REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy wydadzą nawet 2 mld zł na wynajem aut

Marcin Jaworski

REKLAMA

Na koniec roku firmy zajmujące się leasingiem operacyjnym mogą zarządzać 125 tys. aut firmowych. Przeciętnie 6,5 roku ma auto firmowe w Polsce; tam, gdzie leasing jest bardziej rozwinięty, to około 4,5 roku. Leasingiem operacyjnym mogą zainteresować się również instytucje rządowe, policja czy wojsko.

Już 115 tys. liczy flota aut obsługiwanych przez firmy z branży CFM, czyli trudniących się zakupem i zarządzeniem samochodami używanymi przez przedsiębiorców w ramach leasingu operacyjnego - wynika z danych Instytutu Analiz Rynku Flotowego Flota Monitor. Oznacza to 32-proc. wzrost w stosunku do 2007 roku. Jeśli utrzyma się on w dalszej części roku, będziemy mieli około 125 tys. aut zarządzanych przez firmy CFM. Można oszacować, że da to wszystkim firmom z branży około 2 mld zł przychodów. Firma Kerralla Research szacowała, że klienci zostawiali w 2007 roku w firmach CFM około 1,6 mld zł.

REKLAMA

Rynek musi rosnąć

REKLAMA

Ale ten rynek wciąż ma przed sobą spore perspektywy wzrostu. Przy założeniu, że po naszych drogach jeździ około 2,5 mln aut firmowych, oznacza to, że w Polsce tylko około 5 proc. aut jest użytkowanych w ramach leasingu operacyjnego. W krajach zachodnich ten wskaźnik wynosi około 35-40 proc. W całej Europie około 6,6 mln aut firmowych jest zarządzanych przez firmy z sektora CFM. Oznacza to, że nasz rynek ma około 2-proc. znaczenie.

Spore dysproporcje między naszym i europejskimi rynkami widać też z badania przeprowadzanego przez Corporate Vechicle Obserwatory (CVO), firmę badawczą założoną przez Arval, jednego z większych operatorów na rynku CFM.

REKLAMA

- Ponad połowa samochodów w Polsce jest finansowana ze środków własnych, bez względu na wielkość firmy, podczas gdy w krajach europejskich to z tej formy finansowania korzysta przeciętnie co trzecia firma, tylko dla najmniejszych firm ten wskaźnik jest wyższy - mówi Andrzej Olszewski, prezes TNS OBOP, firmy, która przeprowadziła badania na zlecenie CVO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieźle ma się leasing finansowy, z którego korzystanie jest już na poziomie europejskim. Stąd przewidywania ekspertów, że firmy coraz chętniej będą korzystały z leasingu operacyjnego, żeby nie angażować swoich środków w zakup auta. Od popularnego już u nas leasingu finansowego różni się on m.in. tym, że tu klient jest zobowiązany do wykupu pojazdu po okresie leasingu i ponosi ryzyko jego niższej ceny przy odsprzedaży, a przy leasingu operacyjnym kwestia sprzedaży jest po stronie firmy CFM. To wbrew pozorom istotny problem, bo jak pokazują doświadczenia ostatniego roku, ceny aut używanych w ramach leasingu spadły nawet o 30 proc.

Szczególnie duże dysproporcje między danymi polskimi i europejskimi widać w przypadku małych firm, zatrudniających od 10 do 49 pracowników, z których w Polsce tylko 2 proc. korzysta z leasingu operacyjnego, a w Europie 15 proc.

Nowi klienci

Okazuje się, że przedsiębiorstwa to niejedyni klienci, na których mogą liczyć firmy CFM w najbliższej przyszłości.

- Spodziewam się, że w Polsce, podobnie jak krajach Europy Zachodniej, z leasingu operacyjnego zacznie korzystać np. rząd, wojsko czy policja - mówi Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Dodaje, że przemawiają za tym nie tylko względy ekonomiczne, ale też bezpieczeństwo, bo w ten sposób flota będzie dużo nowsza niż obecnie, kiedy to rząd ma w swojej gestii nawet ponaddziesięcioletnie auta. A szersza skala korzystania z leasingu finansowego sprzyja odmłodzeniu flot. Na razie przeciętny polski samochód firmowy ma 6,5 roku. W Czechach, gdzie ten wiek wynosi 4,5 roku, rynek leasingu jest bardzo dobrze rozwinięty.

- Z danych europejskich wynika, że w firmach korzystających z leasingu operacyjnego przeciętny wiek auta to 3,1 roku, z leasingu finansowego to 4,3 roku, kredytu 5,5 roku i kupujących za swoje środki 6,1 roku - mówi Vincent Rupied, dyrektor CVO.

Auto do różnych celów

Różnice między Polską a zagranicą widać też po tym, jakie pojazdy są używane przez firmy. W Polsce, szczególnie w przypadku firm mikro i małych, dominują lekkie samochody dostawcze do 3,5 tony (odpowiednio 67 proc. i 72 proc. firmowej floty), podczas gdy w pozostałych badanych krajach europejskich to odpowiednio 35 proc. i 32 proc.

- To pochodna stanu naszej gospodarki i ogólnej zamożności społeczeństwa, które powodują, że w Polsce samochód firmowy pełni funkcję auta dostawczego, ale też jest używany przez handlowca w większych firmach, jak i użytku domowego, w mniejszych - mówi Andrzej Olszewski

W zamożniejszej Europie firmy często mają bardziej rozbudowany park samochodów osobowych, np. w małej firmie jedno auto jest wyłącznie dostawcze, a drugie osobowe.

Ciekawe różnice widać też w sposobie wykorzystania różnych usług, które oferują swoim klientom firmy CFM. Okazuje się na przykład, że Polacy znacznie częściej (30 proc.) niż pozostali Europejczycy (10 proc.) korzystają z lokalizacji satelitarnej samochodu. Przy czym u nas ma ona zastosowanie głównie do monitoringu na wypadek kradzieży, a za granicą służy bardziej do optymalizacji tras samochodów flotowych. Mniej chętnie nasze firmy korzystają z takiej usługi jak zarządzanie kartami paliwowymi (3 proc. w Polsce, 20 proc. w Europie).

Polski rynek samochodów firmowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

JAK POWSTAŁO BADANIE

CVO - Corporate Vechicle Observatory zajmuje się badaniem rynku firmowych flot samochodowych. Tegoroczne badanie przeprowadzone w I kwartale obejmuje 10 krajów, w tym Polskę. Opiera się na 4,2 tys. wywiadów telefonicznych (w tym 400 w Polsce) z osobami odpowiadającymi za zarządzanie flotami w firmach.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

REKLAMA

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

REKLAMA