| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Coaching > Kto może być coachem?

Kto może być coachem?

W wielu artykułach o tematyce coachingu lub zbliżonej pojawia się kwestia: „kto tak naprawdę korzysta i zarabia na coachingu klient czy sam coach?”. Tak długo będzie pojawiać się to pytanie, jak długo na rynku klienci będą wybierali pseudo usługi coachingowe – nie mające nic wspólnego z samym coachingiem.

Dobry coaching sam w sobie jest dość trudny do zdefiniowania w kilku zdaniach. Jak można obrazowo przedstawić czym jest coaching?

Wyobraźcie sobie sytuację gdy zabłąkany koń ma wrócić sam do domu. Ile czasu zajmie mu pokonanie 5 km prostej polnej drogi gdyby szedł sam?

A teraz wyobraźcie sobie, że na koniu jedzie ktoś, kto go ściąga cuglami gdy ten chce się paść przy drodze lub sobie odpocząć a czasami jest coś, co go może wystraszyć i pobiegnie w odwrotnym kierunku.

Jak długo będzie wracać? Może zdarzyć się tak, że w ogóle nie znajdzie drogi do domu i wpadnie w posiadanie innego właściciela.

Zobacz także: Czym zajmuje się coach?

Kim powinien być coach? Jakie cechy powinien wykazywać aby zmotywować swojego klienta do tego by szedł właściwą drogą aby skrócić czas dotarcia do wyznaczonego celu? Aby tym „nowym właścicielem” nie okazał się szyderczy los, który zsuwa ludzi na skraj drogi do celu.

W każdym z nas jest „mały” lub „większy” leń, który nam przeszkadza w dążeniu do celu i  usprawiedliwia nasze lenistwo lub niechęć albo ponoszone porażki.

Coach to osoba, która powinna charakteryzować się pewnymi szczególnymi cechami osobowości. Podobnie jak nie każdy może być trenerem motywacyjnym,  tak samo nie każdy kto zechce i będzie się w tym kierunku kształcić zostanie dobrym coachem.

W Polsce jest wiele szkół coachingu i firm, które szkolą – przygotowują przyszłych coachów.

Wszystkie z tych szkół dla przyciągnięcia klienta czyli potencjalnego coacha twierdzą, że każdy może być coachem i każdego klienta może poprowadzić przez proces coachingu,  nie ważne czy klientem jest prezesem koncernu naftowego czy kosmetyczką a coach z wykształcenia jest załóżmy na to ekonomistą.

Nic bardziej błędnego i nie zgadzam się z tą teorią. Wiem, że za chwilę może spaść na mnie grad negatywnych opinii w tym zakresie, ponieważ jest to dość odważne stwierdzenie.

Polecamy również: Kultura coachingowa w firmie

Coach aby mógł  poprowadzić skuteczny i rozwojowy coaching powinien wyróżniać się pewnymi cechami osobowości oraz znać się na branży swojego klienta.

Specyfika danej branży może spowodować, że coach w pewnym momencie nie będzie wiedział jak dalej skutecznie poprowadzić swojego klienta przez proces coachingu. Obrazowo można porównać to do tego, że każdy wie dokąd idziemy ale nie bardzo wiemy jak tam dojść. 

Po zakończonym coachingu czasami klient nie wie,  co tak naprawdę stało się korzyścią dla niego.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magda Stawska

Magda Stawska posiada 20letnie doświadczenie zawodowe w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim. Doświadczenie zawodowe obejmuje pracę w strukturach pionu zasobów ludzkich, jak i pionu ryzyka, zdobywane w Polsce i zagranicą (Austria, Niemcy, Anglia, region Europy Środkowo-Wschodniej). Posiada doświadczenie w różnych branżach, jak bankowość, usługi finansowe, ubezpieczenie, farmacja, telekomunikacja, energetyka, FMCG, produkcja. Kluczowe obszary ekspertyzy to zarządzane zmianą, diagnoza kultury organizacyjnej, projektowanie programów rozwojowych, zarządzanie wiedzą, rozwój kapitału ludzkiego. Specjalistka w dziedzinie międzykulturowych aspektów zarządzania zespołami i wielonarodowych aspektów organizacji. Pasjonatka innowacyjnych rozwiązań́, nowoczesnych technologii i startupów. Mentorka wydarzeń zorientowanych na rozwój innowacyjności i budowanie zespołów (Dragon’s Dean, Warsaw StartUpWeekend) Monitoruje trendy na rynku pracy i wyzwania człowieka w związku z rozwojem nowoczesnych technologii. Autorka programu mentoringu kariery zawodowej Start w Przyszłość́ (StartUpYourFuture) i książki „Alchemia Kariery Kobiety. Daj sobie drugą szansę!” (Wydawnictwo Poltext) Inicjatywy autorskie dedykowane na rzecz aktywizacji kobiet społeczności StartUpWoman w ramach przedsiębiorczości stylu życia i przedsiębiorczości hybrydowej. Założycielka think tanka Start w Przyszłość #StartUpYourFuture. Współuczestniczyła w powstawaniu książki autorstwa Tim Clarka i Bruce Hazen) Business Models For Teams (Penguin Ramdom Hous) Doktorantka zarządzania na Akademii Leona Koźmińskiego. Prowadzi badania nad kulturą organizacyjną w polskich instytucjach kultury. Certyfikowana assessor CAACDC (IES) i praktyk Business Model You.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK