REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?
Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Już nie tylko piątek, ale cały listopad promocji

Zjawisko Black Friday narodziło się w latach 60., gdy amerykańscy sprzedawcy zaczęli kusić klientów wyjątkowymi rabatami dzień po Święcie Dziękczynienia. Dziś jednak presja wzrostu sprzedaży i zachowania konkurencyjności skłania detalistów do wydłużania okresu promocyjnego. – Czarny Piątek bez wątpienia przyciąga największą uwagę konsumentów, ale sam „efekt Black Friday” zaczyna się na długo wcześniej – wyjaśnia Michał Tokarczyk, Presales Manager z PSI Polska. – Obecnie cały listopad jest już okresem wzmożonych promocji – dodaje. To o czym mówi ekspert z obszaru logistyki z poznańskiej spółki IT, doskonale widać za Atlantykiem, skąd przywędrował do Europy Czarny Piątek. W Ameryce jest on jednym z kilku najważniejszych dni zakupowych w sezonie świątecznym. Z danych platformy Sensormatic wynika, że dziesięć głównych dni zakupowych przypadających na listopad i grudzień odpowiada za 30-40% całego ruchu i sprzedaży w amerykańskich sklepach przed Bożym Narodzeniem.

REKLAMA

Konsumenci w oczekiwaniu na Black Friday

Black Friday przestał być zjawiskiem ograniczonym do Stanów Zjednoczonych – także w Polsce zyskuje na znaczeniu, przyciągając konsumentów do intensywnych zakupów. Dane Tpay pokazują, że w zeszłym roku w Czarny Piątek wartość sprzedaży internetowej wzrosła o 116 proc. w porównaniu do pozostałych dni listopada, co świadczy o tym, że Polacy chętnie korzystają z przedświątecznych promocji. Choć dynamika wzrostu lekko spadła (o 2 punkty proc. względem 2022 i aż 44 punkty proc. w stosunku do 2021), Black Friday pozostaje istotnym dniem dla handlu detalicznego w Polsce. Potwierdzają to dane Salesforce, które wskazują, że w Polsce i regionie Europy Środkowej wzrosły nie tylko zakupy, ale i średnia kwota wydatków. Średnia transakcja wyniosła tu 61 USD, co stanowi wzrost o 4,8 proc. rok do roku, choć nadal jest to mniej niż w Niemczech (119 USD) czy we Włoszech (97 USD). Jednak w Europie Środkowej klienci mieli dostęp do atrakcyjniejszych ofert – średni rabat sięgnął 31 proc., przewyższając zniżki w Niemczech (27 proc.), Francji (23 proc.) czy Wielkiej Brytanii (21 proc.).

Dostawa jak najszybciej

REKLAMA

W e-commerce kluczowym elementem udanych zakupów jest dostawa, która wpływa na zadowolenie klientów. Dobitnie widać to w badaniu DHL, przeprowadzonym na grupie 24 tysięcy klientów w 24 krajach, w tym w Polsce. Konsumenci oczekują dziś więcej niż tylko szybkiego dostarczenia paczki. Liczy się dokładność i kontrola nad całym procesem, co podkreśla Michał Tokarczyk – Klienci chcą nie tylko wiedzieć, kiedy i gdzie trafi ich zamówienie, ale też mieć nad tym kontrolę - tłumaczy. Nad Wisłą oczekiwania są wysokie – dla aż 52 proc. Polaków kluczowa jest dostawa następnego dnia po złożeniu zamówienia. Porównywalne oczekiwania są w Hiszpanii (55 proc.) i Wielkiej Brytanii (54 proc.). W Europie tylko Turcy są bardziej wymagający – 75 proc. preferuje dostawę „na już”.

Równie charakterystyczna dla Polski jest forma dostawy. Popularność paczkomatów sprawia, że aż 64 proc. konsumentów wybiera tę opcję, co wyróżnia nas na tle globalnych trendów, gdzie zdecydowanie dominuje dostawa do domu (76 proc.). W Europie jedynie Czesi mają bardziej zróżnicowane preferencje, z podobną popularnością paczkomatów, dostawy do domu i odbioru w sklepie. Preferencje polskich konsumentów w zakresie zwrotów są niemal lustrzanym odbiciem dostaw. Aż 68 proc. Polaków wybiera paczkomaty jako preferowaną formę zwrotu, daleko wyprzedzając zwrot z domu (20 proc.) czy przez sklep stacjonarny (11 proc.). Na świecie króluje jednak odbiór z domu (53 proc.) i zwroty w sklepach (29 proc.). 

Dane pokazują, że polski rynek, choć dynamicznie rozwijający się, wykazuje unikalne wzorce zachowań zakupowych. – Dni promocyjne takie jak Black Friday, stają się nie tylko bodźcem do zakupów, ale i papierkiem lakmusowym dla sprzedawców, zwłaszcza w obszarze logistyki – dodaje ekspert z PSI Polska. Gorączka zakupowa w sezonie świątecznym to dla logistyki branży handlowej prawdziwy sprawdzian. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2025

Magazyny na najwyższych obrotach

REKLAMA

Gdy klienci masowo klikają „kup teraz,” magazyny pracują na najwyższych obrotach – kompletacja zamówień, przyjęcia towarów, dostawy i zwroty odbywają się równocześnie, a każdy etap musi być precyzyjnie skoordynowany. – Każda transakcja zakupu to nie tylko zyski, ale także wyzwania operacyjne – kompletacja zamówień to złożony i kosztowny proces – zauważa Tokarczyk. Na bazie własnych analiz PSI szacuje, że nawet 1/3 kosztów logistyki magazynowej pochodzić może właśnie z samego procesu kompletacji. W tym okresie każde kliknięcie wymusza zmiany operacyjne, gdyż klienci oczekują szybkiej dostawy i prostych zwrotów, których liczba od listopada do lutego gwałtownie rośnie. – Zwrócony produkt wymaga oceny stanu, i jak najszybszego przygotowania do dalszej sprzedaży, co generuje koszty operacyjne i zajmuje przestrzeń magazynową – opisuje ekspert.

W obliczu takich wyzwań logistyka coraz częściej sięga po nowoczesne rozwiązania technologiczne, w tym sztuczną inteligencję (AI), która znacząco zmienia sposób zarządzania magazynami. Systemy oparte na AI prognozują wzrosty zapotrzebowania, analizują dane z rynku i dynamicznie dostosowują operacje w czasie rzeczywistym, co pozwala ograniczyć opóźnienia oraz minimalizować nadmiar towaru, zmniejszając tym samym koszty magazynowania. 

Dziś kluczowe pytanie nie brzmi „czy”, lecz „jak skutecznie” firmy mogą wykorzystać automatyzację. Rozwiązania wykorzystujące algorytmy bazujące na sztucznej inteligencji pozwalają na lepszą optymalizację kluczowych procesów magazynowych, co pozwala realizować zamówienia szybciej i z większą precyzją. Niewidoczna dla końcowego odbiorcy, a kluczowa w całej układance logistyka, staje kluczowym czynnikiem sukcesu. Technologie wspierają firmy w zarządzaniu rosnącą sprzedażą. Systemy zarządzania magazynem zapewniają sprawną realizację zamówień, precyzyjne prognozowanie zapotrzebowania na pracowników, eliminację błędów w obliczeniach zapasów oraz optymalizację procesów kompletacji. Firmy, które inwestują w wydajne technologie, działają płynnie nawet w szczycie sezonu zakupowego. Automatyzacja procesów i inwestycje w digitalizację to nie luksus – a konieczność dla firm, które chcą zwycięsko wyjść z bitwy o Black Friady.  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA