REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana firmowych samochodów w odpowiednim czasie pozwoli uniknąć strat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wymianę floty należy planować najpóźniej na trzy miesiące przed końcem użytkowania aut. Samochody firmowe najczęściej wymienia się po upływie trzech, czterech lat.

Sprzedaż samochodów po okresie użytkowania jest bardzo istotnym elementem polityki flotowej firmy. Właściwe decyzje w tym zakresie przekładają się nie tylko na oszczędności z tytułu użytkowania floty, ale i na relacje firmy z jej pracownikami. Błędy narażają zaś na niepotrzebne koszty.

REKLAMA

REKLAMA

Okres użytkowania

Moment, w którym firma powinna się zdecydować na wymianę samochodu, zależy od wielu czynników, m.in. marki, klasy auta, jego przeznaczenia oraz typu silnika. Najczęściej rekomenduje się trzy- i czteroletnie okresy użytkowania, bez względu na przebieg. Auta w tym wieku utrzymują jeszcze dość stabilną wartość i stosunkowo łatwo znaleźć na nie nabywcę. Po tym okresie znacznie wzrasta średni koszt przejazdu 1 km, bowiem rosną ceny serwisu i bieżącej eksploatacji.

- Z naszych doświadczeń wynika, że ok. 80 proc. samochodów flotowych zmienia właściciela po osiągnięciu wieku trzech, czterech lat. Biorąc pod uwagę przebieg, samochody z silnikiem benzynowym najkorzystniej jest wymieniać przy przebiegu 120-150 tys. km, a diesle po 150-200 tys. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku aut specjalnych, np. bankowozów. W związku z ich wąskim przeznaczeniem pozostają one w swoich flotach dłużej i nie stosuje się stałych zasad przy ich wymianach - mówi Tomasz Matujewicz, kierownik działu rozwoju LeasePlan Fleet Management.

REKLAMA

Zdaniem specjalistów przygotowanie klienta do zakończenia okresu użytkowania floty powinno zaczynać się już w dniu wydania pojazdu. Dotyczy to zarówno osoby odpowiedzialnej za flotę pojazdów po stronie klienta, jak też użytkownika pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Podyktowane jest to koniecznością przestrzegania zasad użytkowania samochodu już od pierwszego dnia, ponieważ to, w jaki sposób pojazd będzie eksploatowany, ma wpływ na jego stan w dniu zakończenia kontraktu. Dzięki temu klient od początku współpracy posiada ogólną wiedzę na temat zakończenia kontraktu, a rozmowa o szczegółach zaczyna się kilka miesięcy przed planowaną datą wymiany. W tym czasie przypomina mu się o nadchodzącym terminie zwrotu pojazdu, konieczności zwrotu dokumentów oraz wyposażenia, zgłoszeniu i naprawie szkód komunikacyjnych, wykonaniu badania technicznego oraz ustala datę zwrotu pojazdu. Pomaga to ograniczyć liczbę popełnianych błędów i w konsekwencji kosztów z tym związanych - tłumaczy Grzegorz Fijałkowski, kierownik działu obsługi klienta DaimlerChrysler Fleet Management.

Wymiana floty to duże wydarzenie w życiu firmy. Trzeba je więc planować odpowiednio wcześniej. Najlepiej działania te rozpocząć nawet na 12 miesięcy przed planowaną wymianą floty.

- To pozwoli nam uniknąć błędu, który mógłby skutkować wysokimi kosztami na koniec cyklu użytkowania pojazdów. Jeśli np. przyjmiemy, że średni miesięczny koszt użytkowania pojazdu we flocie wynosi ok. 1990 zł netto wraz z paliwem, kosztami fiskalnymi, serwisem, kosztami dodatkowymi i ubezpieczeniem, to ok. 200 zł z tej kwoty mogłoby być zaoszczędzone poprzez zastosowanie metody planowania wydatków i optymalizacji kosztów - mówi Tomasz Piekarski, dyrektor operacyjny Business Lease Poland.

Formalności przy wymianie

Rozpatrując kwestie zwrotu samochodu po okresie użytkowania, należy pamiętać o kilku zasadniczych kwestiach, nierozerwalnie związanych z zakończeniem kontraktu. Najistotniejszym aspektem jest czas. Należy pamiętać, aby odpowiednio wcześnie (najpóźniej trzy miesiące przed końcem umowy) zweryfikować datę końca kontraktu oraz warunki zwrotu pojazdu, jakie zostały zapisane w umowie.

- Umożliwi to przystąpienie do negocjacji dotyczących modyfikacji warunków umowy, tak aby dostosować je do aktualnego stanu. Optymalną sytuacją jest wybranie i zamówienie nowego samochodu tak, aby zdanie dotychczas użytkowanego auta pokryło się z odbiorem nowego. Pozwala to przeprowadzić całą operację znacznie sprawniej i uniknąć ewentualnych komplikacji związanych z możliwymi opóźnieniami - wyjaśnia Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny w ALD Automotive Polska.

Równie ważną kwestią jest aktualny przebieg samochodu oraz jego stan mechaniczny, blacharsko-lakierniczy oraz kosmetyczny. W przypadku wynajmu długoterminowego w kontraktach zapisany jest limit kilometrów, po przekroczeniu którego firma użytkująca jest zazwyczaj obciążana większą kwotą.

- Stan samochodu powinien odzwierciedlać jego wiek i przebieg. Oznacza to, iż wszelkie uszkodzenia niezwiązane z normalną, codzienną eksploatacją samochodu zostaną usunięte na koszt firmy użytkującej. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na to, czy samochód nie posiada szkód komunikacyjnych, które trzeba zgłosić firmie ubezpieczeniowej - dodaje Andrzej Sobczak.

Nie można zapomnieć o dobrej organizacji miejsca i czasu zwrotu pojazdu. Samochody pracujące dla firm poruszają się po drogach całego kraju i wśród dużej rzeszy kierowców. Należy przygotować ich zebranie i zwrot tak, aby był on jak najmniej czasochłonny, ale również aby nie powodował ewentualnych dodatkowych kosztów transportu.

Szacowanie wartości

Jednym z najważniejszych elementów jest określenie wartości rezydualnej, czyli przewidywanej wartości samochodu po zakończeniu okresu leasingowania. Determinuje ona wysokość stawki leasingowej i zabezpiecza interes doradcy flotowego po zakończeniu okresu leasingowania. Trudność oszacowania wartości rezydualnej wynika z faktu, że należy ją założyć na trzy, cztery lata wcześniej, już na początku umowy leasingu operacyjnego. Najważniejsze czynniki, jakie należy brać pod uwagę przy jej wyliczaniu, to wiek i przebieg samochodu po zakończeniu okresu leasingowania, pozycja danego modelu na rynku oraz ogólna analiza rynku i jego tendencji. Auta niemieckie i japońskie wolniej tracą na wartości - ich cena po okresie leasingu jest więc większa. Warto również wspomnieć o dodatkowym wyposażeniu. W przypadku samochodów flotowych, szczególnie w klasach wyższych, wyposażenie dodatkowe auta nie ma większego wpływu na jego wartość rezydualną. Można więc założyć większą utratę wartości samochodów z dodatkowym wyposażeniem w stosunku do opcji standardowej.

PRZEKAZANIE POJAZDU KIEROWCY

Z przekazania pojazdu zawsze warto sporządzić odpowiedni pisemny protokół, z którego będzie jasno wynikało, jaki pojazd jest przekazywany kierowcy, w jakim stanie technicznym się znajduje, w jakim stanie są opony, ile paliwa znajduje się w baku, ile kilometrów wskazuje licznik itp. Ważne jest też, aby dokładnie określić, jakie dokumenty są przekazywane kierowcy. W samych umowach zawieranych z osobami kierującymi pojazdami w firmie warto szczegółowo opisać, jakie dokładnie obowiązki ciążą na kierowcy. Warto więc wskazać, kto jest odpowiedzialny za terminowe wykonywanie badań technicznych, kto ma pamiętać o wykupieniu winiety, przedłużeniu ubezpieczenia AC itd.

CO POWINNO DECYDOWAĆ O WYBORZE

Osobami odpowiedzialnymi za dobór i negocjacje w równej mierze powinni być specjaliści od zakupów, menedżerowie flot, jak i ekonomiści. Należy stosować następujące kryteria:

• stosunek ceny do jakości

• koszty i jakości obsługi

• usterkowość

• dobór optymalnych opcji samochodu i parametrów silnika

• utrzymanie najwyższej wartości rezydualnej

• optymalna forma finansowania (wynajem, leasing finansowy czy kredyt)

O CZYM TRZEBA PAMIĘTAĆ

Najczęściej popełniane błędy na koniec okresu użytkowania pojazdów i przy wymianie samochodów na nowe:

• nieważny dowód rejestracyjny z powodu niewykonania badania technicznego

• brak książki serwisowej, instrukcji obsługi

• decyzja w ostatniej chwili - brak czasu na negocjacje

• wycofanie samochodów zbyt wcześnie lub za późno

• brak zabezpieczenia ryzyk technicznych

• brak zabezpieczenia ryzyka wartości rezydualnej

• brak analizy oferty ubezpieczeniowej

80 proc. samochodów flotowych zmienia właściciela po osiągnięciu wieku 3-4 lat.

BEATA TROCHYMIAK

beata.trochymiak@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA