REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W okresach przedświątecznych wzrasta zainteresowanie bonami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Z bonów towarowych korzysta około 80 tys. pracowników. Największe zainteresowanie bonami jest w okresie świąt. Do wyboru są bony żywnościowe, turystyczne, elektroniczne, podarunkowe. Średnia wartość bonów, które otrzymują pracownicy w okresach przedświątecznych, wynosi 300 zł.

Przedstawiciele wystawców bonów twierdzą, że co roku wzrasta zainteresowanie bonami podarunkowymi w okresie zbliżających się świąt. Bony są zakupywane głównie przez duże i średnie przedsiębiorstwa

REKLAMA

Bony żywnościowe, podarunkowe, turystyczne, SPA mogą być atrakcyjną formą motywowania pracowników. Mogą być formą dodatkowego wynagradzania z okazji świąt, jubileuszu lub innych uroczystości.

Zakup przez firmę bonów dla swoich pracowników nie jest sprawą skomplikowaną. Zamówienia można składać poprzez formularze elektroniczne dostępne na stronach internetowych głównych emitentów bonów. Na rynku są również obecne, wydawane przez główne sieci supermarketów, bony w wersji elektronicznej. Częściowo są one konkurencyjne dla bonów emitowanych przez wydawców. Bony wydawane i oferowane klientom przez hipermarkety mają jednak inny charakter, lojalnościowy. Mają za zadanie przyciągnąć klienta, by robił jak najwięcej zakupów w konkretnej sieci handlowej. Natomiast bony towarowe emitowane przez wydawców mogą finansować transakcję zakupu w większej liczbie podmiotów - sklepów, restauracji, hoteli.

Bony na rynku

REKLAMA

Bony towarowe po raz pierwszy na polskim rynku pojawiły się w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. Były to głównie bony żywnościowe. Obecnie na rynku mamy do dyspozycji kupony SPA, turystyczne, rekreacyjne, restauracyjne. Coraz częściej wystawcy bonów oferują karty elektroniczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki kuponom SPA możemy zapłacić za usługę np. w salonach odnowy biologicznej. Bonem możemy już obecnie zapłacić za seans kinowy albo za spektakl muzyczny. Zmieniają się także upodobania. Obecnie pracodawcy kupują nie tylko kupony żywieniowe.

- Wzrasta sprzedaż bonów umożliwiających zakup usług sportowych i rekreacyjnych. Często tego typu bony pojawiają się u pracodawców, którzy dotychczas zapewniali swoim pracownikom abonamenty na pływalnię lub inne usługi kulturalno-rekreacyjne - mówi Elżbieta Helman Pazdej z Sodexho Pass Polska.

Firmy stosujące bony jako świadczenie pozapłacowe

• przedsiębiorstwa Skarbu Państwa - 48 proc.

• przedsiębiorstwa prywatne - 27 proc.

• zagraniczne przedsiębiorstwa - 48 proc.

Źródło: Badanie świadczeń pozapłacowych, ARC Rynek i Opinia

Od kilku lat na polskim rynku obecne są także bony turystyczne, zwane też podróżniczymi. Są one - podobnie jak inne bony - środkiem płatniczym.

- Przewidujemy, że w najbliższych latach rynek bonów turystycznych i SPA będzie się dynamicznie rozwijał. Będzie to spowodowane bogaceniem się społeczeństwa, trendami w spędzaniu wolnego czasu poza miejscem zamieszkania. Na rynku oferowane są obecnie różne bony, które mają zróżnicowany zakres usług. Są bony wycieczkowe obejmujące przelot, przejazd, hotel i wycieczkę objazdową. Są także bony, dzięki którym możemy spędzić urlop za granicą albo typowe bony SPA - informuje Witold Szlachta, manager w TravelPass Polska.

Pięciu emitentów

Na naszym rynku działa pięciu wystawców bonów towarowych i usługowych. Są to: Sodexho Pass Polska, Bonus Systems, Accor Services Wasza Żywieniowa i TravelPass Polska (bony turystyczne).

REKLAMA

- Jak w każdej branży, pomiędzy firmami oferującymi bony towarowe panuje walka konkurencyjna. Powoduje to, że oferta jest coraz bardziej atrakcyjna i dostosowana do wymagających potrzeb dotychczasowych i nowych klientów - mówi Anna Kliszczyk, kierownik administracyjny z firmy Wasza Żywieniowa.

Liderem na rynku bonów żywnościowych jest przedsiębiorstwo Sodexho Pass Polska. Oprócz bonów żywnościowych oferuje od dwóch lat kupon rekreacyjno-rozrywkowy. Posiadacze tych bonów mogą korzystać z kin, teatrów, klubów sportowych. Sodexho Pass w grudniu ubiegłego roku zaskoczyło dość skromny polski rynek dwiema nowymi ofertami bonowymi: kuponem restauracyjnym i kuponem Beauty. Oferuje także kartę elektroniczną typu Visa Elektronic z limitem kwoty pieniężnej. Ma ona w zasadzie charakter bonu podarunkowego.

Posiłki i turystyka

Drugie miejsce pod względem wielkości sprzedaży i pozycję wicelidera zajmuje Bonus System. Firma zajmuje się obsługą nowoczesnych i innowacyjnych systemów motywacyjnych i podarunkowych dla pracodawców. Polskim firmom może zaoferować dwa rodzaje kuponów: klasyczny bon papierowy i kartę elektroniczną o charakterze kredytowym.

Kilka lat temu na polski rynek we współpracy z Kredyt Bankiem i Mastercard, Bonus Systems wprowadził kartę elektroniczną Bonus+. Jest ona nadal obecna w ofercie tego przedsiębiorstwa i zdobywa nowych klientów.

Karty elektroniczne jako odmiana kuponu towarowego łączy w sobie cechy bonu żywnościowego oraz elementy typowej przedpłaconej karty elektronicznej. Karta z reguły daje większą niż bon możliwość wyboru zakupu towaru lub obiadu w sklepie, barze lub restauracji. Ponadto ma ona tę zaletę, że eliminuje ograniczenia co do nominału bonu towarowego.

Inny wystawca kuponów towarowych, firma Accor Services Polska jest nastawiona głównie na bony typowo żywnościowe. Za ich pośrednictwem pracownicy mogą płacić za obiady lub inną żywność. Firma oferuje kupony w tzw. systemie Ticket Restaurant. Jest polskim oddziałem dużej międzynarodowej grupy Accor. Na rynku europejskim oferuje także usługi w zakresie turystyki oraz usługi specjalistyczne na rzecz różnego rodzaju przedsiębiorstw i instytucji.

Z roku na rok firma zdobywa na polskim rynku nowych akceptantów kuponów żywnościowych, punkty usługowo-handlowe. Są to różnego rodzaju sklepy spożywcze, bary, restauracje. O ile w 2000 roku było ich około 5,5 tys, o tyle obecne dane szacunkowe firmy mówią o ponad 10 tys. punktów.

Niekwestionowanym liderem kuponów turystycznych jest TravelPass Polska. Rynek tego typu bonów dynamicznie się rozwija. Kupony turystyczne są obecnie realizowane przy wyjazdach krajowych i zagranicznych. Bony turystyczne są wykorzystywane na wycieczki oferowane m.in. przez takie firmy jak TUI, Itaka, Orbis Travel, Ecco Holiday, Exim Tours, Sund&Fun, Rainbow Tours.

Bony turystyczne są kupowane przez firmy, choć zdarza się też, że kupują je osoby fizyczne w prezencie dla swoich najbliższych.

- Firmy stosują bony w akcjach wsparcia sprzedaży. W programach lojalnościowych dla klientów i pośredników handlowych, konkursach, loteriach. Drugim obszarem wykorzystania bonów przez firmy jest motywacja i budowanie lojalnościowe pracowników firmy oraz ewentualnie dofinansowanie wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - mówi Witold Szlachta.

Jedną z najmłodszych firm z branży wystawców bonów towarowych jest spółka Wasza Żywieniowa. Przedsiębiorstwo powstało kilka lat temu w Czechach jako odział międzynarodowej grupy W.A.S.A. Oferuje przede wszystkim kupony żywnościowe.

Bony z supermarketów

Innym rodzajem kuponów towarowych są bony oferowane przez supermarkety, m.in. Tesco. Mają w zasadzie postać kredytowej karty elektronicznej. Podobnie jak w poprzednich typach bonów towarowych, tak i w tym przypadku, polskie firmy mogą skorzystać z tej oferty i zakupić kupony swoim pracownikom. Pracownicy, klienci także bez pośrednictwa osób trzecich mogą nabyć tego typu karty.

Andrzej Okrasiński

Bony towarowe dodatek do Gazety Prawnej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA