REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logistyka - jakość usług coraz częściej wygrywa z ceną

Beata Trochymiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku usług logistycznych ciągle najważniejszym kryterium ich wyboru jest cena. Jednak jakość jest w coraz większym stopniu doceniana przez klientów. Zdają sobie sprawę z jej rzeczywistej wartości.


REKLAMA

Rynek usług logistycznych wymaga przeprowadzenia złożonych operacji transportowo- -magazynowo-przeładunkowych. Nie da się sprawdzić albo ocenić operatora logistycznego po jednej operacji transportowej. Jakość usług można oceniać na podstawie łańcucha zdarzeń w określonym przedziale czasowym.


- Na rynku dużo jest firm oferujących wyjątkowo niskie ceny, ale prawda jest taka, że nawet jeśli potrafią, zwykle na początku współpracy, zapewnić oczekiwaną jakość obsługi, to nie udaje się to w dłuższej perspektywie. Nasz rynek jest coraz bardziej dojrzały i klienci zdają sobie sprawę, że solidność, rzetelność, jakość muszą mieć swoją cenę. Nie oznacza to z drugiej strony, że za dobrą jakość trzeba płacić wygórowane ceny. W końcu obracamy się w realnym otoczeniu rynkowym i każda firma musi się liczyć z konkurencją, również cenową - mówi Robert Pastryk, dyrektor handlowy w firmie spedycyjnej Diera.


Miara jakości

REKLAMA


Klienci chcą jednak widzieć, że ponosząc określone koszty, będą mieli pewność spełnienia ich wymagań. To jest w zasadzie najważniejszy miernik jakości usługi logistycznej. Wówczas wysokie koszty ich obsługi przeliczają na zaoszczędzony czas, optymalizację kosztów dostaw czy też płynność produkcji. Można więc powiedzieć, że kończy się trudny okres dla operatorów logistycznych, kiedy to cena była głównym kryterium wyboru usługodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Zakłócenie jednego z etapów łańcucha dostaw wpływa często, poprzez efekt domina, na następne. A więc dobra jakość pozwala ograniczyć koszty opóźnień, uszkodzeń czy reklamacji. Czasem nieznacznie wyższa cena pozwala klientowi utrzymać ciągłość dostaw oraz konkurencyjność na swoim rynku. Szczególnie to widać w branży motoryzacyjnej, gdzie koszty przestoju linii produkcyjnej wynikające z opóźnienia dostaw komponentów idą często w dziesiątki, a nawet setki tysięcy euro dziennie - dodaje Robert Pastryk.


Dodatkowe czynności

REKLAMA


Jakość usługi mierzona na podstawie płynności produkcji czy dostaw na określoną godzinę nie dotyczy jednak wszystkich branż. Są produkty, gdzie usługa logistyczna polega na organizacji łańcucha dostaw opierającego się na podstawowych usługach typu magazynowanie i przewóz towaru we wskazanym terminie (bez wskazania godzin dostaw). W takich przypadkach klientowi oferuje się wartość dodaną do usługi, która to stanowi podstawowy czynnik oceny jakości. Klient może wówczas otrzymać dodatkowo gwarancję bezpieczeństwa towaru, dodatkowe ubezpieczenie, monitoring, nadzór nad załadunkiem/wyładunkiem itp. Generalnie chodzi o to, aby zostały zrealizowane wymagania klienta w 100 proc. (realizacja kontraktu mierzona jest najczęściej tzw. wskaźnikami jakościowymi), a klient powinien mieć świadomość, za co konkretnie płaci.


- Cena dotyczy przede wszystkim dotrzymania warunków, które operator logistyczny proponuje klientowi i musi być wartością proporcjonalną i optymalną w stosunku do jakości. Oczekiwania klientów są zróżnicowane, a jakość obejmuje wszystkie rodzaje korzyści prowadzące do zadowolenia lub do rozwiązania potencjalnych problemów. Klient musi mieć jednak pełną świadomość nakładu pracy i kosztów, które pozwoliły spełnić operatorowi logistycznemu jego oczekiwania. I to jest właśnie prawidłowe postrzeganie relacji ceny do jakości usługi - mówi Aneta Kępka, kierownik ds. klientów kluczowych w spółce Logistics Service.


Efekt skali


Klienci, którzy nie potrzebują budowania specjalnych łańcuchów dostaw, mogą liczyć również na wysoką jakość i przede wszystkim na niższe ceny. Dzięki masowej skali świadczenia usług standardowych, operator może zagwarantować określony ich poziom zarówno jakościowy, jak i cenowy.


- Podstawowym elementem powodującym, że niektóre czynności logistyczne są dużo tańsze, jest efekt skali (wielu klientów i duża liczba operacji) zwiększający efektywność i zmniejszający koszty. Pozwala to również na zwiększenie jakości realizowanych usług przejawiającej się w postaci lepszego sprzętu, bardziej ekonomicznego oraz tańszego serwisu. Powyższe zasady odnoszą się do mniej lub bardziej zestandaryzowanych usług. Klienta nie interesują jednak nasze koszty, tylko efekt końcowy - tłumaczy Adam Jędryczek, specjalista ds. logistyki spółki Jas - Fbg.


Jakość goni cenę
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


BEATA TROCHYMIAK

beata.trochymiak@infor.pl


OPINIE


JANUSZ GÓRSKI

prezes zarządu Schenker

Usługa logistyczna powinna spełniać przede wszystkim dwa kryteria istotne z punktu widzenia klienta: musi być zgodna ze zleceniem oraz prowadzić do szybkiego odzyskania gotówki zamrożonej w towarze klienta. Kolejne czynniki wynikają z oczekiwań poszczególnych segmentów klientów. I tak np. branża motoryzacyjna oczekuje bardzo punktualnych dostaw od razu na taśmę produkcyjną, przy czym ramy czasowe określane są dość wąsko - rozpiętość może być najwyżej parominutowa. Z kolei branża farmaceutyczna duży nacisk kładzie na dostawy nocne, co wymaga z punktu widzenia operatora logistycznego stworzenia często odrębnego systemu transportowego, a także odpowiedniego przeszkolenia kierowców.


Sebastian Szlegel, managing director Rohlig Poland

SEBASTIAN SZLEGEL

managing director Rohlig Poland

Na jakość usług logistycznych duży wpływ ma dostosowanie odpowiednich rozwiązań do danej operacji logistycznej już na etapie planowania. W tym zakresie szczególnie ważna jest bliska współpraca ze zleceniodawcami usług, właściwa identyfikacja ich potrzeb i oferowanie optymalnych rozwiązań skrojonych na miarę klienta. Nie można zapominać o zaangażowaniu pracowników, wyborze i selekcji poddostawców, których praca przekłada się na efektywność i jakość całego łańcucha dostaw. Równie duże znaczenie mają oferowane możliwości IT, które są ważnym elementem ogólnej oceny kompetencji operatorów i wyrazem efektywności procesów.


MONIKA BIEDRZYCKA

dyrektor marketingu UPS

Usługa logistyczna składa się z wielu oddzielnych procesów - nieprawidłowe działanie choćby jednego z nich może znacznie obniżyć standard obsługi. Jakość usługi zależy więc od wielu elementów, takich jak: sposób obsługi klienta podczas przyjęcia zlecenia transportowego, łatwość przygotowania dokumentacji wysyłkowej, szybkość przyjazdu po przesyłkę, wykorzystywane nowoczesne technologie, terminowość i bezpieczeństwo doręczenia, jakość obsługi posprzedażowej. Większość tych elementów zależy od ludzi, więc niezwykle istotne jest staranne dobieranie kadry pracowniczej i stałe nadzorowanie standardów obsługi.

 
 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA