| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Kawiarnia > Kawiarnia - pomysł

Kawiarnia - pomysł

Własna kawiarnia może być bardzo dochodowym interesem, ale potrzebny jest naprawdę dobry, oryginalny pomysł i dużo serca, aby o jego realizację zadbać, drugim elementem decydującym o jej sukcesie będzie dobra lokalizacja.

Kolejny element dobrego pomysłu na kawiarnię stanowić będzie stworzenie menu oraz ustalenie cen. Pamiętaj aby ceny ustalać w odniesieniu do najczęściej odwiedzających Cię klientów – docelowej grupy klientów.

Wszystkie te elementy powinieneś przemyśleć i przygotować wcześniej opracowując swój biznes plan.


Franczyza

Coraz bardziej popularna w Polsce franczyza (jako pewnego rodzaju umowa licencyjna) to niezły sposób na własny biznes, gdzie przystąpienie do takiego systemu daje Ci od razu możliwość znalezienia się w sieci renomowanych, wysokiej klasy kawiarni np. A. Blikle, Cafe Nescafe, Kawiarnia CAVA czy inne.

Jeżeli wybierzesz taką formę prowadzenia swojej kawiarni otrzymasz tzw. pakiet franczyzowy, nazywany także licencją franczyzową. Stanowi on istotę systemu franczyzowego, w związku z tym że zawiera kompletną koncepcję prowadzenia działalności gospodarczej oferowaną przez franczyzodawcę.

W skład standardowego pakietu wchodzą:
1. znak towarowy,
2. know-how (czyli całokształt wiadomości, wiedzy fachowej, doświadczenia w danej działalności),
3. tzw. podręcznik operacyjny (opis zasad według których będziesz miał obowiązek jako franczyzobiorca prowadzić działalność w ramach systemu franczyzowego),
4. usługi świadczone przez franczyzodawcę na rzecz franczyzobiorcy (np. szkolenia, pomoc w wyborze lokalizacji, pomoc przy budowie/remoncie lokalu – chodzi tu przede wszystkim o jednolity wizerunek wszystkich punktów należących do danej sieci; ponadto wyposażenie, produkty, rekrutację personelu oraz bieżące usługi np. doradztwo, udział w targach, dostarczanie jednolitych produktów i materiałów promocyjnych itd.),
5. opłaty na rzecz franczyzodawny – najczęściej występują następujące formy opłat za udzielenie licencji na korzystanie z pakietu franczyzowego:
- wstępna opłata franczyzowa (czyli opłata przy wejściu do systemu),
- bieżąca opłata franczyzowa (z reguły jest to procent od wartości sprzedaży realizowanej przez franczyzobiorcę),
- wpłata na wspólny fundusz marketingowy (kwota przeznaczana jest wyłącznie na finansowanie działań promocyjno-reklamowych całego systemu – istotą jest jednolity wizerunek na rynku).

Przykład - Informacje o systemie franczyzowym firmy A. Blikle

Opis systemu franczyzowego

Prowadzenie sprzedaży wyłącznie detalicznej wyłącznie wyrobów cukierniczych firmy A. Blikle. Dopuszcza się zorganizowanie barku kawowego, w którym poza wyrobami cukierniczymi firmy A. Blikle byłyby sprzedawane napoje zimne i gorące.
Pakiet franczyzowy obejmuje całość zagadnień związanych z uruchomieniem cukierni, a więc:
• konsultacje plastyka w kwestii aranżacji i ergonomii wnętrza,
• wyposażenie i dobór urządzeń,
• szkolenia personelu w zakresie wiedzy o firmie, asortymencie, organizacji pracy cukierni, kompleksowej obsługi klienta,
jak również związanych z prowadzeniem działalności, a więc:
• sprawowanie stałej opieki nad franczyzobiorcą,
• prowadzenie cyklicznych szkoleń doskonalących warsztat pracy,
współpraca z wszystkimi franczyzobiorcami w zakresie doskonalenia jakości procesów funkcjonujących w firmie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Olga Borkowska

Aplikant adwokacki, specjalista z zakresu postępowania cywilnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »