Samochody dla firm - zarządzanie flotą pojazdów
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przy nabywaniu samochodu za gotówkę (bądź na kredyt) każda firma angażuje jednorazowo własne pieniądze. Twierdzę, że jest to rozwiązanie niekorzystne, gdyż przedsiębiorca - działając na własną rękę - uzyska niskie rabaty od producentów samochodów. Do tego wysokość VAT do rozliczenia sięga wyłącznie do 60 proc. (nie więcej niż 6 tys. zł), odpisy amortyzacyjne są kosztem uzyskania przychodu, a jedno z większych ryzyk, czyli wartość końcowa pojazdu, leży po stronie firmy.
Cała część związana z administrowaniem i serwisowaniem auta (ubezpieczenie, wymiana opon, assistance, paliwo, kontrola kosztów) jest również po stronie firmy i wymaga nakładu pracy kilku departamentów.
Dużo przywilejów, mało faktur
W przypadku zlecenia zarządzania flotą wyspecjalizowanej firmie, przedsiębiorca:
- spłaca rzeczywistą utratę wartości samochodu w trakcie trwania umowy,
- płaci odsetki od rzeczywistej utraty wartości,
- korzysta z wysokich rabatów firmy leasingowej,
- może odliczyć 60 proc. VAT (nie więcej niż 6 tys. od sumy opłat leasingowych części finansowej i 100 proc. VAT od części serwisowej),
- ma dostęp do ubezpieczenia na preferencyjnych warunkach posiadanych przez firmy CFM,
- korzysta z serwisu oraz opon z uwzględnieniem wysokich rabatów dla firm CFM,
- ma zapewnioną 24-godzinną mobilność floty - kompleksowy assistance wraz z samochodem zastępczym,
- ma zapewnioną obsługę kart paliwowych z uwzględnieniem rabatów dla firm CFM (faktura raz w miesiącu),
- ma pełną kontrolę kosztów poprzez comiesięczne raporty menedżerskie.
Główne produkty CFM
Właściciele firm mogą skorzystać z dwóch głównych produktów oferowanych przez firmy z branży Car Fleet Management (CFM):
- Wynajem długoterminowy
Wynajem długoterminowy (pełny leasing operacyjny) proponowany jest właścicielom firm, którzy traktują samochód jako narzędzie pracy - chcą używać pojazdy, a nie mieć je na własność. Przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc firmy CFM w wyborze optymalnej marki i modeli pojazdów oraz sfinansowania ich kupna w oparciu o wynegocjowane, maksymalne rabaty producentów. Raz w miesiącu firma CFM wystawia klientowi jedną fakturę za używanie wszystkich pojazdów objętych umową (wraz z raportem zarządczym). Opłata miesięczna jest stała przez cały okres trwania kontraktu. W ramach stałej miesięcznej opłaty komponowane są każdorazowo - stosownie do potrzeb każdej firmy - odpowiednie części składowe (opcjonalnie) m.in.: finansowanie, ubezpieczenie OC, AC, NNW, serwisowanie wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi w całym kraju, usługa assistance dostępna 24 godziny na dobę siedem dni w tygodniu w całej Europie oraz karty paliwowe.
- Zarządzanie flotą
Zarządzanie flotą samochodową dedykowane jest firmom, które mają własną flotę i chcą zredukować koszty związane z jej administrowaniem. Na podstawie umowy o zarządzanie parkiem samochodowym, wszelkie prace administracyjno-księgowe bierze na siebie firma leasingowa. Dzięki temu przedsiębiorca ma możliwość pełnej kontroli nad budżetem swojej floty. Firma CFM zapewnia pełną i fachową obsługę pojazdów, organizuje i zarządza wszelkie czynności serwisowe (przedsiębiorca korzysta z rabatów przyznanych firmie CFM przez producentów samochodów czy serwisy samochodowe). Spółka korzystająca z usługi zarządzania flotą otrzymuje tylko jedną fakturę w miesiącu za zarządzanie całym parkiem samochodowym (w miejsce pojedynczych faktur za poszczególne samochody i usługi). W trakcie trwania umowy pojazdy są własnością klienta, który ma prawo do odpisów amortyzacyjnych.
OUTSOURCING FLOTY - ZYSKI DLA FIRM
Korzyści finansowe:
- pozabilansowe finansowanie,
- możliwość odliczania VAT,
- zaliczenie opłat miesięcznych w koszty uzyskania przychodu,
- ryzyko wartości końcowej jest po stronie firmy CFM.
Korzyści operacyjne:
- stałe koszty miesięczne - możliwość budżetowania wydatków firmy na kilka lat naprzód,
- jedna faktura miesięcznie,
- zmniejszenie kosztów zatrudnienia,
- regularne raporty zarządcze,
- profesjonalne doradztwo.
LESZEK POMORSKI
członek zarządu, dyrektor sprzedaży i marketingu ING Car Lease Polska
REKLAMA
REKLAMA