REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać skuteczne wezwanie do zapłaty

REKLAMA

Mam wielu kontrahentów, którzy nie płacą. Moja księgowa wysyła raz w miesiącu do wszystkich, którzy mają zaległości, standardowe wezwania do zapłaty, jednak nie dają one żadnego efektu. Jak powinno wyglądać wezwanie do zapłaty, żeby wywołało pożądany efekt? Z jakich elementów powinno się składać?


Odpowiedź

REKLAMA


Nie ma jednego „cudownego” wzoru wezwania do zapłaty, na które każdy dłużnik zareaguje uregulowaniem świadczenia. Jednak jest kilka podstawowych zasad, których złamanie mści się brakiem reakcji ze strony dłużników na nasze monity. Podstawowa zasada mówi, że im szybsza jest nasza reakcja, tym większą mamy szansę powodzenia. Dlatego też nie ma sensu wysyłać do niepłacącego kontrahenta 7-10 monitów tej samej treści, bo nic one już nie zmienią. Do takiego opornego klienta wysyłamy 2, maksymalnie 3 wezwania. Powinny być one coraz ostrzejsze w wymowie: od przypomnienia, że kontrahent nie uiścił zapłaty do wezwania przedsądowego (co warto wyraźnie zaznaczyć w nagłówku wezwania). W każdym piśmie należy podać, z jakiego tytułu powstało zadłużenie, ile wynosi, warto obliczyć odsetki od należności oraz koszty w przypadku dochodzenia roszczenia przed sądem. I przede wszystkim należy podać datę, do kiedy oczekujemy na zapłatę należności. Termin powinien być stosunkowo krótki, aby niepotrzebnie nie przedłużać całej procedury (co jest szczególnie istotne w przypadku, gdybyśmy musieli przeprowadzić jeszcze całe postępowanie cywilne - od wniesienia pozwu do egzekucji). Z drugiej strony powinien dawać dłużnikowi realną szansę na wywiązanie się z zapłaty (jeśli zakreślimy termin 3-dniowy, to może się zdarzyć, że dłużnik odbierze wezwanie już po jego upływie, bo np. był w podróży służbowej). Warto podać również nasz numer konta, tak aby dłużnik nie mógł wymawiać się jego brakiem, oraz osobę uprawnioną do kontaktu (na wypadek, gdyby brak zapłaty wynikał z przyczyn nieleżących po stronie dłużnika). Warto także sprawdzić, czy wezwanie adresujemy do osoby odpowiedzialnej w firmie za zapłatę należności (żeby nasza korespondencja nie „krążyła” po całej firmie). Monit wysyłamy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru (dowód doręczenia wezwania może nam posłużyć jako dowód w trakcie postępowania sądowego o zapłatę). Jeśli współpracujemy z firmą windykacyjną bądź kancelarią prawniczą, która przejmie sprawę po bezskutecznym upływie terminu wskazanego w monicie, należy ten fakt wymienić w piśmie. Nie wolno zapominać o przystawieniu pieczątki Krajowego Rejestru Długów, jeżeli takową dysponujemy. Będzie ona sygnałem dla dłużnika, że jesteśmy uprawnieni do wpisania go do tego rejestru.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA