REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są korzyści z wprowadzenia spółki na giełdę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Poszukujemy kapitału na rozwój i modernizację przedsiębiorstwa. Jesteśmy średniej wielkości spółką z o.o. Zastanawiamy się nad wprowadzeniem jej na giełdę w celu pozyskania kapitału. Jakie korzyści i zagrożenia się z tym wiążą? Czy lepiej wybrać ofertę publiczną czy prywatną?

 

REKLAMA


rada

 


Już wiele przedsiębiorstw przekonało się, że wejście na giełdę to wyjątkowo korzystne rozwiązanie. Jeżeli spółka odnosi sukcesy oraz wszystko wskazuje na to, że dalej będzie się sukcesywnie rozwijać, a potrzebuje środków na rozwój, warto zastanowić się nad wejściem na giełdę. Szczególnie efektywne może się okazać wprowadzenie akcji do obrotu publicznego. Szczegółowe zalety i wady wejścia spółki na giełdę zostały przedstawione w uzasadnieniu.


uzasadnienie


Decyzja, czy podjąć starania o uzyskanie statusu spółki publicznej, powinna być poprzedzona dokładnymi analizami. Przed podjęciem tej decyzji trzeba uświadomić sobie, co taki status daje i z jakimi zjawiskami należy się w związku z tym liczyć. Pomimo istniejących ograniczeń wprowadzenie akcji do obrotu giełdowego jest korzystne dla większości dużych i średnich spółek, w szczególności dla spółek z dynamicznych sektorów gospodarki. Po pozytywnej decyzji pierwszym krokiem powinno być przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną lub zawiązanie spółki akcyjnej i wniesienie do niej majątku przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wymieńmy teraz najważniejsze korzyści oraz wady, które należy rozważyć, decydując się na wejście na rynek giełdowy. Do głównych zalet trzeba zaliczyć:

REKLAMA

l  Łatwiejszy dostęp do kapitału. Główną korzyścią wejścia na rynek publiczny jest możliwość pozyskania znacznej wielkości, długoterminowego kapitału poprzez emisję akcji. Pozwala to szybko zrealizować długoterminowe cele spółki. W porównaniu z emisją prywatną emisja publiczna jest bardziej efektywna. W przypadku emisji prywatnej spółka może bowiem zaoferować swoje papiery wartościowe jedynie mniej niż 100 podmiotom.

l  Wzrost wiarygodności kredytowej. Spółce publicznej łatwiej będzie w przyszłości pozyskać nowy kapitał lub sfinansować zadłużenie, ponieważ spółka dzięki emisji jest już znana na rynku. Ponadto spółkom notowanym na giełdzie banki przyznają znacznie wyższe limity zadłużenia, nawet bez ustanawiania zabezpieczeń. Uzyskanie kredytu przez spółkę giełdową jest możliwe zazwyczaj także na korzystniejszych warunkach.

l  Płynność akcji. Akcje spółki publicznej można łatwo sprzedać na giełdzie. Dzięki temu w porównaniu z akcjonariuszem spółki prywatnej o wiele łatwiej jest wycofać się z inwestycji. Akcjonariusze nie mają także kłopotu z ustaleniem ceny. Akcje spółki giełdowej są bowiem wyceniane przez nieograniczony krąg inwestorów.

REKLAMA

l  Wzrost prestiżu spółki. Uzyskanie statusu spółki publicznej przyczynia się do poprawy wizerunku firmy. Oznacza to większe zaufanie do spółki pożyczkodawców, inwestorów, kontrahentów i klientów. Prezentacja spółki w trakcie oferty publicznej, spotkania z inwestorami, wzmianki w prasie wzmacniają markę firmy i podnoszą jej wiarygodność. Uzyskane korzyści marketingowe prowadzą do wzrostu zysku przedsiębiorstwa poprzez większą sprzedaż.

l  Programy motywacyjne. W spółkach publicznych istnieje możliwość skonstruowania wielu programów motywacyjnych opartych na akcjach. Pozwala to przyciągnąć i zatrzymać utalentowanych menadżerów. Łatwa zbywalność oraz możliwość wzrostu kursu akcji jest bardzo zachęcająca dla osób na najwyższych stanowiskach.

l  Przejęcia za akcje. Notowana na giełdzie spółka może zamiast gotówki wykorzystać własne akcje jako zapłatę za udziały w innym podmiocie gospodarczym. Nabywane spółki chętnie akceptują taką formę płatności. Zaletą z punktu widzenia firmy przejmującej jest to, że nie jest zmuszona do natychmiastowego znalezienia gotówki. Dzięki temu spółka ponosi niższe koszty i unika problemów z płynnością. Uwzględniając dodatkowo kwestie podatkowe, należy stwierdzić, że transakcja giełdowa może być o wiele atrakcyjniejsza niż przejęcie za gotówkę.

l  Możliwość konwersji zadłużenia. W razie wystąpienia trudności z obsługą zadłużenia spółka notowana na giełdzie ma możliwość dokonania konwersji tego zadłużenia na nowe akcje.

Wymieńmy teraz główne przyczyny, które powstrzymują firmy przed wejściem na giełdowy rynek:

l  Koszty. W drodze na giełdowy parkiet konieczne jest poniesienie pewnych kosztów: przygotowania prospektu emisyjnego, wynagrodzenia dla doradcy finansowego i prawnego, przeprowadzenia i ubezpieczenia emisji, dopuszczenia do obrotu giełdowego itp. W związku z tym, że wraz ze zwiększającą się wartością emisji zazwyczaj jej procentowe koszty maleją, dla małych spółek, których oferta nabycia akcji jest kwotowo nieduża, wejście na rynek publiczny jest dosyć kosztownym rozwiązaniem.


Do kosztów związanych z przeprowadzeniem emisji należy doliczyć coroczne płatności na rzecz giełdy oraz na rzecz biura maklerskiego, a także na utrzymywanie kontaktów z inwestorami i organizacją walnych zgromadzeń.

l  Zmniejszenie udziału w zyskach dotychczasowych właścicieli. Ze względu na to, że współwłaścicielami spółki stanie się duża liczba inwestorów posiadających akcje, część zysku wypracowanego przez spółkę trafi bezpośrednio do nich w formie dywidendy.

l  Podglądanie przez konkurencję. Spółki publiczne mają określone obowiązki informacyjne. Muszą regularnie ujawniać swoje sprawozdania finansowe oraz strategiczne plany, które mogą wpływać na cenę akcji. Odbiorcami tego typu danych publikowanych przez spółkę mogą być nie tylko akcjonariusze, ale również konkurencja. Zarząd firmy nie zawsze chce informować o pewnych transakcjach, uzyskanych warunkach kredytowych czy planach na przyszłość. Ujawnienie przejściowych strat czy trudności płatniczych może także negatywnie wpłynąć na kontakty z partnerami handlowymi i kredytodawcami.

l  Nacisk na bieżące zwiększanie zysków. Ze względu na to, że ceny akcji zależą w znacznym stopniu od bieżących wyników finansowych, zarząd znajduje się często pod presją utrzymania ciągłego wzrostu zysków. To może prowadzić do podejmowania krótkowzrocznych decyzji, które mogą być w sprzeczności z długoterminowymi strategiami rozwoju. Przykładowo, chcąc się wykazać większym zyskiem, spółka może obecnie zrezygnować z ważnego, lecz kosztownego projektu, który przyniósłby duże korzyści za kilka lat.

l  Obowiązki informacyjne. Spółka publiczna zobowiązana jest do publikacji wielu raportów: kwartalnych, półrocznych i rocznych. Dwa ostatnie muszą być przeglądowe (półroczny) i badane (roczny) przez biegłego rewidenta. Spółka zobowiązana jest także niezwłocznie publikować raporty bieżące w przypadku zaistnienia wydarzeń mogących mieć wpływ na cenę akcji. Dodatkowo istnieje wiele obowiązków związanych z przekroczeniem określonej liczby głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy.

l  Obserwowanie poczynań spółki. Nie tylko konkurencja, ale także inwestorzy będą na bieżąco śledzić, co się dzieje w spółce i jakie decyzje są podejmowane. Może to spowodować np. ograniczenia w prowadzeniu biznesu z powiązanymi spółkami.

l  Stosunkowo długi czas oczekiwania na środki. Procedury związane z przygotowaniem emisji i samą emisją trwają znacznie dłużej, niż uzyskanie kredytu bezpośrednio z banku.

l  Wahania kursów akcji. Notowania na giełdzie podlegają silnym wahaniom, co nierzadko nie ma związku z sytuacją spółki. W czasie bessy większość akcji traci na wartości, co powoduje, że wartość rynkowa firmy maleje. Może to wywołać niezadowolenie wśród kontrahentów, a także pracowników posiadających papiery spółki lub opcje na ich zakup.


Podsumowując, należy stwierdzić, że efektywność emisji publicznej jest wyższa w porównaniu z emisją prywatną, ponieważ spółka prywatna może oferować swoje papiery wartościowe jedynie ograniczonej liczbie podmiotów. Dostęp do kapitału w przypadku spółki publicznej jest nieporównywalnie większy, a sama oferta może być wsparta skuteczną akcją promocyjną. Efekty z takiej emisji mogą się więc okazać znacznie większe. Ponadto znaczącym czynnikiem dającym przewagę emisji publicznej nad prywatną jest płynność, tzn. możliwość łatwej sprzedaży kupionych akcji.

Za emisją prywatną z kolei przemawiają mniejsze wymagania i koszty.


Łukasz Kusak

ekspert w zakresie finansów i funduszy europejskich, pracownik redakcji

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA