REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wprowadzenie regulaminu wynagradzania jest obowiązkowe?

Jarosław Krasnodęmbski
regulamin wynagradzania
regulamin wynagradzania

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin wynagradzania jest obowiązkowy u pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników. Co powinien zawierać regulamin wynagradzania i kiedy musi być on koniecznie wprowadzony w życie?

Regulamin wynagradzania

Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania.

REKLAMA

Regulamin wynagradzania może również zawierać postanowienia dotyczące innych świadczeń związanych z pracą, w szczególności zasady ich przyznawania.

Regulamin wynagradzania obowiązuje do czasu objęcia pracowników zakładowym układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustalającym warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę.

Czy w związku ze zmianą regulaminu wynagradzania można wypowiedzieć warunki płacy pracownikom chronionym

Powstawanie regulaminu uzależnione jest od istnienia u pracodawcy zakładowej organizacji związkowej. Jeżeli taka istnieje pracodawca jest zobowiązany do uzgodnienia z nią regulaminu wynagrodzenia. Gdy w zakładzie pracy działa kilka organizacji związkowych, powinny one przedstawić wspólnie uzgodnione stanowisko w sprawie regulaminu wynagradzania. W przypadku gdy działające w zakładzie związki nie przedstawią (w terminie 30 dni) wspólnie uzgodnionego stanowiska, a jedynie stanowiska odrębne, wówczas pracodawca sam ustala treść regulaminu po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk zakładowych organizacji związkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy u pracodawcy nie funkcjonują organizacje związkowe regulamin ustala samodzielnie pracodawca.

Po przygotowaniu regulaminu wynagrodzenia musi on zostać przedstawiony wszystkim pracownikom. Regulamin jest podawany pracownikom do wiadomości w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników regulamin wynagradzania wchodzi w życie.

Czy wprowadzając nowy składnik płacowy trzeba zmienić regulamin wynagradzania

Elementy regulaminu wynagradzania

Regulamin wynagradzania musi zawierać postanowienia określające warunki wynagradzania za pracę. Jest to wewnętrzny akt wydawany przez pracodawcę, który okresla m.in.:

 - systemy wynagrodzeń obowiązujące u danego pracodawcy (czasowy, akordowy, prowizyjny),

 - stawki wynagrodzenia zasadniczego poszczególnych grup pracowników,

 - pozostałe składniki wynagrodzenia za pracę (np. premie, dodatki, nagrody),

 - zasady przyznawania wynagrodzenia za pracę w godzinach nocnych, za przestój.

Jak zatrudnić pracownika tymczasowego?

Ustalenia korzystniejsze i mniej korzystne dla pracowników

REKLAMA

W przypadku, gdy postanowienia wprowadzone w życie przez regulamin wynagradzania są korzystniejsze od obowiązujących dotychczas, to z dniem wejścia w życie regulaminu zastępują one, z mocy prawa, wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy, warunki umowy o pracę lub warunki innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy.

W przeciwnej sytuacji, czyli wprowadzeniu do regulaminu postanowień mniej korzystnych dla pracowników,  wprowadzone są one w drodze wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków umowy o pracę. Oznacza to, że niekorzystna zmiana regulaminu wynagradzania nie pogarsza automatycznie sytuacji prawnej pracownika. Pracodawca może w takiej sytuacji nie przyjąć wypowiedzenia zmieniającego i po upływie okresu wypowiedzenia zakończyć współpracę z danym pracodawcą.

Składki ZUS od wynagrodzenia zmarłego pracownika

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA