REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak efektywnie zarządzać opakowaniami zwrotnymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Folga
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie opakowaniami zwrotnymi leży głównie w kompetencjach osób odpowiedzialnych za gospodarkę magazynową. Opakowania zwrotne przez wielu przedsiębiorców są traktowane jako „dodatek” do sprzedaży. Jednak po co wydawać gotówkę na nowe opakowania, jeśli można wdrożyć system kontroli opakowań wydanych klientom.


Ponadto sprzedaż produktów w opakowaniach zwrotnych, z wykorzystaniem kredytu kupieckiego, wiąże się również z odroczeniem okresu zwrotu opakowań lub zapłaty za nie. To natomiast wpływa na wzrost utrzymywanych należności.

REKLAMA


Najważniejsze obszary, na które ma wpływ dział finansowo-księgowy, w zakresie kontroli obrotu opakowań zwrotnych dotyczą:

• poprawy rentowności aktywów,

• zmniejszenia kosztów zakupu opakowań,

• przyśpieszenia rotacji należności i kontroli ryzyka kredytu kupieckiego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• kształtowania polityki podatkowej (szczególnie w zakresie VAT),

• opracowywania programów oddłużeniowych odbiorców w zakresie należności przeterminowanych z tytułu opakowań,

• prowadzenia ilościowej i wartościowej ewidencji posiadanych i wydanych opakowań.


Sprzedaż produktów w opakowaniach zwrotnych wiąże się ze specyficznymi zagrożeniami, którymi firma musi zarządzać. Po pierwsze - istotne jest wprowadzenie mechanizmów przyśpieszających rotację opakowań i ich odzyskanie.


Aby ten proces przebiegał bez większych strat dla producenta, konieczne jest przede wszystkim wprowadzenie terminu zwrotu opakowań. Dzięki temu wartość wydanych opakowań zostaje zamieniona na należność. Przekroczenie terminu zwrotu opakowań powoduje powstanie należności po terminie. Wówczas dostawca powinien zażądać zwrotu opakowań lub zapłaty za nie.


Zyskasz

Opakowania to pieniądze. W skali jednostkowej wydają się one mało istotne, ale suma utraconych opakowań może być znaczącym obciążeniem dla producenta.


W przypadku procedur kontroli kredytowej opakowania należy traktować tak samo jak należności za sprzedany z nimi towar. Takie podejście spowoduje, że odbiorcy będą przywiązywać większą wagę do opakowań, co zwiększy ich odzyskiwanie. Oczywiście nie można liczyć na 100% odzyskanie opakowań zwrotnych. Szczególnie np. opakowania szklane są narażone na uszkodzenie.


Kolejny problem w zarządzaniu opakowaniami zwrotnymi to ich ewidencja. Dobra ewidencja to klucz do sukcesu w zakresie odzyskiwania opakowań. Producent powinien prowadzić ewidencję zarówno ilościową, jak i wartościową. Ewidencja ilościowa informuje o saldzie wydanych opakowań według rodzajów. Ewidencja wartościowa dotyczy salda opakowań w złotówkach (lub innej walucie). Obie ewidencje powinny być prowadzone dla każdego odbiorcy osobno. Może się bowiem zdarzyć, że saldo wartościowe będzie maleć i nie będzie to miało odzwierciedlenia w saldzie ilościowym. Sytuacja taka wystąpi, jeśli odbiorca odda więcej opakowań jednego rodzaju, a dostawca zgodzi się je przyjąć (przykład 1).


Przykład 1

Firma Atax wydała odbiorcy następujące rodzaje opakowań:

Po 30 dniach firma zwróciła następujące opakowania:

Wartość opakowań pobranych i oddanych przez klienta (211 zł) jest taka sama, jednak klient nadal nie oddał 30 sztuk opakowania A. Było to możliwe, ponieważ odbiorca zwrócił opakowanie B w większej ilości, niż pobrał z towarem. Obrazuje to częsty przypadek różnicy między saldami ilościowym i wartościowym opakowań.


Następny problem, jaki pojawi się w przypadku obrotu opakowaniami, to uszkodzenia na terenie zakładu produkcyjnego. Niestety, uszkodzeń takich nie da się uniknąć. W takim przypadku opakowania uszkodzone warto zaliczyć do pozostałych kosztów operacyjnych. Dla tych kosztów należy jednak stworzyć odrębne miejsce powstawania kosztów. Zapewni to lepszą kontrolę nad uszkodzeniami, a także umożliwi wdrożenie norm i procedur bezpieczeństwa. Nadmierny wzrost tych kosztów może być spowodowany: niedoskonałym systemem produkcyjnym powodującym uszkodzenia, zbyt małą starannością pracowników, problemami w zakresie transportowana opakowań między magazynami itp. Warto również wspomnieć o problemach natury podatkowej. Od 1 maja 2004 r. obrót opakowaniami jest objęty VAT.


Jakie narzędzia stosować do kontroli opakowań


Ograniczanie kosztów opakowań zwrotnych może poprawić rentowność przedsiębiorstwa. Jest to obszar często pomijany w analizach, ale w nim znajdują się także istotne rezerwy poprawy wyniku finansowego. Opakowania zgromadzone u producenta generują koszty związane z ich przechowywaniem (powierzchnia magazynowa, ochrona, uszkodzenia fizyczne itp.). Największa możliwość ograniczenia kosztów wiąże się z wydawaniem opakowań odbiorcom.


Podstawą skutecznej kontroli jest posiadanie aktualnych i precyzyjnych danych na temat opakowań. W tym celu konieczne jest przeprowadzanie okresowej ich inwentaryzacji. Bardzo istotny jest również system monitoringu obrotu opakowaniami. Powstanie należności z tytułu opakowań powinno być księgowane na kontach analitycznych poszczególnych klientów. Dobrym rozwiązaniem jest powiązanie faktury sprzedaży towaru z dokumentem dotyczącym wydania lub sprzedaży opakowań. W ten sposób łatwiej będzie analizować ruchy opakowań w powiązaniu z poszczególnymi klientami. W celu zapewnienia kontroli opakowań niezbędne będą raporty monitorujące saldo opakowań u każdego z klientów (przykład 2).


Przykład 2

Firma Beta w celu lepszej kontroli obrotu opakowaniami opracowała następujący schemat księgowania dokumentów.

Firma księguje dokumenty związane z obrotem opakowaniami na jednym zbiorczym koncie „Opakowania”. W celach kontrolnych wyodrębniła też dodatkowe konta dla rodzajów opakowań. Dokumenty dodatkowo księgowane są dla każdego odbiorcy osobno. Dzięki takiemu układowi kont firma zachowuje wymogi sprawozdawcze i zapewnia sobie detaliczną kontrolę opakowań.


Podstawowy raport wykorzystywany w kontroli opakowań, znany już z monitoringu należności, to struktura wiekowa (przykład 3). Pokazuje ona wartości niezwróconych opakowań w podziale na zdefiniowane okresy czasowe. Ważne jest, aby w przypadku gdy wyznacza się okres zwrotu opakowań, wartość opakowań pobranych przez klienta również była uwzględniana w przyznanym klientowi limicie kredytowym. Odroczenie okresu zwrotu lub zapłaty za opakowania wystawia firmę na takie samo ryzyko jak w przypadku odroczenia terminu zapłaty za towar.


Przykład 3

Przykładowa struktura wiekowa należności za opakowania:

Struktura wskazuje, że klient B zalega z opakowaniem X (na kwotę 12 000) oraz Z (na kwotę 3000). W przypadku klienta A szczególną uwagę trzeba zwrócić na opakowania Z (kwota 5000).


Kolejny raport usprawniający zarządzanie opakowaniami dotyczy ilościowej kontroli opakowań pobranych przez konkretnego klienta. Raport powinien wskazywać dokładnie, jakie opakowania klient musi jeszcze oddać (przykład 4).


Przykład 4

Firma chce uzyskać informacje, jakie rodzaje opakowań zalegają u odbiorcy Z i jak długo nie zostały one zwrócone. W tym celu firma sporządziła raport, zaprezentowany poniżej:

Jak wynika z raportu, klient Z posiada 250 palet niezwróconych w terminie oraz 5000 pojemników. Pozostałe opakowania nie wymagają jeszcze zwrotu. Cennym rozwiązaniem jest przypisanie numeru dostawy, ponieważ opakowania te można dokładnie powiązać z fakturą za towar i sprzedanym asortymentem.


Ważnym raportem umożliwiającym kontrolę opakowań jest także raport ruchów na opakowaniach. Raport taki powinien umożliwić przeprowadzenie dokładnej analizy wszystkich księgowań dokonywanych na koncie klienta w zakresie należności za opakowania. Trzeba pamiętać, że ruchy na opakowaniach to nie tylko wydanie i odbiór, ale również: zapłata, umorzenie, kompensata z należnymi rabatami i inne. Raport ruchów na opakowaniach ułatwi wyjaśnienie niezgodności w saldach, a także będzie cennym źródłem informacji w zakresie historii obrotu opakowaniami (przykład 5).


Przykład 5

W celu uzgodnienia salda opakowań z klientem firma Beta zestawiła ruchy na opakowaniach za maj 2007. Wyniki prezentuje tabela:

W wyniku wszystkich operacji na koncie opakowań w maju saldo należności z tytułu opakowań wzrosło o 12 000 zł.


Często producenci bagatelizują problem zaległych opakowań w obawie przed utratą klienta. Unikanie rozwiązania tego problemu jest jednak błędem. Wdrożenie programu restrukturyzacji opakowań ma właśnie na celu ograniczenie wydatków powstałych w wyniku utraty opakowań przez odbiorców. Początkiem jest diagnoza sytuacji. Zazwyczaj sygnałem świadczącym o problemach z opakowaniami u klienta jest znacząca wartość opakowań niezwróconych w terminie.


Jeśli klient ma problemy ze zwrotem opakowań, wówczas kluczowe jest uzgodnienie sald. Dzięki temu obie strony będą zgodne w zakresie powstałych uchybień. Po przeprowadzonej restrukturyzacji konieczny jest okresowy monitoring salda klienta. Często bowiem zdarza się, że po specyficznym dla branży okresie (którym jest zazwyczaj sezon) ponownie pojawiają się problemy z opakowaniami. Monitoring pozwoli określić, czy odbiorca poprawił wewnętrzne procesy zarządzania opakowaniami i czy kolejne braki są od niego niezależne, czy też świadomie nie dba o opakowania.

Jacek Folga

analityk w firmie z branży FMCG

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA