| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Biznesplan > Jak sporządzić dobry biznesplan?

Jak sporządzić dobry biznesplan?

Biznesplan definiuje cele i metody ich osiągnięcia. Ocenia i kontroluje wykorzystanie posiadanych środków finansowych, wyznacza zapotrzebowanie na źródła finansowania zewnętrznego. Określa kolejne etapy inwestycji dokładnie rozkładając je w czasie. Kalkuluje rentowność przedsięwzięcia i określa jego pozycję na tle konkurencji.

Sukces trzeba zaplanować, a biznesplan jest najlepszym do tego narzędziem. Czy biznesplan można napisać samemu, a jeśli nie to kto może w tym pomóc?

Biznesplan

Od kierunku wykształcenia, wiedzy i doświadczenia autora zależy czy sam podejmie się jego napisania. W przeciwnym razie lepiej poradzić się konsultanta - profesjonalisty w tym obszarze.

Na początku można napisać go samemu w dużym zarysie a następnie powierzyć go specjaliście do weryfikacji i uzupełnienia.  Dobry konsultant będzie wspólnie pracował z inwestorem nad biznesplanem a to wymaga dużej liczby pytań i konkretnych odpowiedzi.

Jak założyć firmę?

Punktem wyjściowym biznesplanu jest sam pomysł na biznes. Warto dobrze zastanowić się nad  ideą, aby wysiłek pracy nad przygotowaniem planu biznesowego przyniósł sukces, a nie porażkę. Przychodzi moment, gdy trzeba podjąć decyzję co zrobić z dobrze rokującym pomysłem. I taka decyzja powinna być wsparta rzetelnym badaniem, realną oceną opłacalności potencjalnego przedsięwzięcia, biorącą pod uwagę wszystkie kluczowe aspekty analizowanego biznesu.

W praktyce biznesplan bywa często pierwszą praktyczną próbą planowania strategicznego w firmie, jeśli nie pierwszą próbą planowania w ogóle. Pozwala określić kierunek rozwoju firmy i sformułować działania, konieczne do zrealizowania planowanych celów. Jeśli tak się istotnie dzieje, późniejsza lektura lub raczej powrót do biznesplanu może być użyty do oceny skuteczności zarządzania – co się udało osiągnąć, w jaki sposób i co poszło niezgodnie z planem, dlaczego planowane działania nie nastąpiły lub się nie udały.

Opis inwestycji

Nie opisujemy pomysłu, lecz przedsięwzięcie. Stawiamy sobie konkretny cel i konkretne koszty i możliwy do wygenerowania zysk.  Nie ma tu miejsca na opisy celu, bezużyteczne dane statystyczne i „ideologie”. Zostawmy to dla celów marketingu i szkoleń dla pracowników.

Prezentacja firmy

W tym punkcie podajemy prawdę i konkretne dane. Opisujemy historię firmy, zakres jej działania, posiadany majątek, ogólne wyniki finansowe przedsiębiorstwa oraz informacje o właścicielach. Jeżeli opis kadry zarządzającej nie jest zgodny z planowanym przedsięwzięciem to dobrze jest założyć w biznesplanie zatrudnienie kontraktowego manager a później dobrać kadrę o określonych kwalifikacjach w branży.

Analiza rynku

Konieczne jest zapoznać się rzetelnie z konkurencją na rynku i jej ofertą. Należy wybrać określoną grupę potencjalnych klientów.  Nie próbujmy wykazywać na siłę, że nasze usługi będą tańsze niż u konkurencji. To nie jest wyznacznik, że tańszy znaczy lepszy. Najlepiej postawić na nowoczesność i jakość usług oraz na wysoko wykwalifikowaną kadrę. Wykażmy techniki sprzedaży i marketingu, załączmy projekty planowanych kontraktów i długoterminowych umów o współpracy z potencjalnymi kontrahentami.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Myloview.pl

Fachowcy branży designu wnętrzarskiego, postanowili stworzyć miejsce dla użytkowników internetu, które pozwoli na wybór dekoracji ściennej najwyżej jakości - myloview.pl. Platforma artystyczna myloview.pl, to sklep internetowy, który pozwoli Państwu na wyposażenie wnętrz oryginalnymi naklejkami, muralami, fototapetami oraz obrazami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »