REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planowanie pomaga wyznaczyć cele firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Proces planowania wymusza na przedsiębiorstwie stawianie celów, systematyzuje proces działania i eliminuje przypadkowość podczas podejmowania decyzji, w tym również podatkowych.

W dużych korporacjach istotną rolę w procesie planistycznym odgrywają dyrektorzy finansowi lub dyrektorzy do spraw strategii i planowania, którzy w koordynacji z zarządami i udziałowcami firmy odpowiadają za ostateczny kształt planu. W małych i średnich przedsiębiorstwach są to najczęściej właściciele lub szefowie firm. W przypadku planowania powiązanego z podatkami właściciele najczęściej korzystają z doświadczenia swoich księgowych lub doradców podatkowych.

REKLAMA

Potrzebny plan finansowy

Niezależnie od wielkości i rodzaju firmy, z przygotowaniem planu finansowego, a później jego realizacją, bywa bardzo różnie.

- Zdarza się, że brakuje profesjonalizmu - podkreśla Wojciech Fronckiewicz, dyrektor finansowy szwedzkiej firmy medycznej Medicover.

Jego zdaniem, szczególnie w czasach dobrej koniunktury, niektóre przedsiębiorstwa nie planują swoich przyszłych kroków, a jeśli planują - robią to pobieżnie i bez zachowania odpowiednich reguł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Fronckiewicza w części małych i średnich firm proces planowania albo w ogóle nie ma miejsca, albo sprowadza się do określenia działań operacyjnych. Nie zawsze określa się cele, przygotowuje strategię, choćby te najbardziej podstawowe. Nie zawsze wiadomo też, kto za cały proces odpowiada. W dużych firmach planowanie bywa za bardzo skomplikowane, planuje się za dużo i za szczegółowo, czasami również o wiele za późno.

Rola osób tworzących plany jest nie do przecenienia. To na nich spoczywa obowiązek, ale i przywilej, nakłaniania organizacji do myślenia, dokąd firma podąża.

Liczą się ludzie

W planowaniu chodzi też o to, aby firma umiała jak najlepiej wykorzystywać potencjał intelektualny i wiedzę swoich pracowników. To często dzięki ich pomysłom, kreatywności oraz doświadczeniu, przedsiębiorstwo ma szansę w znaczący sposób poprawiać swoją efektywność oraz pozycję na rynku.

- Planowanie na poziomie firmy powinno również przekładać się na planowanie indywidualne poszczególnych osób. Jest dobrze, gdy plan uwzględnia cele osobiste i zawodowe pracowników, gdy ma emocjonalne oraz ambicjonalne zabarwienie. Dzięki temu motywacja do wdrażania planu może być wysoka i naprawdę efektywna. Organizacje, które to widzą, wygrywają z konkurencją w przedbiegach - podkreśla Wojciech Fronckiewicz.

Przy planowaniu należy uwzględniać i stale monitorować kierunki rozwoju rynku, na którym funkcjonuje firma. Trzeba analizować otoczenie konkurencyjne, to lokalne, krajowe, a kiedy wymaga tego sytuacja, również globalne. W przypadku usług, gdzie podstawowym kapitałem są ludzie, to może być ocena bieżącej sytuacji zatrudnienia, wskaźników makroekonomicznych danej branży, połączonych np. z prognozą wzrostu wynagrodzeń. Ale już dla firm żyjących z importu wynagrodzenia nie będą miały aż tak dużego znaczenia, jak np. wahania kursów. We wszystkich przypadkach najważniejsze jest to, aby zawczasu przewidzieć bariery, ryzyka pochodzące z rynku, a także wyczuć szanse oraz możliwości.

Ważne!

Do wsparcia procesu planowania stosuje się odpowiednio przygotowane narzędzia. Wbrew pozorom planowanie nie musi odbywać się przy wykorzystaniu specjalnych, drogich i zaawansowanych aplikacji czy programów informatycznych. Wystarczy osoba lub zespół ludzi plus stary wypróbowany Excell

PAWEŁ JAKUBCZAK

pawel.jakubczak@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA