| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Tworzymy portal internetowy

Tworzymy portal internetowy

Portal jest złożonym bytem internetowym, zdecydowanie bardziej rozbudowanym w porównaniu ze swoimi mniejszymi kolegami, nastawionym na dobrze pojętą interaktywność oraz dostępność dla maksymalnie szerokiej grupy odbiorców (w ramach swojego targetu).

W trakcie tworzenia portalu nie ma już miejsca na pełną elastyczność i wprowadzanie modyfikacji, choć oczywiście takie sytuacje się zdarzają. Składa się na to wiele powodów:

• zbyt wielkie zmiany koncepcji/usability stoją w sprzeczności z założeniami strategicznymi i analizami wstępnymi i mogą nieść ze sobą konieczność np. powtórzenia badań wstępnych (koszty); modyfikacje (wynikające z badań, ale prowadzonych już na ukończonym projekcie) wprowadza się dopiero po zakończeniu prac;

• znaczne zmiany struktury/funkcjonalności/makiet portalu w trakcie jego tworzenia (w najgorszym przypadku - pod koniec prac) niosą ze sobą konieczność poświęcenia wiele czasu na dodatkową pracę firmy producenckiej (koszty);

• wprowadzanie zmian w trakcie prac burzy ustalony porządek rzeczy, czyli dezaktualizuje harmonogram i powoduje konieczność wykonania wielu prac analitycznych (ustalenie nowych dat lub nawet powiększenie zespołu dedykowanego projektowi), czyli znowu są to niepotrzebne koszty.

Z opisanych powodów nie praktykuje się w dobrze prowadzonych projektach zmian w specyfikacji w trakcie ich produkcji. Wyjątkiem od tej zasady są projekty zarządzane metodyką „spiralną”, gdzie w samą ideę projektowania wpisana jest zmiana. Tego typu projekty rozliczane są jednak godzinowo, a zamawiający godzi się na nieokreślanie w umowie górnego limitu kwotowego.

Jest bardzo różny i zależy od wielu czynników. Duże i skomplikowane technologicznie projekty, trudne do szybkiego odtworzenia przez konkurencję (czyli jest mała presja na szybkie uruchomienie portalu), mogą być tworzone (dopracowywane) nawet przez rok.

W standardowym przypadku trzeba działać dużo szybciej. Wszystko da się sprawnie przeprowadzić przy założeniu, że pomysłodawcy mają budżet i kompetentny zespół po swojej stronie, wiedzą, co chcą zrobić, sami się angażują (szybkie reakcje, sprawna komunikacja), a pomysł jest spójny wewnętrznie i sensowny biznesowo (nie występują napięcia pozamerytoryczne związane z niepewnością co do sukcesu witryny).

Standardowy termin realizacji portalu to kilka miesięcy, łącznie z testami - dwa miesiące w przypadku mniejszego rozwiązania, do połowy roku - dla projektu bardzo rozbudowanego.

Bardzo ważny element procesu produkcyjnego. Wykonanie dokładnych testów wewnętrznych zapewnia firmie producenckiej spokojny sen, a pomysłodawcom portalu możliwość bezawaryjnego prowadzenia witryny. Czas na testy powinien być wpisany w harmonogram i stanowić jeden z elementów prac projektowych (poprzedzających wdrożenie).

Portal przetestowany pod względem programistycznym poddaje się drugiemu rodzajowi testów. Sprawdzamy na żywym organizmie, czy założenia usability, przyjęte przed rozpoczęciem prac, potwierdzane są wynikami (badanie na prawdziwej, losowej grupie internautów). Raport z badania stanowi bazę prac korekcyjnych (jeśli okazało się, że istnieje konieczność wprowadzenia modyfikacji), które są wykonywane przed oficjalnym wypuszczeniem projektu w sieć.

Na potrzeby utrzymywania portalu w stanie wskazującym na gotowość do pracy należy wybrać odpowiedni rodzaj hostingu. Duże projekty powinny być z założenia utrzymywane na serwerach dedykowanych i nie ma nawet sensu tracić czas na przeglądanie ofert kont hostingowych (które przeznaczone są na potrzeby małych witryn domowych).

Hosting powinien być dobrany pod kątem rodzaju kontentu oferowanego przez portal, ilości danych, jaka będzie (średnio) jednocześnie transmitowana do użytkowników (od tego zależy, jaka szerokość łącza gwarantowanego jest wymagana), oraz ich liczby. Im większa liczba internautów w tym samym czasie, większa liczba danych poddanych transmisji (oraz ich złożoność), tym silniejsza maszyna (serwer) jest potrzebna i tym szersze będziemy wykorzystywać łącza.

W skrajnym przypadku (olbrzymie portale) maszyny liczymy w setkach, a szerokość łączy w gigabitach.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Diana Renata Bożek

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »