REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Umiejętność pracy w zespole okiem rekrutera

Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
Obecne czasy, kiedy o jedno miejsce pracy ubiegają się setki osób, stanowią spore wyzwanie dla rekrutera.
Obecne czasy, kiedy o jedno miejsce pracy ubiegają się setki osób, stanowią spore wyzwanie dla rekrutera.

REKLAMA

REKLAMA

Obecne czasy, kiedy o jedno miejsce pracy ubiegają się setki osób, stanowią spore wyzwanie dla rekrutera, który musi dołożyć wszelkich starań, by procesy rekrutacyjne kończyły się sukcesem. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie. Oprócz wiedzy i doświadczenia, musi on dokonać również analizy cech osobowych kandydata pod kątem umiejętność pracy w zespole.

Masowo napływające do pracodawców dokumenty aplikacyjne (oprócz danych o wykształceniu czy zdobytym doświadczeniu) pełne są deklaracji o posiadanych przez kandydatów wysoko rozwiniętych kompetencjach miękkich, czyli cechach osobowości, które predysponują człowieka do wykonywania pewnego zawodu lub zajmowania określonego stanowiska. Informacje te indywidualizują nadesłaną aplikację i pozwalają pracodawcy stworzyć sobie obraz nie tylko tego, jakie kompetencje dana osoba wniesie do firmy, ale także jakim będzie współpracownikiem i członkiem zespołu. Ze względu na to, iż w większość stanowisk wpisana jest współpraca z innymi, bardzo często i ta kompetencja pojawia się w CV. Zwłaszcza, że sami pracodawcy równie często w swoich ogłoszeniach o pracę podkreślają, jakimi wg nich kompetencjami psychologicznymi powinien identyfikować się kandydat do pracy w ich firmach. Jakie zatem cechy osobowościowe powinien posiadać idealny kandydat na stanowiska ściśle związane z pracą zespołową?

REKLAMA

Polecamy: Czy wiesz, na czym polega „flexipraca”?

REKLAMA

Zacznijmy od tego, że ludzie zatrudnieni w przedsiębiorstwach tworzą zespół i z tego powodu w istotę stanowisk (nawet tych z pozoru samodzielnych) wpisana jest kooperacja z innymi. Dlatego jedną z najbardziej cenionych kompetencji jest umiejętność współpracy z grupą. Wbrew pozorom jest to bardzo rozległa kompetencja, która obejmuje szereg innych umiejętności takich jak: komunikatywność, budowanie relacji z innymi, radzenie sobie ze stresem, dążenie do rezultatów, orientacja na działanie, motywowanie siebie i innych umiejętności negocjacyjne, asertywność, umiejętność aktywnego słuchania i praca w grupie. Umiejętność pracy w zespole stanowi wypadkową szeregu cech psychologicznych, jakie powinien posiadać idealny kandydat.

REKLAMA

Zdefiniowanie zaś listy najważniejszych kompetencji na danym stanowisku należy do rekrutera. To on, znając przedsiębiorstwo (jego branżę, wielkość czy wewnętrzne regulacje), oraz pozycję jaką w zespole będzie zajmować pozyskana osoba, określa które z w/w kompetencji będą stanowiły główny trzon danego procesu rekrutacyjnego.

Rekruter nie może zapominać o tym, że chociaż pewne z w/w umiejętności zalicza się do grupy uniwersalnych (np.: umiejętność aktywnego słuchania), to mimo wszystko nieco odmiennych kompetencji pracodawca będzie oczekiwał od menedżera zespołu sprzedażowego czy projektowego, a innych od jego podwładnych. Takie różnice wynikają również ze specyfiki danego stanowiska w określonym przedsiębiorstwie oraz obszaru jego działalności i branży, w której realizuje swoje cele dana firma. Dajmy na to, taki menedżer sprzedaży powinien obowiązkowo posiadać umiejętność motywowania handlowców do stałej poprawy wyników sprzedaży. W przypadku kierownika produkcji natomiast istotna będzie umiejętność utrzymania stabilnego i wydajnego zespołu specjalistów. Dlatego właśnie niezmiernie ważne w rekrutacji jest profesjonalne podejście do tematu i właściwe przygotowanie się rekrutera do rozmowy kwalifikacyjnej a także procesu doboru odpowiedniego kandydata do pracy w danym przedsiębiorstwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wytrawny rekruter w procesie rekrutacji powinien pamiętać o odpowiednim doborze osób do konstruowanego przez siebie work teamu. Dlatego już na etapie selekcji kandydatów, powinien dokonać dogłębnej ich analizy w kierunku wzajemnego dopasowania członków zespołu. Powinien on również przyjrzeć się pracy istniejących już w przedsiębiorstwie grup pod kątem dokonania ewentualnych przetasowań osobowych - nie wszystkie osobowości mogą ze sobą jednakowo skutecznie współpracować. Czasem ich charaktery, podejście do pracy i do życia, a nawet styl komunikacji różnią się do tego stopnia, że wykluczają możliwość komfortowej współpracy.

Polecamy: Co należy sprawdzić zanim wyślesz cv?

Nie lada wyzwaniem dla niedoświadczonego rekrutera może być konieczność dokonania właściwej analizy i oceny prezentowanych przez kandydata kompetencji. Warto, zatem odpowiednio się do tego przygotować - zarówno na etapie redagowania treści ogłoszenia o pracę, jak i opracowania profesjonalnego scenariusza rozmowy kwalifikacyjnej czy zaprojektowania odpowiednich narzędzi, dzięki którym możliwe będzie dokonanie weryfikacji deklarowanych przez kandydata umiejętności i cech osobowościowych pod kątem danego stanowiska pracy.

Można w tym celu skorzystać z pomocy doświadczonych firm, które świadczą usługę rekrutacji, a jeśli nie dysponujemy wystarczającym czy dodatkowym budżetem, sięgnąć do zasobów Internetu, gdzie bez trudu znaleźć można pomoce dydaktyczne, dzięki którym będziemy w stanie sami opracować pewne narzędzia; lub skorzystać z gotowych rozwiązań oferowanych przez specjalistyczne platformy udostępniające online profesjonalne narzędzia wspomagające procesy rekrutacji – na przykład serwisy z testami rekrutacyjnymi online jak TESTREE, SHL, TestCV, gdzie można odnaleźć rzetelne testy rekrutacyjne z takich kategorii jak: języki obce, IT i programowanie, kompetencje zawodowe i testy wiedzy oraz testy psychologiczne (włączając w to rozbudowane testy z zakresu umiejętności pracy w zespole).

Polecamy: Jak skutecznie szukać pracy?

Zdarza się też, że do specjalnych wydań czasopism branżowych z dziedziny HR dołączane są płyty ze specjalnie opracowanymi przez specjalistów testami psychologicznymi wraz z matryca będącą kluczem do obliczania ich wyników (przypominam i podkreślam jednak, iż znormalizowane testy psychologiczne może wykorzystać w swojej pracy jedynie osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia – czyli psycholog; rekruter nieposiadający takich kompetencji nie ma prawa tego robić, co więcej nawet mimo szczerych chęci nie będzie w stanie dokonać odpowiedniej analizy surowych wyników typowych testów psychologicznych typu papier-ołówek).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA