| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Kultura organizacji > Otwarta przestrzeń – zamknięcie możliwości?

Otwarta przestrzeń – zamknięcie możliwości?

Jeszcze kilka lat temu określenie „otwarta przestrzeń” kojarzyło nam się tylko z wiosną, zielenią, oddechem po ciężkim dniu, słowem: z samymi pozytywami. Dziś hasło to niesie zgoła inne konotacje.

Wyniki jednego spośród badań przeprowadzonych przez australijskich naukowców alarmują: stres w pomieszczeniach typu open space zwiększa o 16% ryzyko choroby serca i o 38% zagrożenie udarem.

Jeśli dodamy do tego jeszcze wizję częstych konfliktów, o które nietrudno na niewielkiej, wspólnej przestrzeni, skutkujących częstymi rotacjami w składzie osobowym grup pracowników oraz problemy związane z rozprzestrzenianiem się zarazków i brakiem naturalnego światła w tego typu pomieszczeniach - trzeba przyznać, że wizja pracy w open space nie rysuje się zbyt różowo.

Zalety takiej organizacji miejsca pracy

Zgodnie z zasadą, że równowaga w przyrodzie być musi, pomieszczenia typu open space winny mieć także i zalety. I mają. Przede wszystkim - koszty ich urządzania maleją przeciętnie o ok. 20% w stosunku do wyposażania standardowych, pojedynczych biur.

Poza kwestiami ekonomicznymi, istotne jest jeszcze, wspomniane już wcześniej, podwyższenie jakości komunikacji w stosunku do tej, ze standardowych biur. Pomieszczenia typu open space ułatwiają w znacznym stopniu pracę i swobodne poruszanie się osobom na wózkach inwalidzkich, a skupienie dużej grupy osób na niewielkiej przestrzeni powinno ułatwić ewakuację w przypadku chociażby pożaru.

W jakich miejscach się sprawdza?

Open space sprawdza się w sieciach telemarketingowych, gdzie pracownicy nastawieni są na pośredni kontakt z klientem i realizację wyznaczonych na daną chwilę celów.

Zobacz także: „Aby klient powrócił” – jak zadbać o stałe relacje z klientem?

Z drugiej strony jednak, open space to także chyba najbardziej oczywiste rozwiązanie w przypadku konieczności zorganizowania burzy mózgów, podjęcia kreatywnych działań, stąd też ten typ organizacji przestrzeni pojawia się często w redakcjach gazet czy portali, działach marketingu i PR dużych firm, agencjach reklamowych.

Open space - zamknięcie możliwości?

Dowiedziono, że pracownikom biur typu open space spada motywacja i chęć do pracy. Frustracja bierze górę nad efektywnością, dlatego wydajność spada. Warto więc przed podjęciem decyzji o sposobie zagospodarowania przestrzeni biurowej przeanalizować wszystkie za i przeciw open space oraz zastanowić się, czy otwieranie przestrzeni nie jest przypadkiem równoznaczne ze świadomym minimalizowaniem możliwości osiągnięć firmy, która decyduje się na takie rozwiązanie.

Pytanie to rzucam w przestrzeń. Internetową. Otwartą.

Edyta Możejko

www.treco.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

FC NIKMARK

Agencja Marketingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK