najskuteczniejszym mechanizmem zabezpieczającym przed fałszerstwami, z którymi coraz częściej mamy do czynienia w elektronicznym obrocie gospodarczym.

Bezpieczny podpis elektroniczny, czyli dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służy do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny. Bezpieczny podpis elektroniczny jest przyporządkowany wyłącznie do osoby fizycznej, która go składa. Do złożenia bezpiecznego podpisu elektronicznego służy klucz prywatny zapisany na karcie kryptograficznej (tylko jej posiadacz może składać podpis przy jej użyciu). Karta jest chroniona hasłem lub danymi biometrycznymi, a liczba nieudanych prób dostępu jest ograniczona. Skutecznie uniemożliwia to fałszowanie podpisów pod dokumentami elektronicznymi, co w przypadku dokumentów tradycyjnych jest dość proste.

REKLAMA

Łatwa identyfikacja

Weryfikacja bezpiecznego podpisu elektronicznego pozwala na jednoznaczną identyfikację osoby składającej podpis elektroniczny oraz pozwala stwierdzić, czy dane opatrzone podpisem nie zostały zmienione po złożeniu podpisu elektronicznego. Dodatkowo, oprogramowanie weryfikujące sprawdza, czy dany certyfikat nie został umieszczony na tzw. liście zawieszonych lub unieważnionych certyfikatów, która jest na bieżąco uaktualniana i publikowana przez kwalifikowane centra certyfikacji.

Szczególne wymagania

Dodatkowym zabezpieczeniem są szczególne wymagania, jakie musi spełniać kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne. Przepisy prawa precyzyjnie określają zasady wydawania certyfikatów kwalifikowanych oraz wymagania techniczne i prawne użycia podpisu elektronicznego. Określają między innymi:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- algorytmy kryptograficzne stosowane do generowania certyfikatów kwalifikowanych oraz bezpiecznych podpisów elektronicznych,

- długości kluczy stosowanych w celu uniemożliwienia odtworzenia klucza prywatnego odpowiadającego certyfikatowi kwalifikowanemu w czasie jego ważności,

- parametry bezpiecznego urządzenia do składania oraz weryfikacji podpisów elektronicznych.

JAK TO ZROBIĆ...

Jak uzyskać bezpieczny podpis elektroniczny i się nim posługiwać?

PROBLEM: Czytelnik chce posługiwać się e-podpisem, ale nie wie, jak i gdzie go zdobyć. Co trzeba zrobić?

ROZWIĄZANIE: Zgodnie z ustawą, korzystanie z bezpiecznego podpisu elektronicznego wymaga uzyskania kwalifikowanego certyfikatu, co wiąże się z zawarciem umowy z podmiotem świadczącym usługi certyfikacyjne. Kwalifikowany certyfikat stanowi część e-podpisu i jest elektronicznym zaświadczeniem zawierającym dane niezbędne do weryfikacji podpisu. Kwalifikowany certyfikat może być wydany osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Na polskim rynku funkcjonują trzy podmioty, które świadczą usługi certyfikacyjne:

• Krajowa Izba Rozliczeniowa (www.kir.com.pl);

• Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej Sigillum (www.sigillum.pl);

• Powszechne Centrum Certyfikacji CERTUM (www.certum.pl);

Czynności niezbędne do uzyskania certyfikatu:

1. Zapoznanie się z regulaminem/informacją świadczenia usług certyfikacyjnych.

2. Podpisanie umowy na świadczenie usług certyfikacyjnych.

3. Wypełnienie wykazu subskrybentów.

4. Odebranie certyfikatu.

5. Dokonanie płatności z tytułu świadczonych usług.

REKLAMA

Wcześniejsze zapoznanie się z ofertą (dostępną na stronach internetowych każdego centrum certyfikacji) oraz podjęcie decyzji o wyborze rodzaju certyfikatu może oszczędzić nasz czas. Warunkiem niezbędnym jest zapoznanie się z regulaminem, który dokładne określa warunki korzystania z certyfikatu, zakres i ograniczenia jego stosowania, oraz odpowiedzialność stron. Możliwe jest wysłanie danych do umowy drogą elektroniczną lub pocztową. Podpisanie umowy wraz z załącznikami następuje zwykle w siedzibie podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne.

Dla potwierdzenia tożsamości osoby fizycznej konieczny jest dokument tożsamości ze zdjęciem (dowód osobisty lub paszport). W przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, konieczne jest potwierdzenie prawa do reprezentacji jednostki. Po sprawdzeniu formalnym zostaje przygotowany certyfikat, który należy odebrać osobiście. Przy odbiorze certyfikatu, odbieramy inne elementy urządzeń do składania podpisów: kartę kryptograficzną z czytnikiem, oprogramowanie umożliwiające współpracę karty z komputerem poprzez czytnik lub token oraz oprogramowanie umożliwiające współpracę komputera z tokenem.

Otrzymanie karty (lub tokena) zawierającej klucz prywatny i certyfikatu kończy procedurę wydania certyfikatu. Należy pamiętać, że oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne formie pisemnej i wywołuje skutki prawne tożsame z oświadczeniem woli opatrzonym własnoręcznym podpisem.

IZABELA ADAMSKA

Instytut Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego

Podstawa prawna

Ustawa o podpisie elektronicznym z 18 września 2001 r. (Dz.U. nr 130, poz. 1450 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

REKLAMA

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

REKLAMA