REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto założyć sklep spożywczy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ED
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli dysponujemy lokalem o powierzchni przynajmniej 50 mkw. oraz kapitałem w wysokości 50-100 tys. zł, możemy się pokusić o poprowadzenie w ramach własnego biznesu małego sklepu spożywczego.


Choć obecnie w Polsce sklep spożywczy można znaleźć niemal na każdym rogu, a super- i hipermarketów wciąż przybywa, wciąż jest miejsce na nowe biznesy w tej branży. Właściciel małego sklepu nie wygra rzecz jasna z gigantami pod względem niskich cen czy obszernością dostępnego asortymentu, ale może być bezkonkurencyjny co do jakości świadczonych usług.

REKLAMA

 

REKLAMA


Wraz ze wzrostem płac oraz poziomu życia rośnie grono osób, które mniejszą wagę przywiązują do cen kupowanych artykułów spożywczych, za to znajdując ulubione produkty o uznanej jakości - i to w dogodnych dla siebie punktach - skłonne są pogodzić się nawet z wysoką marzą sprzedawcy. W wielu supermarketach trudno znaleźć twaróg z Garwolina, masło z Kosowa Lackiego, przecier pomidorowy z Łowicza itp. produkty, które są poszukiwane przez wybrednych konsumentów. Ba, towar tam kupowany często jest nieznanego pochodzenia, gdyż metkowany jest informacją, iż wyprodukowany został dla danej sieci.


Przedsiębiorca prowadzący mały sklep spożywczy łatwo może wykorzystać ten fakt jako sposób budowania przewagi konkurencyjnej nad wielkimi sieciami. W tym celu wystarczy rozpoznać gusta potencjalnych klientów i zadbać, by w sklepie znajdowali oni wyłącznie takie produkty, jakich poszukują. Dotyczy to przede wszystkim towarów kupowanych codziennie, a więc pieczywa, nabiału, wędlin czy napojów. A ponieważ gusta się zmieniają, warto stałych klientów nieustannie monitorować, czyli po prostu wypytywać o preferencje.


Dzięki temu zresztą można lepiej wykorzystać posiadane środki obrotowe, przeznaczając je w możliwie dużej części na zakup towarów, które szybko schodzą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Innym wariantem poprowadzenia małego sklepu spożywczego jest skorzystanie z franszyzy lub ajencji. Takie rozwiązanie jest optymalne w sytuacji, gdy mamy odpowiedni lokal do poprowadzenia działalności, natomiast brakuje nam pieniędzy na zainwestowanie w towar.


W ramach sieci franczyzowych prowadzone są biznesy, które mają już zweryfikowana przez rynek technologię, znaną markę oraz rozpoznawane znaki towarowe, np. dotyczące określonych produktów.

REKLAMA


Umowa franczyzowa, poza prawem używania znaku towarowego czy logo sieci, do której firma przystąpi, daje licencjobiorcy możliwość zoptymalizowania kosztów na promocję i reklamę, szkolenie pracowników, finansowanie badań nad nowymi produktami itp. Za opłatę licencyjną można bowiem liczyć także na szkolenia dla siebie i załogi, na kampanie promocyjne wspierające sprzedaż czy na know-how dla danej branży, np. wiedzę o specyfice rozliczeń i księgowości. Za tę pomoc biorca przekazuje franczyzodawcy tzw. opłatę wstępną za udzielenie licencji. Potem zaś, przez cały okres trwania umowy, wpłaca na rzecz dawcy pewien procent swoich obrotów.


Podobnie, choć w znacznie węższym zakresie działa umowa agencyjna. W przypadku znanej w Polsce sieci sklepów Żabka, firma ta nie sprzedaje licencji. Wszystkie sklepy są prowadzone przez ajentów na zasadzie umowy współpracy. Koszty, jakie ponosi ajent, niezbędne do uruchomienia sklepu to: opłaty związane z uruchomieniem działalności gospodarczej, zakupem kasy fiskalnej oraz wykupem koncesji na sprzedaż alkoholu; koszt ten zresztą Żabka zwraca. Osoba, która chce nawiązać współpracę z Żabką, musi prowadzić własną działalność gospodarczą, mieć zdany egzamin w ośrodku szkoleniowym Żabki oraz podpisaną umowę współpracy.


ED

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA