| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Kawiarnia > Kawiarnia - pomysł

Kawiarnia - pomysł

Własna kawiarnia może być bardzo dochodowym interesem, ale potrzebny jest naprawdę dobry, oryginalny pomysł i dużo serca, aby o jego realizację zadbać, drugim elementem decydującym o jej sukcesie będzie dobra lokalizacja.

Informacje dla franczyzobiorcy

Przewidywana suma inwestycji

W zależności od wielkości lokalu i miasta, w którym działa cukiernia, zaangażowanie środków finansowych biorcy określa się od 150 do 250 tys. zł. Sieć dopuszcza zatrudnienie przez biorcę własnych wykonawców wnętrz. Opłata wstępna wynosi 20 tys. zł. Firma nie pobiera miesięcznej opłaty franczyzowej.

Podstawowe wymagania sieci
• lokalizacja w dużych ośrodkach miejskich, w ciągach handlowych w centrum miasta,
• preferuje się lokale w przedwojennych, odrestaurowanych kamienicach,
• powierzchnia max. 80 m2, w tym 1/3 stanowi zaplecze,
• zaplecze finansowe umożliwiające inwestycję lub zdolność kredytową,
• spółka rodzinna lub jednoosobowa,
• osobiste zaangażowanie w prowadzeniu cukierni,
• umiejętność podporządkowania się wymaganiom franczyzodawcy w stosowaniu ustalonych form współpracy.

Akty prawne regulujące umowę franczyzową

Umowa franczyzowa należy do tzw. umów nienazwanych, co oznacza że nie ma żadnych przepisów prawa które regulowałyby obowiązkową treść takiej umowy oraz wskazywałyby na to które elementy umowy są na tyle istotne, że strony nie mogą je dowolnie modyfikować.

Możliwość zawarcia umowy franczyzowej wynika z tzw. zasady swobody umów zawartej w art. 353¹ kodeksu cywilnego, zgodnie z którym strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Generalnie w odniesieniu do umowy franchisingu stosuje się zasady dotyczące zawierania umów zawarte w art. 56-116 kodeksu cywilnego, a także przepisy dotyczące wykonania bądź niewykonania zobowiązań - art. 353-396 kodeksu cywilnego.

Umowa franczyzy zaliczana jest do tzw. umów mieszanych, tzn. można w niej znaleźć elementy innych umów nazwanych jak np. umowa sprzedaży, dzierżawy, najmu. Szukając więc przepisów regulujących umowę franszyzy można sięgnąć do przepisów kodeksu cywilnego regulujących te umowy, ale tylko posiłkowo, gdyż nie odnoszą się te przepisy bezpośrednio do umowy franszyzy.

Inne ustawy
- Prawo własności przemysłowej oraz rozporządzenia wykonawcze do ustawy dotyczące korzystania, ochrony ze znaku towarowego itp.;
- ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zakresie obowiązku zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa, właściwego oznaczenia przedsiębiorstwa i towarów itp.;
- ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów – w zakresie oceny legalności umowy franszyzy;
- ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Anna Konarzewska-Żuczek

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Michał Stępień

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »