| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Biznesplan > Jak sporządzić dobry biznesplan?

Jak sporządzić dobry biznesplan?

Biznesplan definiuje cele i metody ich osiągnięcia. Ocenia i kontroluje wykorzystanie posiadanych środków finansowych, wyznacza zapotrzebowanie na źródła finansowania zewnętrznego. Określa kolejne etapy inwestycji dokładnie rozkładając je w czasie. Kalkuluje rentowność przedsięwzięcia i określa jego pozycję na tle konkurencji.

Sukces trzeba zaplanować, a biznesplan jest najlepszym do tego narzędziem. Czy biznesplan można napisać samemu, a jeśli nie to kto może w tym pomóc?

Biznesplan

Od kierunku wykształcenia, wiedzy i doświadczenia autora zależy czy sam podejmie się jego napisania. W przeciwnym razie lepiej poradzić się konsultanta - profesjonalisty w tym obszarze.

Na początku można napisać go samemu w dużym zarysie a następnie powierzyć go specjaliście do weryfikacji i uzupełnienia.  Dobry konsultant będzie wspólnie pracował z inwestorem nad biznesplanem a to wymaga dużej liczby pytań i konkretnych odpowiedzi.

Jak założyć firmę?

Punktem wyjściowym biznesplanu jest sam pomysł na biznes. Warto dobrze zastanowić się nad  ideą, aby wysiłek pracy nad przygotowaniem planu biznesowego przyniósł sukces, a nie porażkę. Przychodzi moment, gdy trzeba podjąć decyzję co zrobić z dobrze rokującym pomysłem. I taka decyzja powinna być wsparta rzetelnym badaniem, realną oceną opłacalności potencjalnego przedsięwzięcia, biorącą pod uwagę wszystkie kluczowe aspekty analizowanego biznesu.

W praktyce biznesplan bywa często pierwszą praktyczną próbą planowania strategicznego w firmie, jeśli nie pierwszą próbą planowania w ogóle. Pozwala określić kierunek rozwoju firmy i sformułować działania, konieczne do zrealizowania planowanych celów. Jeśli tak się istotnie dzieje, późniejsza lektura lub raczej powrót do biznesplanu może być użyty do oceny skuteczności zarządzania – co się udało osiągnąć, w jaki sposób i co poszło niezgodnie z planem, dlaczego planowane działania nie nastąpiły lub się nie udały.

Opis inwestycji

Nie opisujemy pomysłu, lecz przedsięwzięcie. Stawiamy sobie konkretny cel i konkretne koszty i możliwy do wygenerowania zysk.  Nie ma tu miejsca na opisy celu, bezużyteczne dane statystyczne i „ideologie”. Zostawmy to dla celów marketingu i szkoleń dla pracowników.

Prezentacja firmy

W tym punkcie podajemy prawdę i konkretne dane. Opisujemy historię firmy, zakres jej działania, posiadany majątek, ogólne wyniki finansowe przedsiębiorstwa oraz informacje o właścicielach. Jeżeli opis kadry zarządzającej nie jest zgodny z planowanym przedsięwzięciem to dobrze jest założyć w biznesplanie zatrudnienie kontraktowego manager a później dobrać kadrę o określonych kwalifikacjach w branży.

Analiza rynku

Konieczne jest zapoznać się rzetelnie z konkurencją na rynku i jej ofertą. Należy wybrać określoną grupę potencjalnych klientów.  Nie próbujmy wykazywać na siłę, że nasze usługi będą tańsze niż u konkurencji. To nie jest wyznacznik, że tańszy znaczy lepszy. Najlepiej postawić na nowoczesność i jakość usług oraz na wysoko wykwalifikowaną kadrę. Wykażmy techniki sprzedaży i marketingu, załączmy projekty planowanych kontraktów i długoterminowych umów o współpracy z potencjalnymi kontrahentami.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Sawarska

Ekspert w zakresie prawa gospodarczego (prawa spółek, prawa bankowego, odpowiedzialności odszkodowawczej oraz handlu międzynarodowego).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »