REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto założyć sklep spożywczy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ED
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli dysponujemy lokalem o powierzchni przynajmniej 50 mkw. oraz kapitałem w wysokości 50-100 tys. zł, możemy się pokusić o poprowadzenie w ramach własnego biznesu małego sklepu spożywczego.


Choć obecnie w Polsce sklep spożywczy można znaleźć niemal na każdym rogu, a super- i hipermarketów wciąż przybywa, wciąż jest miejsce na nowe biznesy w tej branży. Właściciel małego sklepu nie wygra rzecz jasna z gigantami pod względem niskich cen czy obszernością dostępnego asortymentu, ale może być bezkonkurencyjny co do jakości świadczonych usług.

REKLAMA

 

REKLAMA


Wraz ze wzrostem płac oraz poziomu życia rośnie grono osób, które mniejszą wagę przywiązują do cen kupowanych artykułów spożywczych, za to znajdując ulubione produkty o uznanej jakości - i to w dogodnych dla siebie punktach - skłonne są pogodzić się nawet z wysoką marzą sprzedawcy. W wielu supermarketach trudno znaleźć twaróg z Garwolina, masło z Kosowa Lackiego, przecier pomidorowy z Łowicza itp. produkty, które są poszukiwane przez wybrednych konsumentów. Ba, towar tam kupowany często jest nieznanego pochodzenia, gdyż metkowany jest informacją, iż wyprodukowany został dla danej sieci.


Przedsiębiorca prowadzący mały sklep spożywczy łatwo może wykorzystać ten fakt jako sposób budowania przewagi konkurencyjnej nad wielkimi sieciami. W tym celu wystarczy rozpoznać gusta potencjalnych klientów i zadbać, by w sklepie znajdowali oni wyłącznie takie produkty, jakich poszukują. Dotyczy to przede wszystkim towarów kupowanych codziennie, a więc pieczywa, nabiału, wędlin czy napojów. A ponieważ gusta się zmieniają, warto stałych klientów nieustannie monitorować, czyli po prostu wypytywać o preferencje.


Dzięki temu zresztą można lepiej wykorzystać posiadane środki obrotowe, przeznaczając je w możliwie dużej części na zakup towarów, które szybko schodzą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Innym wariantem poprowadzenia małego sklepu spożywczego jest skorzystanie z franszyzy lub ajencji. Takie rozwiązanie jest optymalne w sytuacji, gdy mamy odpowiedni lokal do poprowadzenia działalności, natomiast brakuje nam pieniędzy na zainwestowanie w towar.


W ramach sieci franczyzowych prowadzone są biznesy, które mają już zweryfikowana przez rynek technologię, znaną markę oraz rozpoznawane znaki towarowe, np. dotyczące określonych produktów.

REKLAMA


Umowa franczyzowa, poza prawem używania znaku towarowego czy logo sieci, do której firma przystąpi, daje licencjobiorcy możliwość zoptymalizowania kosztów na promocję i reklamę, szkolenie pracowników, finansowanie badań nad nowymi produktami itp. Za opłatę licencyjną można bowiem liczyć także na szkolenia dla siebie i załogi, na kampanie promocyjne wspierające sprzedaż czy na know-how dla danej branży, np. wiedzę o specyfice rozliczeń i księgowości. Za tę pomoc biorca przekazuje franczyzodawcy tzw. opłatę wstępną za udzielenie licencji. Potem zaś, przez cały okres trwania umowy, wpłaca na rzecz dawcy pewien procent swoich obrotów.


Podobnie, choć w znacznie węższym zakresie działa umowa agencyjna. W przypadku znanej w Polsce sieci sklepów Żabka, firma ta nie sprzedaje licencji. Wszystkie sklepy są prowadzone przez ajentów na zasadzie umowy współpracy. Koszty, jakie ponosi ajent, niezbędne do uruchomienia sklepu to: opłaty związane z uruchomieniem działalności gospodarczej, zakupem kasy fiskalnej oraz wykupem koncesji na sprzedaż alkoholu; koszt ten zresztą Żabka zwraca. Osoba, która chce nawiązać współpracę z Żabką, musi prowadzić własną działalność gospodarczą, mieć zdany egzamin w ośrodku szkoleniowym Żabki oraz podpisaną umowę współpracy.


ED

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

REKLAMA

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

REKLAMA

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

REKLAMA