| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Spółki > Rejestr przedsiębiorców > Rozszerzenie zakresu działalności spółki o usługi księgowe

Rozszerzenie zakresu działalności spółki o usługi księgowe

Jakie obowiązki, bariery i koszty wiążą się z rozpoczęciem przez spółkę działalności dodatkowej polegającej na świadczeniu usług księgowych na rzecz innych podmiotów?

Zmiana umowy i wpis do KRS

W pewnym momencie działalności spółki jej kadra zarządzająca może stwierdzić, że świadczenie usług księgowych na rzecz innych podmiotów mogłoby stanowić dodatkowe, poboczne źródło dochodu spółki. Powstaje wówczas pytanie, czy aby móc skutecznie prowadzić działalność rachunkowo-księgową, nowy przedmiot działalności powinien zostać wpisany do umowy spółki, a następnie do Krajowego Rejestru Sądowego.

Z punktu widzenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego oraz prawa podatkowego brak odpowiedniego zapisu w umowie spółki oraz wpisu w rejestrze przedsiębiorców KRS nie będzie powodował negatywnych skutków prawnych dla spółki lub podmiotów, dla których spółka będzie świadczyć te usługi.

Zobacz: Kto podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców?

Skutki podatkowe

Jeśli umowa o świadczenie usług pozostanie ważna pomimo nieuwzględnienia świadczenia usług tego rodzaju w przedmiocie działalności spółki, wykonywanie umowy o świadczenie usług księgowych będzie wywoływało skutki prawne także na gruncie podatkowym.

W szczególności usługi będą podlegały VAT, a strony takiej umowy będą uprawnione do rozliczenia podatku od towarów i usług związanego ze świadczeniem przez spółkę usług księgowych. Podobnie, na gruncie podatku dochodowego, nabywca usług księgowych świadczonych przez spółkę będzie mógł zaliczyć poniesione na nie wydatki do kosztów uzyskania przychodu.

Zobacz serwis: Podatki

Odpowiedzialność członków zarządu

Należy jednak zwrócić uwagę, że niezgodność rzeczywistego przedmiotu działalności spółki z treścią umowy spółki i wpisem w rejestrze przedsiębiorców KRS może skutkować odpowiedzialnością członków zarządu wobec spółki za podejmowanie działań sprzecznych z postanowieniami umowy spółki. Wobec powyższego pierwszą czynnością, jaką spółka powinna podjąć przed rozpoczęciem nowej działalności, powinno być dokonanie stosownej zmiany umowy spółki. Oczywiście spowoduje to również powstanie pierwszych kosztów po stronie spółki, tj. opłat notarialnych, sądowych oraz skarbowych.

Zobacz: Odszkodowanie od członka zarządu

Sama zmiana umowy spółki nie pozwoli jeszcze spółce na prowadzenie nowej działalności. Zgodnie z ustawą o rachunkowości usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, obejmujące w szczególności świadczenie usług polegających na prowadzeniu ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji podatkowych oraz sporządzanie zeznań i deklaracji podatkowych, musi być wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, tj. przez osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych. W związku z powyższym kolejnym etapem i kosztem na drodze do świadczenia nowych usług będzie zatrudnienie osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kalkulatory Budowlane

Kalkulatory Budowlane to bezpłatne narzędzie przydatne dla każdego, kto rozpoczyna budowę domu, remont lub wykończenie mieszkania. Za jego pomocą w kilka minut obliczysz, jakie będą koszty Twojej inwestycji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »