REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak efektywnie zarządzać opakowaniami zwrotnymi

Jacek Folga
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie opakowaniami zwrotnymi leży głównie w kompetencjach osób odpowiedzialnych za gospodarkę magazynową. Opakowania zwrotne przez wielu przedsiębiorców są traktowane jako „dodatek” do sprzedaży. Jednak po co wydawać gotówkę na nowe opakowania, jeśli można wdrożyć system kontroli opakowań wydanych klientom.


Ponadto sprzedaż produktów w opakowaniach zwrotnych, z wykorzystaniem kredytu kupieckiego, wiąże się również z odroczeniem okresu zwrotu opakowań lub zapłaty za nie. To natomiast wpływa na wzrost utrzymywanych należności.

REKLAMA

REKLAMA


Najważniejsze obszary, na które ma wpływ dział finansowo-księgowy, w zakresie kontroli obrotu opakowań zwrotnych dotyczą:

• poprawy rentowności aktywów,

• zmniejszenia kosztów zakupu opakowań,

REKLAMA

• przyśpieszenia rotacji należności i kontroli ryzyka kredytu kupieckiego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• kształtowania polityki podatkowej (szczególnie w zakresie VAT),

• opracowywania programów oddłużeniowych odbiorców w zakresie należności przeterminowanych z tytułu opakowań,

• prowadzenia ilościowej i wartościowej ewidencji posiadanych i wydanych opakowań.


Sprzedaż produktów w opakowaniach zwrotnych wiąże się ze specyficznymi zagrożeniami, którymi firma musi zarządzać. Po pierwsze - istotne jest wprowadzenie mechanizmów przyśpieszających rotację opakowań i ich odzyskanie.


Aby ten proces przebiegał bez większych strat dla producenta, konieczne jest przede wszystkim wprowadzenie terminu zwrotu opakowań. Dzięki temu wartość wydanych opakowań zostaje zamieniona na należność. Przekroczenie terminu zwrotu opakowań powoduje powstanie należności po terminie. Wówczas dostawca powinien zażądać zwrotu opakowań lub zapłaty za nie.


Zyskasz

Opakowania to pieniądze. W skali jednostkowej wydają się one mało istotne, ale suma utraconych opakowań może być znaczącym obciążeniem dla producenta.


W przypadku procedur kontroli kredytowej opakowania należy traktować tak samo jak należności za sprzedany z nimi towar. Takie podejście spowoduje, że odbiorcy będą przywiązywać większą wagę do opakowań, co zwiększy ich odzyskiwanie. Oczywiście nie można liczyć na 100% odzyskanie opakowań zwrotnych. Szczególnie np. opakowania szklane są narażone na uszkodzenie.


Kolejny problem w zarządzaniu opakowaniami zwrotnymi to ich ewidencja. Dobra ewidencja to klucz do sukcesu w zakresie odzyskiwania opakowań. Producent powinien prowadzić ewidencję zarówno ilościową, jak i wartościową. Ewidencja ilościowa informuje o saldzie wydanych opakowań według rodzajów. Ewidencja wartościowa dotyczy salda opakowań w złotówkach (lub innej walucie). Obie ewidencje powinny być prowadzone dla każdego odbiorcy osobno. Może się bowiem zdarzyć, że saldo wartościowe będzie maleć i nie będzie to miało odzwierciedlenia w saldzie ilościowym. Sytuacja taka wystąpi, jeśli odbiorca odda więcej opakowań jednego rodzaju, a dostawca zgodzi się je przyjąć (przykład 1).


Przykład 1

Firma Atax wydała odbiorcy następujące rodzaje opakowań:

Po 30 dniach firma zwróciła następujące opakowania:

Wartość opakowań pobranych i oddanych przez klienta (211 zł) jest taka sama, jednak klient nadal nie oddał 30 sztuk opakowania A. Było to możliwe, ponieważ odbiorca zwrócił opakowanie B w większej ilości, niż pobrał z towarem. Obrazuje to częsty przypadek różnicy między saldami ilościowym i wartościowym opakowań.


Następny problem, jaki pojawi się w przypadku obrotu opakowaniami, to uszkodzenia na terenie zakładu produkcyjnego. Niestety, uszkodzeń takich nie da się uniknąć. W takim przypadku opakowania uszkodzone warto zaliczyć do pozostałych kosztów operacyjnych. Dla tych kosztów należy jednak stworzyć odrębne miejsce powstawania kosztów. Zapewni to lepszą kontrolę nad uszkodzeniami, a także umożliwi wdrożenie norm i procedur bezpieczeństwa. Nadmierny wzrost tych kosztów może być spowodowany: niedoskonałym systemem produkcyjnym powodującym uszkodzenia, zbyt małą starannością pracowników, problemami w zakresie transportowana opakowań między magazynami itp. Warto również wspomnieć o problemach natury podatkowej. Od 1 maja 2004 r. obrót opakowaniami jest objęty VAT.


Jakie narzędzia stosować do kontroli opakowań


Ograniczanie kosztów opakowań zwrotnych może poprawić rentowność przedsiębiorstwa. Jest to obszar często pomijany w analizach, ale w nim znajdują się także istotne rezerwy poprawy wyniku finansowego. Opakowania zgromadzone u producenta generują koszty związane z ich przechowywaniem (powierzchnia magazynowa, ochrona, uszkodzenia fizyczne itp.). Największa możliwość ograniczenia kosztów wiąże się z wydawaniem opakowań odbiorcom.


Podstawą skutecznej kontroli jest posiadanie aktualnych i precyzyjnych danych na temat opakowań. W tym celu konieczne jest przeprowadzanie okresowej ich inwentaryzacji. Bardzo istotny jest również system monitoringu obrotu opakowaniami. Powstanie należności z tytułu opakowań powinno być księgowane na kontach analitycznych poszczególnych klientów. Dobrym rozwiązaniem jest powiązanie faktury sprzedaży towaru z dokumentem dotyczącym wydania lub sprzedaży opakowań. W ten sposób łatwiej będzie analizować ruchy opakowań w powiązaniu z poszczególnymi klientami. W celu zapewnienia kontroli opakowań niezbędne będą raporty monitorujące saldo opakowań u każdego z klientów (przykład 2).


Przykład 2

Firma Beta w celu lepszej kontroli obrotu opakowaniami opracowała następujący schemat księgowania dokumentów.

Firma księguje dokumenty związane z obrotem opakowaniami na jednym zbiorczym koncie „Opakowania”. W celach kontrolnych wyodrębniła też dodatkowe konta dla rodzajów opakowań. Dokumenty dodatkowo księgowane są dla każdego odbiorcy osobno. Dzięki takiemu układowi kont firma zachowuje wymogi sprawozdawcze i zapewnia sobie detaliczną kontrolę opakowań.


Podstawowy raport wykorzystywany w kontroli opakowań, znany już z monitoringu należności, to struktura wiekowa (przykład 3). Pokazuje ona wartości niezwróconych opakowań w podziale na zdefiniowane okresy czasowe. Ważne jest, aby w przypadku gdy wyznacza się okres zwrotu opakowań, wartość opakowań pobranych przez klienta również była uwzględniana w przyznanym klientowi limicie kredytowym. Odroczenie okresu zwrotu lub zapłaty za opakowania wystawia firmę na takie samo ryzyko jak w przypadku odroczenia terminu zapłaty za towar.


Przykład 3

Przykładowa struktura wiekowa należności za opakowania:

Struktura wskazuje, że klient B zalega z opakowaniem X (na kwotę 12 000) oraz Z (na kwotę 3000). W przypadku klienta A szczególną uwagę trzeba zwrócić na opakowania Z (kwota 5000).


Kolejny raport usprawniający zarządzanie opakowaniami dotyczy ilościowej kontroli opakowań pobranych przez konkretnego klienta. Raport powinien wskazywać dokładnie, jakie opakowania klient musi jeszcze oddać (przykład 4).


Przykład 4

Firma chce uzyskać informacje, jakie rodzaje opakowań zalegają u odbiorcy Z i jak długo nie zostały one zwrócone. W tym celu firma sporządziła raport, zaprezentowany poniżej:

Jak wynika z raportu, klient Z posiada 250 palet niezwróconych w terminie oraz 5000 pojemników. Pozostałe opakowania nie wymagają jeszcze zwrotu. Cennym rozwiązaniem jest przypisanie numeru dostawy, ponieważ opakowania te można dokładnie powiązać z fakturą za towar i sprzedanym asortymentem.


Ważnym raportem umożliwiającym kontrolę opakowań jest także raport ruchów na opakowaniach. Raport taki powinien umożliwić przeprowadzenie dokładnej analizy wszystkich księgowań dokonywanych na koncie klienta w zakresie należności za opakowania. Trzeba pamiętać, że ruchy na opakowaniach to nie tylko wydanie i odbiór, ale również: zapłata, umorzenie, kompensata z należnymi rabatami i inne. Raport ruchów na opakowaniach ułatwi wyjaśnienie niezgodności w saldach, a także będzie cennym źródłem informacji w zakresie historii obrotu opakowaniami (przykład 5).


Przykład 5

W celu uzgodnienia salda opakowań z klientem firma Beta zestawiła ruchy na opakowaniach za maj 2007. Wyniki prezentuje tabela:

W wyniku wszystkich operacji na koncie opakowań w maju saldo należności z tytułu opakowań wzrosło o 12 000 zł.


Często producenci bagatelizują problem zaległych opakowań w obawie przed utratą klienta. Unikanie rozwiązania tego problemu jest jednak błędem. Wdrożenie programu restrukturyzacji opakowań ma właśnie na celu ograniczenie wydatków powstałych w wyniku utraty opakowań przez odbiorców. Początkiem jest diagnoza sytuacji. Zazwyczaj sygnałem świadczącym o problemach z opakowaniami u klienta jest znacząca wartość opakowań niezwróconych w terminie.


Jeśli klient ma problemy ze zwrotem opakowań, wówczas kluczowe jest uzgodnienie sald. Dzięki temu obie strony będą zgodne w zakresie powstałych uchybień. Po przeprowadzonej restrukturyzacji konieczny jest okresowy monitoring salda klienta. Często bowiem zdarza się, że po specyficznym dla branży okresie (którym jest zazwyczaj sezon) ponownie pojawiają się problemy z opakowaniami. Monitoring pozwoli określić, czy odbiorca poprawił wewnętrzne procesy zarządzania opakowaniami i czy kolejne braki są od niego niezależne, czy też świadomie nie dba o opakowania.

Jacek Folga

analityk w firmie z branży FMCG

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA