REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pogłębić umiejętność słuchania w coachingu?

Kluczem do skupienia i utrzymania uwagi jest autentyczne zainteresowanie coacha klientem, jego sytuacją i trudnościami, z jakimi musi się uporać.
Kluczem do skupienia i utrzymania uwagi jest autentyczne zainteresowanie coacha klientem, jego sytuacją i trudnościami, z jakimi musi się uporać.

REKLAMA

REKLAMA

Doskonalenie dobrych nawyków słuchania należy do kluczowych atrybutów doświadczonego coacha kadry menadżerskiej. Kiepski coach słyszy co mówi klient, wspaniały coach słucha klienta.

Sztuka słuchania podczas sesji obejmuje trzy główne komponenty:

REKLAMA

  • przygotowanie – wejście w stan sprzyjający słuchaniu,
  • koncentracja uwagi i utrzymywanie jej na podmiocie zainteresowania,
  • okazanie klientowi, że jest uważnie słuchany.

Ważną sprawą jest „oczyszczenie przestrzeni” przed rozpoczęciem sesji coachingowej, by osiągnąć gotowość do słuchania. Wszystkie sprawy, jakie poprzedzały sesję, trzeba odłożyć na bok.

Wiemy zarówno z własnego doświadczenia, jak i z obserwacji, że jeśli pozwolisz, aby poranna kłótnia z partnerem lub korki w drodze na sesję zaprzątały twój umysł, to będzie ci bardzo trudno skoncentrować się na kliencie.

Coache mają różne sposoby kreowania przestrzeni potrzebnej do słuchania. Niektórzy poświęcają dodatkowy czas na przypomnienie sobie zapisu poprzedniej sesji, dzięki czemu zaczyna się proces ponownego zagłębiania się w sprawy klienta. Są też tacy, którzy medytują przed rozpoczęciem sesji albo relaksują się przy filiżance kawy. Bez względu na to, jaką metodę zastosujesz, chodzi o to, abyś umiał odłożyć na bok prywatne sprawy i całą uwagę poświęcił wyłącznie twojemu klientowi coachingowemu.

Dowiedz się Co to jest coaching?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kluczem do skupienia i utrzymania uwagi jest autentyczne zainteresowanie coacha klientem, jego sytuacją i trudnościami, z jakimi musi się uporać. Bez tego praca staje się monotonna, przebija rutyna, a relacja coachingowa najpewniej się zagmatwa.

Doświadczony coach kadry kierowniczej przejawia żywe zainteresowanie życiowymi perypetiami klienta. Ktoś nazwał to „wielkim przywilejem”, inna osoba powiedziała: „Czyż to nie jest fascynujące, że tę samą sytuację można spostrzegać na tyle różnych sposobów...?”.

Zauważyliśmy, że wprawni coache prezentują zdrowe podejście etyczne i chęć do pracy z ludźmi, pomagania im w osiąganiu upragnionych rezultatów. Długotrwałe uważne słuchanie jest wyzwaniem, należy do umiejętności, które wymagają koncentracji i praktyki. Trzeba jednak zauważyć, że sesja coachingowa to połączenie słuchania, obserwacji, zadawania pytań, udzielania informacji zwrotnych i interakcji z klientem, a więc gdy zauważysz, że trudno ci się skupić, możesz podjąć inne działania, choćby zadać kilka pytań, które pomogą odzyskać niezbędną koncentrację.

Doświadczeni coache w następujący sposób okazują klientom, że ich słuchają:

  • Odzwierciedlają treść wypowiedzi co pewien czas i podsumowują kolejne sekwencje rozmowy coachingowej. Zapewnia to zrozumienie i przekazuje silny sygnał „jestem tu teraz z tobą”. Kwintesencję udzielania informacji zwrotnych stanowi powstrzymanie się coacha przed wydawaniem sądów i opinii z góry.
  • Włączają słowa klienta w formułowane pytanie. Ma to podwójne znaczenie: coach okazuje w ten sposób szacunek dla sposobu wyrażania się klienta, a równocześnie wywiera większy wpływ, kiedy posługuje się językiem klienta. 

Jeżeli, na przykład, klient mówi: „Muszę mieć więcej czasu na relaks”, to coach może sformułować pytanie tak: „W jaki sposób to, że będzie pan miał więcej czasu na relaks, pomoże panu osiągnąć cel?”. Takie pytanie silniej oddziała na klienta niż: „Jak panu pomoże wzięcie urlopu?”. Nie pojawiają się tu słowa klienta i coach zakłada, że relaks oznacza urlop, podczas gdy klient mógł mieć na myśli przerwę podczas dnia pracy.

  • Powtarzają słowa o istotnym znaczeniu i akcentują je tonem głosu. Jest to dla klienta sygnał, że usłyszałeś, co powiedział, a zarazem stymuluje go do myślenia.
  • „Naprzód” – coach ma podążać w kierunku, który wskazuje klient, ponieważ tam są problemy, które zajmują jego myśli. Jeśli podczas słuchania przyjdzie ci do głowy pomysł, co pomogłoby klientowi, to zapisz go i wróć do tego później. Zauważyliśmy, że kiedy coach zbyt szybko wychodzi ze swoimi sugestiami, klient rozprasza się i zaczyna niepokoić. Takie wymuszanie zmiany kierunku myślenia kosztuje coacha dużo energii, jest też przejawem braku szacunku dla klienta i nie służy jego uczeniu się i rozwojowi.

Polecamy serwis Manager

  • „Podchody” – w początkowej fazie relacji coachingowej lub podczas omawiania nowego problemu szczególnego znaczenia nabiera podążanie śladem znaków jakie daje klient. Coach uważnie słuchając, pracuje wraz z klientem nad uzyskaniem pełnego obrazu i zbudowaniem spójnej historii. Naprowadza na samodzielne odkrycia, pomaga ułożyć taki harmonogram działania, który odpowiada klientowi i jego osobistym planom. Dzięki temu rozwój i uczenie się mają trwały charakter, a klient ma poczucie że doszedł do tego sam, a nie przyjął coś co zostało mu narzucone przez coacha, który podpowiedział co ma robić.

Fragment pochodzi z książki „Coaching kadry menedżerskiej” Sabine Dembkowski, Fiony Eldridge, Iana Huntera (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Informacja o zaległości w ZUS na 0,01 zł wysyłana jest listem poleconym, a najwięksi gracze nie płacą milionowych zadłużeń

    Zadłużenie aktywnych płatników w ZUS rośnie. Rekordzista wśród aktywnych płatników jest zadłużony na ponad 822 mln zł. Czy ZUS może sam zmieniać przepisy? 

    Według danych udostępnionych przez ZUS, na koniec 2023 roku maksymalna kwota zadłużenia aktywnego płatnika wyniosła przeszło 822 mln zł. Rok wcześniej była o 3,5 mln zł mniejsza. Wśród komentujących te dane ekspertów nie brakuje opinii, że dopuszczenie do takiej sytuacji jest skandalem. Z kolei Zakład przekonuje, że sam nie może zmieniać przepisów. Jednak według znawców tematu, ZUS ma odpowiednie narzędzia do ściągania należności i nawet niewielkie kwoty są skutecznie egzekwowane od przedsiębiorców. Do tego po danych widać, że średnie zadłużenie aktywnych płatników wzrosło rok do roku o ponad 3 tys. zł, tj. do wartości blisko 31 tys. zł.

    Czy trzeba płacić ZUS gdy działalność gospodarczą się zawiesi, czy przerwę w biznesie można zrobić tylko raz w roku czy wiele razy

    Działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG można zawiesić pod warunkiem, że nie zatrudnia się pracowników. Dlatego co do zasady nie trzeba dodatkowo załatwiać formalności w ZUS.

    Przestępstwa finansowe. Zorganizowane grupy zajmują się praniem brudnych pieniędzy i korumpowaniem urzędników: co trzeba wiedzieć

    Korupcja, pranie pieniędzy, wyłudzenia, ataki hakerskie – to realne zagrożenia XXI wieku. Obecnie przestępczość finansowa, cyberprzestępczość oraz nowoczesne technologie są mocno ze sobą związane.

    Jak jeździć ekologicznie i oszczędnie. Pięć zasad sprawdzonych w praktyce i zalecanych każdej firmie transportowej

    W dobie rosnących kosztów firm transportowych i spowolnienia gospodarczego ekonomiczna jazda przestała być zjawiskiem sporadycznym, a stała się koniecznością i jednym ze sposobów na redukcję wydatków. Jakie są więc najważniejsze zasady ekonomicznej jazdy? 

    REKLAMA

    Zboża ozime wiosną - jak nawozić dolistnie. 5 kluczowych wskazówek

    Jedną z najefektywniejszych form pielęgnacji (dokarmiania) zbóż ozimych wiosną jest nawożenie dolistne. Dobrze przemyślane działania agrotechniczne wraz z odpowiednim wyborem samego nawozu to korzyść dla roślin, a przede wszystkim dla rolnika. 

    Wakacje składkowe – zmiany w projekcie nowelizacji

    Na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL) została opublikowana nowa wersja projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która wprowadza tzw. wakacje składkowe. Przewiduje ona m.in. zmiany w zakresie podmiotów uprawnionych do takiej ulgi.

    Firma, która dopuściła do wycieku danych jej klientów traci renomę a także chętnych na zakup jej produktów

    Firmy pracują nad rozwojem marki i jej rozpoznawalnością wiele lat, po czym jedno fatalne zdarzenia burzy cały ten wysiłek. Takim incydentem w naszych czasach jest przede wszystkim wyciek danych klientów. Straconej w ten sposób reputacji marka nie jest w stanie odbudować.

    Zdaniem ZUS należy opłacać składki od wynagrodzenia wspólnika sp. z o.o. za czynności wykonywane na rzecz spółki

    ZUS w swoich najnowszych interpretacjach stwierdził, że wspólnik sp. z o.o., który za czynności wykonywane na rzecz spółki (tj. czynności określone w umowie spółki), bez zawierania ze spółką odrębnej umowy cywilnoprawnej otrzymuje wynagrodzenie, będzie objęty ubezpieczeniami społecznymi z tego tytułu jako zleceniobiorca.

    REKLAMA

    ARiMR - ostatnie 2 dni na wnioski o dofinansowanie ubezpieczenia zwierząt!

    Zostały ostatnie 2 dni dla rolników na złożenie wniosków o zwrot części kosztów ubezpieczenia zwierząt. Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie?

    AI Act zatwierdzony. Kiedy wejdzie w życie? 5 wniosków, które są szczególnie ważne dla firm z sektora biomedycznego

    Znamy już finalny, zaakceptowany przez państwa członkowskie draft AI Act – unijnej ustawy o Sztucznej Inteligencji. Jaki wpływ wywrze ona na działalność firm z sektora biomedycznego? Prezentujemy 5 najważniejszych wniosków. 

    REKLAMA