REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W okresach przedświątecznych wzrasta zainteresowanie bonami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Z bonów towarowych korzysta około 80 tys. pracowników. Największe zainteresowanie bonami jest w okresie świąt. Do wyboru są bony żywnościowe, turystyczne, elektroniczne, podarunkowe. Średnia wartość bonów, które otrzymują pracownicy w okresach przedświątecznych, wynosi 300 zł.

Przedstawiciele wystawców bonów twierdzą, że co roku wzrasta zainteresowanie bonami podarunkowymi w okresie zbliżających się świąt. Bony są zakupywane głównie przez duże i średnie przedsiębiorstwa

REKLAMA

Bony żywnościowe, podarunkowe, turystyczne, SPA mogą być atrakcyjną formą motywowania pracowników. Mogą być formą dodatkowego wynagradzania z okazji świąt, jubileuszu lub innych uroczystości.

Zakup przez firmę bonów dla swoich pracowników nie jest sprawą skomplikowaną. Zamówienia można składać poprzez formularze elektroniczne dostępne na stronach internetowych głównych emitentów bonów. Na rynku są również obecne, wydawane przez główne sieci supermarketów, bony w wersji elektronicznej. Częściowo są one konkurencyjne dla bonów emitowanych przez wydawców. Bony wydawane i oferowane klientom przez hipermarkety mają jednak inny charakter, lojalnościowy. Mają za zadanie przyciągnąć klienta, by robił jak najwięcej zakupów w konkretnej sieci handlowej. Natomiast bony towarowe emitowane przez wydawców mogą finansować transakcję zakupu w większej liczbie podmiotów - sklepów, restauracji, hoteli.

Bony na rynku

REKLAMA

Bony towarowe po raz pierwszy na polskim rynku pojawiły się w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. Były to głównie bony żywnościowe. Obecnie na rynku mamy do dyspozycji kupony SPA, turystyczne, rekreacyjne, restauracyjne. Coraz częściej wystawcy bonów oferują karty elektroniczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki kuponom SPA możemy zapłacić za usługę np. w salonach odnowy biologicznej. Bonem możemy już obecnie zapłacić za seans kinowy albo za spektakl muzyczny. Zmieniają się także upodobania. Obecnie pracodawcy kupują nie tylko kupony żywieniowe.

- Wzrasta sprzedaż bonów umożliwiających zakup usług sportowych i rekreacyjnych. Często tego typu bony pojawiają się u pracodawców, którzy dotychczas zapewniali swoim pracownikom abonamenty na pływalnię lub inne usługi kulturalno-rekreacyjne - mówi Elżbieta Helman Pazdej z Sodexho Pass Polska.

Firmy stosujące bony jako świadczenie pozapłacowe

• przedsiębiorstwa Skarbu Państwa - 48 proc.

• przedsiębiorstwa prywatne - 27 proc.

• zagraniczne przedsiębiorstwa - 48 proc.

Źródło: Badanie świadczeń pozapłacowych, ARC Rynek i Opinia

Od kilku lat na polskim rynku obecne są także bony turystyczne, zwane też podróżniczymi. Są one - podobnie jak inne bony - środkiem płatniczym.

- Przewidujemy, że w najbliższych latach rynek bonów turystycznych i SPA będzie się dynamicznie rozwijał. Będzie to spowodowane bogaceniem się społeczeństwa, trendami w spędzaniu wolnego czasu poza miejscem zamieszkania. Na rynku oferowane są obecnie różne bony, które mają zróżnicowany zakres usług. Są bony wycieczkowe obejmujące przelot, przejazd, hotel i wycieczkę objazdową. Są także bony, dzięki którym możemy spędzić urlop za granicą albo typowe bony SPA - informuje Witold Szlachta, manager w TravelPass Polska.

Pięciu emitentów

Na naszym rynku działa pięciu wystawców bonów towarowych i usługowych. Są to: Sodexho Pass Polska, Bonus Systems, Accor Services Wasza Żywieniowa i TravelPass Polska (bony turystyczne).

REKLAMA

- Jak w każdej branży, pomiędzy firmami oferującymi bony towarowe panuje walka konkurencyjna. Powoduje to, że oferta jest coraz bardziej atrakcyjna i dostosowana do wymagających potrzeb dotychczasowych i nowych klientów - mówi Anna Kliszczyk, kierownik administracyjny z firmy Wasza Żywieniowa.

Liderem na rynku bonów żywnościowych jest przedsiębiorstwo Sodexho Pass Polska. Oprócz bonów żywnościowych oferuje od dwóch lat kupon rekreacyjno-rozrywkowy. Posiadacze tych bonów mogą korzystać z kin, teatrów, klubów sportowych. Sodexho Pass w grudniu ubiegłego roku zaskoczyło dość skromny polski rynek dwiema nowymi ofertami bonowymi: kuponem restauracyjnym i kuponem Beauty. Oferuje także kartę elektroniczną typu Visa Elektronic z limitem kwoty pieniężnej. Ma ona w zasadzie charakter bonu podarunkowego.

Posiłki i turystyka

Drugie miejsce pod względem wielkości sprzedaży i pozycję wicelidera zajmuje Bonus System. Firma zajmuje się obsługą nowoczesnych i innowacyjnych systemów motywacyjnych i podarunkowych dla pracodawców. Polskim firmom może zaoferować dwa rodzaje kuponów: klasyczny bon papierowy i kartę elektroniczną o charakterze kredytowym.

Kilka lat temu na polski rynek we współpracy z Kredyt Bankiem i Mastercard, Bonus Systems wprowadził kartę elektroniczną Bonus+. Jest ona nadal obecna w ofercie tego przedsiębiorstwa i zdobywa nowych klientów.

Karty elektroniczne jako odmiana kuponu towarowego łączy w sobie cechy bonu żywnościowego oraz elementy typowej przedpłaconej karty elektronicznej. Karta z reguły daje większą niż bon możliwość wyboru zakupu towaru lub obiadu w sklepie, barze lub restauracji. Ponadto ma ona tę zaletę, że eliminuje ograniczenia co do nominału bonu towarowego.

Inny wystawca kuponów towarowych, firma Accor Services Polska jest nastawiona głównie na bony typowo żywnościowe. Za ich pośrednictwem pracownicy mogą płacić za obiady lub inną żywność. Firma oferuje kupony w tzw. systemie Ticket Restaurant. Jest polskim oddziałem dużej międzynarodowej grupy Accor. Na rynku europejskim oferuje także usługi w zakresie turystyki oraz usługi specjalistyczne na rzecz różnego rodzaju przedsiębiorstw i instytucji.

Z roku na rok firma zdobywa na polskim rynku nowych akceptantów kuponów żywnościowych, punkty usługowo-handlowe. Są to różnego rodzaju sklepy spożywcze, bary, restauracje. O ile w 2000 roku było ich około 5,5 tys, o tyle obecne dane szacunkowe firmy mówią o ponad 10 tys. punktów.

Niekwestionowanym liderem kuponów turystycznych jest TravelPass Polska. Rynek tego typu bonów dynamicznie się rozwija. Kupony turystyczne są obecnie realizowane przy wyjazdach krajowych i zagranicznych. Bony turystyczne są wykorzystywane na wycieczki oferowane m.in. przez takie firmy jak TUI, Itaka, Orbis Travel, Ecco Holiday, Exim Tours, Sund&Fun, Rainbow Tours.

Bony turystyczne są kupowane przez firmy, choć zdarza się też, że kupują je osoby fizyczne w prezencie dla swoich najbliższych.

- Firmy stosują bony w akcjach wsparcia sprzedaży. W programach lojalnościowych dla klientów i pośredników handlowych, konkursach, loteriach. Drugim obszarem wykorzystania bonów przez firmy jest motywacja i budowanie lojalnościowe pracowników firmy oraz ewentualnie dofinansowanie wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - mówi Witold Szlachta.

Jedną z najmłodszych firm z branży wystawców bonów towarowych jest spółka Wasza Żywieniowa. Przedsiębiorstwo powstało kilka lat temu w Czechach jako odział międzynarodowej grupy W.A.S.A. Oferuje przede wszystkim kupony żywnościowe.

Bony z supermarketów

Innym rodzajem kuponów towarowych są bony oferowane przez supermarkety, m.in. Tesco. Mają w zasadzie postać kredytowej karty elektronicznej. Podobnie jak w poprzednich typach bonów towarowych, tak i w tym przypadku, polskie firmy mogą skorzystać z tej oferty i zakupić kupony swoim pracownikom. Pracownicy, klienci także bez pośrednictwa osób trzecich mogą nabyć tego typu karty.

Andrzej Okrasiński

Bony towarowe dodatek do Gazety Prawnej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA