REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polisy ochrony prawnej dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przyszłym roku można spodziewać się nowych ofert polis ochrony prawnej dla przedsiębiorców. Do tej pory firmy rozwijały takie ubezpieczenia skierowane głównie do klientów indywidualnych.

Ubezpieczenia ochrony prawnej są coraz częściej dołączane do polis komunikacyjnych. Można je znaleźć np. w ofercie Allianz, Comercial Union czy Link4. Od takich polis zaczynali też inni gracze na tym rynku, np. Concordia TUW, DAS czy Uniqa. Dają one możliwość skorzystania z porady prawnej we wszystkich sprawach związanych z posiadaniem, użytkowaniem czy transakcją sprzedaży auta. Oprócz informacji ogólnych, podesłania wzorów umów można też liczyć na pokrycie kosztów ochrony prawnej, czyli wynagrodzenia adwokata, kosztów procesowych i sądowych. Oczywiście jeśli ubezpieczającym auto jest firma, wtedy jest to oferta również dla niej. Nadal stosunkowo niewiele jest ofert dedykowanych przedsiębiorcom. Widać to dobrze w statystykach Komisji Nadzoru Finansowego, które pokazują, że przychody ze składek dla klientów indywidualnych (według stanu na I półrocze 2007 r.) wzrosły w ciągu roku dwukrotnie (do 5 mln zł), podczas gdy przedsiębiorcy wydali na polisy 6,9 mln zł (czyli 25 proc. więcej). To efekt tego, że na razie specjalnie przygotowane pakiety obejmujące różne aspekty działalności przedsiębiorstw ma Concordia TUW.

REKLAMA

REKLAMA

- Nasi klienci wybierają dwa rodzaje ubezpieczenia ochrony prawnej: Euroadwokat Biznes lub Euroadwokat Biznes Plus, zależnie od tego, czy chcą ubezpieczyć tylko działalność gospodarczą, czy również życie prywatne - mówi Bartłomiej Janyga, dyrektor Biura Ubezpieczeń Ochrony Prawnej Concordia Polska TUW.

Dodaje, że standardowo ochrona ubezpieczeniowa obejmuje ochronę prawną: przy dochodzeniu odszkodowań, w zakresie prawa pracy, w sprawach karnych i w ubezpieczeniach społecznych. Przedsiębiorca może również wykupić polisę gwarantującą ochronę ubezpieczeniową w życiu prywatnym i związaną z ruchem drogowym.

Jakiego rzędu wydatków pomaga uniknąć polisa?

- W przypadku prostego sporu o odszkodowanie w wysokości 100 tys. zł koszty sądowe wyniosą 5 proc. tej kwoty, czyli 5 tys. zł - mówi Bartłomiej Janyga.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do tego trzeba dodać koszty adwokackie: w I instancji - 3,6 tys. zł, w II instancji - apelacja przed sądem okręgowym 50 proc. tej stawki, a przed sądem apelacyjnym 75 proc. tej stawki.

- W polskiej praktyce jednak w wielu przypadkach wynagrodzenie adwokata jest dowolnie regulowane, w związku z tym kwoty te mogą być dużo wyższe - mówi Bartłomiej Janyga.

Z szacunków jego firmy wynika, że dla przedsiębiorcy zatrudniającego 50 osób składka roczna za ubezpieczenie Euroadwokat Biznes przy udziale własnym na poziomie 300 zł wynosi 1,3 tys. zł rocznie. Suma ubezpieczenia wynosi 75 tys. zł na każde zdarzenie objęte ubezpieczeniem.

- W przypadku Euroadwokata Biznes Plus ubezpieczenie dla firmy zatrudniającej 50 osób wynosi około 3,5 tys. zł rocznie - dodaje Bartłomiej Janyga.

Pozostali konkurenci albo dopiero pracują nad ofertą dla tego segmentu, albo wprowadzają specjalistyczne produkty z tego zakresu.

- Wprowadzimy taki produkt na przełomie I i II kwartału przyszłego roku - zapowiada Anna Knapińska z biura zarządu DAS.

REKLAMA

Jej firma na razie ma ubezpieczenia dedykowane firmom transportowym, które ma pokrywać koszty związane ze sporami wynikającymi z pracy kierowców. Zanim dojdzie do sporu na sali sądowej, firma oferuje też dostęp do bezpłatnego telefonicznego systemu poradnictwa ubezpieczeniowego.

Z kolei Allianz z myślą o przedsiębiorcach (choć jest też wariant dla klientów indywidualnych) wprowadził ubezpieczenie Allianz Podatnik, przygotowane wspólnie z Instytutem Studiów Podatkowych Witolda Modzelewskiego. Polisa chroni przed ryzykiem ponoszenia kosztów prowadzenia sporów podatkowych, szczególnie kosztów usług profesjonalnego pełnomocnika, reprezentującego podatnika przed właściwymi organami.

ILE WYDAJEMY NA POLISY OCHRONY PRAWNEJ*

11,96 mln zł - składki zebrały towarzystwa z polis ochrony prawnej, rok temu było to 7,69 mln zł, co oznacza 56-proc. wzrost tego segmentu.

5 mln zł - za tyle polisy kupili klienci indywidualni, podczas gdy rok wcześniej było to 2,49 mln zł.

6,9 mln zł - wydatki przedsiębiorstw na ubezpieczenia ochrony prawnej, rok temu było to 5,17 mln zł.

* według danych po I półroczu 2007 i I półroczu 2006 r.

Źródło: KNF, zestawienie własne

JAKIE KOSZTY MOGĄ BYĆ POKRYTE Z POLISY*

• koszty wynagrodzenia jednego adwokata ustanowionego przez ubezpieczającego,

• koszty sądowe, łącznie z należnościami dla świadków i biegłych w postępowaniu sądowym oraz koszty postępowania egzekucyjnego,

• koszty postępowania sądu polubownego aż do zakończenia postępowania o stwierdzeniu wykonalności wyroku sądu polubownego, do wysokości 150 proc. kosztów sądowych, które powstałyby przed właściwym państwowym sądem I instancji,

opłaty i koszty w postępowaniu przed organami administracji państwowej i samorządowej, łącznie z należnościami dla świadków i biegłych w tym postępowaniu oraz koszty egzekucji administracyjnej,

• koszty poręczania majątkowego przewidzianego dla uniknięcia tymczasowego aresztowania,

• koszty obrony interesów prawnych strony przeciwnej, o ile ubezpieczający na mocy prawomocnego orzeczenia sądu zobowiązany jest do ich pokrycia,

• koszty podróży ubezpieczającego w obie strony do sądu zagranicznego, jeżeli stawiennictwo ubezpieczającego było obowiązkowe.

* na przykładzie ubezpieczenia Eurodadwokat, Concordia TUW

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA