REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planowanie pomaga wyznaczyć cele firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Proces planowania wymusza na przedsiębiorstwie stawianie celów, systematyzuje proces działania i eliminuje przypadkowość podczas podejmowania decyzji, w tym również podatkowych.

W dużych korporacjach istotną rolę w procesie planistycznym odgrywają dyrektorzy finansowi lub dyrektorzy do spraw strategii i planowania, którzy w koordynacji z zarządami i udziałowcami firmy odpowiadają za ostateczny kształt planu. W małych i średnich przedsiębiorstwach są to najczęściej właściciele lub szefowie firm. W przypadku planowania powiązanego z podatkami właściciele najczęściej korzystają z doświadczenia swoich księgowych lub doradców podatkowych.

REKLAMA

Potrzebny plan finansowy

Niezależnie od wielkości i rodzaju firmy, z przygotowaniem planu finansowego, a później jego realizacją, bywa bardzo różnie.

- Zdarza się, że brakuje profesjonalizmu - podkreśla Wojciech Fronckiewicz, dyrektor finansowy szwedzkiej firmy medycznej Medicover.

Jego zdaniem, szczególnie w czasach dobrej koniunktury, niektóre przedsiębiorstwa nie planują swoich przyszłych kroków, a jeśli planują - robią to pobieżnie i bez zachowania odpowiednich reguł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Fronckiewicza w części małych i średnich firm proces planowania albo w ogóle nie ma miejsca, albo sprowadza się do określenia działań operacyjnych. Nie zawsze określa się cele, przygotowuje strategię, choćby te najbardziej podstawowe. Nie zawsze wiadomo też, kto za cały proces odpowiada. W dużych firmach planowanie bywa za bardzo skomplikowane, planuje się za dużo i za szczegółowo, czasami również o wiele za późno.

Rola osób tworzących plany jest nie do przecenienia. To na nich spoczywa obowiązek, ale i przywilej, nakłaniania organizacji do myślenia, dokąd firma podąża.

Liczą się ludzie

W planowaniu chodzi też o to, aby firma umiała jak najlepiej wykorzystywać potencjał intelektualny i wiedzę swoich pracowników. To często dzięki ich pomysłom, kreatywności oraz doświadczeniu, przedsiębiorstwo ma szansę w znaczący sposób poprawiać swoją efektywność oraz pozycję na rynku.

- Planowanie na poziomie firmy powinno również przekładać się na planowanie indywidualne poszczególnych osób. Jest dobrze, gdy plan uwzględnia cele osobiste i zawodowe pracowników, gdy ma emocjonalne oraz ambicjonalne zabarwienie. Dzięki temu motywacja do wdrażania planu może być wysoka i naprawdę efektywna. Organizacje, które to widzą, wygrywają z konkurencją w przedbiegach - podkreśla Wojciech Fronckiewicz.

Przy planowaniu należy uwzględniać i stale monitorować kierunki rozwoju rynku, na którym funkcjonuje firma. Trzeba analizować otoczenie konkurencyjne, to lokalne, krajowe, a kiedy wymaga tego sytuacja, również globalne. W przypadku usług, gdzie podstawowym kapitałem są ludzie, to może być ocena bieżącej sytuacji zatrudnienia, wskaźników makroekonomicznych danej branży, połączonych np. z prognozą wzrostu wynagrodzeń. Ale już dla firm żyjących z importu wynagrodzenia nie będą miały aż tak dużego znaczenia, jak np. wahania kursów. We wszystkich przypadkach najważniejsze jest to, aby zawczasu przewidzieć bariery, ryzyka pochodzące z rynku, a także wyczuć szanse oraz możliwości.

Ważne!

Do wsparcia procesu planowania stosuje się odpowiednio przygotowane narzędzia. Wbrew pozorom planowanie nie musi odbywać się przy wykorzystaniu specjalnych, drogich i zaawansowanych aplikacji czy programów informatycznych. Wystarczy osoba lub zespół ludzi plus stary wypróbowany Excell

PAWEŁ JAKUBCZAK

pawel.jakubczak@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA