REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto stosować karty upominkowe

REKLAMA

Wydawane pracownikom bony towarowe cieszą się niezmiennie bardzo dużą popularnością. Jednak mogą one być z powodzeniem zastąpione przez karty upominkowe (elektroniczne karty przedpłacone), które są bardziej wygodne i funkcjonalne.


Od kilku lat na krajowym rynku dostępna jest nowa usługa bankowa - elektroniczna karta przedpłacona. Jest ona rodzajem pieniądza elektronicznego na okaziciela. Prawie wszystkie dotychczas wydawane w naszym kraju karty były przypisane swoim posiadaczom - na awersie karty widniało imię i nazwisko posiadacza. Tym samym z karty mogła korzystać tylko osoba, której karta była przypisana. W omawianym przypadku tego typu ograniczenie nie istnieje.

REKLAMA


Karta upominkowa jest tak samo funkcjonalna jak bony towarowe, jednak jej posiadacz może dokonać płatności w każdym punkcie akceptującym karty płatnicze. Nie jest ograniczony konkretnym sklepem lub listą/siecią sklepów.


Niewątpliwą przewagą karty upominkowej nad bonem jest również to, że nie trzeba wykorzystywać przy pierwszym zakupie całego nominału karty. Jedną kartą można wykonać kilka płatności w różnych punktach handlowych. Natomiast w przypadku bonów towarowych klient musi wykorzystać go w całości przy pierwszej transakcji, gdyż nie ma możliwości otrzymania reszty.


Nominał karty


Podobnie jak w przypadku kart pre-paid stosowanych w telefonach komórkowych karty upominkowe mają z góry określoną wartość. Jest to 50, 100, 200, 300 lub 500 zł. Koszt zakupu karty wynosi 5 zł dla karty o nominale 50 zł i 10 zł dla pozostałych kart. Zaletą jest numer PIN służący do aktywowania karty. PIN konieczny jest również w momencie dokonywania płatności. W razie kradzieży lub zgubienia osoba korzystająca z karty może ją zastrzec i poprosić bank o wypłatę pozostałych na niej środków (zgłoszenie żądania wykupu pieniądza elektronicznego). W przypadku bonu towarowego znalazca lub złodziej może go wykorzystać podobnie jak gotówkę, a posiadacz bonu nie ma żadnej możliwości odzyskania równowartości bonu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Płatności internetowe


Kolejną zaletą jest możliwość dokonywania kartą płatności internetowych. Jest to opcja, której nie ma nawet wiele wydawanych do konta osobistego kart debetowych. Ponadto wiele osób ma (uzasadnione) obawy przed dokonywaniem zakupów przez Internet z wykorzystaniem standardowych kart płatniczych. Klienci obawiają się, że podany w Internecie numer karty zostanie w nieuczciwy sposób wykorzystany. W przypadku karty upominkowej bez obaw można dokonać płatności w Internecie - ryzykujemy tylko kwotę znajdującą się na karcie.


Na rewersie karty nadrukowany jest również kod CVV, który jest wymagany przy dokonywaniu transakcji internetowych.

Korzystanie z karty upominkowej nie wymaga posiadania konta osobistego, zatem jej użytkownik nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. Także same transakcje bezgotówkowe nie są obarczone żadnymi dodatkowymi prowizjami - posiadacz karty może dokonywać płatności z wykorzystaniem pełnego nominału oznaczonego na jej awersie.


Karta z doładowaniem


Na rynku dostępne są również karty upominkowe z doładowaniem. Wraz z kartą oraz numerem PIN posiadacz karty otrzymuje numer rachunku bankowego (IBAN) umożliwiający zasilenie karty. Aby dokonać zasilenia karty, wystarczy wpłacić (w formie gotówkowej lub bezgotówkowej) określoną przez bank kwotę. Karta ta posiada taką samą funkcjonalność jak karta upominkowa bez doładowania. Różnica polega na tym, że z karty z doładowaniem można korzystać aż do momentu upłynięcia jej terminu wartości. Za wydanie karty bank pobiera opłatę w wysokości 15 zł. Za wpłatę gotówkową na zasilenie karty bank nie pobiera opłat.


Zamiana na gotówkę


Bonów towarowych nie można wymienić na gotówkę. W przypadku kart upominkowych uzależnione jest to od tego, czy karta ma opcję doładowania, czy nie. Karty bez doładowania nie umożliwiają wypłaty pieniędzy z bankomatu.

Możliwy jest jedynie (obarczony wysoką prowizją) całkowity wykup pieniądza elektronicznego przechowywanego na karcie. Natomiast w przypadku kart z doładowaniem można dokonywać wypłat z bankomatu (również za granicą). W każdym przypadku zostanie jednak pobrana opłata.


Obowiązki podatkowe


Cechą, która łączy bony towarowe i karty upominkowe, jest obowiązek opłacenia (przez osobę, która je otrzymała) podatku dochodowego. Stanowi o tym art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Pracownik nie ma obowiązku zapłacenia podatku dochodowego jedynie od wartości rzeczowych sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł (art. 21 pkt 67 updof).


Zamiast koperty

REKLAMA


Pracodawcy zauważyli już, że karta upominkowa może być świetną alternatywą dla bonów towarowych. Firmy kupują karty i następnie przekazują pracownikom jako upominki. Banki pracują również nad kartami upominkowymi, na których znajdzie się logo firmy, która je zamówiła. Z punktu widzenia użytkownika możliwość dokonywania wielokrotnych płatności, w dodatku w dużej liczbie punktów handlowych (również w Internecie), powoduje, że karta ta jest dużo bardziej atrakcyjna niż bon upominkowy (towarowy).


Karty upominkowe mogą nabywać także osoby fizyczne (klienci indywidualni) - w oddziale banku lub w urzędzie pocztowym - i obdarować takim prezentem inną osobę. Z pewnością będzie to ciekawsze rozwiązanie niż tradycyjna koperta z banknotem.


Co to jest kod CVV
Jest to trzycyfrowa liczba umieszczona na rewersie kart z logo organizacji VISA. Kod ten jest wymagany przy autoryzacji transakcji typu MOTOIO (mail order, telephone order, internet order), czyli dokonywanych w Internecie lub za pośrednictwem telefonu. Wprowadzono go ze względu na bezpieczeństwo transakcji wykonywanych bez fizycznej obecności karty.


- art. 12, art. 21 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

 
Robert Sierant

ekspert w dziedzinie finansów i bankowości

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA