REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto założyć sklep spożywczy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ED
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli dysponujemy lokalem o powierzchni przynajmniej 50 mkw. oraz kapitałem w wysokości 50-100 tys. zł, możemy się pokusić o poprowadzenie w ramach własnego biznesu małego sklepu spożywczego.


Choć obecnie w Polsce sklep spożywczy można znaleźć niemal na każdym rogu, a super- i hipermarketów wciąż przybywa, wciąż jest miejsce na nowe biznesy w tej branży. Właściciel małego sklepu nie wygra rzecz jasna z gigantami pod względem niskich cen czy obszernością dostępnego asortymentu, ale może być bezkonkurencyjny co do jakości świadczonych usług.

REKLAMA

 

REKLAMA


Wraz ze wzrostem płac oraz poziomu życia rośnie grono osób, które mniejszą wagę przywiązują do cen kupowanych artykułów spożywczych, za to znajdując ulubione produkty o uznanej jakości - i to w dogodnych dla siebie punktach - skłonne są pogodzić się nawet z wysoką marzą sprzedawcy. W wielu supermarketach trudno znaleźć twaróg z Garwolina, masło z Kosowa Lackiego, przecier pomidorowy z Łowicza itp. produkty, które są poszukiwane przez wybrednych konsumentów. Ba, towar tam kupowany często jest nieznanego pochodzenia, gdyż metkowany jest informacją, iż wyprodukowany został dla danej sieci.


Przedsiębiorca prowadzący mały sklep spożywczy łatwo może wykorzystać ten fakt jako sposób budowania przewagi konkurencyjnej nad wielkimi sieciami. W tym celu wystarczy rozpoznać gusta potencjalnych klientów i zadbać, by w sklepie znajdowali oni wyłącznie takie produkty, jakich poszukują. Dotyczy to przede wszystkim towarów kupowanych codziennie, a więc pieczywa, nabiału, wędlin czy napojów. A ponieważ gusta się zmieniają, warto stałych klientów nieustannie monitorować, czyli po prostu wypytywać o preferencje.


Dzięki temu zresztą można lepiej wykorzystać posiadane środki obrotowe, przeznaczając je w możliwie dużej części na zakup towarów, które szybko schodzą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Innym wariantem poprowadzenia małego sklepu spożywczego jest skorzystanie z franszyzy lub ajencji. Takie rozwiązanie jest optymalne w sytuacji, gdy mamy odpowiedni lokal do poprowadzenia działalności, natomiast brakuje nam pieniędzy na zainwestowanie w towar.


W ramach sieci franczyzowych prowadzone są biznesy, które mają już zweryfikowana przez rynek technologię, znaną markę oraz rozpoznawane znaki towarowe, np. dotyczące określonych produktów.

REKLAMA


Umowa franczyzowa, poza prawem używania znaku towarowego czy logo sieci, do której firma przystąpi, daje licencjobiorcy możliwość zoptymalizowania kosztów na promocję i reklamę, szkolenie pracowników, finansowanie badań nad nowymi produktami itp. Za opłatę licencyjną można bowiem liczyć także na szkolenia dla siebie i załogi, na kampanie promocyjne wspierające sprzedaż czy na know-how dla danej branży, np. wiedzę o specyfice rozliczeń i księgowości. Za tę pomoc biorca przekazuje franczyzodawcy tzw. opłatę wstępną za udzielenie licencji. Potem zaś, przez cały okres trwania umowy, wpłaca na rzecz dawcy pewien procent swoich obrotów.


Podobnie, choć w znacznie węższym zakresie działa umowa agencyjna. W przypadku znanej w Polsce sieci sklepów Żabka, firma ta nie sprzedaje licencji. Wszystkie sklepy są prowadzone przez ajentów na zasadzie umowy współpracy. Koszty, jakie ponosi ajent, niezbędne do uruchomienia sklepu to: opłaty związane z uruchomieniem działalności gospodarczej, zakupem kasy fiskalnej oraz wykupem koncesji na sprzedaż alkoholu; koszt ten zresztą Żabka zwraca. Osoba, która chce nawiązać współpracę z Żabką, musi prowadzić własną działalność gospodarczą, mieć zdany egzamin w ośrodku szkoleniowym Żabki oraz podpisaną umowę współpracy.


ED

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA