REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logistyka - jakość usług coraz częściej wygrywa z ceną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku usług logistycznych ciągle najważniejszym kryterium ich wyboru jest cena. Jednak jakość jest w coraz większym stopniu doceniana przez klientów. Zdają sobie sprawę z jej rzeczywistej wartości.


REKLAMA

Rynek usług logistycznych wymaga przeprowadzenia złożonych operacji transportowo- -magazynowo-przeładunkowych. Nie da się sprawdzić albo ocenić operatora logistycznego po jednej operacji transportowej. Jakość usług można oceniać na podstawie łańcucha zdarzeń w określonym przedziale czasowym.


- Na rynku dużo jest firm oferujących wyjątkowo niskie ceny, ale prawda jest taka, że nawet jeśli potrafią, zwykle na początku współpracy, zapewnić oczekiwaną jakość obsługi, to nie udaje się to w dłuższej perspektywie. Nasz rynek jest coraz bardziej dojrzały i klienci zdają sobie sprawę, że solidność, rzetelność, jakość muszą mieć swoją cenę. Nie oznacza to z drugiej strony, że za dobrą jakość trzeba płacić wygórowane ceny. W końcu obracamy się w realnym otoczeniu rynkowym i każda firma musi się liczyć z konkurencją, również cenową - mówi Robert Pastryk, dyrektor handlowy w firmie spedycyjnej Diera.


Miara jakości

REKLAMA


Klienci chcą jednak widzieć, że ponosząc określone koszty, będą mieli pewność spełnienia ich wymagań. To jest w zasadzie najważniejszy miernik jakości usługi logistycznej. Wówczas wysokie koszty ich obsługi przeliczają na zaoszczędzony czas, optymalizację kosztów dostaw czy też płynność produkcji. Można więc powiedzieć, że kończy się trudny okres dla operatorów logistycznych, kiedy to cena była głównym kryterium wyboru usługodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Zakłócenie jednego z etapów łańcucha dostaw wpływa często, poprzez efekt domina, na następne. A więc dobra jakość pozwala ograniczyć koszty opóźnień, uszkodzeń czy reklamacji. Czasem nieznacznie wyższa cena pozwala klientowi utrzymać ciągłość dostaw oraz konkurencyjność na swoim rynku. Szczególnie to widać w branży motoryzacyjnej, gdzie koszty przestoju linii produkcyjnej wynikające z opóźnienia dostaw komponentów idą często w dziesiątki, a nawet setki tysięcy euro dziennie - dodaje Robert Pastryk.


Dodatkowe czynności

REKLAMA


Jakość usługi mierzona na podstawie płynności produkcji czy dostaw na określoną godzinę nie dotyczy jednak wszystkich branż. Są produkty, gdzie usługa logistyczna polega na organizacji łańcucha dostaw opierającego się na podstawowych usługach typu magazynowanie i przewóz towaru we wskazanym terminie (bez wskazania godzin dostaw). W takich przypadkach klientowi oferuje się wartość dodaną do usługi, która to stanowi podstawowy czynnik oceny jakości. Klient może wówczas otrzymać dodatkowo gwarancję bezpieczeństwa towaru, dodatkowe ubezpieczenie, monitoring, nadzór nad załadunkiem/wyładunkiem itp. Generalnie chodzi o to, aby zostały zrealizowane wymagania klienta w 100 proc. (realizacja kontraktu mierzona jest najczęściej tzw. wskaźnikami jakościowymi), a klient powinien mieć świadomość, za co konkretnie płaci.


- Cena dotyczy przede wszystkim dotrzymania warunków, które operator logistyczny proponuje klientowi i musi być wartością proporcjonalną i optymalną w stosunku do jakości. Oczekiwania klientów są zróżnicowane, a jakość obejmuje wszystkie rodzaje korzyści prowadzące do zadowolenia lub do rozwiązania potencjalnych problemów. Klient musi mieć jednak pełną świadomość nakładu pracy i kosztów, które pozwoliły spełnić operatorowi logistycznemu jego oczekiwania. I to jest właśnie prawidłowe postrzeganie relacji ceny do jakości usługi - mówi Aneta Kępka, kierownik ds. klientów kluczowych w spółce Logistics Service.


Efekt skali


Klienci, którzy nie potrzebują budowania specjalnych łańcuchów dostaw, mogą liczyć również na wysoką jakość i przede wszystkim na niższe ceny. Dzięki masowej skali świadczenia usług standardowych, operator może zagwarantować określony ich poziom zarówno jakościowy, jak i cenowy.


- Podstawowym elementem powodującym, że niektóre czynności logistyczne są dużo tańsze, jest efekt skali (wielu klientów i duża liczba operacji) zwiększający efektywność i zmniejszający koszty. Pozwala to również na zwiększenie jakości realizowanych usług przejawiającej się w postaci lepszego sprzętu, bardziej ekonomicznego oraz tańszego serwisu. Powyższe zasady odnoszą się do mniej lub bardziej zestandaryzowanych usług. Klienta nie interesują jednak nasze koszty, tylko efekt końcowy - tłumaczy Adam Jędryczek, specjalista ds. logistyki spółki Jas - Fbg.


Jakość goni cenę
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


BEATA TROCHYMIAK

beata.trochymiak@infor.pl


OPINIE


JANUSZ GÓRSKI

prezes zarządu Schenker

Usługa logistyczna powinna spełniać przede wszystkim dwa kryteria istotne z punktu widzenia klienta: musi być zgodna ze zleceniem oraz prowadzić do szybkiego odzyskania gotówki zamrożonej w towarze klienta. Kolejne czynniki wynikają z oczekiwań poszczególnych segmentów klientów. I tak np. branża motoryzacyjna oczekuje bardzo punktualnych dostaw od razu na taśmę produkcyjną, przy czym ramy czasowe określane są dość wąsko - rozpiętość może być najwyżej parominutowa. Z kolei branża farmaceutyczna duży nacisk kładzie na dostawy nocne, co wymaga z punktu widzenia operatora logistycznego stworzenia często odrębnego systemu transportowego, a także odpowiedniego przeszkolenia kierowców.


Sebastian Szlegel, managing director Rohlig Poland

SEBASTIAN SZLEGEL

managing director Rohlig Poland

Na jakość usług logistycznych duży wpływ ma dostosowanie odpowiednich rozwiązań do danej operacji logistycznej już na etapie planowania. W tym zakresie szczególnie ważna jest bliska współpraca ze zleceniodawcami usług, właściwa identyfikacja ich potrzeb i oferowanie optymalnych rozwiązań skrojonych na miarę klienta. Nie można zapominać o zaangażowaniu pracowników, wyborze i selekcji poddostawców, których praca przekłada się na efektywność i jakość całego łańcucha dostaw. Równie duże znaczenie mają oferowane możliwości IT, które są ważnym elementem ogólnej oceny kompetencji operatorów i wyrazem efektywności procesów.


MONIKA BIEDRZYCKA

dyrektor marketingu UPS

Usługa logistyczna składa się z wielu oddzielnych procesów - nieprawidłowe działanie choćby jednego z nich może znacznie obniżyć standard obsługi. Jakość usługi zależy więc od wielu elementów, takich jak: sposób obsługi klienta podczas przyjęcia zlecenia transportowego, łatwość przygotowania dokumentacji wysyłkowej, szybkość przyjazdu po przesyłkę, wykorzystywane nowoczesne technologie, terminowość i bezpieczeństwo doręczenia, jakość obsługi posprzedażowej. Większość tych elementów zależy od ludzi, więc niezwykle istotne jest staranne dobieranie kadry pracowniczej i stałe nadzorowanie standardów obsługi.

 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA