REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć się przed skutkami utraty wartości auta

Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od kilkuset do kilku tysięcy złotych może kosztować polisa zapewniająca dodatkowe do uzyskanego z umowy autocasco odszkodowanie w przypadku kradzieży lub całkowitego rozbicia auta. Wypłatę można przeznaczyć na spłatę pozostałego kredytu, wpłatę własną na nowe auto lub zakup nowego auta.

Przedsiębiorcy w krajach zachodnich od lat korzystają z ubezpieczeń utraty wartości handlowej auta. Powoli zaczynają się do niego przekonywać również Polacy.

REKLAMA

REKLAMA

- Mamy coraz więcej klientów flotowych - mówi Agnieszka Nowosińska, doradca zarządu ds. ubezpieczeń w firmie Wagas, która jest agentem brytyjskiego ubezpieczyciela Brit Insurance.

To zainteresowanie jest pochodną coraz większej promocji takich polis przez towarzystwa je oferujące, np. Cardif, Ergo Hestię czy Genworth Financial. Ten ostatni zaczął niedawno współpracę z GMAC Bankiem, kredytującym zakupy m.in. opli czy chevroletów. Kupujący są zachęcani do zakupienia takiej polisy.

- Każde ubezpieczenie zmniejsza oprocentowanie kredytu o 0,5 pkt proc. - mówi Przemysław Grygiencze, kierownik departamentu sprzedaży w GMAC Banku.

REKLAMA

Jakie argumenty mają przekonać klientów? Taka polisa zapewnia dodatkowe (do uzyskanego z autocasco) odszkodowanie przy kradzieży lub całkowitym rozbiciu auta. Można je przeznaczyć na spłatę pozostałego kredytu, wpłatę własną na nowe auto lub nawet zakup nowego auta w salonie. Wszystko zależy od wybranego wariantu, a co za tym idzie i ceny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W efekcie polisa zabezpiecza przed sytuacją, w której wartość kredytu pozostałego do spłaty jest wyższa niż wypłata z autocasco. Przypomnijmy, że zasadą w takich ubezpieczeniach jest, że towarzystwo wypłaca odszkodowanie tylko do wartości rynkowej z dnia szkody. Auta osobowe tracą po pierwszych 12 miesiącach od 20 do 40 proc. wartości samochodu, a po trzech latach przeciętnie 40-60 proc. Jeśli bierzemy auto na kredyt, to im dłuższy jest okres spłaty, tym większe prawdopodobieństwo, że wartość rynkowa auta będzie niższa niż wartość kredytu pozostałego do spłaty. Jak widać z naszego zestawienia, przy założeniu przeciętnej 30-proc. utraty wartości auta, samochód kupiony za 90 tys. zł po roku będzie wart 63 tys. zł. Jeśli bierzemy kredyt na 36 miesięcy, to ze względu na wysokie miesięczne raty kapitał będzie topniał dość szybko i po 12 miesiącach zostanie nam nieco ponad 58 tys. zł do spłaty, więc wypłata z AC będzie wystarczająca. Gorzej, gdy okres kredytowania jest dłuższy. Wtedy po kradzieży lub rozbiciu samochodu wypłata z AC może nie wystarczyć na spłatę kredytu. Do tego trzeba dodać jeszcze kolejne parę tysięcy na nową wpłatę własną.

Dlatego powstały ubezpieczenia utraty wartości auta, czyli GAP (z ang. Guaranteed Asset Protection). Obecnie mamy na rynku już trzy rodzaje takich polis. Przed opisaną powyżej ewentualnością zabezpiecza tzw. GAP finansowy. Można go rekomendować przede wszystkim kupującym auta w kredycie obliczonym na długi okres, powyżej 36 miesięcy.

Nieco tańszy jest tzw. GAP indeksowy, który można rekomendować zarówno powyższej grupie kredytobiorców, jak i kupującym auto za gotówkę. Taka umowa przewiduje, że ubezpieczyciel wypłaci - oprócz tego co dostaniemy z AC - np. 15 proc. wartości rynkowej auta z dnia szkody. Pieniądze te - przy kredytowaniu zakupu i spłacie pozostałego kapitału z odszkodowania z AC - można przeznaczyć na wpłatę własną na nowe auto. Jeśli nie ma takiego problemu, klient dostaje po prostu dodatkowe pieniądze i może kupić np. lepsze auto niż miał.

- Ten wariant cieszy się największą popularnością - mówi Przemysław Grygiencze.

Najdroższy, ale też dający najwięcej korzyści jest tzw. GAP fakturowy. Taka umowa przewiduje, że ubezpieczyciel dopłaca różnicę między odszkodowaniem z AC a wartością fakturową auta. Tego typu polisy bardzo chętnie sprzedają dealerzy, czy - tak jak w przypadki Mistubishi - dodają nawet gratis, bo po szkodzie możemy wrócić do salonu i kupić nowe auto. Oczywiście jeśli w międzyczasie nie podniesiono na nie ceny.

Ile za polisę GAP w zależności od ceny auta

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kiedy przyda się GAP 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ile za GAP w zależności od polisy i czasu kredytu 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA