REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać skuteczne wezwanie do zapłaty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mam wielu kontrahentów, którzy nie płacą. Moja księgowa wysyła raz w miesiącu do wszystkich, którzy mają zaległości, standardowe wezwania do zapłaty, jednak nie dają one żadnego efektu. Jak powinno wyglądać wezwanie do zapłaty, żeby wywołało pożądany efekt? Z jakich elementów powinno się składać?


Odpowiedź

REKLAMA


Nie ma jednego „cudownego” wzoru wezwania do zapłaty, na które każdy dłużnik zareaguje uregulowaniem świadczenia. Jednak jest kilka podstawowych zasad, których złamanie mści się brakiem reakcji ze strony dłużników na nasze monity. Podstawowa zasada mówi, że im szybsza jest nasza reakcja, tym większą mamy szansę powodzenia. Dlatego też nie ma sensu wysyłać do niepłacącego kontrahenta 7-10 monitów tej samej treści, bo nic one już nie zmienią. Do takiego opornego klienta wysyłamy 2, maksymalnie 3 wezwania. Powinny być one coraz ostrzejsze w wymowie: od przypomnienia, że kontrahent nie uiścił zapłaty do wezwania przedsądowego (co warto wyraźnie zaznaczyć w nagłówku wezwania). W każdym piśmie należy podać, z jakiego tytułu powstało zadłużenie, ile wynosi, warto obliczyć odsetki od należności oraz koszty w przypadku dochodzenia roszczenia przed sądem. I przede wszystkim należy podać datę, do kiedy oczekujemy na zapłatę należności. Termin powinien być stosunkowo krótki, aby niepotrzebnie nie przedłużać całej procedury (co jest szczególnie istotne w przypadku, gdybyśmy musieli przeprowadzić jeszcze całe postępowanie cywilne - od wniesienia pozwu do egzekucji). Z drugiej strony powinien dawać dłużnikowi realną szansę na wywiązanie się z zapłaty (jeśli zakreślimy termin 3-dniowy, to może się zdarzyć, że dłużnik odbierze wezwanie już po jego upływie, bo np. był w podróży służbowej). Warto podać również nasz numer konta, tak aby dłużnik nie mógł wymawiać się jego brakiem, oraz osobę uprawnioną do kontaktu (na wypadek, gdyby brak zapłaty wynikał z przyczyn nieleżących po stronie dłużnika). Warto także sprawdzić, czy wezwanie adresujemy do osoby odpowiedzialnej w firmie za zapłatę należności (żeby nasza korespondencja nie „krążyła” po całej firmie). Monit wysyłamy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru (dowód doręczenia wezwania może nam posłużyć jako dowód w trakcie postępowania sądowego o zapłatę). Jeśli współpracujemy z firmą windykacyjną bądź kancelarią prawniczą, która przejmie sprawę po bezskutecznym upływie terminu wskazanego w monicie, należy ten fakt wymienić w piśmie. Nie wolno zapominać o przystawieniu pieczątki Krajowego Rejestru Długów, jeżeli takową dysponujemy. Będzie ona sygnałem dla dłużnika, że jesteśmy uprawnieni do wpisania go do tego rejestru.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA