| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Spółki > ABC spółek > Reprezentacja pracodawcy w sporach zbiorowych

Reprezentacja pracodawcy w sporach zbiorowych

W sporze zbiorowym pracownicy muszą obowiązkowo być reprezentowani przez związek zawodowy. Pracodawcy – drugiej stronie sporu, wolno natomiast swobodnie wybrać swojego przedstawiciela. Kto może reprezentować pracodawcę w sporze zbiorowym?

Sporem zbiorowym pomiędzy pracownikami a pracodawcą jest brak porozumienia co do, na przykład, warunków pracy, płac lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników. Problematyką tych sporów zajmuje się ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Katalog przyczyn sporu ma charakter przykładowy, co oznacza, że za spór zbiorowy można uznać konflikt dotyczący także innych spraw.

Umowa o pracę między spółką a członkiem zarządu spółki

Strony sporu

W sporze zbiorowym stronami są  pracodawca i pracownicy, przy czym zgodnie z art. 2 ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, prawa i interesy pracowników są reprezentowane przez związki zawodowe. Ustawa nie zezwala innym podmiotom na występowanie w imieniu pracowników. Inaczej przedstawia się kwestia reprezentacji pracodawcy. Prawa i interesy pracodawców w sporach zbiorowych mogą być reprezentowane przez właściwe organizacje pracodawców. Nie jest to jednak wymóg, a jedynie możliwość. To od pracodawcy zależy, jaki sposób reprezentacji uzna za najbardziej dla siebie korzystny.

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Kim jest pracodawca?

Art. 3 kodeksu pracy definiuje pracodawcę jako jednostkę organizacyjną, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osobę fizyczną, jeżeli zatrudniają pracowników. W sytuacji, gdy pracodawcą jest osoba fizyczna, może on samodzielnie dbać o swoje interesy. Często jednak pracodawcą jest osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna. Rodzi się wtedy pytanie, kto powinien występować w jej imieniu. Odpowiedzi udziela art. 31 kodeksu pracy, zgodnie z którym za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba. Ustawodawca daje więc pracodawcy pewną swobodę w wyborze przedstawiciela.

Zatrudnianie pracowników - obowiązki firmy

Jak wyznaczyć przedstawiciela?

Pracodawca może powierzyć występowanie w swoim imieniu w zasadzie każdej osobie fizycznej o pełnej zdolności do czynności prawnych. Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego, wyznaczenie przedstawiciela może nastąpić w każdy sposób dostatecznie ujawniający wolę reprezentowanego(wyrok Sądu Najwyższego z 7 grudnia 2012 r., II PK 121/12).

Zarząd spółki pozostającej w konflikcie z pracownikami decyduje się na upoważnienie żony prezesa zarządu do reprezentowania interesów spółki w sporze zbiorowym.

Fakt, że osoba reprezentująca interesy pracodawcy nie jest z nim zawodowo powiązana, nie ma znaczenia. Nie istnieje też obowiązek, aby  reprezentantem była osoba „decyzyjna” w firmie.

W upoważnieniu pracodawca powinien wskazać określone czynności, których jego przedstawiciel ma dokonać.

Upoważnienie do prowadzenia negocjacji, do zawarcia porozumienia z pracownikami.

Stosowanie kodeksu cywilnego

Przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę – skutki dla pracownika i pracodawcy

W sprawach nieuregulowanych w kodeksie pracy pomocniczo stosuje się przepisy prawa cywilnego. Art. 95 stanowi, że poza przewidzianymi w ustawie wyjątkami, czynności prawnej można dokonać przez przedstawiciela, ze skutkiem bezpośrednio dla reprezentowanego ( o ile przedstawiciel działa  w granicach umocowania).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Baccata Enterprise sp. z o.o.

Firma szkoleniowo-doradcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »